Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PRIORYTET MEN Rok szkolny 2016/17 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Mgr Marzena Martynowska.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PRIORYTET MEN Rok szkolny 2016/17 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Mgr Marzena Martynowska."— Zapis prezentacji:

1 PRIORYTET MEN Rok szkolny 2016/17 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Mgr Marzena Martynowska Mgr Anna Mazurek

2 KOMPETENCJE CZYTELNICZE
umiejętność korzystania z instytucji udostępniających dokumenty piśmiennicze (bibliotek, księgarń, archiwów, ośrodków informacji), umiejętność posługiwania się źródłami informacji o dokumentach (katalogami, kartotekami, bibliografiami — również zautomatyzowanymi), umiejętność przeprowadzania kwerend bibliograficznych, stosowania różnych technik czytania, szybkiego odnajdowania informacji w książkach i czasopismach na podstawie znajomości struktury układu ich treści, umiejętność trafnego, krytycznego odbioru różnego rodzaju tekstów, odczytanie dzieła literackiego w kategoriach artystycznych gotowość przyjęcia nowych (awangardowych) zjawisk literackich. umiejętność rozumienia zawartych w tekście informacji, twierdzeń i teorii.  Encyklopedia PWN

3 «uczynić coś popularnym, ogólnie stosowanym»
upowszechniać    «uczynić coś popularnym, ogólnie stosowanym» Udostępnianie PROMOWANIE PROPAGOWANIE ROZPOWSZENIANIE Słownik Języka Polskiego PWN

4 We współczesnym świecie umiejętność czytania i pisania jest nieodzowna
We współczesnym świecie umiejętność czytania i pisania jest nieodzowna Jest podstawą postępu i rozwoju. Brak oczytania uniemożliwia wyrażanie swoich myśli, poglądów, przekonań. Uniemożliwia porozumiewanie i prawidłowe komunikowanie się.

5 Czytać warto bo…. Poszerzamy słownictwo. Rozwijamy wyobraźnię.
Poprawiamy pamięć.  Wspomagamy proces myślenia. Utrwalamy zasady pisowni.  Lepiej się wysławiamy.  Podnosimy swoje kwalifikacje zawodowe.  Stajemy się bardziej kreatywni.  Podnosimy swoją samoocenę.  Kształtujemy charakter.  Relaksujemy się i odprężamy. Poszerzenie słownictwa. Czytając, obojętnie co by to było, czy specjalistyczne branżowe czasopisma, czy książki, czy nawet codzienne brukowce - poszerzasz swój zasób słownictwa. Powód jest prosty, stykamy się z niezliczoną liczbą autorów. Każdy z nich ma swój własny styl pisania, odrębną wiedzę, inne podejście. Autorzy wręcz prześcigają się o lepsze sformułowania i błyskotliwsze określenia, a to skutkuje bogatą paletą słów, które Ty, jako czytelnik, możesz wprowadzić do swojego języka. Rozwój wyobraźni. Czytając skomplikowane, żywe opisy scen znajdujących się w książce, jesteś zmuszony do wyobrażani sobie tego, o czym pisze autor. Regularne czytanie rozwija Twoją wyobraźnię i sprawia, że łatwiej Ci stworzyć w umyśle coraz bardziej abstrakcyjne obrazy. W konsekwencji łatwiej jest Ci "zobaczyć" dany przedmiot lub sytuacje, jeszcze zanim powstanie/nastąpi. Nauka myślenia. Co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Książki uczą myśleć, zmuszają Twój mózg do aktywności, przez co powstają nowe wiązania neuronalne w mózgu. Czytając, z tygodnia na tydzień zauważasz, że jesteś produktywniejszy, a Twoja aktywność myślowa przynosi Ci coraz więcej korzyści. Relaks i odprężenie. Nic tak nie koi skołatanych nerwów jak wieczór z dobrą książką i aromatyczną kawą. Kiedy czytasz troski dnia codziennego odchodzą w dal, przestajesz myśleć o pracy, finansach, problemach rodzinnych. To wszystko jest poza Tobą, gdyż wkraczasz w świat, który stworzył dla Ciebie autor i w którym Twoje osobiste rozterki nie istnieją. Taki relaks ułatwia Ci zasypianie i obniża poziom hormonów stresu. Zasady pisowni. Kiedy czytasz, automatycznie zapamiętujesz sposób zapisu danych słów i zwrotów. Osoby, które regularnie czytają, nie mają problemów z ortografią, bo ich mózgi opatrzyły się z poprawnym zapisem i starają się go automatycznie odwzorować. Lepsze wysławianie. Zasada ta sama jak przy rozwoju słownictwa lecz jednocześni, słowa, które zapamiętujesz wprowadzasz do swojego codziennego języka. Wysławiasz się logicznie, inteligentnie i w przyjemny dla uch sposób. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Załóżmy, że pracujesz w sektorze informatycznym, technicznym, managerskim lub podobnym, wymagającym ciągłego doskonalenia się. Czytając książki związane tematycznie ze swoim zawodem, jesteś stale na bieżąco, podążasz z duchem rozwoju i nie obce Ci żadne rynkowe nowinki. W takiej sytuacji jesteś na rynku pracy "towarem" cenniejszym, niż Twój kolega, posiadający takie samo wykształcenie, ale nie zgłębiającym swojej wiedzy na bieżąco. Kreatywność. Książki dostarczają mnóstwo pomysłów. Możesz podpatrzyć coś u bohatera książki i wcielić w swoim życiu, ale też najzwyklej w świecie zainteresowany tym, co czytasz stworzyć własny, oryginalny pomysł. W świecie książki nie ma barier, jeśli oswoisz się dobrze z tym światem, zrozumiesz, że stać Cię na pomysły równie dobre, jak Twojego ulubionego bohatera. Oszczędność pieniędzy. Załóżmy, że musisz się czegoś nauczyć - do szkoły, do pracy, obojętnie. Masz do wyboru dwie opcje: drogie szkolenie lub naukę na własną rękę, przy pomocy niezbędnej literatury. Co wybierzesz? Oczywiście, niektórzy mogą stwierdzić, że nie wszystkiego można nauczyć się samemu z książki, zgoda, ale nie zmienia to faktu, że i tak ogrom wiedzy teoretycznej możesz posiąść na własną rękę, dzięki odpowiednio dobranym książkom bądź czasopismom. Czas poświęcony, właściwie taki sam, ale jaka oszczędność. Podniesienie samooceny. Udajesz się na przyjęcie, podczas którego zostajesz wciągnięty w dyskusję. Dobrze się składa, bo temat rozmowy jest Ci dobrze znany - czytałeś o nim ostatnio. Jak się czujesz w tej dyskusji? Dobrze, prawda? Rozmówcy nie są w stanie Cię niczym zaskoczyć i nie masz się co obawiać, że wyjdziesz na ignoranta. Znasz temat, czujesz się swobodnie, Twoje poczucie własnej wartości wzrasta, jesteś doceniony w grupie. Być może to Ty inicjujesz rozmowę, błyszczysz elokwencją i znajomością pewnych tematów. Na pewno istnieje dziedzina, w której to inni mogą się uczyć od Ciebie, dzięki czytaniu, takich dziedzin może być więcej. Kształtowanie charakteru. Młodzież czytając książki obyczajowe, psychologiczne itp. uczy się kształtować charakter, rozróżniać pozytywne i negatywne zachowania. Perypetie książkowych bohaterów niejednokrotnie bardzo dobrze odzwierciedlają nasze codzienne życie. Pokazują jakie konsekwencje mają poszczególne życiowe wybory i co w społeczeństwie jest akceptowane a co negowane. Nawet dorosły czytelnik może wynieść wiele z takich z pozoru prostych historii. Życie zaskakuje nas każdego dnia, w pewnym sensie przez te wszystkie lata piszemy swoją własną książkę i my, jako jej główni bohaterowie, zmagamy się z codziennością tak samo jak ci fikcyjni. Czasami znajomość ich życia może pomóc nam we własnym. Poprawa pamięci. Czytając i wyobrażając sobie poszczególne sceny tworzysz nowe ścieżki neuronalne i tym samym wpływasz na rozwój swojego mózgu. Owocuje to poprawą pamięci, zwiększeniem zdolności koncentracji, łatwością kojarzenia faktów i analizowania. Jednym słowem regularne czytanie sprawia, że z dnia na dzień stajesz się inteligentniejszy i efektywniejszy.

6 Upowszechnianie – promocja czytelnictwa
Promocja czytelnictwa, to jeden z ważniejszych obszarów pracy szkoły, który wspierany powinien być, nie tylko przez biblioteki szkolne, ale całą Radę Pedagogiczną, a także rodziców uczniów szkoły.

7 Potrzeba kontaktu z książką nie powstaje samoistnie
Potrzeba kontaktu z książką nie powstaje samoistnie. Warto, żeby dziecko polubiło książki, zanim nauczy się czytać. To właśnie dorośli (rodzice, nauczyciele) powinni ją zaszczepić w procesie nauczania i wychowania. Należy przekonać dzieci i młodzież że czytanie jest cool; jest trendy, jest ok., jest modne

8 Czytanie jest swoistym kluczem do wiedzy, która zapewnia człowiekowi sukces
Zainteresowania czytelnicze dzieci w młodszym wieku szkolnym, są silnie zróżnicowane ,w zależności od wpływów środowiska rodzinnego, prasy, instytucji wychowawczych, takich jak szkoła czy biblioteka, oraz własnych dyspozycji psychicznych.

9 By rozbudzić zainteresowania czytelnicze u dzieci:
należy od najmłodszych lat czytać i opowiadać dzieciom bajki, nie należy zmuszać dziecka do lektury, nie pomoże to polubić książki, lecz stanie się przykrym obowiązkiem, należy zachęcać do czytania, poprzez pobieżne opowiedzenie o postaciach z lektury, ich przygodach; zaciekawione treścią dziecko chętnie sięgnie po nią; można także czytać wspólnie z dzieckiem, należy polecać dziecku książki odpowiednie do jego wieku i zainteresowań, zachęcać dziecko do głośnego czytania, nie komentować błędów, błędem jest podsuwanie dziecku pierwszej lepszej książki, może doprowadzić to do zniechęcenia i przekonania, że czytanie jest nudnym zajęciem; dziecko to niecierpliwy czytelnik, nudzą go długie opisy przyrody lub postaci, warto zainteresować się tym, co czyta dziecko, ale trzeba to zrobić umiejętnie. Rola rodziców

10 W szkole Planując pracę dydaktyczno- wychowawczą w nauczaniu zintegrowanym należy dokładnie poznać umiejętność czytania ze zrozumieniem uczniów, aby we właściwy sposób ukierunkować i zaplanować rozwijanie zainteresowań czytelniczych i doskonalenie techniki czytania.  Zainteresowania czytelnicze staramy się rozwijać przy wszystkich nadarzających się okazjach, stosując różnorodność metod i form.

11 Magiczne miejsce w szkole

12 Biblioteka szkolna to miejsce, gdzie podejmowane są liczne inicjatywy, akcje i ciekawe metody wspierania czytelnictwa. Wszystkie działania bibliotekarzy we współpracy z nauczycielami mają sprawić, by uczniowie czytali i obcowali z lekturą, ciekawą książką na wszystkich etapach nauki.

13 Zróbmy wszystko, by czytanie stało się przyjemnością
Zróbmy wszystko, by czytanie stało się przyjemnością. Dajmy uczniowi wybór!!! Zazwyczaj, kiedy mamy wybór, wybieramy to, co nam się podoba, co sprawi nam przyjemność, dostarczy rozrywki. Wcale nie oznacza to, że wszystkie teksty mają być łatwe, proste i przyjemne.

14 Działania promujące czytelnictwo
Konkursy czytelnicze, czytelniczo-plastyczne Konkursy w oparciu o znajomość lektury Konkursy recytatorskie, pięknego czytania Lekcje biblioteczne Wystawy Gry terenowe Gry i zabawy czytelnicze – krzyżówki, zgaduj - zgadule Głośne czytanie Czytanie z podziałem na role Nowości książkowe na półkach bibliotecznych Wycieczki Praca z tekstem Oglądanie filmów, przedstawień teatralnych Prezentacje multimedialne Quizy interaktywne itp..

15 Kampanie ogólnopolskie promujące czytelnictwo
Cała Polska czyta dzieciom” – to kampania społeczna, mająca na celu propagowanie codziennego czytania dzieciom jako skuteczną, tanią i przyjazną metodę wspomagania ich wszechstronnego rozwoju – psychicznego, umysłowego, społecznego i moralnego – oraz budowania zasobów wewnętrznych dziecka: kompetencji emocjonalnych i intelektualnych.

16

17 Mądra szkoła czyta dzieciom
Mądra szkoła czyta dzieciom” to nowa odsłona kampanii społecznej prowadzonej przez Fundację „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”, tym razem adresowana do szkół. Jej celem jest zachęcenie dyrekcji szkół i nauczycieli do wprowadzenia codziennego czytania uczniom dla przyjemności do programu zajęć. 

18 „Złota Lista” to tytuły książek polecanych przez Fundację „ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom”
do czytania dzieciom. To książki, które uczą dzieci czegoś dobrego, pobudzają do refleksji lub śmiechu, doskonalą język, rozwijają wyobraźnię, przynoszą dobre wzorce zachowań – życzliwości, uczciwości, mądrości, odwagi. Jeśli Fundacja trafia na książki, które wydają im się lepsze od dotychczas zaproponowanych, dokonuje zmian. Kategorie wiekowe oznaczają sugerowany dolny przedział wieku dziecka. „Złota Lista” nie jest ustanowiona raz na zawsze. ZŁOTA LISTA

19 „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” jest uchwalonym przez Radę Ministrów programem wieloletnim na lata , w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce, poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych, jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.

20  26 maja 2015 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie Rządowego programu wspierania organów prowadzących szkoły podstawowe i szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w obszarze rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży - „Książki naszych marzeń”. Celem głównym programu jest wsparcie organów prowadzących szkoły podstawowe i szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w obszarze rozwijania kompetencji czytelniczych uczniów i indywidualnych zainteresowań poprzez promowanie czytelnictwa oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania.

21 „Uczniowie muszą pragnąć stać się czytelnikami, nie dlatego,
że ktoś inny tego chce, ale dlatego, że pozwolono im dostrzec korzyści płynące z czytania. Muszą pojąć, jaką wartość ma czytanie. To się nie dzieje bez wysiłku Uczniów trzeba poprowadzić.” (Kelly Gallagher)


Pobierz ppt "PRIORYTET MEN Rok szkolny 2016/17 Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Mgr Marzena Martynowska."

Podobne prezentacje


Reklamy Google