Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWładysław Nowicki Został zmieniony 8 lat temu
1
Zastosowanie multimediów w edukacji z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy Centralny Instytut Ochrony Pracy Państwowy Instytut Badawczy dr inż. Małgorzata Suchecka Elbląg 4.10.2004 r.
2
Elbląg, 4.10. 2004 r. Rozwój technologii społeczeństwa informacyjnego Wiek XX – wiekiem fizyki kwantowej Rozwój technologii półprzewodników Dynamiczny rozwój technologii informatycznych Powszechna ekspansja społeczna „komputera osobistego” i Internetu Wzrost roli informacji i skuteczności jej gromadzenia, przetwarzania i przekazu Wiek XXI – rozwój „społeczeństwa informacyjnego”- społeczeństwa wiedzy
3
Elbląg, 4.10. 2004 r. Edukacja w społeczeństwie informacyjnym Konieczność nadążania za lawinowym przyrostem informacji Szybka dezaktualizacja wiedzy Dynamiczna zmienność środowiska życia i pracy człowieka Konieczność ciągłego dokształcania Wzrost roli kształcenia ustawicznego Kształcenie przez całe życie
4
Elbląg, 4.10. 2004 r. Wirtualny e-świat, e-rzeczywistość społeczeństwa informacyjnego e – zabawa (gry komputerowe) e – reklama e – handel e – banki e – administracja e – biznes ………… ………. e – learning (nauczanie wspomagane komputerowo)
5
Elbląg, 4.10. 2004 r. Powszechna komputeryzacja w służbie edukacji Programy edukacyjne uruchamiane na komputerach osobistych Multimedialne materiały edukacyjne (grafika, animacja, dźwięk, film…) dla nauczycieli, wykładowców Multimedialne podręczniki dla uczniów, studentów, dokształcających się Internet – niewyczerpane źródło informacji Serwery edukacyjne – nauczanie na odległość poprzez sieć Internet
6
Elbląg, 4.10. 2004 r. Przykładowe formy multimedialnego materiału edukacyjnego Kurs internetowy udostępniany w systemie LearningSpace Podręcznik elektroniczny dla Słuchacza na płycie CD (samokształcenie, ćwiczenia, testy) Oprogramowanie dla Wykładowcy na płycie CD (wskazówki dydaktyczne, funkcje prezentacyjne)
7
Elbląg, 4.10. 2004 r. Materiały dydaktyczne w edukacji na odległość w formie elektronicznej Budowa modułowa z podziałem na jednostki tematyczne ułatwiające tok samokształcenia Zawartość multimedialnych elementów wzbogacających teksty (grafiki, animacji, sekwencji filmowych, komentarzy słownych) Interaktywne słowniki, ćwiczenia, testy
8
Elbląg, 4.10. 2004 r. Oprzyrządowanie multimedialne modułu materiałów edukacyjnych Tekst źródłowy zawierający odnośniki do animacji, slajdów, literatury i Słownika pojęć Zbiór multimedialnych elementów wzbogacających tekst – ilustracji, tabel, animacji i slajdów tekstowych Słownik pojęć wraz z definicjami i odnośnikami do odpowiednich partii tekstu źródłowego Zbiór interaktywnych ćwiczeń i testów sprawdzających opanowanie materiału
9
Elbląg, 4.10. 2004 r. Funkcje oprogramowania w wersji dla Studenta wspomagającej samokształcenie Przeglądanie tekstów źródłowych w sugerowanej przez program kolejności lub przeszukiwanie tematyczne tekstów źródłowych (zawierających tabele, slajdy, animacje, sekwencje filmowe) wg. Indeksu lub wg. interaktywnie wprowadzanych haseł Wykonywanie wydruków dowolnych partii tekstu oraz slajdów wraz z podglądem Wykonywanie ćwiczeń ułatwiających utrwalenie materiału, zawierających odnośniki do przeglądania odpowiednich partii tekstów źródłowych Wykonywanie interaktywnych testów z możliwością zapisywania wyników oraz możliwością sprawdzenia poprawnej odpowiedzi po uprzednim odniesieniu do odpowiedniej partii tekstu źródłowego
10
Elbląg, 4.10. 2004 r. Funkcje pakietu wspierające Wykładowcę w realizacji procesu dydaktycznego Przeglądanie lub przeszukiwanie tematyczne tekstów źródłowych, zawierających multimedialne elementy wzbogacające Wykorzystanie Poradnika Wykładowcy (Konspektu) Elektroniczne prezentowanie wybranych sekwencji materiału (slajdów, animacji - wg zaprojektowanej wcześniej i zapisanej na dysku w odpowiednim pliku kolejności) Wykonywanie wydruków wraz z podglądem tekstów źródłowych oraz slajdów Drukowanie treści ćwiczeń ułatwiających opanowanie i utrwalenie materiału przez studentów i generowanie testów drukowanych Przeprowadzanie testów i egzaminów elektronicznych, przez udostępnianie studentom do wykonania interaktywnych testów sprawdzających
11
Elbląg, 4.10. 2004 r. Podstawy wspomaganej komputerowo edukacji multimedialnej w zakresie bhp Multimedialne pakiety materiałów edukacyjnych w zakresie bezpieczeństwa pracy i ergonomii opracowane w CIOP Komputerowe systemy wspomagające prowadzenie nauczania na odległość z wykorzystaniem sieci Internet (LOTUS LearningSpace)
12
Elbląg, 4.10. 2004 r. ”Nauka o pracy – bezpieczeństwo, higiena, ergonomia” Multimedialny pakiet edukacyjny dla uczelni wyższych 8 modułów tematycznych 1300 stron tekstu 930 kolorowych slajdów 100 animacji 60 godzin 50 testów
13
Elbląg, 4.10. 2004 r. “Bezpieczeństwo i ochrona człowieka w środowisku pracy” Multimedialny pakiet edukacyjny w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy 20 modułów tematycznych 2300 stron tekstu 2150 kolorowych slajdów 100 sekwencji filmowych 240 godzin dydaktycznych 270 testów
14
Elbląg, 4.10. 2004 r. Środki multimedialne w edukacji: grafika…..
15
Elbląg, 4.10. 2004 r. Środki multimedialne w edukacji: animacja…
16
Elbląg, 4.10. 2004 r. Animacja…
17
Filmy, komentarze dźwiękowe…
18
Elbląg, 4.10. 2004 r. Komputerowy system edukacji na odległość w zakresie bezpieczeństwa pracy i ergonomii LearningSpace
19
Elbląg, 4.10. 2004 r. Główne funkcje systemu LearningSpace Wspomaganie organizacji i zarządzania kursami internetowymi Wspomaganie tworzenia programów i materiałów edukacyjnych Udostępnianie stosownych interfejsów dla studentów i wykładowców prowadzących kursy Udostępnianie materiałów edukacyjnych, testów oraz raportów o postępach w nauce Udostępnienie środków komunikacji pomiędzy studentami i prowadzącymi nauczanie
20
Elbląg, 4.10. 2004 r. Stosowane elementy kursu internetowego wspomaganego przez LearningSpace Udostępnianie materiałów dydaktycznych Udostępnianie interaktywnych testów i śledzenia postępów w nauce Zapewnienie komunikacji e-mail z Wykładowcami Umożliwienie interaktywnego porozumiewania się on- line (chat) z innymi uczestnikami kursu Wirtualna tablica – współdzielenie aplikacji Wirtualne ćwiczenia – zadawanie pytań i testów na odległość, udzielanie głosu Wideo – konferencja – wirtualny wykład
21
Elbląg, 4.10. 2004 r.
22
Wirtualna tablica
23
Elbląg, 4.10. 2004 r. Wirtualny wykład
24
Elbląg, 4.10. 2004 r. Zdalne zajęcia w grupie – pytania
25
Elbląg, 4.10. 2004 r. Uzyskanie odpowiedzi
26
Elbląg, 4.10. 2004 r. Dotychczasowe doświadczenie CIOP-PIB w edukacji na odległość w zakresie bhp Czerwiec 2001 – pierwsze szkolenie okresowe metodą edukacji na odległość dla pracowników służb bhp wyższych uczelni Październik 2001 – krótki, eksperymentalny kurs w zakresie ergonomii metodą edukacji na odległość dla kilku grup studentów Politechniki Warszawskiej
27
Elbląg, 4.10. 2004 r. Witryna internetowa CIOP-PIB dotycząca edukacji w zakresie bhp www.edukacja-bhp.pl
28
Elbląg, 4.10. 2004 r. Dostępne cykle nauczania na odległość w zakresie bezpieczeństwa pracy i ergonomii Kurs na poziomie akademickim pt. ”Bezpieczeństwo pracy i ergonomia” dla studentów uczelni technicznych (od września 2002) Studia podyplomowe na odległość nt. “Bezpieczeństwo i ochrona człowieka w środowisku pracy” (od października 2002) Kurs dla pracowników inżynieryjno- technicznych w zakresie bhp
29
Elbląg, 4.10. 2004 r. Strona kursu na poziomie akademickim ”Bezpieczeństwo pracy i ergonomia”
30
Elbląg, 4.10. 2004 r. Witryna studiów podyplomowych na odległość w zakresie bhp
31
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.