Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBartosz Mazurek Został zmieniony 8 lat temu
1
IV. Kierunki i formy współpracy wykładowców innowacyjnej przedsiębiorczości
2
Zaawansowane formy współpracy Od konsumpcji do współtworzenia treści i narzędzi dydaktycznych – do współrealizacji Programu i współredegowania Portalu Działania promocyjne Współpraca przy realizacji projektów z wykorzystaniem funduszy UE Włączenie się w obszar współpracy międzynarodowej Trwałe ramy współpracy – doroczna Konferencja SEIPA Wspólne inicjatywy na rzecz wspierania innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej Wspólne badania w zakresie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej i publikacje
3
Działania promocyjne Jak dotrzeć do dobrych studentów i jak ich zachęcić? Certyfikaty Informacja na www Plakaty Informacja o tym co się dzieje na innych uczelniach Wspólne inicjatywy, n.p. doroczny konkurs na najlepszy pomysł biznesowy – planowany i/lub wdrożony Wydzielona część Portalu SEIPA – informacje o dokonaniach poszczególnych studentów i wykładowców Jak przekonać innych wykładowców i władze uczelni? Jak wywołać efekt kuli śniegowej?
7
1. Wykorzystanie funduszy UE
8
Wykorzystanie środków UE Znaczące środki do wykorzystania Różnorodność programów operacyjnych i działań Potrzebne know-how w zakresie: Przygotowania dokumentacji projektowej Realizacji programu merytorycznego Rozliczenia projektu Sporo wysiłku ale wspólnie będzie łatwiej! Konieczne rozpoznanie planów rodzimej uczelni
9
Wspólne inicjatywy Wymiana doświadczeń i dokumentacji projektowej Wspólne projekty finansowane ze środków UE (partnerstwo, wsparcie merytoryczne) Wykorzystanie funkcjonalności Portalu do realizacji projektów
11
Od czego mamy Sieć?
12
Możliwości sfinansowania różnych rodzajów działań 12 Rodzaje działań Kreator Kraj KL 4.1.1 Kraj KL 6.2 Region KL 8.2.1 Region RPO Region IG 8.1 Kraj ? IG 3.1 Kraj 1. Programy dydaktyczne w szkołach wyższych XX 2. Opracowanie materiałów dydaktycznych XX 3. Wdrożenie, obsługa narzędzi elektronicznych XX 4. Szkolenie wykładowców XX 5. Monitoring zajęć XX 6. Certyfikacja programów i wykładowców (peer) XX 7. Okresowe konferencje dydaktyczne XX 8. Międzynarodowe konferencje dydaktyczne ?X 9. Międzynarodowe staże dydaktyczne XX 10. Spotkania z przedsiębiorcami, gościnne wykłady XX? 12. Staże studenckie w innowacyjnych przedsiębiorstwach X? 13. Uczelniana baza innowacyjnych absolwentów XX? 14. Szkolenie i doradztwo dla nowych przedsiębiorców XXXX 15. Dofinansowanie nowych przedsiębiorców XXX 16. Inkubacja, inwestowanie w nowe firmy X 17. Promocja przedsiębiorczości i dobrych praktyk XX
13
13 Nagromadzone doświadczenia
14
Przykład PO KL 6.2 – regionalny 400 mln euro w skali kraju 2007 - 2013 Szkolenie i doradztwo dla kandydatów na przedsiębiorców Dofinansowanie do 50 tys. PLN na osobę! Promocja dobrych praktyk w zakresie rozwoju przedsiębiorczości Projekt bardzo zbliżony do wcześniejszego Działania 2.5 ZPORR Doświadczenia realizacyjne z Programu „Jak uruchomić własny biznes” Warszawa Stolicą Ambitnego Biznesu Potrzeba wykorzystania 6.2 dla studentów Wykorzystanie know-how zmniejszy pracochłonność o 60%! Możliwości sformalizowanego partnerstwa Bieżąca wymiana doświadczeń, przenoszenie dobrych praktyk do innych ośrodków
15
15 Możliwości wykorzystania środków z PO KL 8.2.1
16
Przykład PO KL 8.2.1 – regionalny 130 mln euro w skali kraju 2007 - 2013 Promocja i wsparcie akademickiej przedsiębiorczości (innowacyjnej) Szkolenie i doradztwo dla pracowników, doktorantów i studentów Finansowanie realizacji zaawansowanych form dydaktycznych Brak dotacji inwestycyjnej dla „absolwentów” ale: możliwość przejścia do PO KL 6.2 (dla obiecujących projektów) jak wyżej do PO IG 3.1 dla zaawansowanych technologicznie projektów to trzeba „załatwić” z decydentami Duże możliwości dla łączenia wysiłków w ramach projektów regionalnych Przedmiot „Przedsiębiorczość technologiczna” gotowy do wykorzystania (Materiały +Portal) Możliwość partnerstwa w Ramach Programu „Przedsiębiorczość dla Ambitnych” w realizacji projektów
17
Portal Przedsiębiorczość dla ambitnych PLATFORMA ELEKTRONICZNA PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ DLA AMBITNYCH Programy edukacyjne Sieć Edukacyjna Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA) Baza materiałów i narzędzi dydaktycznych Programy Specjalne
18
2. Doświadczenia i współpraca międzynarodowa
19
Doświadczenia i współpraca międzynarodowa Doświadczenia i współpraca międzynarodowa Komisja Europejska Entrepreneurship in higher education, especially within non-business studies Entrepreneurship in higher education, especially within non-business studies ERASMUS for young entrepreneurs ERASMUS for young entrepreneurs Raport + Rekomendacje Komisji koniec marca 2008 Program Przedsiębiorczość dla ambitnych – Dynamic Entrepreneurship Europejska Sieć Wykładowców Przedsiębiorczości Stanford Technology Venture Program IntEnt (FGF) ERENET Inicjatywy skandynawskie, brytyjskie Jak się włączyć wspólnie do współpracy międzynarodowej Jak włączyć problematykę PA do istniejącej współpracy poszczególnych uczelni z partnerami zagranicznymi
20
Nasz Program wśród 10 dobrych praktyk wymienionych w Raporcie Komisji Europejskiej 5. SOME EXAMPLES OF GOOD PRACTICE This Section shows a few examples of possible approaches and methods that can be used in teaching and disseminating entrepreneurship within Higher Education, as proposed by the members of the Expert Group. 2. Issue : A nation-wide entrepreneurship program, offering to all higher education institutions teaching tools and material in order to promote the dissemination of entrepreneurship education in the country. Example: - Dynamic Entrepreneurship, Leon Kozminski Academy of Entrepreneurship and Management (Poland) This is a nation-wide program launched in order to enhance entrepreneurship education in higher education institutions in Poland, especially within non-business studies.
21
3. Co dalej – perspektywy kontynuacji i rozwoju Programu
22
Aktualne tendencje w europejskich szkołach wyższych Bardzo wiele się dzieje w tej dziedzinie, także na mniej renomowanych uczelniach przedsiębiorczość szerokim frontem wkroczyła do politechnik, uniwersytetów, szkół rolniczych, itp. może także w zagranicznych uczelniach partnerskich Twojej Uczelni? Uczelnie artystyczne, dyscypliny nauk społecznych Od wykładowców do animatorów (innowacyjnej) przedsiębiorczości Od Katedr do Centrów (Innowacyjnej) Przedsiębiorczości Dodatkowe formy aktywizujące, poza szkoleniem Kluczowa rola kontaktów z absolwentami – innowacyjnymi przedsiębiorcami Dofinansowanie ze środków publicznych
23
23 Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości na uczelniach – determinanty sukcesu Proaktywni wykładowcy- animatorzy PA Efektywne pozyskanie i wykorzystanie środków finansowych Wsparcie ze strony władz akademickich Klarowne reguły Ponaduczelniana współpraca sieciowa – krajowa i i międzynarodowa
24
Decyzja o uruchomi eniu biznesu TAK NIE III. Doradztwo, inkubacja, wsparcie finansowe dla pracowników i doktorantów w tworzeniu spółek spin-off spin-out Szkolenie podstawoweSzkolenie zaawansowane i doradztwo Wszyscy studenci Kandydaci na Przedsię- biorców Uruchomienie działalności gospodarczej (innowacyjnej, opartej na wiedzy) II. Preinkubacja, inkubacja Praktyki w innowacyjnych firmach Punkty porad i konsultacji Gościnne wykłady biznesmenów Okresowe spotkania z udziałem innowacyjnych przedsiębiorców Konkursy na biznesplany Specjalistyczne programy szkoleniowe I.Edukacja dla przedsiębiorczości Edukacja w zintegrowanym modelu innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej
25
Proaktywny wykładowca – animator PA Przedsiębiorczy entuzjazm i inicjatywa Dydaktyka + inicjatywy wspomagające Włączenie problematyki innowacyjnej przedsiębiorczości do szerszych programów realizowanych przez rodzime uczelnie Umiejętność pozyskania funduszy Kontakty z innowacyjnymi przedsiębiorcami Połączenie dydaktyki z badaniami w zakresie innowacyjnej przedsiębiorczości Możliwości publikacji w kraju i za granicą Wykładowca „sieciowy” Kontakty międzynarodowe
26
Inne plany i inicjatywy Trwałe ramy współpracy – doroczna Konferencja SEIPA Kiedy? Gdzie? Może w powiązaniu z doroczną Konferencją Stowarzyszenia Organizatorów Ośrodków Innowacyjności i Przedsiębiorczości w Polsce (SOOIPP) Wspólne inicjatywy na rzecz wspierania innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej Opracowanie standardów i jednolitych zasad Jednolite zasady gromadzenia informacji o absolwentach prowadzących własny biznes Wspólne badania w zakresie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej i publikacje Możliwości inicjowania wspólnych projektów badawczych Możliwości publikacji, także międzynarodowych Inne jakie?
27
Dyskusja
28
Jak Sieć może działać w praktyce? Wymiana doświadczeń projektowych, dokumentacji, itp. między uczestnikami Realizacja projektów w partnerstwie (n.p. projekty regionalne) Realizacja projektów (uczelnianych, regionalnych) w partnerstwie Wspólne oddziaływanie na decydentów na sposoby wykorzystywania środków Opracowanie i upowszechnianie nowych narzędzi i materiałów dydaktycznych Inne pomysły? Priorytet dla inicjatyw oddolnych
29
Co dalej? Wprowadzenie przedmiotu „bazowego” do oferty dydaktycznej na kierunkach ekonomicznych na kierunkach nieekonomicznych Rozszerzenie oferty programowej przedmioty specjalistyczne uruchomienie nowego biznesu (dla zaawansowanych) przedsiębiorczość technologiczna (dla doktorantów) studia podyplomowe Działania wspomagające ducha przedsiębiorczości poradnictwo (coaching) okresowe spotkania z przedsiębiorcami, gościnne wizyty Inkubacji inne? Rola współpracy międzyuczelnianej (poziom regionalny, krajowy, międzynarodowy)
30
Niniejszy program dydaktyczny jest realizowany w ramach Projektu: Sieć Edukacyjna Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA) www.seipa.edu.pl Projekt jest dofinansowany przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego 30
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.