Wykład Prof. UWM dr hab. Ewa Kantowicz Katedra Pedagogiki Społecznej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konferencja „Polska rodzina- wyzwania, działania, perspektywy” Organizatorzy: Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Polityki Społecznej, Ośrodek.
Advertisements

Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Wymiary polityki rodzinnej w Polsce Dr B
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Otoczenie polityki społecznej
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Konteksty profesjonalnej odpowiedzialności nauczyciela
O aktywności dorosłych i seniorów
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
System wsparcia dziecka i rodziny
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Krzysztof Margol Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Tytuł projektu: Centrum Integracji Uchodźców Nazwa projektodawcy: Fundacja Edukacji i Twórczości. kwiecień 2010 r. Urząd Marszałkowski Województwa.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
POSTULATY ZWIĄZKU DUŻYCH RODZIN TRZY PLUS W ZAKRESIE POLITYKI RODZINNEJ PAŃSTWA Warszawa, 26 września 2011 r.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
NOWE KOMPETENCJE – NOWE ŻYCIE. PROGRAM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ OSÓB DŁUGOTRWALE POZOSTAJĄCYCH BEZ PRACY W GMINIE KLUCZBORK KLUB,,LUBIĘ BYĆ MAMĄ
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Gerontologia edukacyjna
Mazowiecka Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy Ochotniczych Hufców Pracy.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
WSPÓŁPRACA SZKOŁY I RODZICÓW
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
RODZINA.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
„Srebrna gospodarka” oraz Wielkopolski Program na Rzecz Osób Starszych do 2020 roku Poznań, r.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Równość płci w rodzinach Krystyna Slany Anna Ratecka.
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
ASYSTENTURA RODZINY.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Największe osobiste korzyści z uczestnictwa w projekcie – opinie dyrektorów lub wicedyrektorów szkół projektowych Opracowanie: Mariola Jarmołowicz.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
dr hab. Iwona Sierpowska
Program Pomocy Dziecku i Rodzinie
Seminarium „Pomorskie Gminy Rodzinne
Rodzice i Ja – MY Projekt socjalny
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Zapis prezentacji:

Wykład Prof. UWM dr hab. Ewa Kantowicz Katedra Pedagogiki Społecznej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

 „Rodzina jest pierwszą i podstawową szkołą uspołecznienia, lecz nie jedyną wspólnotą wychowującą…  prowadzi od wspólnoty do dzieła szerszego, będącego owocem uporządkowanej współpracy różnych czynników wychowawczych.”

 Uczestnictwo codziennie przeżywane w domu – w chwilach radości i w trudnościach jest jak najbardziej skuteczną pedagogią do czynnego i owocnego włączenia się dzieci w życie społeczne o szerszym zasięgu (FC, nr 37)

 jest naturalnie uwikłana w przemiany społeczno- polityczne, które zmieniają nie tylko charakter codziennych relacji rodzinnych, ludzkich doświadczeń, ale również przekształcają życie osobiste, świadomość społeczną, związki z innymi ludźmi, stosunek do społeczeństwa, pracy i do rodziny jako podstawowej grupy życia społecznego.

 Rodzina stanowi osobliwe środowisko edukacyjne i wychowawcze, zdolne do zachowania własnej autonomii i podtrzymywania tradycji.  Tradycja pozwala utrzymać kulturę, postawy, światopogląd i wartości. Te mechanizmy biologiczne i kulturowe czynią rodzinę spójną całością, zdolną przeciwstawiać się zewnętrznemu światu w przypadku, gdy ten próbuje zawłaszczyć jej duchowość (wartości, style opieki, wychowania, podzielane poglądy, czy światopogląd).

 Możliwe obszary teoretyczno-empirycznych analiz przeobrażeń rodziny w Polsce;  Diagnoza społeczna rodziny jako środowiska życia i przestrzeni relacji ze społeczeństwem;  Rodzina jako społecznie i kulturowo uznana wartość;  Refleksja podsumowująca – Czy rodzina jest dla jej członków drogowskazem życia?

1. Wymiar aksjologiczno-normatywny 2. Wymiar ontologiczny epistemologiczny 3. Wymiar praktycznych działań profesjonalnych – profilaktyka i kompensacja

1. Zmiana stylu życia rodziny. 2. Zmiana modelu rodziny 3. Zmiana praw kobiety i dziecka w rodzinie 4. Zmiana jakości relacji rodzinnych

1. Dysproporcje między biednymi i bogatymi; 2. Poszerzanie czy obniżanie skali ubóstwa rodzin w Polsce? 3. Przemoc w rodzinie i jej rozpoznanie oraz ochrona ofiar przemocy

1. Nowy system wspierania rodziny 2. Zespoły interdyscyplinarne – pedagodzy, pracownicy socjalni, asystenci rodziny, psychologowie, kuratorzy sądowi etc. 3. Zmiany w dostępności rodziny do usług (edukacyjnych, opiekuńczych, kulturalnych). 4. Większe zróżnicowanie form wspierania rodziny (Karta Rodzin Wielodzietnych, Program „Rodzina” Prezydenta RP,.

1. Wzrost aspiracji edukacyjnych rodziców w stosunku do swych dzieci; 2. Zwiększenie aktywności edukacyjnej dorosłych (rodziców); 3. Zwiększenie aktywności zawodowej, edukacyjnej, społecznej kobiet (matek);

1. Technizacja życia rodzinnego; 2. Zmniejszenie funkcji kontrolnej rodziców – poszerzanie autonomii dzieci w rodzinie; 3. Zmiany w organizacji czasu wolnego rodziny (szczególnie w czasie wakacji) oraz udziału rodziny w życiu kulturalnym.

 Znaczenie rodziny badana młodzież podkreśla przede wszystkim w kontekście relacji partnerskich między rodzicami i dziećmi (M.J.Szymański;2000).  Badając system wartości młodych Polaków - wysoko oceniono życie rodzinne (Krystyna Slany, 2002).  Stwierdzono istnienie związku między relacjami dzieci z rodzicami z zadowoleniem z życia – badana młodzież ceni partnerskie, pogłębione interakcje między rodzicami i dziećmi. (badania wśród młodzieży licealnej,H. Świda – Ziemba, 2000):

 Według Marii Beisert (2006) hierarchia wartości młodych Polaków na początku XXI wieku przedstawia się następująco:  - ponad 60% ceni miłość;  - 40% badanych ceni rodzinę;  - około 39% za ważne dobro uznaje zdrowie;  - około 20% badanych ceni samorealizację;  - około 15% pracę i prawie taki sam odsetek osób wskazuje na niezależność ekonomiczną.

 W świetle wybranych wyników badań można stwierdzić, że rodziny polskie są uwikłane w różne przeobrażenia, wynikające z ogólnych zmian społeczno-ekonomicznych i potencjalnie są zagrożone różnymi ryzykami zmian stylu życia i modelu funkcjonowania rodziny, a procent rodzin wymagających różnych form pomocy i wsparcia utrzymuje się na niezmienionym poziomie.  Pomimo powszechnie dominującej w przestrzeni medialnej opinii o kryzysie polskiej rodziny i jej degradacji społeczno-ekonomicznej – dane z „Diagnozy społecznej Warunki i jakość życia Polaków” wskazują na podniesienie poziomu życia i ogólne zwiększenie zabezpieczeń podstawowych i edukacyjnych potrzeb większości rodzin.

 Wspólnotowość życia rodzinnego, wypracowane przez rodzinę style funkcjonowania oraz naturalne więzi stanowią jej siłę i pozwalają na uzyskanie względnej autonomii.   Można więc stwierdzić, że rodzina jest dla jej członków ostoją i drogowskazem, dzięki któremu jednostki osiągają poczucie bezpieczeństwa i jedności.