realizowana na terenie Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej w Jabłonnie
I Wstęp Gry i zabawy różnego typu wzbogacają życie dziecka i wszechstronnie wpływają na rozwój jego osobowości. Wyrabiają nie tylko sprawność fizyczną, ale także rozwijają umysł i wzbogacają wiedzę. Biorąc udział w zajęciach zespołowych, dzieci uczą się społecznego współdziałania, a także wytrwałości, zdyscyplinowania i odpowiedzialności. Najcenniejszą jednak rolą zabawy jest wywoływanie uśmiechu na twarzach dzieci. Dla wielu dzieci ferie zorganizowane w szkole będą jedyną formą wspólnej zabawy i wypoczynku. II Uczestnicy programu Zainteresowani uczniowie Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej w Jabłonnie. Zajęcia zaplanowano od r. w godz – Przed rozpoczęciem ferii w szkole zostały rozdane kartki w celu pozyskania informacji o chętnych uczestnikach. Następnie przekazano rodzicom/ prawnym opiekunom karty zgłoszeniowe i regulamin oraz harmonogram zajęć. III Cele: Dzieci: - aktywnie i kreatywnie uczestniczą w zorganizowanym wypoczynku podczas ferii zimowych, - uczą się współdziałania i współżycia w grupie, - poznają gry i zabawy, które pomogą ciekawie spędzić czas wolny, - integrują się z innymi dziećmi, - stosują zasady współzawodnictwa podczas gier zespołowych, - poznają i stosują zasady bezpiecznego zachowania się podczas ferii zimowych - biorą udział w warsztatach profilaktycznych, podejmując właściwe decyzje i działania. PROGRAM PRACY OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ PODCZAS FERII ZIMOWYCH w ramach „AKCJI ZIMA 2016 W GMINIE JABŁONNA” w Szkole Podstawowej im. Armii Krajowej w Jabłonnie
IV Treści kształcenia - wyjazd do Muzeum w Legionowie - wstęp bezpłatny - ciekawa prezentacja oraz warsztaty na temat życia A. i Cz. Centkiewiczów oraz warunków panujących na biegunach, - wyjazd do Warszawy (Stare Miasto, Zamek Królewski, nowo otwarte katakumby), - wyjazd do pizzerii, - wyjazd na lodowisko, - zajęcia teatralno –dramowe, - udział w przedstawieniach „Dlaczego nie” oraz „Nie potrafię powiedzieć nie” (bajkoterapia na temat uzależnień) Teatru Profilaktycznego, - origami, - turniej warcabowy, gry stolikowe, - bal karnawałowy w Ostatki, - poczta walentynkowa przez całe ferie (walentynki można wykonać podczas zajęć), - dzień sportowy – zdrowe współzawodnictwo i zasada fair- play ( wyścigi w workach, wyścig z jajkiem, tor przeszkód), - spotkania z ciekawymi ludźmi- zawód: strażak, policjant, - zajęcia plastyczne: „Cztery pory roku oczami dziecka" ; - zajęcia ruchowe: „W zdrowym ciele zdrowy duch"; - zabawa w teatr (Pacynki, wystawienie bajki pt. „Czerwony kapturek") - Kino „Małego Widza” - zabawy i tańce integracyjne z wykorzystaniem chusty Klanzy; - konkurs śpiewania karaoke, - kalambury - „Dorysowanka” - „Czytamy bajki” - muzyczny kwadrans - zajęcia kulinarne (soki, gofry…) - kącik naukowy dla uczniów klas piłkarzyki, cymbergay oraz podłogowe gry planszowe.
Eksperymenty „Co? Jak? Dlaczego?”; próba zrobienia masła; „Mój majonez” JAJKO „surowe czy gotowane”, „Prześwietlamy jajo”, „Jajo w butelce” „Jak odróżnić jajko świeże od starego?” „Jajko i sól”. V Procedury osiągania celów. Metody: eksponujące – filmy, twórczość plastyczna, problemowe aktywizujące – gry dydaktyczne, programowane – z użyciem komputera, praktyczne – gry i zabawy ruchowe, muzyczne. Formy: warsztatowe, praca w grupach, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: materiały plastyczne, sprzęt sportowy, instrumenty perkusyjne, sprzęt audio i płytoteka, projektor, teatrzyk, gofrownica, sokowirówka, przybory kuchenne, itp.
schodzenie się dzieci, zabawy dowolne śniadanie (uczestnik przynosi we własnym zakresie) zajęcia zorganizowane w grupach wiekowych, w tym: zajęcia muzyczne zajęcia plastyczne pedagogika zabawy (chusta Klanzy) zabawy ruchowe (taniec, gimnastyka) zajęcia sportowe (gry i zabawy z piłką) zajęcia z origami zajęcia czytelnicze (bajkoterapia) kino „Małego Widza” quizy, kalambury, rebusy, konkursy w zależności od pogody spacery, zabawy spotkania z ciekawymi ludźmi przerwa w zajęciach (obiad) zabawy indywidualne i grupowe pod kierunkiem wychowawcy; rozchodzenie się do domu.
Dzień Pierwszy – 1 lutego 2016 r. Dzień organizacyjny, spacer do Parku w Jabłonnie, zabawy sportowe i integracyjne.
Dzień Drugi – 2 lutego 2016 r. Warsztaty plastyczne – poznanie nowych technik, gry intelektualne „Jestem omnibusem”. Konkurs plastyczny- krajobraz zimy. Karaoke i zabawy taneczne.
Dzień Czwarty- 4 lutego 2016 r. Warsztaty z bajkoterapii na temat umiejętności odmawiania „Dlaczego NIE?, Nie potrafię powiedzieć NIE”.
Uczniowie wraz z wychowawcami przeszli głównymi uliczkami Starego Miasta, gdzie dotarli na Rynek Główny. Wysłuchali ciekawych opowieści na temat Zamku Królewskiego. Następnie udali się do Archikatedry św. Jana Chrzciciela. Tam ksiądz oprowadzał ich po Katakumbach katedry: zobaczyli m.in. sarkofagi ważnych osób. Po obejrzeniu podziemi przeszli do Archikatedry, gdzie obejrzeli tablicę osób zasłużonych.
10 lutego 2016r.- Kącik Małego Krawca – wykonanie poduszeczki/ przywieszki Minionek, zajęcia z wykorzystaniem chusty Klanza, zawody sportowe; 11 lutego 2016r.- wycieczka do Muzeum Historycznego w Legionowie, udział w warsztatach tematycznych; 12 lutego 2016r.- podsumowanie akcji i wręczenie nagród.
DzieńKlasy 0Klasy IKlasy IIKlasy III Klasy IV Razem Razem: Ilość uczniów w poszczególnych dniach ferii od 1 lutego do 9 lutego 2016 r.:
Grupy wiekowe były dobierane z uwzględnieniem zainteresowań, potrzeb i możliwości dzieci, jak również indywidualizacji pracy (dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). Oddziały przedszkolne: r.- uczeń z autyzmem (orzeczenie); uczniowie z problemami emocjonalnymi (opinie Poradni P-P o odroczeniu- 3 uczniów); r.- uczniowie z problemami emocjonalnymi (opinie Poradni P-P o odroczeniu- 3 uczniów); r.- uczniowie z problemami adaptacyjnymi (dziecko obcojęzyczne); uczniowie z problemami emocjonalnymi (opinie Poradni P-P o odroczeniu- 3 uczniów);
Klasy 1: r.- uczniowie z problemami adaptacyjnymi (dziecko obcojęzyczne); uczniowie z zaburzeniem zachowania (opinie- 5 uczniów); Klasy 2: r.- uczniowie z zaburzeniem zachowania (opinie- 7 uczniów); uczeń z orzeczeniem o niepełnosprawności (problemy psychosomatyczne); Klasy 3-4: r.- uczniowie z zaburzeniem zachowania (opinie- 3 uczniów).