Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Szkoła równych szans
2
Numer projektu: 2016-1-PL01-KA219- 026116
Szkoła równych szans Numer projektu: PL01-KA
3
Podstawowe informacje o projekcie
4
Współfinansowanie Program: Erasmus+ Sektor: Edukacja szkolna
Akcja kluczowa: Akcja 2 Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk Rodzaj projektu: Partnerstwa strategiczne wspierające wymianę dobrych praktyk Typ partnerstw: Współpraca szkół Kwota dofinansowania: ,00 euro
5
Współpraca szkół Organizacja wnioskująca:
Zespół Szkół Technicznych w Słupsku Organizacja partnerska: Offene Schule Köln
6
Beneficjenci 20 nauczycieli ZST – posiadających kwalifikacje do pracy z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego 8 nauczycieli OSK – posiadających kwalifikacje do pracy z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego 10 uczniów klasy integracyjnej ZST (w tym 5 z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego) 10 uczniów klasy integracyjnej OSK (w tym 5 z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego)
7
Lista nauczycieli ZST – beneficjentów projektu
Adler Aleksandra Aslan Dorota Bengier Anetta Gogol Marzena Gorzeń Mariusz Grochała Jarosław Jaśkiewicz jacek Jeż Beata Kumorowska Laryssa Masłowski Marcin Moroń Olena Nagórska Dorota Piastowska Ewa Pietruk-Żytkowska Marzena Przytarska Beata Rosiak Jacek Smoliński Krzysztof Sobe Rita Sorbian Radosław Widejko Alina Lista rezerwowych Starzecka Alicja Koch Katarzyna Kalota Dorota Kot Daniel
8
Lista uczniów ZST – beneficjentów projektu
Uczniowie z orzeczeniem Fijałkowski Kevin – kl. II hi Gryniewiecki Patryk – kl. II si Harasimiuk Wojciech – kl. II hi Łaga Karol – kl. II hi Szymankowska Sandra – kl. ITOM Uczniowie bez orzeczenia Jarocha Igor – kl. II si Konkol Magdalena – kl. II fi Milewczyk Anna – kl. II fi Nawrocka Karolina – kl. II fi Plawgo Krzysztof – kl. II si
9
1 listopada 2016 – 30 listopada 2017 ( trzynaście miesięcy)
Czas trwania projektu 1 listopada 2016 – 30 listopada 2017 ( trzynaście miesięcy)
10
Główne cele projektu Podniesienie efektywności i atrakcyjności kształcenia integracyjnego poprzez wymianę doświadczeń i know-how w zakresie edukacji włączającej, wspieranie nauczycieli w radzeniu sobie ze złożonym charakterem środowiska szkolnego i w wykorzystywaniu w procesie nauczania nowych metod i narzędzi; rozwój kompetencji społecznych, interkulturowych, informatycznych i językowych uczniów.
11
Założenia projektu w odniesieniu do nauczycieli
Osiągnięciu celu projektu ma służyć organizacja różnorodnych form doskonalenia zawodowego dla nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych. Będą to: I. warsztaty: "Podstawy e-Twinning", "Metoda projektu edukacyjnego w kształceniu integracyjnym"( ZST) "Praca projektowa w ramach przygotowania zawodowego" (OSK) II. videokonferencje : "Model edukacji włączającej w Polsce” „Model edukacji włączającej w Niemczech".
12
Poza tym odbędą się dwie krótkoterminowe wymiany grup uczniów, które dadzą polskim i niemieckim nauczycielom możliwość bezpośredniej współpracy nad metodą projektu edukacyjnego. W czasie wymian zostaną zrealizowane dwa projekty edukacyjne o tematyce ekologicznej: 1. w Słupsku ( ) projekt "Naturalne i odzyskane zasoby", 2. w Kolonii ( ) "Zdrowa żywność - od produkcji do konsumpcji".
13
Płaszczyzną wymiany inspiracji, doświadczeń i rozwiązań w zakresie organizowania kształcenia integracyjnego między nauczycielami ZST i OSK będzie obok mobilności fizycznej także platforma e- Twinning, z której uczestnicy projektu będą korzystać przez cały czas jego trwania. Osoby bezpośrednio zaangażowane w działania projektowe staną się następnie multiplikatorami w swojej szkole i w środowisku lokalnym.
14
Zakłada się, że przepracowane w trakcie realizacji projektu "Szkoła równych szans" metody i formy pracy tj. projekt edukacyjny oraz pozyskane bądź wypracowane materiały i pomoce dydaktyczne zostaną wdrożone do codziennych działań edukacyjno- wychowawczych każdej ze szkół, co uatrakcyjni proces nauczania i uczenia się.
15
Założenia projektu w odniesieniu do uczniów
Projekt "Szkoła równych szans" zakłada wzrost jakości kształcenia integracyjnego także poprzez realizację celów ukierunkowanych na uczniów, tj.: zmniejszenie dysproporcji między uczniami sprawnymi a niepełnosprawnymi w zakresie uczestnictwa w działaniach edukacyjnych wykraczających poza salę lekcyjną, rozwijanie kompetencji społecznych i kulturowych, rozwijanie umiejętności językowych i informatycznych, stymulowanie rozwoju sfery osobistej i poznawczej, poszerzanie zakresu doświadczeń życiowych.
16
Realizowaniu tych celów służyć będzie udział w wymianach, poprzedzony udziałem w różnych formach przygotowania merytorycznego, kulturalnego i pedagogicznego, tj. warsztaty "e-Twinning bez tajemnic" i nawiązanie kontaktów online z rówieśnikami ze szkoły partnerskiej, warsztaty filmowe i nakręcenie filmu prezentującego grupę projektową, warsztaty realioznawcze dotyczące Polski/Niemiec, lekcja o Unii Europejskiej, lekcje ekologiczne, trening interpersonalny, warsztaty nt. radzenia sobie ze stresem.
17
Oczekiwane rezultaty projektu
wzrost kompetencji zawodowych nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych, w tym umiejętności pracy metodą projektu edukacyjnego wzbogacenie warsztatu dydaktycznego (zaadaptowanie dobrych praktyk zaobserwowanych u partnera, wypracowanie i pozyskanie nowych rozwiązań metodycznych i pomocy dydaktycznych) poszerzenie horyzontów edukacyjnych nauczycieli
18
wzrost stopnia integracji uczniów niepełnosprawnych
przyrost umiejętności posługiwania się językami obcymi i TIK, kompetencji społecznych (współpraca w zespole, sprawne komunikowanie się) i międzykulturowych (otwartość na inne kultury) nauczycieli i uczniów rozwój sfery osobistej uczniów (odpowiedzialność, samodzielność, autoprezentacja, kreatywność, poczucie sprawstwa, aspiracje życiowe) rozwój sfery poznawczej uczniów, wzrost wiedzy i świadomości ekologicznej, europejskiej i realioznawczej wzrost doświadczeń życiowych i umiejętności praktycznych uczniów podniesienie wyników nauczania uczniów niepełnosprawnych
19
wzrost prestiżu szkoły w środowisku lokalnym
popularyzacja idei inkluzji społecznej, zwalczanie dyskryminacji i segregacji promocja programu Erasmus+ na poziomie lokalnym i europejskim
20
Wpływ i trwałość projektu
Rozszerzeniu wpływu projektu i zagwarantowaniu trwałości jego wyników służyć będą różnorodne działania upowszechniające (np. happening, konferencje, publikacje), podejmowane na wszystkich etapach projektu i po jego zakończeniu.
21
Zespół zarządzający w ZST
22
Koordynator projektu – mgr Elżbieta Saba
Zadania: przygotowanie organizacyjno-merytoryczne projektu, koordynacja działań na każdym etapie projektu, zarządzanie czasem i ryzykiem na poziomie międzynarodowym, monitoring postępu działań, raport przejściowy i końcowy
23
Kierownik projektu – mgr Magdalena Czyżewska
Zadania: bieżący monitoring i ewaluacja, zarządzanie czasem i ryzykiem na poziomie narodowym, lokalna promocja i upowszechnianie wyników projektu, okresowe raporty ewaluacyjne
24
Specjalista ds. rozliczania i kontroli finansowej – mgr Anna Słońska
Zadania: kontrola finansowa
25
Zespół projektowy w ZST
26
mgr Marcin Masłowski opiekun grupy uczniowskiej;
wychowawca klasy II sfh Zadania: udział w międzynarodowych spotkaniach projektowych, monitorowanie udziałem uczniów w zajęciach z przygotowania kulturowego, pedagogicznego i merytorycznego oraz w korzystaniu z platformy e- Twinning; przeprowadzenie warsztatów "Surowce naturalne i wtórne", udział w wymianach (opieka nad uczniami, aktywna współpraca z nauczycielami szkoły goszczącej przy realizacji projektu edukacyjnego, wymiana doświadczeń), raport ewaluacyjny z wymiany.
27
mgr Anetta Bengier opiekun grupy uczniowskiej; opiekun językowy
Zadania: udział w międzynarodowych spotkaniach projektowych, udział w przygotowaniu merytorycznym uczniów (przeprowadzenie warsztatów "Jak jeść zdrowo?", przeprowadzenie warsztatów o Niemczech), udział w wymianach (opieka nad uczniami, aktywna współpraca z nauczycielami szkoły goszczącej przy realizacji projektu edukacyjnego, wymiana doświadczeń), raport ewaluacyjny z wymiany; tłumaczenie dokumentów, videokonferencji, symultaniczne.
28
techniczna pomoc przy realizacji zadań opartych o multimedia,
mgr Radosław Sorbian specjalista ds. TIK Zadania: przeprowadzenie szkoleń dla nauczycieli i uczniów dotyczących korzystania z platformy e-Twinning, techniczna pomoc przy realizacji zadań opartych o multimedia, współorganizacja videokonferencji.
29
mgr Krzysztof Smoliński
specjalista ds. TIK; wychowawca klasy III fi Zadania: upowszechnianie informacji o projekcie i rezultatów projektu (Internet, media społecznościowe); monitorowanie udziałem uczniów klasy III fi w zajęciach z przygotowania kulturowego, pedagogicznego i merytorycznego oraz w korzystaniu z platformy e-Twinning.
30
przeprowadzenie warsztatów filmowych dla uczniów,
mgr Adam Mroczek specjalista ds. TIK Zadania: przeprowadzenie warsztatów filmowych dla uczniów, pomoc w nakręceniu i zmontowaniu filmu oraz obsłudze aplikacji animoto.com
31
dokumentacja fotograficzna i filmowa projektu
mgr Rafał Szamocki specjalista ds. TIK Zadania: dokumentacja fotograficzna i filmowa projektu
32
mgr Katarzyna Tomasiak
opiekun warsztatów plastycznych Zadania: przeprowadzenie warsztatów plastycznych, ceramicznych, recyclingowych i filcowania wełny w czasie wymiany w Słupsku
33
przeprowadzenie lekcji na temat "Unia Europejska i jej wartości”,
mgr Aleksandra Adler nauczyciel historii/WOS-u; opiekun wspomagający Zadania: przeprowadzenie lekcji na temat "Unia Europejska i jej wartości”, wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach w czasie krótkoterminowej wymiany w Kolonii.
34
mgr Laryssa Kumorowska
nauczyciel chemii i biologii Zadania: przeprowadzenie lekcji o tematyce ekologicznej; przeprowadzenie lekcji o ekologicznej żywności.
35
przeprowadzenie warsztatów o radzeniu sobie ze stresem dla uczniów.
mgr Beata Jeż pedagog szkolny Zadania: przeprowadzenie warsztatów o radzeniu sobie ze stresem dla uczniów.
36
mgr Marzena Pietruk-Żytkowska
pedagog; socjoterapeuta Zadania: przeprowadzenie treningu interpersonalnego i twórczości dla uczniów; przygotowanie merytoryczne videokonferencji "Model edukacji włączającej w Polsce„.
37
Tłumaczenie dokumentów, videokonferencji, symultaniczne.
mgr Marzena Gogol opiekun językowy Zadania: Tłumaczenie dokumentów, videokonferencji, symultaniczne.
38
Tłumaczenie dokumentów, videokonferencji, symultaniczne.
mgr Jacek Jaśkiewicz opiekun językowy Zadania: Tłumaczenie dokumentów, videokonferencji, symultaniczne.
39
mgr Anna Dadura wychowawca klasy I TOM Zadania: monitorowanie udziałem uczennicy klasy I TOM w zajęciach z przygotowania kulturowego, pedagogicznego i merytorycznego oraz w korzystaniu z platformy e- Twinning.
40
Harmonogram działań projektowych
41
listopad 2016 1 .Spotkanie informacyjne dla uczestników – nauczycieli
2. Spotkanie informacyjne dla uczestników - uczniów i rodziców. 3. Warsztaty "Podstawy e- Twinningu" dla n-li 4. Warsztaty "E-Twinning bez tajemnic" dla uczniów. 5. Monitoring i ewaluacja. 1. Spotkanie informacyjne dla uczestników – nauczycieli 2. Spotkanie informacyjne dla uczestników - uczniów i rodziców. 3. Warsztaty "Podstawy e- Twinningu" dla n-li 4. Warsztaty "E-Twinning bez tajemnic" dla uczniów. 5. Monitoring i ewaluacja. ZST OSK
42
grudzień 2016 Wizyta przygotowawcza w Słupsku.
Trening interpersonalny i twórczości dla uczniów. Warsztaty filmowe dla uczniów. Monitoring i ewaluacja. 1. Wizyta przygotowawcza w Słupsku. 2. Trening interpersonalny i twórczości dla uczniów. 3. Warsztaty filmowe dla uczniów. 4. Monitoring i ewaluacja. ZST OSK
43
styczeń 2017 1. Warsztaty filmowe dla uczniów.
2. Lekcja przedmiotowa lub wych. "Unia Europejska i jej wartości”. 3. Monitoring i ewaluacja. 3.1. Opracowanie finansowego raportu kontrolnego. 3.2 Opracowanie raportu kontrolnego z monitoringu. 3.3. Informacja dla OSK o wynikach monitoringu realizacji zadań w ZST. 3.4. Monitoring postępu działań. 1. Warsztaty filmowe dla uczniów. 2. Lekcja przedmiotowa lub wychowawcza "Unia Europejska i jej wartości”. 3. Monitoring i ewaluacja. 3.1. Opracowanie finansowego raportu kontrolnego. 3.2 Opracowanie raportu kontrolnego z monitoringu. ZST OSK
44
luty 2017 Warsztaty metodyczne "Metoda projektu edukacyjnego w kształceniu" dla nauczycieli. Monitoring i ewaluacja. Warsztaty dla uczniów o Polsce. Monitoring i ewaluacja. ZST OSK
45
marzec 2017 1. Videokonferencja na e- Twinning "Model edukacji włączającej w Polsce" (z udziałem polskich n-li dla n-li niemieckich) 2. Lekcja przedmiotowa lub wych. o tematyce ekologicznej. 3. Warsztaty "Surowce naturalne i wtórne" dla uczniów. 4. Monitoring i ewaluacja. 1. Videokonferencja na e- Twinning "Model edukacji włączającej w Polsce” 2. Spotkanie informacyjne dla uczniów i rodziców przed wyjazdem do Słupska. 3. Lekcja przedmiotowa lub wych. o tematyce ekologicznej. 4. Warsztaty "Surowce naturalne i wtórne" dla uczniów. 5. Monitoring i ewaluacja. ZST OSK
46
marzec/kwiecień 2017 1. Przygotowanie organizacyjno- merytoryczne wymiany w Słupsku. 1. Przygotowanie wyjazdu do Słupska. ZST OSK
47
kwiecień 2017 Warsztaty o stresie dla uczniów. Wymiana w Słupsku.
2. Monitoring i ewaluacja. 2.1. Opracowanie finansowego raportu kontrolnego. 2.2. Opracowanie raportu kontrolnego z monitoringu. 2.3. Informacja dla OSK o wynikach monitoringu realizacji zadań w ZST. 2.4. Monitoring postępu działań. Warsztaty o stresie dla uczniów. Wymiana w Słupsku. 3. Monitoring i ewaluacja. 3.1. Opracowanie finansowego raportu kontrolnego. 3.2. Opracowanie raportu kontrolnego z monitoringu. ZST OSK
48
maj 2017 Opracowanie raportu ewaluacyjnego z wymiany i publikacja na e- Twinning. 2. Monitoring i ewaluacja. 3. Raport przejściowy. Warsztaty metodyczne dla nauczycieli. Monitoring i ewaluacja. ZST OSK
49
czerwiec 2017 1. Videokonferencja na e- Twinning "Model edukacji włączającej w Niemczech” 2. Przygotowanie do udziału w wizycie przygotowawczej w Kolonii. 3.Wizyta przygotowawcza w Kolonii. 4. Monitoring i ewaluacja. 1. Videokonferencja na e- Twinning "Model edukacji włączającej w Niemczech" (z udziałem niemieckich n-li dla n-li polskich) 2. Przygotowanie wizyty przygotowawczej w Kolonii. 3 .Wizyta przygotowawcza w Kolonii. 4. Monitoring i ewaluacja. ZST OSK
50
lipiec 2017 1. Monitoring i ewaluacja.
1.1. Opracowanie finansowego raportu kontrolnego. 1.2. Opracowanie raportu kontrolnego z monitoringu. 1.3. Informacja dla OSK o wynikach monitoringu realizacji zadań w ZST. 1.4. Monitoring postępu działań. 1. Monitoring i ewaluacja. 1.1. Opracowanie finansowego raportu kontrolnego. 1.2. Opracowanie raportu kontrolnego z monitoringu. ZST OSK
51
wrzesień 2017 1. Przygotowanie do wyjazdu w Kolonii. 2. Spotkanie informacyjne dla uczniów i rodziców przed wyjazdem do Kolonii. 3. Warsztaty dla uczniów o Niemczech. 4. Lekcja przedmiotowa lub wychowawcza o ekologicznej żywności. 5. Warsztaty dla uczniów "Jak jeść zdrowo?" 6. Warsztaty o stresie dla uczniów. 7. Wymiana w Kolonii. 8. Monitoring i ewaluacja. 1. Przygotowanie organizacyjno- merytoryczne wymiany w Kolonii. 2. Lekcja przedmiotowa lub wychowawcza o ekologicznej żywności. 3. Warsztaty dla uczniów "Jak jeść zdrowo?„ 4. Wymiana w Kolonii. 5. Monitoring i ewaluacja. ZST OSK
52
październik 2017 1. Monitoring i ewaluacja.
Opracowanie raportu ewaluacyjnego z wymiany i publikacja na e- Twinning. 2. Monitoring i ewaluacja. ZST OSK
53
listopad 2017 Konferencja szkolna. 2. Monitoring i ewaluacja.
Konferencja dla in. placówek oświatowych. Monitoring i ewaluacja. 2. 1.Opracowanie finansowego raportu kontrolnego. 2.2. Opracowanie raportu kontrolnego z monitoringu. 2.3. Informacja dla OSK o wynikach monitoringu realizacji zadań w ZST. 2.4. Monitoring postępu działań. Konferencja szkolna. 2. Monitoring i ewaluacja. 2. 1.Opracowanie finansowego raportu kontrolnego. 2.2. Opracowanie raportu kontrolnego z monitoringu. ZST OSK
54
Opis działań projektowych w ZST
55
listopad 2016 Spotkanie informacyjno-organizacyjne dla nauczycieli
prowadzone przez p. Elżbietę Sabę. Cel: zapoznanie z założeniami i harmonogramem działań projektowych, procedurą przepływu informacji, monitorowania i ewaluacji. Metody: słowne Spotkanie informacyjno-organizacyjne dla uczniów i ich rodziców prowadzone przez p. Elżbietę Sabę i p. Magdalenę Czyżewską. Cel: zapoznanie z założeniami projektu i planowanymi działaniami. Metody: słowne.
56
Warsztaty "Podstawy e-Twinningu" dla nauczycieli
2 godziny, prowadzone przez p. Radosława Sorbiana Cel: zapoznanie z zasadami korzystania z narzędzi e-Twinning. Rezultat: nabycie umiejętności korzystania z e-Twinning. Metody: nauczania teoretycznego-wyjaśnienie, nauczania praktycznego-pokaz, instruktaż, ćwiczenie, programowane-ćw. interaktywne Warsztaty "E-Twinning bez tajemnic" dla uczniów Cel: zapoznanie z zasadami korzystania z narzędzi e-Twinning dostępnych dla uczniów.
57
grudzień 2016 Międzynarodowe spotkanie projektowe (=wizyta przygotowawcza) Trening interpersonalny i twórczości dla uczniów 2 godziny, prowadzony przez p. Marzenę Pietruk-Żytkowską. Cel: integracja grupy projektowej, wspomaganie osobistego rozwoju ucz. Rezultat: wzajemne poznanie się ucz., zbudowanie zaufania, udoskonalona komunikacja, wzrost poczucia własnej wartości i kreatywności. Metody: uczenia się przez doświadczenie, ćw. grupowe Warsztaty filmowe dla uczniów 6 godzin, prowadzone przez p. Adama Mroczka. Cel: zapoznanie z technikami nagrywania i montowania materiału filmowego. Rezultat: nabycie umiejętności filmowania i obsługi programu do montażu filmu, produkcja filmu o członkach grupy projektowej. Metody: nauczania teoretycznego- wyjaśnienie, nauczania praktycznego- pokaz, instruktaż, ćwiczenie, programowane
58
styczeń 2017 Warsztaty filmowe dla uczniów
6 godzin, prowadzone przez p. Adama Mroczka. Cel: zapoznanie z technikami nagrywania i montowania materiału filmowego. Rezultat: nabycie umiejętności filmowania i obsługi programu do montażu filmu, produkcja filmu o członkach grupy projektowej. Metody: nauczania teoretycznego- wyjaśnienie, nauczania praktycznego- pokaz, instruktaż, ćwiczenie, programowane Lekcja przedmiotowa lub wychowawcza na temat "Unia Europejska i jej wartości" prowadzona przez p. Aleksandrę Adler. Cel: zapoznanie ze strukturami integracji europ. i unijnymi wartościami. Rezultat: wzrost wiedzy o UE, rozumienie pojęć: tolerancja, (nie)dyskryminacja, postawa szacunku wobec odmienności i różnorodności. Metody: pogadanka, burza mózgów, gry dydaktyczne, praca w grupach, plakat, programowane
59
luty 2017 Warsztaty metodyczne "Metoda projektu edukacyjnego w kształceniu integracyjnym" dla nauczycieli i pedagogów (20 osób) 4 godziny prowadzone przez specjalistę z ODN w Słupsku. Cel: zapoznanie z istotą metody projektu oraz etapami jego realizacji ze specjalnym uwzględnieniem specyfiki pracy w zespole integracyjnym. Rezultat: nabycie wiedzy o zasadach pracy metodą projektu edukacyjnego w grupach integracyjnych i umiejętności planowania projektu. Metody: słowne-prelekcja, aktywizujące-praca w grupach, praktyczne-ćwiczenie
60
marzec 2017 Videokonferencja na e-Twinning z udziałem nauczycieli OSK
temat "Model edukacji włączającej w Polsce", ekspert: p. Marzena Pietruk-Żytkowska obsługa techniczna – p. Radosław Sorbian tłumaczenie – p. A. Bengier, p. Marzena Gogol, p. Jacek Jaśkiewicz. Cel: zapoznanie nauczycieli niemieckich z modelem kształcenia inkluzyjnego w Polsce, wymiana doświadczeń. Rezultat: nabycie przez nauczycieli OSK wiedzy o warunków organizowania kształcenia dla uczniów niepełnosprawnych w oddziałach ogólnodostępnych i integracyjnych w Polsce, poszerzenie horyzontów edukacyjnych nauczycieli. Metody: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna
61
Lekcja przedmiotowa lub wychowawcza o tematyce ekologicznej
prowadzona przez p. Laryssę Kumorowską. Cel: zapoznanie z gł. problemami ekologicznymi. Rezultat: wzrost wiedzy o zanieczyszczeniu i ochronie środowiska naturalnego oraz świadomości ekologicznej. Metody: pogadanka, burza mózgów, praca w gr., plakat Warsztaty "Surowce naturalne i wtórne " dla uczniów 1 godzina, prowadzone przez p. Marcina Masłowskiego. Cel: zapoznanie z tematyką i strukturą projektu edukacyjnego realizowanego w czasie wymiany w Słupsku. Rezultat: wzrost wiedzy o naturalnych i wtórnych surowcach oraz recyclingu, znajomość założeń projektu, lepsze przygotowanie ucz. do jego realizacji. Metody: pogadanka, praca w gr., mapa myśli
62
kwiecień 2017 Wymiana w Słupsku
realizacja projektu edukacyjnego "Naturalne i odzyskane zasoby"
63
czerwiec 2017 Videokonferencja na e-Twinning zorganizowana przez nauczycieli ZST dla nauczycieli OSK , temat: "Model edukacji włączającej w Niemczech„ obsługa techniczna – p. Radosław Sorbian tłumaczenie – p. A. Bengier, p. Marzena Gogol, p. Jacek Jaśkiewicz. Cel: zapoznanie z modelem kształcenia inkluzyjnego w Niemczech, wymiana doświadczeń. Rezultat: nabycie wiedzy o warunków organizowania kształcenia dla uczniów niepełnosprawnych w oddziałach ogólnodostępnych i integracyjnych w RFN, poszerzenie horyzontów edukacyjnych nauczycieli. Metody: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna Udział w międzynarodowym spotkaniu przygotowawczym (=wizycie przygotowawczej) w Kolonii
64
wrzesień 2017 Warsztaty krajoznawcze dla uczniów
2 godziny, prowadzone przez p. Anettę Bengier. Cel: prezentacja kraju partnerskiego. Rezultat: nabycie lub poszerzenie wiedzy o Niemczech, wzrost świadomości międzykulturowej Metody: pogadanka, interaktywne, gry dydaktyczne, praca w gr., quiz Warsztaty dla uczniów na temat radzenia sobie ze stresem 1 godzina, prowadzone przez p. Beatę Jeż Cel: rozwinięcie umiejętności radzenia sobie ze stresem w sytuacjach trudnych. Rezultat: wzrost umiejętności pokonywania sytuacji stresogennych. Metody: uczenia się przez doświadczenie, ćw. grupowe
65
Lekcja przedmiotowa lub wychowawcza na temat ekologicznej żywności
prowadzona przez p. Laryssę Kumorowską. Cel: zapoznanie z cechami zdrowej żywności i metodami jej produkcji. Rezultat: wzrost wiedzy o ekologicznym rolnictwie i ekologicznej żywności. Metody: pogadanka, praca w grupach Warsztaty dla uczniów "Jak jeść zdrowo?” 1 godzina, prowadzone przez p. Anettę Bengier. Cel: zapoznanie z tematyką projektu edukacyjnego realizowanego w czasie wymiany w Kolonii. Rezultat: wzrost wiedzy o zasadach zdrowego odżywiania się, znajomość założeń projektu, lepsze przygotowanie ucz. do jego realizacji. Metody: pogadanka, praca w gr., praktyczne
66
Spotkanie informacyjno-organizacyjne dla uczniów i ich rodziców
prowadzone przez p. Elżbietę Sabę i p. Magdalenę Czyżewską. Cel: omówienie kwestii związanych z udziałem uczniów w wymianie. Metody: słowne. Udział w wymianie w Kolonii
67
listopad 2017 Konferencja dla pracowników innych placówek oświatowych
1,5 godziny, moderowana przez kierownika projektu, prelegenci: członkowie zespołu projektowego. Cel: prezentacja efektów projektu, dzielenie się zdobytą wiedzą i doświadczeniem. Rezultat: pozyskanie impulsów i dobrych praktyk dla własnych placówek. Metody: prelekcja, referat, sprawozdanie, dyskusja, prezentacja multimedialna, sesja posterowa
68
Wymiana w Słupsku
69
Termin: (23.) 24.-29. (30.) kwietnia 2017 6 dni (+2) Uczestnicy:
10 uczniów z ZST (w tym 5 z orzeczeniem) 10 z OSK (w tym 5 z orzeczeniem) 2 opiekunów ZST 2 opiekunów OSK pielęgniarka OSK Zakwaterowanie, śniadania, (obiady) i kolacje: bursa ul. Szczecińska Transport lokalny: MZK
70
Cele Cel główny wymiany - umożliwienie polskim i niemieckim nauczycielom nabycia bądź poszerzenia doświadczeń i umiejętności w zakresie stosowania metody projektu edukacyjnego w grupie integracyjnej poprzez wspólną pracę nad projektem "Naturalne i odzyskane zasoby".
71
Dalsze cele w odniesieniu do nauczycieli:
zdobycie bądź zwiększenie doświadczenia w zakresie współpracy międzynarodowej, poznanie warunków realizacji nauczania integracyjnego w szkole zawodowej przez nauczycieli OSK, wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami ZST i OSK dotyczących procesu dydaktyczno- wychowawczego w klasach integracyjnych, rozwijanie umiejętności językowych rozwijanie kompetencji społeczno- kulturowych.
72
Cele wymiany w odniesieniu do uczniów:
rozwinięcie umiejętności "miękkich" i życiowych kompetencji tj.: współpraca w zespole, skuteczne komunikowanie się, rozwiązywanie problemów, samodzielność, odpowiedzialność za działania własne i zespołu, poczucie sprawstwa, poszukiwanie i interpretacja zgromadzonych informacji, prezentacja wyników, autoprezentacja, autorefleksja;
73
stymulowanie rozwoju emocjonalnego,
rozwinięcie funkcji poznawczych, poszerzenie wiedzy o naturalnych zasobach i surowcach wtórnych, zwiększenie świadomości ekologicznej, podwyższenie samooceny, rozwinięcie umiejętności językowych, kulturowych oraz zakresu doświadczeń życiowych, zwiększenie dostępu uczniów niepełnosprawnych w wymianach międzynarodowych.
74
Opis działań W trakcie wymiany uczniowie będą gromadzić informacje na temat naturalnych zasobów i surowców wtórnych oraz ich wykorzystania przez człowieka. Zwiedzą Galerię Bursztynową w Słupsku i elektrownię wodną w Gałąźni Małej, odbędą wycieczkę do Ustki (na plaży będą zbierać odpady i naturalne zasoby Bałtyku), wezmą udział w warsztatach wikliniarskich w Centrum Kształcenia Praktycznego, ceramicznych w Słupskim Ośrodku Kultury, recyclingu i filcowania wełny w pracowni odzieżowej ZST.
75
Zebrane informacje zostaną przez uczniów przetworzone w formie plastycznej: uczniowie wykonają makiety ludzi z płyt HDF, które następnie okleją zebranymi naturalnymi i wtórnymi surowcami. Efektem tych działań będzie happening "Eko- Ludzie" w Parku Kultury i Rozrywki w Słupsku, na który zaproszeni zostaną uczniowie i nauczyciele ZST, rodzice, przedstawiciele lokalnych władz samorządowych i oświatowych oraz dziennikarze lokalnej prasy i telewizji.
76
Program wymiany przewiduje ponadto:
zwiedzanie Słupsku spotkanie w Ratuszu z władzami miasta ognisko w Lasku Północnym wieczór karaoke zajęcia sportowe w sali gimnastycznej ZST "wieczór polski". W trakcie wymiany odbędzie się także spotkanie nauczycieli niemieckich z przedstawicielami grona pedagogicznego ZST.
77
Przewidywane rezultaty
wzrost jakości pracy szkół wzrost doświadczenia i umiejętności nauczycieli w zakresie pracy metodą projektu w grupie integracyjnej, wnioski odnośnie tego, jak powinien być skonstruowany projekt, aby uczniowie z i bez niepełnosprawności wynieśli możliwie wiele korzyści ze wspólnego działania i uczenia się; wzrost doświadczenia w zakresie współpracy międzynarodowej; rozwój strategii rozwoju integracyjnej szkoły zawodowej w OSK dzięki wymianie know-how z polskimi nauczycielami; ulepszony warsztat pracy; aktywizacja nauczycieli i uczniów
78
poprawa umiejętności posługiwania się językami obcymi w praktyce
rozwój kompetencji interpersonalnych i kulturowych nauczycieli wzrost poczucia sprawstwa uczniów rozwój umiejętności "miękkich" uczniów: gromadzenia informacji, prowadzenia obserwacji i zbierania danych oraz dokonywania ich interpretacji, opracowywania wyników swojej pracy i publicznej prezentacji; rozwinięta umiejętność współpracy w zespole, komunikowania się, wzajemnej pomocy, rozwiązywania problemów; wzrost samodzielności oraz odpowiedzialności
79
rozbudzona ciekawość poznawcza uczniów w odkrywaniu świata:
wzrost świadomości ekologicznej (nabycie przekonania o konieczności dbania o naturalne zasoby oraz potrzebie redukowania liczby odpadów, ich sortowania i powtórnego wykorzystania), przyrost wiedzy o naturalnych i wtórnych surowcach i gospodarowaniu nimi; wzrost zainteresowania własnym regionem (u uczniów ZST) przełamanie społecznych i kulturowych stereotypów integracja lokalnej społeczności wokół problemu integracji społecznej oraz ekologii promocja ZST w środowisku lokalnym
80
Wymiana w Kolonii Termin: (24.) 25.-30. września (1 października) 2017
6 dni (+2) Uczestnicy: 10 uczniów z ZST (w tym 5 z orzeczeniem) 10 z OSK (w tym 5 z orzeczeniem) 3 opiekunów ZST 2 opiekunów OSK Zakwaterowanie, śniadania i kolacje: schronisko młodzieżowe Obiady: stołówka szkolna
81
Cele Stworzenie polskim i niemieckim nauczycielom okazji do dalszego poszerzania doświadczeń i rozwijania umiejętności realizowania projektów edukacyjnych w grupie uczniowskiej zróżnicowanej pod względem sprawności fizycznej i umysłowej poprzez wspólną pracę nad projektem edukacyjnym "Zdrowa żywność - od produkcji do konsumpcji" Zweryfikowanie w "praktyce" nabytej dotychczas wiedzy o metodzie projektu oraz wdrożenie wniosków wyciągniętych z realizacji projektu "Naturalne i odzyskane zasoby”. Zaobserwowanie w szkole partnerskiej przez nauczycieli ZST nowych rozwiązań dydaktycznych i metodycznych. Rozwijanie umiejętności językowych oraz kompetencji osobistych, społecznych i kulturowych nauczycieli i uczniów.
82
Celami wymiany ukierunkowanymi na uczniów, a powiązanymi z tematyką i założeniami projektu edukacyjnego realizowanego w Kolonii będą: zwiększenie wiedzy uczniów o ekologicznym rolnictwie oraz zdrowym odżywianiu się, rozwinięcie ich praktycznych życiowych umiejętności, rozwinięcie umiejętności informatycznych.
83
Opis działań W trakcie wymiany uczniowie będą pracować w grupach:
jedna z grup będzie dokonywała zakupów na następny dzień (zgodnie z ustalonym wspólnie jadłospisem), zwracając przy tym uwagę na regionalne, sezonowe i uprawiane ekologicznie produkty; druga grupa będzie przygotowywać wspólny posiłek (obiad lub kolację), trzecia grupa będzie pracować nad dwujęzyczną książką kucharską, zawierającą zaproponowane przez uczestników przepisy kulinarne oraz zdjęcia i informacje o ekologicznym rolnictwie.
84
Uczniowie zwiedzą ekologiczny targ w Kolonii oraz ekologiczne gospodarstwo rolne.
Efekty prac zostaną zaprezentowane w postaci uroczystego poczęstunku przygotowanego przez uczestników połączonego z pokazem "Eko-Książki kucharskiej". W uroczystości wezmą udział zaproszeni goście: rodzice, nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni szkoły oraz przedstawiciele spółki OSK Offene Schule Köln sp.z o.o.
85
W programie wymiany znajduje się także:
zwiedzanie Kolonii, spotkanie z lokalnymi władzami spotkanie polskich opiekunów z nauczycielami i pedagogami z OSK celem wymiany doświadczeń i inspiracji.
86
Przewidywane rezultaty
udoskonalenie pracy metodą projektu w grupie integracyjnej; wnioski do realizacji przyszłych projektów pozyskanie nowych pomocy dydaktycznych i inspiracji dla własnego warsztatu pracy przez nauczycieli ZST pogłębienie współpracy pomiędzy OSK i ZST; wnioski do dalszego współdziałania na rzecz edukacji włączającej na płaszczyźnie międzynarodowej
87
wzrost świadomości ekologicznej uczniów:
uwrażliwienie na chroniące zasoby rolnictwo i hodowlę zwierząt zgodnie z rytmem i warunkami życia właściwymi dla danego gatunku rozwinięcie świadomości, że każdy poprzez swoją postawę związaną z robieniem zakupów i odżywianiem może wywierać wpływ na ochronę środowiska wzrost zakresu doświadczeń życiowych uczniów: poznanie nowych miejsc i ludzi; nabycie doświadczenia, że żywność wyprodukowana możliwie naturalnie i w sposób chroniący zasoby może dobrze smakować; nabycie doświadczenia, że wspólne gotowanie i jedzenie w dwunarodowych grupach z problemami w porozumiewaniu się może się udać i sprawiać przyjemność
88
wzrost umiejętności informatycznych uczniów w zakresie obsługiwania edytora tekstu
wzrost samodzielności i poczucia sprawstwa uczniów w wykonywaniu codziennych czynności tj. robienie zakupów, gotowanie, poruszanie się środkami komunikacji publicznej
89
pogłębienie więzi i stopnia integracji pomiędzy uczestnikami wymiany, dalszy rozwój umiejętności współpracy w grupie, wzajemnego komunikowania się i porozumiewania w języku obcym, odpowiedzialności, rozwiązywania problemów i konfliktów, publicznej prezentacji wyników swojej pracy, oceny pracy własnej i innych członków zespołu rozwój osobowości nauczycieli i uczniów, wzrost ich otwartości i motywacji integracja lokalnej społeczności wokół idei projektu, wzrost prestiżu OSK w lokalnym środowisku
90
Zarządzanie projektem
91
Kontrola budżetu, zarządzanie czasem, monitorowanie i ocenianie jakości działań i rezultatów projektu będą prowadzone na bieżąco, w każdym miesiącu trwania projektu (z wyjątkiem sierpnia 2017r.).
92
Zarządzanie czasem Kierownik projektu będzie przeprowadzał comiesięczną kontrolę realizacji zadań (przy pomocy check-listy) i dokonywał ewentualnych korekt harmonogramu. Członkowie zespołu projektowego zobligowani są do bieżącego analizowania czasów trwania i posiadanych zasobów oraz informowania kierownika o ewentualnych trudnościach, które mogłyby wpłynąć na opóźnienie terminu wykonania danego zadania.
93
Równolegle do wewnątrzszkolnych działań w zakresie zarządzania czasem, kierownik projektu OSK będzie zobowiązany do kwartalnego raportowania realizacji zadań koordynatorowi projektu. Z kolei koordynator będzie raz na kwartał informował kierownika OSK o wynikach monitoringu realizacji planu pracy w ZST.
94
Monitorowanie i ocenianie jakości działań i rezultatów projektu
Kierownik projektu będzie comiesięcznie kontrolował jakość realizacji zadań. Jeżeli nie będą osiągane ilościowe i jakościowe wskaźniki powodzenia, kierownik odbędzie rozmowy z osobami odpowiedzialnymi za wykonanie poszczególnych zadań celem ustalenia przyczyn problemów i sposobów ich usunięcia. Raz na 3 miesiące koordynator projektu będzie dokonywał monitoringu postępu działań na podstawie raportów uzyskanych od kierownika projektu ZST i OST.
95
Ewaluacja Ocena przydatności i skuteczności przygotowania pedagogicznego, kulturowego i merytorycznego uczniów uczestniczących w projekcie: "miękkie" metody ewaluacji warsztatów i lekcji tematycznych (termometr, tarcza strzelnicza), test quizowy; recenzja filmów nakręconych przez uczniów, recenzja prac projektowych uczniów ocena funkcjonowania uczniów w grupie karta obserwacji, ocena postaw i zachowań uczniów w czasie realizacji zadań projektowych i wymian
96
ocena pracy każdego uczestnika grupy i grupy jako całości
Ocena atrakcyjności i efektywności krótkoterminowych wymian grup uczniów "miękkie" formy ewaluacji, wywiad zbiorowy, ankieta ocena pracy każdego uczestnika grupy i grupy jako całości obserwacja, analiza efektów końcowych projektów edukacyjnych
97
Ocena przydatności i skuteczności form doskonalenia kadry pedagicznej: szkolenia e- Twinning, videokonferencji ankieta
98
Procedury przepływu informacji i spotkań roboczych
99
Przepływ informacji Wiadomości w Librusie Informacja bezpośrednia
100
Spotkania robocze Zespołu projektowego
Ostatni czwartek miesiąca Duża przerwa: Sala nr 8 W spotkaniu uczestniczą: koordynator, kierownik, osoby odpowiedzialne w danym (i ewentualnie kolejnym) miesiącu za wykonanie zadań projektowych.
101
Prosimy na bieżąco informować o „poślizgu” czasowym, brakach w zasobach rzeczowych (materiały) i osobowych (słaba frekwencja uczniów) i ewentualnych innych problemach utrudniających realizację zadania!
102
Posiadane i potrzebne zasoby
103
Prosimy podać do 28 października do p. E. Saby:
potrzebne materiały – i ich ilość - (np. papier ksero, papier szary, markery itp.) do przeprowadzenia lekcji i warsztatów planowane terminy lekcji i warsztatów
104
Na co najmniej 2 dni przed planowanymi zajęciami prosimy zgłosić się do p. E. Saby po potrzebne materiały. Na 2 dni przed planowanymi zajęciami prosimy zgłosić się do p. Rafała Szamockiego – dokumentacja fotograficzna!
105
KOORDYNATOR PROJEKTU – mgr ELŻBIETA SABA
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ KOORDYNATOR PROJEKTU – mgr ELŻBIETA SABA
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.