Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałHelena Wawrzyniak Został zmieniony 8 lat temu
1
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016
2
Regulacje prawne dotyczące polityki rynku pracy i kształcenia zawodowego zapewniają elastyczność, ale… W praktyce możliwości te nie są w pełni wykorzystane z powodu zbyt słabego potencjału, niezbędnego aby rzeczywiście dostosowywać lokalne polityki do potrzeb rynku pracy Elastyczność
3
Mechanizmy adaptacji lokalnych polityk do potrzeb rynku pracy wymagają wzmocnienia Elastyczna adaptacja polityk lokalnych do potrzeb rynku pracy Mechanizmy współpracy pomiędzy szkolnictwem zawodowym i przedsiębiorstwami Realny wpływ przedsiębiorców na polityki rynku pracy Koordynacja działań różnych aktorów na poziomie lokalnym
4
Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z 2014 r. Cele Poprawa skuteczności i efektywności polityki rynku pracy Lepiej adresowana polityka rynku pracy Nowe rozwiązania Nagradzanie pracowników PSZ za efekty Profilowanie – przypisanie bezrobotnych do jednego z trzech profili pomocy Niezamierzone konsekwencje? Koncentracja na krótkoterminowych efektach zatrudnieniowych Ograniczanie innowacyjnych rozwiązań Kreatywne statystyki Spadek motywacji praconiwków PSZ Bardzo ograniczony dostęp do wsparcia osób z przypisnanym III profilem pomocy
5
Niewystarczające wsparcie dla grup w szczególnie trudnej sytuacji Brak szkoleń dotyczących kompetencji podstawowych Koncentracja na osobach w relatywnie lepszej sytuacji i ograniczenie dostępu do wsparcia dla osób w trudnej sytuacji Ograniczona skala działań na rzecz integracji migrantów na rynku pracy
6
Ochotnicze Hufce Pracy Działające w obszarze kształcenia zawodowego i rynku pracy Prowadzące całościowe programy integracji zawodowej, obejmujące pomoc psychologiczną, doradztwo zawodowe, integrację społeczną, kształcenie zawodowe w miejscu pracy dla młodocianych, zagrożonych wypadnięciem z systemu edukacji Dobra praktyka
7
Lepsze dostosowywanie programów i polityk do potrzeb lokalnej gospodarki Uważne monitorowanie reformy PSZ i wprowadzenie niezbędnych ulepszeń w celu ograniczenia niezamierzonych efektów i lepszego dostosowania działań do lokalnych warunków Poprawa koordynacji działań dotyczących zatrudnienia i kompetencji na poziomie lokalnym Poprawa dostępu i wykorzystania danych na poziomie sub- regionalnym i wzmacnianie kultury ewaluacji Zalecenia
8
Zwiększenie wartości pracowników poprzez inwestycje w ich kompetencje Lepsze reagowanie kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, m.in. poprzez większe zaangażowanie przedsiębiorców w projektowanie oferty kształcenia zawodowego i w proces kształcenia Poszerzenie możliwości poprawy kompetencji podstawowych Zalecenia
9
Kierowanie działań do sektorów generujących zatrudnienie i inwestowanie w jakość miejsc pracy Koncentracja na lepszym wykorzystaniu kompetencji pracowników i organizacji pracy w przedsiębiorstwach Promowanie rozwoju gospodarczego, który pozwala na włączania grup marginalizowanych, przyczynia się do poprawy jakości miejsc pracy, w tym także poprzez bardziej strategiczne wykorzystanie zamówień publicznych Zapewnienie młodzieży i dorosłym adekwatnych informacji zawodowej i poradnictwa zawodowego, uwzględniających potrzeby lokalnych rynków pracy Zalecenia
10
Włączenie społeczne Ograniczenie luk w dostępie do usług publicznych służb zatrudnienia dla osób w najtrudniejszej sytuacji, szczególnie przypisanych do trzeciego profilu pomocy Poprawa dostępu do usług opiekuńczych, w szczególności dla dzieci do lat 3. Zalecenia
11
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! Piotr Stronkowski pstronkowski@wp.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.