Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAdam Szulc Został zmieniony 8 lat temu
2
Stwierdzenie, że komputer dla osób niepełnosprawnych może być nieocenioną pomocą jest równie prawdziwe co oczywiste. Zdaniem specjalistów w pracy z dziećmi z różnymi dysfunkcjami dużą rolę odgrywają nawet zwykłe narzędzia jak Paint, Notatnik, czy WordPad. Komputery muszą być jednak wyposażone w odpowiednie oprogramowanie, a często i dodatkowe urządzenia, tak by umożliwić korzystanie z nich przez osoby niewidome, niedowidzące, niesłyszące czy z ograniczoną sprawnością ruchową.
3
Zakupach Komunikacji z innymi Płaceni u rachunków W nau ce i rozwoju Pracy
4
Osoby niedowidzące mogą skorzystać z wielu opcji, od powiększenia czcionki, kursora myszy i ikon, czy z predefiniowanych schematów obrazu o dużym kontraście, aż po systemowy program Lupa. Aplikacja wyświetla w wybranym miejscu ekranu powiększony element obrazu, na którym znajduje się kursor myszy. Powiększenie możemy regulować w zakresie od 1 do 16 razy, istnieje też możliwość odwrócenia kolorów (negatyw) dla polepszenia widoczności i czytelności strony.
5
Producenci systemów operacyjnych starają się wychodzić naprzeciw potrzebom ludzi niepełnosprawnych i umieszczają w nich przydatne dla nich narzędzia. Mimo że z pewnością są one pomocne, to w tej kwestii na pewno jeszcze wiele można zrobić. Przykładowe pomoce dla osoby niepełnosprawnej korzystającej z komputera: Klawiatura e kranowa Program l upa Narzędzia rozpoznawania mowy Synteza mowy
6
W ofercie znajdziemy najprostsze modele z powiększonymi klawiszami, klawiatury z linijką brajlowską, modele dla osób posługujących się jedną ręką, nogami, głową czy ustami, oraz ramki pozwalające na bardziej precyzyjne naciskanie poszczególnych obszarów. Pozwalają one osobom z drżeniem rąk, bądź kłopotami z utrzymaniem ich nad klawiaturą, na swobodne przesuwanie dłoni i przyciskanie przez otwory jedynie wybranych klawiszy.
7
SmartNav, Tracker Pro, czy Head Mouse Extreme są urządzeniami które zastępuje tradycyjną mysz komputerową. Ich podstawowym elementem jest detektor, przypominający nieco popularne kamery internetowe. Wykrywa on punkt, który możemy umieścić na czole lub na okularach. Użytkownik, poruszając głową,powoduje ruchy pointera myszy.
8
Komputery dla niewidomych – mówiące komputery wyposażone w syntezatory mowy, programy udźwiękowiające, ubrajlawiające i lektorskie. Programy dla niewidomych – Jaws i Supernova tzw. Screen reader, które obsługują syntezatory mowy i brajlowskie urządzenia. Urządzenia lektorskie: Multilektor – wyspecjalizowane zestawy komputerowe służące do odczytu informacji normalnie niedostępnych dla niewidomych.
9
Mówiące notatniki brajlowskie: PAC Mate – elektroniczni asystent niewidomych: czytanie książek, Word, Excel, inżynierski kalkulator, odtwarzanie muzyki, Internet. Stacjonarne powiększalniki: ClearView – rewolucyjne rozwiązania przeznaczone dla osób słabo widzących. Mówiące urządzenia codziennego użytku – waga, ciśnieniomierz, miarka, poziomica, tester kolorów itp. Komputery dla niepełnosprawnych, urządzenia peryferyjne dla niepełnosprawnych ruchowo – powiększone klawiatury, specjalne myszy – to profesjonalny sprzęt rehabilitacyjny.
10
Inne alternatywne rozwiązania rożne od myszki to takie jak drążki sterowe, manipulator kulowy, które są łatwiejsze w kierowaniu, kontrolowaniu i użyciu. Mamy również dostępne wskaźniki i przedłużacze,które mogą być podłączone do głowy osoby operującej komputerem, umożliwiając tej osobie przyciśnięcie kluczy na klawiaturze komputera.
11
Dla opanowania wiedzy i umiejętności uczeń z niepełnosprawnością intelektualną musi wykonać wiele powtórzeń i ćwiczeń. Użycie komputera przynosi tu znaczącą pomoc, pozwala te ćwiczenia wykonać szybciej i koncentrować się na ich podstawowej funkcji, a możliwość wprowadzenia elementów zabawowych czyni je bardziej atrakcyjnymi dla ucznia.
12
Dzieci zdobyły umiejętności w zakresie podstaw obsługi komputera. Wydłużył się u nich czas koncentracji uwagi na zadaniu. Ćwiczenia rewalidacyjne stały się mniej żmudne i uciążliwe. Zmniejszyły się trudności w początkowej nauce czytania. Dzieci odzyskały poczucie własnej wartości i wiarę we własne siły. Dzieci mogły w sposób bardzo atrakcyjny, zabawowy i bezstresowy uczyć się czytać, pisać i liczyć. Czas trwania ćwiczeń wydawał się dziecku krótszy. Dzieci były pozytywnie motywowane do pracy na lekcjach.
13
http://pcarena.pl/articles/show/87823/komput er-i-niepelnosprawni.html http://pcarena.pl/articles/show/87823/komput er-i-niepelnosprawni.html http://nt.interia.pl/gadzety/news/komputer-a- niepelnosprawni,134571,4232 http://nt.interia.pl/gadzety/news/komputer-a- niepelnosprawni,134571,4232 http://www.flug.org.pl/komputer_a_niepelnos prawni.html http://www.flug.org.pl/komputer_a_niepelnos prawni.html
14
Marcin Demski Bartosz Rudnik Tomasz Wrzeszcz Dziękujemy
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.