Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKornelia Krzemińska Został zmieniony 8 lat temu
1
Katedra Zarządzania w Gospodarce1 STRATEGIA DYWERSYFIKACJI
2
Katedra Zarządzania w Gospodarce2 DECYZJE STRATEGICZNE DOTYCZĄCE PORTFELA DZIAŁALNOŚCI 1. 1. SPECJALIZACJA CZY DYWERSYFIKACJA? 2. 2. MAŁY CZY DUŻY ZAKRES INTEGRACJI PIONOWEJ? 3. 3. ZASIĘG LOKALNY, REGIONALNY CZY GLOBALNY?
3
Katedra Zarządzania w Gospodarce3 TRZY KIERUNKI ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTWA DYWERSYFIKACJA BRANŻOWA EKSPANSJA GEOGRAFICZNA INTEGRACJA PIONOWA
4
Katedra Zarządzania w Gospodarce4 ? SPECJALIZACJA CZY DYWERSYFIKACJA?
5
Katedra Zarządzania w Gospodarce
6
6 Źródło: Raport roczny 2007
7
Źródło: Raport roczny 2009 Struktura produktowa przychodów firmy L’Oreal w 2009 r.
8
Katedra Zarządzania w Gospodarce8 Źródło: Manager Magazin, lipiec 2008 r.
9
Katedra Zarządzania w Gospodarce9 Źródło: Manager Magazin, lipiec 2008 r.
10
Katedra Zarządzania w Gospodarce10 PRZYCHODY GENERAL ELECTRIC (w mld USD za 2003 rok) Źródło: M. Czekański, GE chce inwestować w Polsce, [w:] Rzeczpospolita, nr 255, 29 X 2004, s. B1 RAZEM: 132,2 mld USD
11
Katedra Zarządzania w Gospodarce11 CELE DYWERSYFIKACJI n n ROZPRASZANIE RYZYKA n n OSIĄGANIE EFEKTU SYNERGICZNEGO n n ODMŁADZANIE PORTFELA
12
Katedra Zarządzania w Gospodarce12 SYNERGIA Jest efektem integracji procesów intelektualnych i produkcyjnych osiągniętym przy wspólnym wykorzystaniu mniejszej ilości czynników produkcji i zastosowaniu specyficznych zdolności i umiejętności © M. Jarosiński
13
Katedra Zarządzania w Gospodarce13 SYNERGIA 2 + 2 = 5 Maria Romanowska
14
Katedra Zarządzania w Gospodarce14 Synergia technologiczna na przykładzie „Hondy” Technologia silnika Generatory mocy Kosiarki do trawy Silniki do łodzi motoro- wych Skutery śnieżne Pługi śnieżne Glebogryzarki mechaniczne Motocykle Samochody Maria Romanowska
15
Katedra Zarządzania w Gospodarce15 Typy powiązań synergicznych Technologiczne Rynkowe Finansowe Administracyjne © M. Jarosiński
16
Katedra Zarządzania w Gospodarce16 Produkcja surowców Produkcja podzespołów Produkcja maszyn Wzornictwo B+R Dostawa maszyn Dostawa podzespołów Dostawa surowców Wyroby konkurencyjne Wyroby substytucyjne Produkty uboczne Transport DYWERSYFIKACJA WSTECZ PRZEDSIĘBIORSTWO Usługi posprzedażowe Marketing informacji TransportDystrybucja DYWERSYFIKACJA POZIOMA Finansowanie DYWERSYFIKACJA W PRZÓD Możliwości rozwoju na drodze dywersyfikacji pokrewnej Maria Romanowska
17
Wydobycie surowców Produkcja materiałów i części Produkcja podzespołów Montaż wyrobów finalnych Handel hurtowy Handel detaliczny ŚCIEŻKA EKONOMICZNA W GOSPODARCE Serwis
18
ŚCIEŻKA EKONOMICZNA Zbiór komplementarnych operacji odzwierciedlających całkowity proces powstawania produktu lub usługi składający się z oddzielnych etapów wykonywanych często przez przedsiębiorstwa pochodzące z różnych sektorów. Zbiór komplementarnych operacji odzwierciedlających całkowity proces powstawania produktu lub usługi składający się z oddzielnych etapów wykonywanych często przez przedsiębiorstwa pochodzące z różnych sektorów.
19
Produkcja zegarków szwajcarskich Produkcjaczęści Montaż SprzedażhurtowaSprzedażdetaliczna Cena płacona przez użytkownika Wartośćdodana 2732050100 Szwajcarski sektor produkcji zegarków
20
woda produkcja piwa granulat drożdże słód energia 4% 1% 0,5% 1% 0,5% 7%60% konsument 100% surowce ogółem 15% hurtownicy 18% detaliści - aktywność sektora na ścieżce ekonomicznej Uplasowanie sektora BROWARNICZEGO na ścieżce ekonomicznej Copyright by M. Bożek, M. Domanowski, G. Jezierski, T. Lus
21
Wydobycie surowców Produkcja materiałów budowlanych Usługi budowlane Generalny wykonawca Deweloper Infrastruktura Biura projektowe Usługi finansowe ŚCIEŻKA EKONOMICZNA W BUDOWNICTWIE Serwis posprze -dażowy Zarządzanie nieruch.
22
Katedra Zarządzania w Gospodarce22 Pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa duża mała niskawysoka Atrakcyjność sektora A BC D Pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa
23
Katedra Zarządzania w Gospodarce23 Modelowe rodzaje strategii dywersyfikacji DYWERSYFIKACJA INWESTYCYJNA DYWERSYFIKACJA ZABEZPIECZAJҐCA PRZEŻYCIE DYWERSYFIKACJA PODTRZYMUJĄCA DYWERSYFIKACJA SCHODZENIA Z BRANIA Silna Wysoka Niska Słaba Pozycja konkurencyjna na rynku w obecnie prowadzonej działalności 1. 4. 2. 3. Atrakcyjność obecnie prowadzonej działalności Maria Romanowska
24
Katedra Zarządzania w Gospodarce24 Macierz synergii przedsiębiorstwa Gillette w 1999 roku
25
Katedra Zarządzania w Gospodarce25 Historia dywersyfikacji firmy Gillette (1)
26
Katedra Zarządzania w Gospodarce26 Historia dywersyfikacji firmy Gillette (2) Dywersyfikacja budująca
27
Katedra Zarządzania w Gospodarce27 Historia dywersyfikacji firmy Gillette (3) Dywersyfikacja oparta na koncepcji marketingowej
28
Katedra Zarządzania w Gospodarce 28 Historia dywersyfikacji firmy Gillette (4)
29
Katedra Zarządzania w Gospodarce29 Pomiar dywersyfikacji Źródło: Opracowanie własne na podstawie: M. Jarosiński, K. Ogonek, Teoretyczne podstawy wyboru strategii dywersyfikacji, INE PAN, Warszawa 1995, s 8 przedsiębiorstwo działające tylko w jednym sektorze przedsiębiorstwo zdywersyfikowane pokrewnie o dominującym udziale w jednym sektorze przedsiębiorstwo zdywersyfikowane niepokrewnie o dominującym udziale w jednym sektorze 0,0 0,7 1,0 wsws wpwp przedsiębiorstwo zdywersyfikowane pokrewnie przedsiębiorstwo zdywersyfikowane niepokrewnie 1,0 0,95 0,7 0,0 Maria Romanowska
30
Katedra Zarządzania w Gospodarce30 © Prof. dr hab. Maria Romanowska Katedra Zarządzania w Gospodarce Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Struktura branżowa przychodów Grupy Danone w roku 1995
31
Katedra Zarządzania w Gospodarce31 © Prof. dr hab. Maria Romanowska Katedra Zarządzania w Gospodarce Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Struktura branżowa przychodów Grupy Danone w roku 2000
32
Katedra Zarządzania w Gospodarce32 Maria Romanowska
33
HISTORIA DYWERSYFIKACJI n Do II Wojny Światowej – specjalizacja, n Lata 50.- 70. XX w.- intensywna dywersyfiikacja, n Lata 80. i 90. – odwrót od dywersyfikacji konglomeratowej do koncentracji na kluczowej dziedzinie Katedra Zarządzania w Gospodarce33
34
KONGLOMERAT PRZEDSIĘBIORSTWO ZDYWERSYFIKOWANE W SPOSÓB NIEPOKREWNY PRZYBIERAJĄCE NAJCZĘŚCIEJ POSTAĆ GRUPY KAPITAŁOWEJ. ZALETY: ELASTYCZNOŚĆ, BEPIECZEŃSTWO WADY: TRUDNOŚĆ ZARZĄDZANIA, BRAK SYNERGII Katedra Zarządzania w Gospodarce34
35
Conglomerate discount -15% Katedra Zarządzania w Gospodarce35
36
Pułapki dywersyfikacji n Możliwość ugrzęźnięcia, n Problemy koordynacji i wykorzystania efektu synergicznego, n Utrata efektu skali, n Brak środków na globalizację. Katedra Zarządzania w Gospodarce36
37
Udział w rynku a stopa zysku Udział w rynku Stopa zysku UGRZĘŹNIĘCIE
38
Katedra Zarządzania w Gospodarce38 Tendencje w zakresie dywersyfikacji © Prof. dr hab. Maria Romanowska Katedra Zarządzania w Gospodarce Szkoła Główna Handlowa w Warszawie LATA 1930 1950 1970 19902010 konglomeraty dywersyfikacja pokrewna specjalizacja POZIOM DYWERSYFIKACJI ?
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.