Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKlaudia Sawicka Został zmieniony 8 lat temu
1
Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie
2
Dwa główne trendy w handlu Ekspansja „organiczna” - sieci handlowe – rozwój poprzez otwieranie nowych placówek, szczególnie w segmencie dyskontów i supermarketów „Usieciawianie” indywidualnych sklepów małopowierzchniowych poprzez tworzenie systemów franczyzowych MOTYWY – KORZYŚCI
3
Liczba systemów franczyzowych w Polsce Ok. 75% systemów franczyzowych ma pochodzenie polskie.
4
Liczba placówek franczyzowych w Polsce Ponad połowa placówek franczyzowych to sklepy spożywcze.
5
Franchising jako strategia rozwoju dla drobnego handlu Blaski i cienie? Blaski czy cienie?
6
Potrzeba podejmowania działań integracyjnych w drobnym handlu była diagnozowana i propagowana już pod koniec lat 90-tych. Cel: poprawa pozycji drobnego handlu wobec ekspansji sieci handlowych (głównie zagranicznych; kanał nowoczesny). Przynależność do zrzeszeń i związków kooperacyjnych zasadniczo zmienia sytuację rynkową członków i podnosi jakość ich funkcjonowania.
7
Cel: obniżenie kosztów dostawy Infrastruktura drobnego handlu: słabość techniczna, technologiczna i informatyczna Przestarzałe wyposażenie wielu sklepów i magazynów hurtowych oraz niski poziom wykorzystania automatycznej identyfikacji towarów i praktycznie brak elektronicznej wymiany danych w dystrybucji i sprzedaży Procesy integracyjne w handlu pojawiające się w latach 90-tych i kontynuowane po 2000 r. to głównie tworzenie grup zakupowych
8
Franczyza „miękka” vs „twarda” Dominuje logika hurtu Sklep przejmuje logo organizatora systemu Organizator systemu dostarcza towar do sklepu MIĘKKA Forma kompleksowa Dostawa towaru jako jeden z elementów plus DOBRANY ASORTYMENT, SPRAWNA LOGISTYKA, KNOW- HOW, DORADZTWO, MARKA TWARDA
9
„Logika hurtu” - liczy się cena, cena i tylko cena Błędem jest twierdzenie, że jeśli cena zakupu jest dobra, to sklep jest bardziej konkurencyjny. Cena zakupu jest istotnym elementem, ale nie wystarczającym. Wymagania współczesnego rynku: trafienie w oczekiwania klienta; oczekiwania klienta zmieniają się i wykazują tendencję rosnącą. Lokalizacja, wystrój, usługi dodatkowe, zarządzanie kategoriami – asortyment itp.
10
Franczyza twarda szansą na przezwyciężenie aktualnych barier rozwojowych drobnego handlu Transfer know-how w zakresie marketingu, zarządzania powierzchnią sprzedaży, narzędzi informatycznych wspierających zarządzanie w handlu itp. Narzędzia oceniające jakość i efektywność prowadzenia sklepu Wzrost znaczenia marki jako kryterium wyboru klienta, w tym także marki placówki handlowej Wartość „sieci” dla klienta wynika z gwarancji jakości, asortymentu, usługi itp. i stała się sama w sobie istotnym kryterium wyboru
11
Filary dobrego systemu franczyzowego neutralizują słabości drobnego handlu Rozpoznawalna marka Produkty i Logistyka Know-how Doradztwo
12
Dziękuję za uwagę dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie agrzesiuk@zpsb.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.