Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
e-Podlaskie obszar e-Biznes
– kierunki rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Podlaskiego Aktualne działania, osiągnięcia i stan wdrażania rozwiązań Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Podlaskiego obszar e-Biznes dr inż. Wojciech Winogrodzki Białystok, 24 września 2010 r.
2
Ukierunkować i zintegrować działania
motto: Ukierunkować i zintegrować działania zmierzające do budowy społeczeństwa informacyjnego w województwie podlaskim, tak aby w jak największym stopniu przyczyniały się do wzrostu konkurencyjności regionalnej gospodarki oraz jakości życia mieszkańców. (Cel Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Podlaskiego)
3
E-Biznes – co przez to rozumiemy
E-Biznes , biznes elektroniczny (ang. electronic business) termin wprowadzony w 1995 roku przez IBM określa model prowadzenia biznesu opierający się na szeroko rozumianych rozwiązaniach teleinformatycznych, w szczególności aplikacjach internetowych. Biznes elektroniczny obejmuje wszystkie procesy biznesu przeprowadzane elektronicznie. Pojęcie elektronicznego biznesu obejmuje m.in. wymianę informacji między producentami, dystrybutorami i odbiorcami produktów i usług, zawieranie kontraktów, przesyłanie dokumentów, prowadzenie telekonferencji, pozyskiwanie nowych kontaktów, wyszukiwanie informacji, etc. Biznes elektroniczny nie polega wyłącznie na przeprowadzeniu transakcji elektronicznie, ale dotyczy także wszystkich procesów prowadzących do takiej transakcji.
4
Biznesem elektronicznym (e-Biznesem) jest zatem każde wykorzystanie technologii komputerowych do celów komercyjnych
5
E-Biznes (na ogół angażując narzędzia wykorzystujące przesyłanie informacji przez internet, intranet i ekstranet) przekształca zależności biznesowe, czy będą to relacje business-to-consumer, business-to-business, powiązania w zakresie przedsiębiorstw (intra-business), czy pomiędzy przedsiębiorstwem a sektorem publicznym (business-to-government) Postrzeganie e-biznesu wyłącznie w kategoriach sprzedaży produktów przez internet, nie ogarnia całości obrazu. E-biznes w istocie stanowi bowiem nowe źródło efektywności, szybkości, innowacyjności i nowych sposobów tworzenia wartości w organizacji.
6
Do czego zatem przedsiębiorcy wykorzystują teleinformatykę?
E-Biznes produkcja zarządzanie, B+R … procedury administracyjne dostawy, usługi, … Przedsiębiorca Sektor publiczny (administracja, edukacja, zdrowie etc.) sprzedaż, usługi, kooperacja , mktg,… produkcja Zarządzanie, B+R … Przedsiębiorca Procedury administracyjne dostawy, usługi sprzedaż, usługi, mktg, … praca procedury administracyjne usługi Konsument, obywatel
7
e-Usługi w dokumentach dotyczących e-Biznesu pojawia się pojęcie usługi elektronicznej, przy czym w odniesieniu do tego pojęcia stosowana jest bardzo niejednolita terminologia: eUsługi, e-usługi, usługi elektroniczne, usługi on-line, usługi cyfrowe, usługi w formie cyfrowej, usługi w postaci cyfrowej, usługi świadczone w formie elektronicznej, usługi świadczone drogą elektroniczną, usługi zdalne świadczone drogami elektronicznymi…
8
e-Usługi Za usługę uznaje się działanie, o którym można powiedzieć, że: jest jednoznacznie określona potrzeba (klasa potrzeb), którą ta usługa może zaspokoić, jest świadczone z inicjatywy odbiorcy (wykonawca pozostaje w stanie gotowości), jest nietrwałe (nie jest składowane z wyprzedzeniem), ma unikatowy charakter (posiada zróżnicowane cechy, dostosowane do indywidualnych potrzeb odbiorcy) Usługa elektroniczna (e-Usługa) posiada wszystkie atrybuty usługi tradycyjnej, a ponadto charakteryzuje się wykorzystaniem narzędzi elektronicznych jako narzędzia niezbędnego do jej świadczenia.
9
e-Usługi Usługi elektroniczne są świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej przewodowej lub bezprzewodowej, ich świadczenie jest zautomatyzowane i wymaga niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Rozporządzenie Rady (WE) nr 1777/2005
10
Czym mamy się kierować?
11
STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO DO 2020 ROKU
Cel 3: Podniesienie konkurencyjności podlaskich firm w aspekcie krajowym i międzynarodowym
12
STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO DO 2020 ROKU
„Regionalne inwestycje na rzecz rozwoju wysokich technologii a w szczególności technologii ICT umożliwią przesunięcie środka ciężkości gospodarki regionu w kierunku gospodarki cyfrowej.”
13
STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO DO 2020 ROKU
„Stworzenie możliwości wykorzystywania nowych technologii a w szczególności technologii z zakresu ICT jest szczególną szansą rozwoju dla dynamicznych firm z sektora MŚP regionu Podlaskiego gdyż przedsiębiorstwa wykorzystujące jako zasób wiedzę charakteryzują się małym zaangażowaniem kapitałowym przy potencjalnych dużych efektach ekonomicznych”
14
STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO DO 2020 ROKU
„Wykorzystanie nowych technologii zaktywizuje sektor MŚP, poprawi związki nauki z biznesem, stworzy warunki rozwoju małych przedsiębiorstw zlokalizowanych przy szkołach wyższych i instytucjach naukowo – badawczych, doprowadzi do rozwoju systemów informacyjnych, a w efekcie do trwałego wzrostu gospodarczego. Spowoduje to też powstanie zalążków sprawnego systemu pobudzania, transferu i promocji innowacji.”
15
Gdzie jesteśmy w 2010 roku?
16
Według danych Podlaskiego Obserwatorium Rynku Pracy i Prognoz Gospodarczych:
rentowność obrotu netto w 2009 w woj. podlaskim wyniosła 3,1% wobec 4,1% w Polsce PKB per capita w woj. podlaskim w 2008 r. wyniósł zł co stanowiło 74% jego wartości dla całego kraju
17
Tylko 26% pracowników podlaskich przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 10 osób regularnie wykorzystuje komputer z dostępem do internetu Żródło: GUS podlaskie
18
To wynik o ponad połowę niższy niż liderów UE, na poziomie trzeciej od końca Łotwy
Rok 2008 Za: GUS Podlaskie 2009
19
Tylko 50% podlaskich firm zatrudniających co najmniej 10 osób posiada własne strony internetowe
Za: GUS podlaskie
20
To lokuje nasze województwo w UE za Hiszpanią i Francją , zaś przed Węgrami, Cyprem i Portugalią.
Zród ło: GUS Podlaskie 2009
21
Przychody ze sprzedaży przez Internet stanowią tylko 4,6% wszystkich przychodów przedsiębiorstw woj. podlaskiego zatrudniających co najmniej 10 osób Za: GUS
22
Odsetek konsumentów zamawiających produkty przez Internet naszego regionu (18%) jest niemal o połowę niższy niż średnia UE27 (32%) i ponad trzykrotnie niższy niż w krajach unijnej czołówki. Za: GUS Region wschodni 2009
23
Udział podlaskich firm sektora ICT w polskim rynku wynosi ok. 0,6%
Żródło: TeleInfo
24
Dla porównania: Niemcy - Badenia-Wittembergia
ok firm sektora ICT łączne przychody ok. 65 mld EUR udział sektora ICT w liczbie zatrudnionych w kilkudziesięciu większych miastach wynosi 2,5-5,5%, w sześciu przekracza 5,5%
25
Co nam przeszkadza? Za: Łukasz Arendt, Wykluczenie cyfrowe w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, 2009
26
Bariery wdrażania rozwiązań ICT w MŚP – perspektywa przedsiębiorców
Bariery wdrażania rozwiązań ICT w przedsiębiorstwach Żródło: Łukasz Arendt, Wykluczenie cyfrowe w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, 2009
27
Czynniki wpływające na na stosowanie i korzystanie z rozwiązań i usług elektronicznych w przedsiębiorstwach Usługi Przetwórstwo Handel Budownictwo Rolnictwo Teleinformatyka Inne Specyfika firmy 3,5 3,6 3,3 3,0 Ograniczenia prawne 2,7 2,9 2,5 2,3 Ograniczenia finansowe 3,4 3,2 3,1 Wiedza i kompetencje pracowników 3,9 4,0 3,8 Zapotrzebowanie ze strony klientów Kompetencje klientów Badanie SMWI dla Północno-Wschodniego Klastra Edukacji Cyfrowej, 2010
28
Co najbardziej niepokoi?
Badanie SMWI dla Północno-Wschodniego Klastra Edukacji Cyfrowej, 2010
31
Główne bariery rozwoju e-Biznesu w MŚP woj. podlaskiego to
zbyt niski poziom kapitału ludzkiego przejawiający się m.in. niskim poziomem wiedzy i umiejętności w tym zakresie oraz niski (choć chyba rosnący) poziom świadomości tego stanu rzeczy
32
wojciech.winogrodzki@computerplus.com.pl kom. 602 719 403
Dziękuję za uwagę kom
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.