Dietetyka praktyczna w profilaktyce chorób układu krążenia dr n. med. Bogdan Szponar Zakład Dietetyki Klinicznej Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Czynniki ryzyka rozwoju chorób układu krążenia Niewłaściwy sposób odżywiania Styl życia
Media w życiu codziennym Wyidealizowany obraz rodziny kreowany głównie w reklamach żywności, przedmiotów użytku codziennego. Gra świateł, kolorów – nadmierne przesycenie barwy produktów i potraw. Zwiększona siła głosu emitowanych reklam.
Uśpiona świadomość
Niezdrowa reklama
Personalizacja reklamy Reklama skierowana do konkretnej grupy odbiorców „Bo ty drogi odbiorco jesteś wyjątkowy, inny niż wszyscy” Podkreślanie wartości odbiorcy i troski o jego zdrowie – reklama skierowana do matek, osób cierpiących na uciążliwe schorzenia.
Reklama spersonalizowana
Zyski reklamowe Zyski z emisji reklamy produktów żywnościowych w TV można obserwować po stosunkowo krótkim czasie 7-10 dni. Produkty sezonowe wymagają krótkiej lecz intensywnej kampanii reklamowej. Brak konkurencji poza sezonem sprawia że zapadają na trwałe w pamięć konsumentów – lody.
Na zakupy do….
Rytuał zakupowy 50% wydatków na żywność realizowana jest w sklepach wielkopowierzchniowych do których przeciętny obywatel musi dojechać samochodem. Linie autobusowe własne – duże sklepy, lecz nie duże sieci.
Wielkość ma znaczenie
Ilość zakupionych towarów jest uzależniona od ich masy, i masy ręcznego koszyka sklepowego (kosze metalowe, plastikowe). Wynalazek wózka sklepowego lata te. Stany Zjednoczone
Chlebem i solą w oczy i nos
Zakup podstawowych produktów spożywczych jak pieczywo czy nabiał wymaga przejścia przez sklep i stania w kolejkach. Próba wpływania na decyzje zakupowe grą świateł, zapachów, temperaturą otoczenia, muzyką i izolacją od środowiska zewnętrznego.
Lighting żywności
Zagrożenia Wpływ gry kolorów, zapachów, temperatury, otoczenia, odległości, rozmieszczenia produktów na pułkach, czasu na decyzje zakupowe Możliwości przeciwdziałania zakupy dokonywane po posiłku, korzystanie z listy zakupów, uważne czytanie etykiet produktów, kontrola czasu spędzanego w sklepie, świadomość pułapek marketingowych – dług wdzięczności
Leczenie kognitywno-behawioralne Zmiana nawyków żywieniowych Nauka rozpoznawania i korygowania destrukcyjnych wzorców żywieniowych Uzyskanie kontroli nad spożyciem żywności Identyfikacja zachowań alternatywnych do jedzenia w sytuacjach towarzyskich i pod wpływem emocji Rozpoczęcie wykonalnego programu ćwiczeń fizycznych Ograniczenie kalorii dla systematycznej i zdrowej utraty masy ciała Automonitring (zapis spożywanych pokarmów, aktywności fizycznej i kontroli masy ciała)
Dziękuję za uwagę