Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałGabriel Grabowski Został zmieniony 7 lat temu
1
W ZAKRESIE PIĘCIU STANDARDÓW SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE wyniki wstępne
AUTOEWALUACJA W ZAKRESIE PIĘCIU STANDARDÓW SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE wyniki wstępne Miejskie Przedszkole nr 22 „Kraina Ekoludków ” W Zielonej Górze 2015/2016
2
STANDARD PIERWSZY Przedszkole promujące zdrowie pomaga członkom społeczności przedszkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję przedszkola promującego zdrowie
3
WYNIKI EWALUACJI Wymiar Średnia liczba punktów
Upowszechnianie koncepcji przedszkola promującego zdrowie i znajomość tej koncepcji w społeczności przedszkolnej i lokalnej 3,75 II. Zrozumienie i akceptacja koncepcji przedszkola promującego zdrowie w społeczności przedszkolnej 4,3 Ocena łączna 4,0
4
Przedszkole promujące zdrowie pomaga członkom społeczności przedszkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję przedszkola promującego zdrowie Upowszechnianie koncepcji przedszkola promującego zdrowie i znajomość tej koncepcji w społeczności przedszkolnej i lokalnej Zrozumienie i akceptacja koncepcji przedszkola promującego zdrowie w społeczności przedszkolnej
5
Nauczyciele i rodzice dostrzegają możliwość zwiększenia swojego udziału w podejmowanych w przedszkolu działaniach w zakresie promocji zdrowia
6
Wnioski: - Nauczyciele są zapoznani z ideą PPZ ( szkolenia), współdziałają zgodnie jako zespół, wzbogacają swoja wiedze i rozpowszechniają ja innym, korzystają głownie z publikacji ze przedszkolnej biblioteki oraz na stronach internetowych, - W przedszkolu jest wystarczająco dużo publikacji na temat promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, - Większość pracowników przedszkola uczestniczyła w zajęciach, które pogłębiały ich wiedzę o zdrowiu, jednak nie do końca rozumieją koncepcję PPZ, - Rodzicom wyjaśniono dokładnie co to jest PPZ, wykazują oni wysoki stopień akceptacji koncepcji PPZ, - Większość dzieci rozumie prawidłowo założenia PPZ jednak wiedza ta nie jest uporządkowana i wystarczająca, dzieci podają tylko jedną cechę PPZ.
7
Problemy priorytetowe wymagające rozwiązania:
- Zbyt mała wiedza o koncepcji PPZ dzieci, pracowników, nowych nauczycieli i rodziców.
8
STANDARD DRUGI Przedszkole promujące zdrowie zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający: - uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności przedszkolnej, w tym rodziców i społeczności lokalnej, - skuteczności i długofalowości działań.
9
Wymiar Średnia liczba punktów Działalność szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia 4,75 II. Działalność szkolnego zespołu promocji zdrowia 5 III. Miejsce promocji zdrowia w działalności (polityce) przedszkola IV. Diagnozowanie potrzeb społeczności przedszkolnej w zakresie promocji zdrowia 4,5 V. Planowanie działań (w tym projektów) w zakresie promocji zdrowia Ocena łączna 4,8
10
Przedszkole promujące zdrowie zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający: - uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności przedszkolnej, w tym rodziców i społeczności lokalnej, - skuteczności i długofalowości działań. Działalność szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia Działalność szkolnego zespołu promocji zdrowia Miejsce promocji zdrowia w działalności (polityce) przedszkola Diagnozowanie potrzeb społeczności przedszkolnej w zakresie promocji zdrowia Planowanie działań (w tym projektów) w zakresie promocji zdrowia
11
Wnioski: -Społeczność przedszkolna akceptuje koordynatora, koordynator ma satysfakcje z pełnienia swojej roli, - Członkami zespołu są przedstawiciele różnych grup społeczności przedszkolnej, maja oni satysfakcje ze swojej pracy, przedszkolny zespół ściśle współpracuje z dyrekcją, - Działania zespołu są planowane i systematycznie realizowane, - Dyrekcja przedszkola ma satysfakcję z kierowania przedszkolem promującym zdrowie, często motywuje nauczycieli do uczestniczenia w różnych akcjach, pomaga w realizacji podjętych działań, - Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna jest wpisana w Program Wychowawczy i Program Profilaktyki Przedszkola, szczegółowe zadania ujęte są w Planie Promocji Zdrowia, wybór problemów priorytetowych odbył się po przeprowadzeniu autoewaluacji, - Przedszkole współpracuje w zakresie promocji zdrowia z różnymi organizacjami i instytucjami w społeczności lokalnej, - Nauczyciele dostrzegają możliwość zwiększenia własnego udziału w podejmowanych działaniach w zakresie promocji zdrowia, - Rodzice uważają iż ich udział w podejmowanych działaniach w zakresie promocji zdrowia jest wystarczający.
12
Problemy priorytetowe wymagające rozwiązania:
- Brak zapisu zasad współpracy koordynatora z zespołem oraz dyrekcją przedszkola.
13
STANDARD TRZECI Przedszkole promujące zdrowie prowadzi edukację zdrowotną dzieci i pracowników oraz dąży do zwiększenia jej jakości i skuteczności.
14
Wymiar Średnia liczba punktów I. Polityka, warunki i organizacja życia przedszkola sprzyjają edukacji prozdrowotnej 4,8 II. Dziecko jest aktywnym uczestnikiem procesu realizacji edukacji zdrowotnej 4,6 III. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem i wykorzystuje jego zasoby 5 IV. Przedszkole prowadzi ewaluację i wykorzystuje jej wyniki dla podnoszenia jakości edukacji prozdrowotnej
15
Przedszkole promujące zdrowie prowadzi edukację zdrowotną dzieci i pracowników oraz dąży do zwiększenia jej jakości i skuteczności. Polityka, warunki i organizacja życia przedszkola sprzyjają edukacji prozdrowotnej Dziecko jest aktywnym uczestnikiem procesu realizacji edukacji zdrowotnej Przedszkole współpracuje ze środowiskiem i wykorzystuje jego zasoby Przedszkole prowadzi ewaluację i wykorzystuje jej wyniki dla podnoszenia jakości edukacji prozdrowotnej
16
Wnioski: - Polityka, warunki i organizacja życia przedszkola sprzyjają edukacji prozdrowotnej, działania planuje sie na podstawie wyników autoewaluacji, nauczyciele uczestniczą w szkoleniach WDN oraz Radach Szkoleniowych dotyczących promocji zdrowia, współpracują ze sobą w prowadzeniu różnych działań dotyczących promocji zdrowia, stosują różnorodne metody i formy pracy, - Realizacja zadań obejmuje całą społeczność przedszkolną, - Dyrekcja traktuje edukacje zdrowotną jako bardzo ważne zadanie przedszkola, - Dzieci mogą wybierać zadania do wykonywania podczas zajęć, aktywnie uczestniczą w realizacji zadań, - Przedszkole współpracuje ze środowiskiem zewnętrznym, zaprasza różnych specjalistów pomocnych w realizacji różnych zadań, uczestniczy w konkursach, przedsięwzięciach organizowanych przez środowisko lokalne, - Wyniki autoewaluacji przedstawiane są całej społeczności i wykorzystywane do podnoszenia jakości przedszkola, - Rodzice maja zbyt mały wpływ na treści zdrowotne realizowane na zajęciach, powinny one być dostosowane do ich potrzeb i zainteresowań oraz iż powinno w realizowaniu tych treści uczestniczyć więcej specjalistów, - Informacje dotyczące realizowania treści zdrowotnych są nie zawsze systematycznie uaktualniane.
17
Problemy priorytetowe do rozwiązania:
- Zbyt mały wpływ dzieci i rodziców na treści zdrowotne realizowane na zajęciach, - Za rzadko uaktualniane informacje dotyczące realizacji edukacji zdrowotnej (strona internetowa, gazetka w holu, gazetka przedszkolna), - Zbyt mała ilość zapraszanych specjalistów do realizacji edukacji zdrowotnej.
18
STANDARD CZWARTY Przedszkole promująca zdrowie tworzy klimat społeczny sprzyjający: - bezpieczeństwu fizycznemu i psychicznemu, -umożliwia dziecku wszechstronny i optymalny rozwój fizyczny, umysłowy, duchowy, społeczny i kulturowy. -satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u dzieci i pracowników, -zdrowiu i rozwojowi dzieci i pracowników, -uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności przedszkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej
19
Satysfakcja z pracy w przedszkolu 4,7 II.
Lp Podskal i badane osoby Średnia liczba punktów Nauczyciele (N=8 ) I. Satysfakcja z pracy w przedszkolu 4,7 II. Stwarzanie nauczycielom możliwości uczestnictwa w życiu i pracy przedszkola oraz wsparcie ze strony dyrekcji 4,5 III. Wsparcie dzieci ze strony nauczycieli 4,8 IV. Podejście dzieci do zabawy, nauki i zachowania na zajęciach 4,6 V. Relacje nauczyciele - nauczyciele VI. Uczestnictwo rodziców dzieci z grupy wychowawczej w życiu grupy/przedszkola 4,2 VII. Poczucie przeciążenia pracą przedszkolna i stres w pracy 2,2 VIII. Występowanie przemocy i zachowań aspołecznych wśród dzieci 1,9 *We wszystkich badanych grupach osób podskale: powyżej zacienionego wiersza zawierają sformułowania pozytywne – im większa średnia liczba punktów, tym korzystniejszy wynik; poniżej zacienionego wiersza zawierają sformułowania negatywne – im mniejsza średnia liczba punktów, tym korzystniejszy wynik.
20
Przedszkole promująca zdrowie tworzy klimat społeczny sprzyjający: - bezpieczeństwu fizycznemu i psychicznemu, -umożliwia dziecku wszechstronny i optymalny rozwój fizyczny, umysłowy, duchowy, społeczny i kulturowy. -satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u dzieci i pracowników, -zdrowiu i rozwojowi dzieci i pracowników, -uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności przedszkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej Satysfakcja z pracy w przedszkolu Stwarzanie nauczycielom możliwości uczestnictwa w życiu i pracy przedszkola oraz wsparcie ze strony dyrekcji Wsparcie dzieci ze strony nauczycieli Podejście dzieci do zabawy, nauki i zachowania na zajęciach Relacje nauczyciele – nauczyciele Uczestnictwo rodziców dzieci z grupy wychowawczej w życiu grupy/przedszkola Poczucie przeciążenia pracą przedszkolna i stres w pracy Występowanie przemocy i zachowań aspołecznych wśród dzieci
21
Pracownicy szkoły, którzy nie są nauczycielami (N= 13) I.
Satysfakcja z pracy w przedszkolu oraz wsparcie ze strony dyrekcji 4,4 II. Stwarzanie pracownikom, którzy nie są nauczycielami, możliwości uczestnictwa w życiu i pracy przedszkola 4,3 III. Relacje między pracownikami, którzy nie są nauczycielami 4,8 IV. Stosunek dzieci do pracowników, którzy nie są nauczycielami V. Poczucie przeciążenia pracą w przedszkolu i stres w pracy 1,8 VI. Występowanie przemocy i zachowań aspołecznych wśród dzieci 1,9 *We wszystkich badanych grupach osób podskale: powyżej zacienionego wiersza zawierają sformułowania pozytywne – im większa średnia liczba punktów, tym korzystniejszy wynik; poniżej zacienionego wiersza zawierają sformułowania negatywne – im mniejsza średnia liczba punktów, tym korzystniejszy wynik.
22
Przedszkole promująca zdrowie tworzy klimat społeczny sprzyjający: - bezpieczeństwu fizycznemu i psychicznemu, -umożliwia dziecku wszechstronny i optymalny rozwój fizyczny, umysłowy, duchowy, społeczny i kulturowy. -satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u dzieci i pracowników, -zdrowiu i rozwojowi dzieci i pracowników, -uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności przedszkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej I . Satysfakcja z pracy w przedszkolu oraz wsparcie ze strony dyrekcji II. Stwarzanie pracownikom, którzy nie są nauczycielami, możliwości uczestnictwa w życiu i pracy przedszkola III. Relacje między pracownikami, którzy nie są nauczycielami IV. Stosunek dzieci do pracowników, którzy nie są nauczycielami V. Poczucie przeciążenia pracą w przedszkolu i stres w pracy VI . Występowanie przemocy i zachowań aspołecznych wśród dzieci
23
Satysfakcja ze przedszkola dziecka 5
Rodzice (N= 30) Satysfakcja ze przedszkola dziecka 5 Stwarzanie rodzicom możliwości uczestnictwa w życiu grupy/przedszkola 4,9 Wsparcie dzieci ze strony nauczycieli Uczestnictwo rodziców w życiu i pracy grupy/przedszkola 4,6 Wsparcie dla rodziców 4,8 Poczucie niedostosowania wymagań do możliwości dzieci i stres w przedszkolu 1,4 *We wszystkich badanych grupach osób podskale: powyżej zacienionego wiersza zawierają sformułowania pozytywne – im większa średnia liczba punktów, tym korzystniejszy wynik; poniżej zacienionego wiersza zawierają sformułowania negatywne – im mniejsza średnia liczba punktów, tym korzystniejszy wynik.
24
Przedszkole promująca zdrowie tworzy klimat społeczny sprzyjający: - bezpieczeństwu fizycznemu i psychicznemu, -umożliwia dziecku wszechstronny i optymalny rozwój fizyczny, umysłowy, duchowy, społeczny i kulturowy. -satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u dzieci i pracowników, -zdrowiu i rozwojowi dzieci i pracowników, -uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności przedszkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej Satysfakcja ze przedszkola dziecka Stwarzanie rodzicom możliwości uczestnictwa w życiu grupy/przedszkola Wsparcie dzieci ze strony nauczycieli Uczestnictwo rodziców w życiu i pracy grupy/przedszkola Wsparcie dla rodziców Poczucie niedostosowania wymagań do możliwości dzieci i stres w przedszkolu
25
Wnioski: - Nauczyciele chętnie przychodzą do pracy, czują satysfakcję ze swojej pracy. Współpracują ze sobą, wspierają się nawzajem, maja wsparcie ze strony dyrekcji. Przemoc i zachowania antyspołeczne wśród dzieci występują sporadycznie. - Pracownicy nie będący nauczycielami maja satysfakcję z pracy w przedszkolu, są dla siebie życzliwi, nie czuja przeciążenia pracą, dzieci reagują na ich prośby i zalecenia. -Rodzice są zadowoleni z przedszkola do którego uczęszczają ich dzieci, aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola, maja pełne wsparcie ze strony nauczycieli,
26
Problemy priorytetowe wymagające rozwiązania:
- Brak
27
STANDARD PIĄTY Przedszkole promująca zdrowie tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu dzieci i pracowników.
28
Średnia liczba punktów
Wymiar Średnia liczba punktów Budynek i teren przedszkola 5,0 II. Warunki sanitarne, czystość i estetyka pomieszczeń 4,9 III. Mikroklimat, oświetlenie, ochrona przed hałasem IV. Meble dla uczniów i nauczycieli V. Warunki i organizacja zajęć ruchowych VI. Zdrowe żywienie i organizacja posiłków 4,7 VII. Zabezpieczenie przed wypadkami, urazami i dostępność pierwszej pomocy Średnia liczba punktów łącznie
29
Przedszkole promująca zdrowie tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu dzieci i pracowników. Budynek i teren przedszkola Warunki sanitarne, czystość i estetyka pomieszczeń Mikroklimat, oświetlenie, ochrona przed hałasem Meble dla uczniów i nauczycieli Warunki i organizacja zajęć ruchowych Zdrowe żywienie i organizacja posiłków Zabezpieczenie przed wypadkami, urazami i dostępność pierwszej pomocy
30
Wnioski: - Estetyczny wygląd budynku (nowa elewacja) ładnie zagospodarowany teren wokół przedszkola(nowy plac zabaw, boisko, ogródki z kwiatami i ogród botaniczny, podjazdy dla wózków dziecięcych). Pomieszczenia w przedszkolu są na bieżąco remontowane, - Przedszkole jest zlokalizowane w pobliżu lasu, z dala od ruchliwych ulic, - Wielkość, umeblowanie i wystrój pokoju nauczycielskiego stwarzają warunki do odpoczynku, sprzyjają dobremu samopoczuciu, - Warunki sanitarne są na dobrym poziomie, każdy oddział posiada swoja łazienkę, - W każdej sali wymienione zostały urządzenia do wentylacji, ponadto dba się aby pomieszczenia były na bieżąco wietrzone, okna są zaopatrzone w rolety eliminujące nadmiar nasłonecznienia, oświetlenie jest zgodne z normami, temperatura powietrza jest zgodna z przepisami, - Stan techniczny i jakość mebli jest bardzo dobra, są one dostosowane do wysokości dzieci, - Przedszkole posiada sale gimnastyczną, pomieszczenie do prowadzenia gimnastyki korekcyjnej, plac zabaw jest bezpieczny i zadbany, sprzęty posiadają atest, dzieci uczestniczą w zajęciach ruchowych w stroju sportowym, wychodzą codziennie na świeże powietrze, w przedszkolu organizowane są różnego rodzaju zajęcia sportowe, zajęcia otwarte dla dzieci i rodziców, pracownicy uczestniczą w różnego rodzaju warsztatach ruchowych,
31
- Wszystkie posiłki przygotowywane są w przedszkolu, każda grupa ma zapewniony stały dostęp do wody, dzieci każdego dania jedzą warzywa i owoce, - Teren przedszkola zapewnia bezpieczne warunki pobytu w przedszkolu, jest ogrodzony i oświetlony, wyjście z przedszkola zabezpieczone jest bramka, korytarz i schody zapewniają swobodna przestrzeń komunikacyjną, sale gimnastyczne posiadają zabezpieczenia przed urazami, stan techniczny sprzętu jest na bieżąco kontrolowany, piach w piaskownicy jest systematycznie wymieniany i okryty, wszyscy pracownicy uczestniczyli w kursie pierwszej pomocy, każda grupa posiada odpowiednio wyposażona apteczkę, - Dokonując analizy siedmiu wymiarów środowiska fizycznego przedszkola i opisując jego wskaźniki można stwierdzić, iż nasza placówka tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu dzieci i pracowników.
32
Problemy priorytetowe wymagające rozwiązania:
- brak
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.