Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWładysława Tomczyk Został zmieniony 8 lat temu
1
Prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii www.psychologia.amu.edu.pl www.psychologia.amu.edu.pl Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Od 1919 r. psychologia na UAM Wychowanie ku dorosłości
2
Kiedyś... To jest lew. Lew ma cztery łapy i grzywę…. Dziś... Tanie loty do babci?
3
Punkt wyjścia: jakie czasy, tacy ludzie i „ takie młodzieży chowanie ” Dzieciństwo i młodość rodzic ó w i dziadk ó w są INNE niż dzieciństwo i młodość ich dzieci i wnuk ó w
4
Zmiana relacji pokoleniowych dziadkowie rodzice dzieci dziadkowie rodzice dzieci dziadkowie rodzice dzieci
5
Miejsce dla dorosłych KIEDYŚ dorosły to źródło wiedzy i wyrocznia moralna, AUTORYTET oparty na sile zajmowanej POZYCJI, utrwalany tradycją TERAZ dorosły to współ – pracownik dziecka, AUTORYTET oparty na KOMPETENCJACH JUTRO dorosły to mentor i doradca, AUTORYTET oparty na wyrazistej TOŻSAMOŚCI
6
Jak NIE MYŚLEĆ o relacjach świat DZIECI świat DOROSŁYCH
7
Jak dziś myśleć o relacjach świat dzieci świat dorosłych POLE wzajemnych oddziaływań wzajemna edukacja świat ludzi
8
Inni ludzie to kluczowy czynnik naszego rozwoju to POŚREDNICY między światem a nami Otoczenie fizyczne Przestrzeń rozwoju OSOBA KULTURA Inni ludzie
9
Współczesne zagrożenia Zmiana stylu życia i aktywności dzieci i młodzieży Z. Kaługa, Epidemiologia nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży w Polsce. Centrum Zdrowia Dziecka wymyślanie, tworzenie aktualnie bierność i zależność od przedmiotów/gadżetów zabawa aktualnie ludzie przestają umieć się bawić w tradycyjny sposób kontakt z innymi ludźmi aktualnie zmniejsza się liczba kontaktów „głód ruchu” aktualnie wczesne wygaszanie aktywności fizycznej
10
Nadmiar opieki i kontroli rodziców przy jednoczesnej samotności braku głębokich, „prawdziwych” relacji z rówieśnikami Oczekiwanie „bycia dorosłym” od starszych dzieci i młodzieży przy jednocześnie małym przyzwoleniu na autonomię / samostanowienie Morze możliwości przy jednocześnie braku drogowskazów Współczesne zagrożenia Dzieciństwo i dorastanie w świecie SPRZECZNOŚCI
11
Świat się zmienia jakich kompetencji potrzebujemy, aby sobie w nim radzić? Umiejętności dostrzegania i samodzielnego rozwiązywania problem ó w Umiejętności nawiązywania kontakt ó w i wsp ó łpracy z innymi ludźmi Poczucie autonomii i poczucie sprawstwa oraz kontroli nad otoczeniem Poczucie bezpieczeństwa i poczucie przynależności do „ kogoś ”, grupy, wsp ó lnoty Zaspokojenie potrzeby orientacyjnej i potrzeby poznawczej Zaspokojenie potrzeby kontaktu emocjonalnego i potrzeby więzi (afiliacji)
12
Pierwsze zadanie wychowawcze Bliskość i więź z rodzicami i rówieśnikami nie mogą ograniczać poczucia autonomii i samodzielności działania Poczucie autonomii nie może naruszać więzi i powodować unikania bliskości
13
Gotowość do dokonywania wyborów Gotowość do przyjęcia odpowiedzialności za swe wybory Gotowość do radzenia sobie z negatywnymi konsekwencjami swoich wyborów Świat się zmienia jakich kompetencji potrzebujemy, aby sobie w nim radzić?
14
Drugie zadanie wychowawcze Realizacja swoich planów, zamierzeń, marzeń nie może burzyć porządku społecznego Podporządkowanie się normom społecznym nie może niszczyć ani tłumić indywidualności
15
Trzy warunki zaspokojenia podstawowych potrzeb dziecka / nastolatka A. Urządzenie i organizacja przestrzeni fizycznej do działania samodzielnie i z innymi B. Zróżnicowanie i organizacja społecznego środowiska uczenia się samodzielnie i z innymi C. Rola dorosłego jako opiekuna, wychowawcy, nauczyciela
16
4 KROKI MILOWE ku dorosłości Ludzie w różnym wieku zróżnicowanie kontaktów społecznych: treść, sytuacje, osoby, cele działania Ludzie w różnym wieku zróżnicowanie kontaktów społecznych: treść, sytuacje, osoby, cele działania Nauczyciel jako osoba znacząca jasne reguły czytelna komunikacja dobry kontakt emocjonalny Nauczyciel jako osoba znacząca jasne reguły czytelna komunikacja dobry kontakt emocjonalny Zróżnicowane otoczenie optymalne zróżnicowanie i bogactwo uważność na potrzeby dzieci Zróżnicowane otoczenie optymalne zróżnicowanie i bogactwo uważność na potrzeby dzieci Wyzwania / oferty / zadania czytelne wymagania pomoc adekwatna do trudności zadania Wyzwania / oferty / zadania czytelne wymagania pomoc adekwatna do trudności zadania (1) zaufanie (2) ciekawo ść (3) twórcze myślenie (4) kooperacja wymiana przedmiotów wspólne zabawy i gry współdziałanie chęć pomagania zwracanie się o pomoc wymiana przedmiotów wspólne zabawy i gry współdziałanie chęć pomagania zwracanie się o pomoc poczucie bezpieczeństwa dobry kontakt emocjonalny wiara we własne siły odwaga w nowych sytuacjach poczucie bezpieczeństwa dobry kontakt emocjonalny wiara we własne siły odwaga w nowych sytuacjach przekonanie, że świat jest bezpieczny i dobry zadawanie pytań chęć eksplorowania dążenie do eks- perymentowania wytrwałość dociekliwość wnikliwość zadawanie pytań chęć eksplorowania dążenie do eks- perymentowania wytrwałość dociekliwość wnikliwość przekonanie, że świat jest ciekawy i wart poznania poszukiwanie różnych źródeł informacji zestawianie, porównywanie wymyślanie, proponowanie, tworzenie poszukiwanie różnych źródeł informacji zestawianie, porównywanie wymyślanie, proponowanie, tworzenie przekonanie, że zawsze się znajdzie jakieś rozwiązanie przekonanie, że na innych ludzi można liczyć +++
17
JAK? 6 rodzajów uczenia się: 3 x 2 uczenie się od dorosłego pokazuje rozwiązanie uczenie się z pomocą dorosłego pomaga, gdy pojawia się przeszkoda uczenie się razem z dorosłym wspólne poszukiwanie rozwiązania uczenie się od rówieśników gdy są bardziej kompetentni uczenie się z pomocą rówieśników korzystanie z ich pomocy, gdy samemu nie daje się rady uczenie się razem z rówieśnikami wspólne rozwiązywanie problemów i wspólne radzenie sobie z przeszkodami
18
Co prowadzi nas ku dorosłości? R ó żnorodność sytuacji, zdarzeń, kontakt ó w z ludźmi, z r ó żnymi formami kultury Mobilność ( mobilność adaptacyjna i zdolność adaptacyjna) – podróże i kontakty rzeczywiste oraz via internet Trudne sytuacje i zadania jako wyzwania Wsparcie emocjonalne Wzmacnianie samodzielności Docenianie dzielności
19
Z badań podłużnych Instytutu Psychologii UAM prowadzonych w latach 2012-2015 …
20
Co badano ? Rozwój tożsamości: Eksploracja adaptacyjna: wszerz, w głąb Eksploracja nieadaptacyjna: ruminacja Podejmowanie zobowiązań i zaangażowanie w ich realizację
21
Eksploracja wszerz w różnych typach szkół
22
Podejmowanie zobowiązań w różnych typach szkół
23
Eksploracja w głąb w różnych typach szkół
24
Identyfikacja ze zobowiązaniami w różnych typach szkół
25
Eksploracja ruminacyjna w różnych typach szkół
26
Szkoły mające uczniów o niskim statusie wykształcenia rodziców - głównie zasadnicze szkoły zawodowe: trudności z rozwojem tożsamości Szkoły mające uczniów o wysokim statusie wykształcenia rodziców - głównie ogólnokształcące: wyższa eksploracja adaptacyjna Różnice te obserwowane na początku roku szkolnego zwiększyły się pod koniec roku szkolnego Duże ryzyko zmian regresyjnych w szkołach z uczniami o niskim statusie wykształcenia rodziców Co wynika z badań?
27
Konkluzja 1.Uzyskane wyniki potwierdzają, że uczęszczanie do różnego rodzaju szkół ponadgimnazjalnych jest związane z innym przebiegiem rozwoju tożsamości 2.Pozytywny wzorzec zmian, związany z podejmowaniem zaangażowania i wzrostem adaptacyjnych form eksploracji obserwuje się głównie wśród uczniów liceów 3. Uczniowie szkół zawodowych, zwłaszcza szkół zasadniczych, częściej charakteryzują się narastającymi trudnościami z rozwojem tożsamości i występowaniem zmian regresyjnych.
28
www.psychologia.amu.edu.pl IP w działaniu www.psychologia.amu.edu.pl
29
Dziękuję za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.