Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałHelena Kania Został zmieniony 8 lat temu
1
Wdrażanie EFS w Polsce w latach 2007-2013
2
Całość wsparcia EFS w Polsce na lata 2007 - 2013 Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa Programu wynosi - 11 420 207 059 EUR środki EFS stanowią 85% tj. 9 707 176 000 EUR środki krajowe stanowią 15 % tj. 1 713 031 059 EUR Podział środków w ramach Programu: Komponent centralny: ok. 40 % Komponent regionalny: ok. 60 % PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
3
UKŁAD CELÓW PO KAPITAŁ LUDZKI Cel II NSRO: Poprawa jakości kapitału ludzkiego i zwiększenie spójności społecznej Cel główny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: Wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej 6 celów strategicznych Szereg celów szczegółowych dla poszczególnych Priorytetów
4
CELE STRATEGICZNE PO KL 1.Podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo 2.Zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego 3.Poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce 4.Upowszechnienie edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy 5.Zwiększenie potencjału administracji publicznej w zakresie opracowywania polityk i świadczenia usług wysokiej jakości oraz wzmocnienie mechanizmów partnerstwa 6.Wzrost spójności terytorialnej
5
STRATEGIA PO KL ZAGADNIENIA HORYZONTALNE PO KL: rozwoju lokalnego, rozwoju społeczeństwa informacyjnego, zrównoważonego rozwoju, innowacyjności i współpracy ponadnarodowej, równości szans, w tym równości szans kobiet i mężczyzn partnerstwa
6
REGIONALIZACJA WSPARCIA W PO KL Komponent centralny ok. 40% środków 5 Priorytetów W ramach komponentu centralnego środki zostaną przeznaczone przede wszystkim na wsparcie dla struktur i systemów. Większość projektów będzie realizowana w trybie systemowym. Projekty mają charakter ogólnopolski lub są realizowane w co najmniej kilku województwach. Rolę IP i IP2 pełnią poszczególne ministerstwa lub instytucje przez nie wskazane. Komponent regionalny ok. 60% środków 4 Priorytety W ramach komponentu regionalnego środki zostaną przeznaczone głównie na wsparcie dla osób i grup społecznych. Większość projektów będzie realizowana w trybie konkursowym. Projekty mają charakter lokalny lub regionalny. Rolę IP i IP2 pełnią władze samorządowe na poziomie województwa. Pomoc Techniczna 4% środków 1 Priorytet środki dla zapewnienia funkcjonowania systemu instytucjonalnego
7
PRIORYTETY PO KL Priorytet I Zatrudnienie i integracja społeczna Priorytet II Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Priorytet VII Promocja integracji społecznej Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich komponent centralny komponent regionalny Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki Priorytet V Dobre rządzenie MPiPS MNiSW SW Priorytet X Pomoc Techniczna MEN SW MRR
8
Zatrudnienie i integracja społeczna 506 189 358 EUR Zakres wsparcia: instytucje rynku pracy instytucje pomocy i integracji społecznej ogólnopolskie i ponadregionalne programy dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym PRIORYTET I
9
Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw 778 011 906 EUR tworzenie i rozwój istniejących instytucji świadczących usługi na rzecz rozwoju przedsiębiorczości ogólnopolskie i ponadregionalne szkolenia kadr gospodarki wsparcie dla dużych przedsiębiorstw poprawa stanu zdrowia osób pracujących podnoszenie kwalifikacji i umiejętności personelu medycznego PRIORYTET II
10
Wysoka jakość systemu oświaty 1 006 236 268 EUR efektywne zarządzanie systemem oświaty – wysoka jakość kształcenia dostosowanie programów i kierunków nauczania do wymogów rynku pracy efektywny system kształcenia i zatrudniania kadr oświaty ogólnopolskie programy wyrównywania szans edukacyjnych Krajowe Ramy i System Kwalifikacji PRIORYTET III
11
Szkolnictwo wyższe i nauka 960 366 839 EUR badania w obszarze funkcjonowania uczelni, efektywności i jakości kształcenia oraz dostosowania ich oferty do potrzeb rynku pracy realizacja programów rozwojowych uczelni – rozszerzanie oferty, poprawa jakości, związki z rynkiem pracy zwiększanie atrakcyjności kierunków matematyczno - przyrodniczych podnoszenie kwalifikacji kadr sektora B+R w zakresie zarządzania badaniami naukowymi oraz komercjalizacji wyników prac badawczych PRIORYTET IV
12
Dobre rządzenie 610 854 094 EUR poprawa jakości stanowionego prawa, poprawa technik legislacyjnych, upraszczanie procedur upraszczanie procedur zakładania działalności gospodarczej - wdrażanie systemu „jednego okienka”, wsparcie dla sądów gospodarczych i organów podatkowych modernizacja procesów zarządzania w administracji – system planowania wieloletniego, współpraca wewnętrzna, jakość i standardy obsługi w administracji wspieranie i upowszechnianie współpracy pomiędzy sektorem publicznym a partnerami społeczno – gospodarczymi oraz organizacjami pozarządowymi PRIORYTET V
13
Rynek pracy otwarty dla wszystkich 2 256 929 201 EUR programy aktywizacji zawodowej osób nie pozostających w zatrudnieniu (PUP, WUP) ułatwianie wejścia na rynek pracy osobom młodym oraz z grup znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji wsparcie instytucji rynku pracy w regionie promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Inicjatywy lokalne na obszarach wiejskich PRIORYTET VI
14
Promocja integracji społecznej 1 552 906 053 EUR projekty na rzecz integracji społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym wsparcie ekonomii społecznej i instytucji stanowiących otoczenie ekonomii społecznej wsparcie instytucji pomocy i integracji społecznej w regionie inicjatywy lokalne na obszarach wiejskich PRIORYTET VII
15
szkolenia kadr przedsiębiorstw i kadry naukowej w regionie zarządzanie zmianą gospodarczą – outplacement, doradztwo i pomoc dla firm transfer wiedzy Regionalne kadry gospodarki 1 588 479 612 EUR PRIORYTET VIII
16
Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach 1 703 425 446 EUR wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów – edukacja przedszkolna programy rozwojowe szkół - dodatkowe zajęcia, standardy zarządzania zwiększenie atrakcyjności i poprawa jakości kształcenia zawodowego dostosowanie oferty edukacyjnej instytucji oświatowych do potrzeb rynku pracy podnoszenie kwalifikacji kadr systemu oświaty upowszechnianie kształcenia ustawicznego PRIORYTET IX
17
SZCZEGÓŁOWY OPIS PRIORYTETÓW PO KL podstawa prawna: art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju dokument krajowy stanowi uszczegółowienie zapisów PO KL zawiera, m.in. informacje na temat Programu, opis Priorytetów i Działań PO KL, typy projektów, grupy docelowe, podział środków finansowych, wartości wskaźników realizacji
18
PODZIAŁ ALOKACJI FINANSOWEJ WG WOJEWÓDZTW W RAMACH KOMPONENTU REGIONALNEGO (W %) Alokacja finansowa Programu wynosi 11 420 207 059 EUR Alokacja dla województwa kujawsko-pomorskiego w ramach komponentu regionalnego wynosi 400 457 841 EUR (5,6%)
19
ALOKACJA ŚRODKÓW PO KL PER CAPITA Alokacja środków PO KL (EUR) Alokacja na jednego mieszkańca (EUR per capita) Polska ogółem7 101 740 312 263,16 Kujawsko-Pomorskie400 457 841 272,46
20
Źródło: Obliczenia DAE MPiPS na podstawie BAEL KUJAWSKO-POMORSKIE W 2006 R. NA TLE WSKAŹNIKÓW OGÓLNOPOLSKICH (WSKAŹNIK OGÓLNOPOLSKI = 100%) SŁABE STRONY Niski wskaźnik zatrudnienia, w tym zatrudnienia kobiet, osób starszych oraz osób niepełnosprawnych Bardzo wysoka stopa bezrobocia długookresowego Duży udział osób mieszkających w gospodarstwach domowych, gdzie żadna osoba dorosła nie pracuje Niski poziom wykształcenia mieszkańców oraz niski udział osób dorosłych korzystającyh z kształcenia ustawicznego MOCNE STRONY Wskaźnik zatrudnienia młodzieży powyżej średniej Niski wskaźnik bezrobocia młodzieży w relacji do bezrobocia osób w wieku powyżej 25 lat
21
Źródło: Obliczenia DAE MPiPS na podstawie BAEL WYZWANIA Wzrost poziomu zatrudnienia ogółem Wskaźnik zatrudnienia nie zmienia się istotnie Niewielki spadek w 2006 r. Wzrost dystansu do poziomu ogólnopolskiego Rekomendacja: Intensyfikacja działań zwiększających zatrudnienie – szczególnie osób powyżej 25 roku życia
22
WYZWANIA Wzrost poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych poniżej średniej krajowej Dystans do wskaźnika ogólnokrajowego utrzymuje się Rekomendacja: Konieczność zwiększenia udziału osób niepełnosprawnych w zatrudnieniu Zintensyfikowanie działań zmierzających do zwiększenia możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych Źródło: Obliczenia DAE MPiPS na podstawie BAEL
23
WYZWANIA Wysoki wskaźnik bezrobocia długookresowego Wskaźnik bezrobocia długookresowego spada nieznacznie Rośnie dystans do poziomu ogólnopolskiego Rekomendacja: Zintensyfikowanie działań zmierzających do zwiększenia możliwości zatrudnienia osób długotrwale bezrobotnych (w tym osób starszych) Źródło: Obliczenia DAE MPiPS na podstawie BAEL
24
WYZWANIA Dużo rodzin, w których żadna osoba dorosła nie pracuje Niemal 15% osób dorosłych w wieku 18-59 lat żyje w gospodarstwach domowych, gdzie żadna osoba dorosła nie pracuje – wskaźnik nie ulega istotnym zmianom Rośnie dystans do poziomu ogólnopolskiego Rekomendacja: Zintensyfikowanie działań zmierzających do zwiększenia możliwości zatrudnienia osób dorosłych nie posiadających pracy
25
WYZWANIA Wzrost udziału dorosłych w kształceniu ustawicznym Od 2005 r. udział osób korzystających z kształcenia ustawicznego kształtuje się poniżej średniej krajowej Luka w stosunku do poziomu ogólnopolskiego zwiększa się Rekomendacja: Konieczność zwiększenia udziału osób doszkalających się Zintensyfikowanie działań w tym obszarze
26
WYZWANIA Poprawa poziomu wykształcenia dorosłych Udział osób z wykształceniem średnim i wyższym poniżej średniej krajowej Rekomendacja: Konieczność zwiększenia udziału młodzieży i osób dorosłych w edukacji Zintensyfikowanie działań w tym obszarze
27
Źródło: Obliczenia DAE MPiPS na podstawie BAEL SUKCES Wysoki wskaźnik zatrudnienia młodzieży Wskaźnik zatrudnienia młodzieży w latach 2003-2006 wzrósł o ponad 5 punktów procentowych z poziomu poniżej średniej ogólnopolskiej do powyżej średniej
28
Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Zarządzania EFS tel. 022 501 50 04; fax. 022 501 50 31 zarzadzanieEFS@mrr.gov.pl www.efs.gov.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.