Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJacek Ignacy Piotrowski Został zmieniony 8 lat temu
1
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej Ministerstwo Sprawiedliwości Departament Zawodów Prawniczych i Dostępu do Pomocy Prawnej Narada Wojewodów Warszawa, dnia 29 września 2015 r. 1
2
W dniu 5 sierpnia 2015 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił ustawę o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej. Ustawa ta została opublikowana w Dzienniku Ustaw z dnia 28 sierpnia 2015 r. pod pozycją 1255. Zgodnie z art. 29, ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r., jednakże przepisy art. 6, art. 8-11, art. 17 i art. 20-28, których zadaniem jest przygotowanie systemu nieodpłatnej pomocy prawnej, zaczęły obowiązywać od dnia 31 sierpnia 2015 r. 2
3
osoby, które nie ukończyły 26 roku życia, osoby fizyczne, którym w okresie roku poprzedzającego zostało przyznane świadczenie z pomocy społecznej na podstawie ustawy o pomocy społecznej, osoby, które ukończyły 65 lat, osoby posiadające ważną Kartę Dużej Rodziny, kombatanci, weterani, zagrożeni lub poszkodowani katastrofą naturalną, klęską żywiołową lub awarią techniczną. 3
4
poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach; wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego; pomoc w sporządzeniu projektu pisma w zakresie niezbędnym do udzielenia pomocy, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym; sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub o ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym. 4
5
prawo pracy, prawo cywilne, prawo karne, prawo administracyjne, prawo ubezpieczeń społecznych, prawo rodzinne, prawo podatkowe z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Pomoc nie będzie obejmowała spraw z zakresu prawa: celnego, dewizowego, handlowego i działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do jej rozpoczęcia. 5
6
Ustawa zakłada stworzenie na obszarze kraju sieci 1524 punktów nieodpłatnej pomocy prawnej. Punkty te mają być umiejscowione w lokalach z zasobów powiatów lub gmin - zgodnie z art. 9 ustawy, lokale ustalać będzie powiat w porozumieniu z gminami na jego obszarze albo samodzielnie. Nieodpłatna pomoc prawna – co do zasady – w połowie tych punktów będzie świadczona przez adwokatów lub radców prawnych, natomiast w drugiej połowie za pośrednictwem organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego. 6
7
Liczba punktów nieodpłatnej pomocy prawnej przypadająca na dany powiat jest określona przez mnożnik zdefiniowany w art. 20 ust. 4 ustawy: liczbę mieszkańców powiatu, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy o dwa lata, dzieli się przez 25 000 mnożnik nie może być mniejszy niż 2 i większy niż 35 liczbę niecałkowitą zaokrągla się do liczby całkowitej 7
8
Zorganizowanie nieodpłatnej pomocy prawnej, zgodnie z art. 25 ustawy, należy do zakresu działania Ministra Sprawiedliwości oraz do innych organów administracji publicznej, zgodnie z ich właściwością. 8
9
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, zadanie polegające na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej realizowanym przez powiat w porozumieniu z gminami albo samodzielnie. 9
10
System nieodpłatnej pomocy prawnej finansowany będzie z budżetu państwa - z części pozostającej w dyspozycji wojewodów - przez udzielanie dotacji celowej powiatom. Właściwemu wojewodzie (obok Ministra Sprawiedliwości) starosta zobowiązany będzie przekazywać zbiorczą informację o wykonaniu zadania polegającego na udzielaniu nieodpłatnej pomocy na obszarze powiatu. 10
11
Właściwy wojewoda będzie otrzymywał zawiadomienie od powiatu o każdym zawartym porozumieniu z okręgową radą adwokacką lub radą okręgowej izby radców prawnych oraz o każdym wskazaniu adwokatów lub radców prawnych, wyznaczonych do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, w przypadku niezawarcia takiego porozumienia, a także niewyłonienia lub niezawarcia albo rozwiązania umowy z organizacja pozarządową. 11
12
Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz.U. z 2015 r. poz. 525) - wojewoda kontroluje wykonywanie przez organy samorządu terytorialnego i inne podmioty zadań z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez nie na podstawie ustawy lub porozumienia z organami administracji rządowej. Kontrola ta, w odniesieniu do działalności organów samorządu terytorialnego, wykonywana jest pod względem (ust. 3 pkt 2): - legalności, - gospodarności - rzetelności. 12
13
Do szczególnych obszarów kontroli, związanych ze zorganizowaniem nieodpłatnej pomocy prawnej, należeć będą przede wszystkim: - terminowość zawierania porozumień powiatów z gminami oraz z okręgowymi radami adwokackimi i radami okręgowych izb radców prawnych; - lokowanie wszystkich punktów nieodpłatnej pomocy prawnej tworzonych na podstawie ustawy w gminnych lub powiatowych lokalach, w ramach posiadanych zasobów; - terminowość dokonywania pozostałych czynności przygotowawczych. 13
14
Art. 26 ustawy określa harmonogram czynności, których wykonanie spoczywa na powiatach. 14
15
Do dnia 15 października 2015 r. powiaty winny zawrzeć z gminami na swoim obszarze porozumienia, określające w szczególności: gminne lub powiatowe lokale, w których zostaną usytuowane punkty nieodpłatnej pomocy prawnej, harmonogram udzielania pomocy oraz zasady współpracy w zakresie zapewnienia warunków lokalowych adwokatom i radcom prawnym udzielającym nieodpłatnej pomocy prawnej. 15
16
W braku porozumienia powiatu (miast na prawach powiatu) z gminami, stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy, starosta (prezydent miasta) określa powiatowe lokale, w których będą usytuowane punkty nieodpłatnej pomocy prawnej. Zarówno w przypadku realizacji zadania w porozumieniu z gminami, jak i samodzielnie, należy określić harmonogram wskazujący dni i godziny, w których będzie udzielana nieodpłatnie pomoc prawna w poszczególnych punktach nieodpłatnej pomocy prawnej. 16
17
Konsultowany projekt rozporządzenia wykonawczego Ministra Sprawiedliwości, wydany na podstawie delegacji z art. 13 ustawy wskazuje, że w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej powinien być zapewniony: dostęp do sieci energetycznej, telefonicznej, teleinformatycznej, właściwe warunki oczekiwania osób chcących uzyskać nieodpłatną pomoc prawną, wyodrębnione pomieszczenie umożliwiające zachowanie dyskrecji przy udzielaniu pomocy prawnej, dostęp osobom niepełnosprawnym. 17
18
Wyposażenie lokalu, w którym będzie udzielana nieodpłatna pomoc prawna, powinno zapewniać bezpieczne przechowywanie dokumentów zawierających dane osobowe, uniemożliwiając dostęp do nich osobom nieupoważnionym. W pomieszczeniu przeznaczonym dla osób oczekujących powinna zostać zaś udostępniona informacja o zasadach udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, osobach uprawnionych do jej otrzymania oraz sposobach wykazywania uprawnienia do uzyskania nieodpłatnej pomocy prawnej. 18
19
W dniu 17 września 2015 r. do uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania przekazany został projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu udzielania i dokumentowania nieodpłatnej pomocy prawnej. Stosownie do art. 29 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej będzie ono obowiązywać od dnia 1 stycznia 2016 r. 19
20
1. w przypadku punktów prowadzonych przez adwokatów i radców prawnych 2. w przypadku punktów prowadzonych przez organizacje pozarządowe. 20
21
Do dnia 31 października 2015 r. powiaty winny zawrzeć z właściwymi okręgowymi radami adwokackimi i radami okręgowych izb radców prawnych porozumienia w sprawie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej na obszarze tego powiatu, z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia równomiernego udziału adwokatów i radców prawnych. Do dnia 15 listopada 2015 r. okręgowa rada adwokacka lub rada okręgowej izby radców prawnych, z którymi zawarte zostaną porozumienia, wskażą powiatowi odpowiednio adwokatów lub radców prawnych wyznaczonych do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej. 21
22
Zasady wyznaczania przez właściwe organy samorządów zawodowych adwokatów i radców prawnych do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej zostaną określone przez Naczelną Radę Adwokacką oraz Krajową Radę Radców Prawnych w stosownych regulaminach, które stanowią normy obowiązujące członków tych samorządów. 22
23
Gdy w terminie do dnia 30 listopada 2015 r. powiat nie zawrze porozumienia ani z okręgową radą adwokacką, ani z radą okręgowej izby radców prawnych, starosta przekazuje dziekanom tych rad informacje o usytuowaniu punktów nieodpłatnej pomocy prawnej oraz harmonogram dni i godzin, w których będzie udzielana nieodpłatnie pomoc prawna. Na tej podstawie dziekani wskazują adwokatów lub radców prawnych wyznaczonych do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej. O każdym zawartym porozumieniu z właściwą radą adwokacką lub radcowską albo o wskazaniu adwokatów lub radców powiat niezwłocznie zawiadamia wojewodę. 23
24
Do dnia 31 grudnia 2015 r. powiat winien zawrzeć umowy z adwokatami lub radcami prawnymi. Umowa powinna zawierać w szczególności: wskazanie miejsca i czasu udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, określenie wynagrodzenia za udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej, określenie sposobu korzystania z lokalu, wskazanie niezbędnych urządzeń technicznych, zasady zapewniania dostępu do bazy aktów prawnych, zasady zapewniania przez adwokata lub radcę prawnego zastępstwa w przypadku, gdy nie będzie on w stanie osobiście udzielać nieodpłatnej pomocy prawnej, zasady rozwiązania umowy. 24
25
Do dnia 15 grudnia 2015 r. powiaty winny wyłonić organizacje pozarządowe, którym powierzone zostanie prowadzenie od dnia 1 stycznia 2016 r. punktów nieodpłatnej pomocy prawnej. Organizacja pozarządowa wyłaniana będzie corocznie w otwartym konkursie ofert, o którym mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r., poz.1118 z późn. zm.), ogłaszanym przez starostę. 25
26
W otwartym konkursie może zostać wybrana więcej niż jedna oferta. Termin do składania ofert nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ukazania się ostatniego ogłoszenia, zamieszczonego: w Biuletynie Informacji Publicznej, w siedzibie organu administracji publicznej w miejscu przeznaczonym na zamieszczanie ogłoszeń, na stronie internetowej organu administracji publicznej. 26
27
Ogłoszenie otwartego konkursu ofert powinno zawierać informacje o m.in.: rodzaju zadania, wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację tego zadania, zasadach przyznawania dotacji, terminach i warunkach realizacji zadania, terminie składania ofert, trybie i kryteriach stosowanych przy wyborze ofert oraz terminie dokonania wyboru ofert. 27
28
1. posiadanie co najmniej dwuletniego doświadczenia w wykonywaniu zadań wiążących się z udzielaniem porad prawnych lub informacji prawnych, 2. przedstawienie zawartych umów lub promes ich zawarcia z adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub osobą posiadającą wyższe wykształcenie prawnicze z odpowiednim doświadczeniem praktycznym, 3. dawanie gwarancji należytego wykonania zadania, w szczególności przez złożenie pisemnego zobowiązania: zapewnienia poufności w związku z udzielaniem nieodpłatnej pomocy prawnej i jej dokumentowaniem, zapewnienia profesjonalnego i rzetelnego udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, w szczególności w sytuacji, gdy zachodzi konflikt interesów. 28
29
Wyniki konkursu ogłasza się niezwłocznie, poprzez wskazanie nazwy wyłonionego oferenta oraz zadania publicznego, a także wskazuje wysokość przyznanych środków publicznych. Organ administracji publicznej jest obowiązany do zawarcia z wyłonioną organizacją pozarządową umowy o powierzenie realizacji zadania publicznego, bez zbędnej zwłoki - po ogłoszeniu wyników otwartego konkursu ofert. 29
30
Wybrana organizacja pozarządowa zapewnia udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej na podstawie umowy zawartej z powiatem. Umowa ta zawiera w szczególności wskazanie miejsca i czasu udzielania pomocy oraz określenie sposobu korzystania z lokalu, w którym będzie udzielana pomoc. Nieodpłatna pomoc prawna ma być udzielana w przeciętnym wymiarze 5 dni w tygodniu, przez co najmniej 4 godziny dziennie, w lokalach gminnych lub powiatowych. 30
31
Starosta kontroluje i ocenia realizację umowy, poprzez sprawdzenie m.in.: stanu realizacji zadania, efektywności, rzetelności i jakości, prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania, prowadzenia dokumentacji. Sprawozdanie z wykonania zadania należy sporządzić w terminie 30 dni od dnia zakończenia jego realizacji. Okresem sprawozdawczym jest rok budżetowy. Starosta może wezwać organizację do złożenia w roku budżetowym częściowych sprawozdań z wykonania zadania, nie wcześniej niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia wezwania. 31
32
W przypadku, gdy do dnia 15 grudnia 2015 r. nie zostanie wyłoniona organizacja pozarządowa do prowadzenia punktu nieodpłatnej pomocy prawnej albo jeżeli starosta nie zawrze umowy z organizacją pozarządową albo taką umowę rozwiąże za wypowiedzeniem – starosta przekazuje dziekanom właściwych rad (okręgowej rady adwokackiej lub rady okręgowej izby radców prawnych) informacje o usytuowaniu punktów nieodpłatnej pomocy prawnej oraz harmonogram dni i godzin świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej. 32
33
Dziekani wskazują adwokatów lub radców prawnych wyznaczonych do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej. O wyznaczeniu należy zawiadomić właściwego wojewodę. Do dnia 31 grudnia 2015 r. powiat winien zawrzeć umowy z adwokatami lub radcami prawnymi wskazanymi do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej. 33
34
Stosownie do art. 27 ustawy, wysokość kwoty bazowej w 2016 r. wynosi 5 150 zł. Wysokość kwoty bazowej, przewidzianą na kolejne lata, będzie określał corocznie, w drodze rozporządzenia, Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budżetu. 34
35
Jak stanowi art. 20 ust. 1 ustawy, dotacja na finansowanie nieodpłatnej pomocy prawnej jest przeznaczana: - w 97% na wynagrodzenia adwokatów lub radców prawnych udzielających nieodpłatnej pomocy prawnej, a w przypadku powierzenia prowadzenia punktu nieodpłatnej pomocy prawnej organizacji pozarządowej – na rzecz tej organizacji, - w 3% - na pokrycie kosztów obsługi organizacyjno- technicznej zadania. 35
36
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej: www.darmowapomocprawna.ms.gov.plwww.darmowapomocprawna.ms.gov.pl. 36
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.