Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PORÓWNANIE DWÓCH REGIONALNYCH STRATEGII INNOWACJI

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PORÓWNANIE DWÓCH REGIONALNYCH STRATEGII INNOWACJI"— Zapis prezentacji:

1 PORÓWNANIE DWÓCH REGIONALNYCH STRATEGII INNOWACJI
Natalia Królik, Anna Zagórska, Beata Siwiec, Dawid Gaweł ,Ewa Gabriel, Urszula Supranowicz

2 Regionalna Strategia Innowacji (RSI)
Ma na celu wspomaganie władz regionalnych lub lokalnych oraz innych organizacji rozwoju regionalnego w zdefiniowaniu i wdrożeniu efektywnego systemu wspierania innowacyjności w regionie. Strategia tworzona jest na podstawie analizy potrzeb technologicznych, możliwości i potencjału sektora badawczego i naukowego, a także przedsiębiorstw, w zakresie zarządzania, finansów, szkolenia, organizacji oraz samej technologii. Strategia powinna określać kierunki polityki innowacyjnej i sposoby budowy i optymalizacji regionalnej infrastruktury wspomagającej innowacyjność.

3 WOJEWÓDZTWO ŚLĄSKIE

4 Projekt „Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego na lata " został opracowany w ramach projektu systemowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego pt. „Zarządzanie, wdrażanie i monitorowanie Regionalnej Strategii Innowacji województwa śląskiego" Poddziałania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Opracowanie projektu Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego na lata było zadaniem Zespołu Naukowego koordynowanego przez Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, przy współpracy ekspertów Politechniki Śląskiej w Gliwicach, Głównego Instytutu Górnictwa w Katowicach, Parku Naukowo-Technologicznego „Technopark Gliwice" oraz Zespołu ds. Regionalnej Strategii Innowacji Wydziału Europejskiego Funduszu Społecznego.

5 CHARAKTERYSTYKA RSI Regionalna Strategia Innowacji Województwa Śląskiego na lata (RSI WSL) zawiera: Wiodące idee zmian innowacyjnych Rozstrzygnięcia strategiczne polityki innowacyjnej Województwa Śląskiego Postanowienia wdrożeniowe

6 KLUCZOWE USTALENIA RSI
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Śląskiego na lata skupia się przede wszystkim na wzmacnianiu i wykorzystywaniu potencjału endogeniczny dla poprawy sytuacji w regionie i osiągania przewag w skali globalnej.

7 TECHNOLOGIA INFORMACYJNA I KOMUNIKACYJNA
Rozstrzygnięcia strategiczne polityki innowacyjnej Województwa Śląskiego oraz postanowienia wdrożeniowe ogniskują się na następujących tematycznych inteligentnych specjalizacjach regionu: ENERGETYKA TECHNOLOGIA INFORMACYJNA I KOMUNIKACYJNA MEDYCYNA

8 GŁÓWNY CEL STRATEGII Podstawowym założeniem Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego na lata (RSI WSL) jest wzmacnianie regionalnego systemu innowacji i jego konwersja w kierunku „ekosystemu innowacji".

9 Perspektywa ekosystemu innowacji oznacza:
wzajemne kształtowanie się procesów, generowanie rozwiązań naturalnie przenikających się w układach tematycznych współistnienie i współdziałanie aktorów budujących relacje w różnych konfiguracjach w zależności od ich wspólnych aspiracji oraz uwarunkowań płynących z otoczenia.

10 KAMIENIE MILOWE EKOSYSTEMU INNOWACJI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
1 Regionalny system informacji o działalnościach innowacyjnych regionu 2 World Class Clusters 4 obiekty wspólnej infrastruktury badawczo-rozwojowej w regionie 8 kluczowych centrów kompetencji w priorytetowych obszarach Programu Rozwoju Technologii 16 living labs dotyczących inteligentnych rynków 32 projekty ramowe UE liderowane przez podmioty z regionu 64 konsorcja naukowo-badawcze w regionie 128 tysięcy osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach innowacyjnych 256 firm na tysiąc klasyfikowanych jako przedsiębiorstwa innowacyjne 512 milionów Euro alokowanych na działania innowacyjne 1024 tysiące mieszkańców regionu objętych działaniami z zakresu kreatywności i innowacyjności.

11 Kamienie milowe osiągnięte zostaną poprzez realizację celów określonych w Regionalnej Strategii Innowacji. Cele te realizowane są w ramach dwóch priorytetów rozwoju ekosystemu innowacji Województwa Śląskiego oraz pięciu obszarów strategicznych interwencji publicznej.

12 PRIORYTETY ROZWOJU EKOSYSTEMU INNOWACJI
Powiększanie i wewnętrzna integracja potencjału innowacyjnego regionu. Kreowanie inteligentnych rynków dla technologii przyszłości.

13 OBSZARY STRATEGICZNE INTERWENCJI PUBLICZNEJ
Kreowanie wspólnot wiedzy i innowacji. Rozwój technologicznie zaawansowanych sieci usług publicznych. Referencyjność infrastruktury regionalnego ekosystemu innowacji. Włączanie MSP jako źródła innowacji w łańcuchy globalne. Kreację talentów i wzmacnianie kompetencji.

14 Metaprzedsięwzięcia Regionalnej Strategii Innowacji
Akademia Śląska Kooperacja inicjatyw klastrowych i środowisk innowacyjnych Realizacja działań pilotażowych w ramach specjalizacji regionalnych Foresight rynku pracy Regionalny fundusz proinnowacyjny Design dla innowacji Współpraca z regionami sąsiedzkimi na rzecz innowacji

15 Postanowienia wdrożeniowe - Monitoring Regionalnej Strategii Innowacji
W Regionalnej Strategii Innowacji przyjęto, że przedmiotem monitoringu i oceny są realizowana wizja oraz sformułowane priorytety. Kluczowe rozstrzygnięcia systemu monitoringu obejmują: Określenie wskaźników bazowych i docelowych oddziaływania oraz rezultatów długoterminowych odpowiadających za realizację wizji (tj. kamieni milowych i indeksów) oraz wskaźników rezultatu na poziomie priorytetów. Zgodnie z przyjętym w strategii systemem monitorowania, każdy z opisanych wskaźników obejmuje: cechy wskaźnika, wpływ interwencji publicznej na poziomie regionalnym, dostępność danych, źródła danych, wartość bazowa, wartość wyjściowa, dynamika zmian/oczekiwany poziom wskaźnika, sposób pomiaru .

16 Postanowienia wdrożeniowe - Monitoring Regionalnej Strategii Innowacji
3. Dla formułowania wskaźników realizacji RIS wzięto pod uwagę wskaźniki pozwalające osiągnąć spójność społeczną, ekonomiczną i środowiskową. 4. Opracowanie miar dla wskaźników opiera się na założeniu wskazania dynamiki wskaźnika lub pozycyjno-wzorcowego stanu. 5. Porównania przestrzenne wskaźników umożliwiają ocenę stanu i pozycji danego wskaźnika w odniesieniu do najlepszych wyników (rezultatów uznanych za wzorcowe, benchmarków) co w połączeniu z analizą dynamiczną daje szersze spektrum oceny pozycji regionu.

17 Postanowienia wdrożeniowe - Monitoring Regionalnej Strategii Innowacji
6. Przyjęte w systemie monitoringu miary (mierniki) poddawane są testom: istotności, koncentracji, rzeczywistej intencji celu (prawdziwości) i równowagi. 7. Przy określaniu wskaźników monitoringu Strategii przyjęto odniesienie do wskaźników sformułowanych w kluczowych dokumentach: Europa 2020, Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju, Średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju, Strategii Innowacyjności i Efektywności Gospodarki, Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego, Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego, Bezpieczeństwa Energetycznego i Środowiska, Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego „Śląskie 2020”, Programu Rozwoju Technologii województwa śląskiego na lata

18 PROGRAMY WSPARCIA Program Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata Program Rozwoju Kapitał ludzki Województwa Śląskiego

19 WOJEWÓDZTWO MAZOWIECKIE

20 Strategia rozwoju województwa mazowieckiego „Innowacyjne Mazowsze” w swojej wizji przedstawia Mazowsze jako region innowacyjny i odznaczający się wysokim wzrostem gospodarczym.

21 ZAŁOŻENIA RSI Mazowsze w 2020 roku to:
strategiczny ośrodek badań i rozwoju oraz usług biznesowych w wymiarze europejskim, region odznaczający się wysokim poziomem innowacyjności i usieciowienia gospodarki, zintegrowanej wokół zdefiniowanych obszarów inteligentnej specjalizacji, źródło dobrych praktyk w zakresie innowacji społecznych.

22 ZAŁOŻENIA PRZY WYBORZE CELU GŁÓWNEGO I CELÓW STRATEGICZNYCH
Rozwój oparty na innowacjach powinien przyczynić się do wzrostu zamożności i postępu technologicznego całego regionu. Wysoki poziom kapitału społecznego oraz tworzącego go zaufania społecznego jest podstawą do zwiększenia współpracy oraz skłonności dla społecznego akceptowania nowych rozwiązań i pomysłów, tj. stymulowania i rozwijania postaw innowacyjnych. Skutecznym narzędziem rozwiązania gospodarczych i społecznych problemów regionu może być zastosowanie innowacji społecznych. Największym atutem Mazowsza w zakresie potencjału innowacyjnego jest Warszawa. W rozwoju innowacji na Mazowszu należy przede wszystkim uruchomić i wspierać odpowiednie procesy i rodzaje działań, nie zaś instytucje, które już obecnie stanowią o sile gospodarczej regionu. Warszawa powinna być głównym ogniwem przepływu innowacji, co najmniej w skali Europy Środkowej i Wschodniej, a Mazowsze powinno stać się konkurencyjne w skali europejskiej. Najważniejszym źródłem innowacji są kraje wysoko rozwinięte.

23

24 CEL STRATEGICZNY I - Zwiększenie i wzmocnienie współpracy w procesach rozwoju innowacji i innowacyjności Cele operacyjne: Rozwój form współpracy w relacjach biznes – nauka – otoczenie, które gwarantują wymierne efekty dla gospodarki regionu. Wzrost aktywności małych i średnich podmiotów gospodarczych w sieciach kooperacji z najbardziej innowacyjnymi firmami krajowymi i zagranicznymi. Rozwój struktur sieciowych (w tym klastrów, grup producenckich). Intensyfikacja badań naukowych, których wyniki odpowiadają potrzebom przedsiębiorców oraz przyczyniają się do współpracy i rozwoju powiązań sieciowych w regionie.

25 CEL STRATEGICZNY II - Wzrost internacjonalizacji ukierunkowany na rozwój innowacyjności województwa mazowieckiego Cele operacyjne: Wzrost aktywności jednostek naukowych, przedsiębiorstw oraz klastrów Mazowsza na arenie międzynarodowej. Wzrost bezpośrednich inwestycji zagranicznych z sektorów wysokich technologii oraz liczby ośrodków badawczo-rozwojowych (lub ich części) zakładanych przez inwestorów zagranicznych, gwarantujących współpracę ze środowiskiem lokalnym. Wzrost liczby międzynarodowych projektów badawczych i rozwojowych realizowanych na Mazowszu. Efektywny marketing Mazowsza jako regionu innowacyjnego.

26 CEL STRATEGICZNY III - Wzrost efektywności wsparcia i finansowania działalności proinnowacyjnej w regionie Cele operacyjne: Utworzenie trwałych mechanizmów komercjalizacji wyników działalności badawczej. Wspieranie przygotowania firm z Mazowsza do wykorzystania krajowych i zagranicznych programów badawczych. Wspieranie firm z Mazowsza w realizacji projektów, których celem jest poprawa konkurencyjności poprzez stosowanie innowacyjnych rozwiązań Wzrost środków na innowacyjne projekty małych i średnich firm (w tym spin-off zakładanych przez absolwentów i pracowników uczelni.

27 CEL STRATEGICZNY IV - Kształtowanie i promowanie postaw proinnowacyjnych oraz proprzedsiębiorczych sprzyjających kreatywności i kooperacji Cele operacyjne: Skuteczna promocja postaw przedsiębiorczych związanych z innowacyjnością oraz wspieranie inicjatyw promujących dobre praktyki firm i instytucji Mazowsza w efektywnym wykorzystaniu instrumentów wspierania innowacji. Wzrost aktywności samorządu regionalnego w budowie sieci promocji Mazowsza jako regionu innowacyjnego. Wspieranie budowania zaufania społecznego i kapitału społecznego wśród podmiotów gospodarki Mazowsza. Promocja postaw oraz inicjatyw sprzyjających inicjowaniu i wdrażaniu innowacji społecznych w regionie.

28 CEL STRATEGICZNY V - Rozwój społeczeństwa informacyjnego
Cele operacyjne: Wsparcie wdrażania technologii informacyjno-komunikacyjnych w przedsiębiorstwach. Wsparcie tworzenia i wdrażania inteligentnych systemów zarządzania oraz e-usług (e-administracja, e-zdrowie, e-logistyka, e-finanse, e-handel, e-praca, e-edukacja). Wspieranie inicjatyw promujących rozpowszechnianie i wykorzystanie Internetu. Zwiększenie umiejętności wykorzystania technologii cyfrowych i włączenia cyfrowego.

29 SYSTEM WDRAŻANIA STRATEGII
Wdrażanie Strategii opiera się na wykorzystaniu szerokiego spektrum instrumentów wsparcia zarządzanych na poziomie regionalnym, krajowym i ponadnarodowym. Zakres działań podejmowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego jest silnie uzależniony od dostępności i zasad określonych dla poszczególnych instrumentów. Także sytuacja gospodarcza województwa, przekładająca się na wpływy budżetowe, może w znacznym stopniu oddziaływać na zakres podejmowanych działań. Przewiduje się trzy scenariusze wdrażania RIS.

30 Scenariusze wdrażania RIS
Wariant Czynnik decydujący Scenariusz działania optymistyczny Sytuacja finansowa województwa pozwala przeznaczyć dodatkowe środki własne na wdrażanie RIS. Strategia jest realizowana w pełnym zakresie celów i działań, w oparciu o finansowanie zewnętrzne, jak i samorządowe instrumenty wsparcia. umiarkowany Sytuacja gospodarcza nie pozwala na podjęcie działań w pełni finansowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego, ale umożliwia realizację projektów w ramach instrumentów zewnętrznych. Wdrażanie RIS w znacznym stopniu opiera się na zewnętrznych źródłach finansowania. Działania koncentrują się przede wszystkim na pierwszych trzech celach strategicznych, jako bezpośrednio przekładających się na konkurencyjność regionu. pesymistyczny Niskie wpływy budżetowe skutkują brakiem możliwości ponoszenia znacznych wydatków własnych na realizację RIS. Wdrażanie RIS zostaje ograniczone do działań ściśle związanych z realizacją RPO WM oraz utrzymaniem ciągłości procesów wdrażania i monitorowania Strategii oraz inteligentnej specjalizacji. Wysokie ryzyko niezrealizowania celu głównego RIS.

31 Instytucje zaangażowane we wdrażanie RIS
Instytucja Zarządzająca RIS Mazowiecka Rada Innowacyjności Grupy robocze i zespoły (podgrupy) w ramach grup roboczych ds. inteligentnej specjalizacji Instytucje wdrażające

32 WSKAŹNIKI CELU GŁÓWNEGO

33 PROGRAMY WSPARCIA Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014 – 2020 (PO IR), Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata (PO PC), Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014 – 2020 (PROW), Program Ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji „Horyzont 2020” (Horyzont 2020).

34 PORÓWNANIE

35 Założenia ŚLĄSK MAZOWSZE
Wzmocnienie i wykorzystanie potencjału wewnętrznego w celu poprawy sytuacji oraz osiągnięcia globalnej przewagi Skupienie się na regionalnych specjalizacjach: energetyka, medycyna, technologia informacyjna i komunikacyjna Stworzenie w wymiarze europejskim ośrodka badań i rozwoju oraz usług biznesowych Region o wysokim poziomie innowacyjności i usieciowienia gospodarki, zintegrowanej wokół zdefiniowanych obszarów inteligentnej specjalizacji

36 Cele ŚLĄSK MAZOWSZE Celem jest wzmacnianie regionalnego systemu innowacji i jego konwersja w kierunku „ekosystemu innowacji" Celem jest wzrost innowacyjności Mazowsza prowadzący do przyśpieszenia wzrostu i zwiększenia konkurencyjności w skali Unii Europejskiej

37 Sposoby realizacji ŚLĄSK MAZOWSZE
RIS jest realizowana w ramach dwóch priorytetów rozwoju ekosystemu innowacji Oraz pięciu obszarów strategicznych interwencji publicznej Realizacja strategii opiera się na instrumentach wsparcia, oraz uwzględnia aktualną sytuację gospodarczą Przewidziane są trzy scenariusze wdrażania RIS: optymistyczny, umiarkowany oraz pesymistyczny 4 instytucje wdrażania RIS

38 Wskaźniki ŚLĄSK MAZOWSZE
Przedmiotem monitoringu i oceny jest realizowana wizja oraz priorytety Określenie kamieni milowych i indeksów Wskaźniki obejmują m.in. : wartość bazową, wartość wyjściową, dynamikę zmian/oczekiwany poziom wskaźnika, sposób pomiaru 5 głównych wskaźników Przedstawiane w formie procentowej Badane corocznie Wskaźniki obejmują m.in. : udział przedsiębiorstw innowacyjnych w ogólnej liczbie przedsiębiorstw przemysłowych / sektora usług

39 Programy wsparcia ŚLĄSK MAZOWSZE
Trzy programy wsparcia realizowane w latach Pięć programów wsparcia realizowanych w latach

40 PODSUMOWANIE

41 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "PORÓWNANIE DWÓCH REGIONALNYCH STRATEGII INNOWACJI"

Podobne prezentacje


Reklamy Google