Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMaria Kowalewska Został zmieniony 8 lat temu
1
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W SIEDLCACH JOLANTA WYSOCKA KONKURS Siedlce, maj 2013 r.
2
Wszystkie nieprzydatne substancje i przedmioty, których posiadacz pozbywa się, zamierza pozbyć lub do ich pozbycia się jest obowiązany.
3
Często nie wiadomo jak zakwalifikować dany odpad. Poniżej krótki opis najczęściej „produkowanych” odpadów: Nieczystości komunalne – to odpady powstające w gospodarstwach domowych, także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych, Odpady komunalne wielkogabarytowe – to odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być zbierane w typowych pojemnikach na odpady (są to m.in. meble, wózki dziecięce itp.),
4
Odpady mokre - czyli czyste (wydzielone z pozostałej masy) są to odpady ulegające biodegradacji - przeznaczone do kompostowania tj. - odpady kuchenne, resztki i obierki z owoców i warzyw, skoszona trawa i zgrabione liście, drewno (o gabarytach umożliwiających umieszczenie w pojemniku lub worku), fusy z kawy i herbaty, skorupki jajek, mokry papier lub karton (karton i papier bez dodatków innych materiałów np. folii), Odpady suche - czyli reszta odpadów pozostałych po wyselekcjonowaniu części odpadów ulegających biodegradacji tj. - papier, tektura, szkło, tworzywa sztuczne, folia, puszki, opakowania wielomateriałowe (np. kartoniki po mleku lub sokach), tekstylia, Czysty gruz - odpady betonu, cegły, odpadów ceramicznych bez domieszek innych śmieci. Czystym gruzem NIE SĄ płyty kartonowo- gipsowe i inne elementy zawierające gips.
5
Odpowiedź brzmi: stosujmy 3R. Metoda ta integruje trzy bardzo istotne kwestie związane z odpadami: Reduce - unikanie powstawania odpadów Reuse - wielokrotne wykorzystanie produktów Recycle - odzysk surowców wtórnych, również zwany recyklingiem Integracja i pragmatyczne stosowanie tych trzech metod pozwoli na drastyczne zmniejszenie śmieci - nawet trzydziestokrotnie.
6
Bo śmieci to cenny zasób. To, że coś trafia do kosza, wcale nie musi oznaczać, że nie może nam już więcej służyć. Wręcz przeciwnie. W ogromnej większości przypadków odpady można przerobić albo ponownie wykorzystać. Można też odzyskać z nich cenne surowce, których zapasy tak szybko się kurczą. Ze śmieci mogą powstać np. chusteczki higieniczne, papier toaletowy, kubki, doniczki, kolczyki, kosze, torebki a nawet meble czy ubrania! Po co więc wycinać na papier piękne, zdrowe lasy, skoro można go wyprodukować z makulatury?
7
Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów surowcowych stosuje się pojemniki, oznaczone następującymi kolorami:
8
TAK należy wrzucać: papier piśmienny, gazety, czasopisma, gazetki reklamowe, ulotki, katalogi, książki, pakowania tekturowe, kartony, tekturę falistą. NIE należy wrzucać: papieru samokopiującego, rachunków, faktur, kalki, zatłuszczonego papieru po masłach lub margarynach, papieru woskowanego, tapet, worków po wapnie, cemencie, gipsie, styropianie kartonów po mleku i napojach, pieluch jednorazowych i podpasek, ubrań.
9
Żółtym - odpady opakowaniowe z metali, tworzyw sztucznych oraz opakowania wielomateriałowe. ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W SIEDLCACH JOLANTA WYSOCKA TAK należy wrzucać: zgniecione i puste butelki po napojach (bez nakrętek), zgniecione i puste butelki po chemii gospodarczej (bez nakrętek), plastikowe nakrętki, aluminiowe puszki po napojach, kartony po mleku i napojach, torebki, folie worki, reklamówki, koszyczki po owocach. NIE należy wrzucać: butelek i pojemników z zawartością, plastikowych zabawek, opakowań po lekach, opakowań po wyrobach garmażeryjnych, opakowań po olejach spożywczych i silnikowych, części samochodowych, mebli i ich części, jednorazowych naczyń, sprzętu AGD.
10
TAK należy wrzucać: butelki ze szkła barwionego po napojach (bez nakrętek), słoiki ze szkła barwionego (bez nakrętek, zacisków, a także gumowych uszczelek). NIE należy wrzucać: szkła okiennego, szkła zbrojonego, szkła żaroodpornego, fajansu, porcelany, ceramiki, doniczek, kryształu, kieliszków, luster, kineskopów, szyb samochodowych, świetlówek, żarówek, opakowań po lekach, termometrów.
11
BIBLIOGRAFIA: http://www.poznan.pl/mim/wos/jak-prawidlowo-segregowac- odpady,p,4043,4050,17728.html http://www.poznan.pl/mim/wos/jak-prawidlowo-segregowac- odpady,p,4043,4050,17728.html http://naszesmieci.mos.gov.pl/jak-segregowac http://naszesmieci.mos.gov.pl/jak-segregowac http://www.eioba.pl/a/1meu/jak-zyc-ekologicznie-czyli-walka-z- odpadami http://www.eioba.pl/a/1meu/jak-zyc-ekologicznie-czyli-walka-z- odpadami http://pl.wikipedia.org http://pl.wikipedia.org http://www.kon-tra.pl/porady/rodzaje-odpadow http://www.kon-tra.pl/porady/rodzaje-odpadow
12
DZI Ę KUJ Ę ZA UWAG Ę. ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W SIEDLCACH JOLANTA WYSOCKA
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.