Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Narodowa strategia spójności 2014-2020
programy operacyjne
2
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020
Cel główny programu: Wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej Cel główny Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynika z jednego z trzech priorytetów Strategii Europa 2020, którym jest wzrost zrównoważony rozumiany jako wspieranie gospodarki efektywniej korzystającej z zasobów, bardziej przyjaznej środowisku i bardziej konkurencyjnej, w której cele środowiskowe są dopełnione działaniami na rzecz spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Priorytet ten został oparty na równowadze oraz wzajemnym uzupełnianiu się działań w trzech podstawowych obszarach: · czystej i efektywnej energii, w tym efektywności energetycznej, ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych, rozwoju energii ze źródeł odnawialnych oraz integracji i poprawy funkcjonowania europejskiego rynku energii; · adaptacji do zmian klimatu oraz efektywnego korzystania z zasobów, wzmocnieniu odporności systemów gospodarczych na zagrożenia związane z klimatem oraz zwiększeniu możliwości zapobiegania zagrożeniom (zwłaszcza zagrożeniom naturalnym) i reagowania na nie; · konkurencyjności, w tym wnoszeniu istotnego wkładu w utrzymanie przez UE prowadzenia na światowym rynku technologii przyjaznych środowisku, zapewniając jednocześnie efektywne korzystanie z zasobów i usuwając przeszkody w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych
3
Podstawą jest budowa gospodarki niskoemisyjnej, w ramach której najbardziej oszczędnym sposobem redukcji emisji jest efektywne korzystanie z istniejących zasobów energii. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko stanowi ramy interwencji dla prowadzenia działań wpisujących się w cel rozwoju zrównoważonego określony w głównym dokumencie kierunkowym dla Polityki Spójności – Strategia Europa Zgodnie z tym dokumentem działania wynikające z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko będą zmierzać do budowy podstaw gospodarki niskoemisyjnej, promowania dostosowania do zmiany klimatu, ochrony środowiska naturalnego i wspierania efektywności wykorzystywania zasobów oraz promowania zrównoważonego transportu i usuwania niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych. Cele Europa 2020 przekładają się operacyjnie na pakiet dziesięciu zintegrowanych wytycznych dla działań dotyczących gospodarki oraz zatrudnienia oraz siedmiu inicjatyw o charakterze flagowym. Wsparcie wzrostu zrównoważonego wpisuje się zwłaszcza w wytyczną nr 5. Bardziej efektywne korzystanie z zasobów i ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz następujące inicjatywy flagowe: Europa efektywnie korzystająca z zasobów, Unia innowacji oraz Polityka przemysłowa w erze globalizacji.
4
Osie priorytetowe ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego infrastruktura drogowa dla miast rozwój transportu kolejowego w Polsce rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach poprawa bezpieczeństwa energetycznego ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury wzmocnienie strategicznej infrastruktury ochrony zdrowia pomoc techniczna
5
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014 – 2020
Celem głównym Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój jest wzrost innowacyjności polskiej gospodarki. Cel ten będzie się wyrażał głównie zwiększeniem nakładów na B+R ponoszonych przez przedsiębiorstwa, w związku z czym główny wskaźnik, do realizacji którego wnosi wkład Program Operacyjny Inteligentny Rozwój to nakłady na B+R w sektorze przedsiębiorstw (Business Expenditures on R&D - BERD). Szacowany wkład Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój w osiągnięcie docelowej wartości BERD (w 2023 r.) wynosi 15,92%. Hasło przewodnie Programu to: wsparcie projektów od pomysłu do rynku. Założeniem Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój jest wsparcie realizacji całego procesu powstawania innowacji: od fazy tworzenia się pomysłu, poprzez etap prac B+R, w tym przygotowanie prototypu, aż po komercjalizację wyników prac B+R. Mając na uwadze zróżnicowany poziom ryzyka realizacji projektu na ww. etapach, przewiduje się stosowanie dotacji oraz instrumentów finansowych.
6
Osie priorytetowe wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności B+R+I (badana/rozwój/innowacje) wsparcie innowacji w przedsiębiorstwach zwiększenie potencjału naukowo-badawczego pomoc techniczna Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
7
Program Operacyjny Polska Cyfrowa 2014-2020
Wykorzystanie potencjału technologii cyfrowych jest jednym z priorytetów Polski na najbliższe lata. Działania dotyczące tego zagadnienia przewiduje Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju 2030, Strategia Rozwoju Kraju 2020 oraz większość z dziewięciu zintegrowanych strategii rozwoju. W dokumentach tych rozwój cyfrowy jest traktowany, jako klucz do poprawy konkurencyjności i innowacyjności polskiej gospodarki. Wskazuje się również, że konieczne jest przejście od absorpcji do kreacji innowacji, od ciągłego nadrabiania zaległości cyfrowych do tworzenia rozwiązań ponadprzeciętnych w skali świata pod względem praktycznej użyteczności, międzynarodowej konkurencyjności oraz technologicznego zaawansowania. Polska w najbliższych latach będzie prowadzić kompleksowe działania w trzech filarach: powszechnego dostępu do szerokopasmowego internetu, treści i usług dostępnych przez sieć, kompetencji cyfrowych społeczeństwa. Pierwsze dwa filary wskazują na kierunki poprawy ilości i jakości infrastruktury, usług i treści. Trzeci filar ma pomóc wykreować popyt, dzięki zwiększeniu kompetencji cyfrowych społeczeństwa i eliminacji barier mentalnych w wykorzystaniu szans, jakie niosą technologie cyfrowe.
8
Osie priorytetowe Powszechny dostęp do szybkiego Internetu E-administracja i otwarty rząd Cyfrowe kompetencje społeczeństwa Pomoc techniczna
9
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój stanowi odpowiedź na wyzwania i jednocześnie instrument realizacji Strategii Europa Program uwzględnia stojące przed Europą długofalowe wyzwania związane z globalizacją, rozwojem ekonomicznym, jakością polityk publicznych, zjawiskami demograficznymi, czy inwestycjami w kapitał ludzki.
10
Osie priorytetowe Osoby młode na rynku pracy Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa Wsparcie dla obszaru zdrowia Pomoc techniczna
11
Program operacyjny Polska Wschodnia 2014‐2020
Makroregion Polski Wschodniej, który konstytuują województwa lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko‐mazurskie, stanowi zwarty obszar o najniższym poziomie rozwoju gospodarczego w Polsce i jeden z najsłabszych w Unii Europejskiej. Charakter problemów niekorzystnie wpływających na sytuację społeczno‐gospodarczą i perspektywy rozwoju tego obszaru w znacznej mierze mają wymiar strukturalny, będący konsekwencją historycznych uwarunkowań. Są one dodatkowo negatywnie wzmacniane skutkami peryferyjnego położenia makroregionu na zewnętrznej granicy Unii Europejskiej, za którą znajdują się w dużej mierze obszary jeszcze słabiej rozwinięte. Ze względu na specyfikę sytuacji społeczno‐gospodarczej, Polska Wschodnia jest obszarem szczególnego zainteresowania polityki regionalnej, wymagającym podejmowania dodatkowych działań, umożliwiających nadrobienie zapóźnień i zdynamizowanie rozwoju, Program operacyjny Polska Wschodnia jako dodatkowy instrument wsparcia finansowego rozwoju gospodarczego i społecznego dedykowany wyłącznie 5 województwom Polski Wschodniej, tj. lubelskiemu, podlaskiemu, podkarpackiemu, świętokrzyskiemu i warmińsko‐mazurskiemu, będzie wzmacniał (efekt synergii) i uzupełniał (zgodnie z zasadą komplementarności interwencji) oddziaływanie wsparcia realizowanego w ramach regionalnych i krajowych programów operacyjnych europejskiej polityki spójności, z których będą finansowane zasadnicze przedsięwzięcia rozwojowe.
12
Biorąc pod uwagę zdiagnozowane wyzwania i potencjały makroregionu Polski Wschodniej, celem głównym interwencji Programu w latach 2014 – 2020 będzie wzrost konkurencyjności i innowacyjności makroregionu Polski Wschodniej Cel ten zostanie osiągnięty poprzez koncentrację działań Programu na wsparciu: · MŚP w zakresie działalności innowacyjnej; · tworzenia warunków sprzyjających powstawaniu innowacyjnych MŚP w Polsce Wschodniej; · tworzenia nowych modeli biznesowych w celu umiędzynarodowienia działalności MŚP; · poprawy efektywności układów transportowych oraz zrównoważonego transportu miast wojewódzkich i ich obszarów funkcjonalnych; · zwiększenia dostępności makroregionu w zakresie infrastruktury transportowej. Koncentracja Programu na ww. działaniach ma na celu stworzenie trwałych podstaw dla rozwoju konkurencyjności regionalnej. Jej źródłem będzie przyspieszenie procesu wprowadzania oraz upowszechniania innowacji i postępu techniczno‐organizacyjnego, współpraca i sieciowanie, w tym z partnerami spoza makroregionu, oraz dążenie do nawiązywania kontaktów międzynarodowych. Ważnym aspektem konkurencyjności regionalnej jest również nowoczesna infrastruktura transportowa zwiększająca dostępność komunikacyjną, zarówno w wymiarze wewnętrznym, jak i zewnętrznym. Poprawa dostępności przekłada się na efektywne wykorzystanie endogennych zasobów regionów takich, jak np. kapitał ludzki. Niskoemisyjny transport publiczny wpływa natomiast na poprawę jakości życia i stanu środowiska.
13
Osie priorytetowe Przedsiębiorcza polska wschodnia Nowoczesna infrastruktura transportowa Ponadregionalna infrastruktura kolejowa Pomoc techniczna
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.