Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie Cezary Molski
czy odpowiedzialne podejście do turystyki? Ekoturystyka czy odpowiedzialne podejście do turystyki? „Turystyka jest pożeraczem środowiska, wężem zjadającym swój własny ogon” J. Kippendorf
Czym jest EKOturystyka? korzyści społeczne aspekt społeczny i kulturowy środowiskowy edukacja ochrona środowiska trend ekoturystyka aspekt ekonomiczny
Podstawowe wyzwania ekoturystyki pojemność turystyczna turyści przestrzeń turystyczna ekoturystyka Pojemność turystyczna oznacza maksymalną liczbę turystów, jaką w tym samym czasie może korzystać z infrastruktury turystycznej i paraturystycznej regionu, nie powodując obniżenie jakości i zakresu usług i nie zakłócając życia społeczno – ekonomicznego w regionie. Chłonność turystyczna jest to zdolność środowiska do przyjęcia określonej wielkości obciążenia ruchem turystycznym, to maksymalna liczba uczestników ruchu turystycznego, którzy mogą równocześnie przebywać na danym obszarze nie powodując dewastacji i degradacji środowiska naturalnego, a tym samym pogorszenia warunków wypoczynku. chłonność turystyczna
Rozwój ekoturystyki szeroka współpraca PPP realne korzyści poprawa ładu przestrzennego rozpoznawalność produktu i miejsca ograniczenie poziomu zanieczyszczeń przywrócenie tradycji podniesienie kwalifikacji oraz tożsamości szeroka współpraca PPP szanse realne korzyści ekonomiczne w krótkim okresie
Rozwój ekoturystyki wysoka sezonowość i niska rentowność ryzyko inwestycyjne dominacja ochrony zamiast udostępniania brak popytu brak wytrwałości brak konsensusu zagrożenia walka o dominację
Proces budowania ekoturystyki władze samorządowe organizacje społeczne produkt ekoturystyczny organizatorzy turystyki turyści społeczność lokalna
Proces budowania ekoturystyki analiza – audyt – zebranie informacji; wypracowanie strategii; konsultacje i wdrożenie strategii; zarządzanie produktem ekoturystycznym marketing
Proces budowania ekoturystyki - zarządzanie jakość usług i zarządzanie podmiotem; strategia działania – opracowana, wdrażana i powszechna, kompetencje oparte o kwalifikacje i doświadczenie oraz ich systematyczne podnoszenie, monitoring i aktualizacja standardu jakości wewnętrznej i zewnętrznej; pełna przejrzystość działań. prowadzenie podmiotu ekoturystycznego; analiza i zmiana wykorzystywania zasobów, wprowadzanie produktów i usług lokalnych i przyjaznych środowisku, oszczędność i wykorzystywanie „zielonej energii” – od kranu po baseny, kontrola wykorzystywania środków chemicznych oraz innych zasobów (papier – drogi), segregacja i recykling odpadów oraz transport. wykorzystywanie zasobów przyrodniczych i kulturowych; wielkość popytu – wielkość hałasu, ograniczone stosowanie oznakowania, szkolenia w zakresie korzystania z zasobów przyrodniczych, profil i rynek działalność i kontrybucja lokalna firm – rejestracja i działalność, współpraca i aktywność na poziomie lokalnym - organizacje, dostarczanie informacji nt. zasobów przyrodniczych i kulturowych – społeczność, architektura profesjonalizm obsługi klienta – szybkość obsługi.
Proces budowania ekoturystyki - zarządzanie marka współpraca oferta marketing i zarządzanie jakość rozwój pomysł produkt turystyczny
Komunikacja ekoturystyki
Komunikacja międzynarodowa
Komunikacja międzynarodowa
Komunikacja regionalna i ponadkrajowa
Komunikacja regionalna i ponadkrajowa
Komunikacja krajowa
Ekoturystyka - destynacja Komunikacja efektywna – spójna jakość Ekoturystyka - destynacja
Podziękowania dla wszystkich uczestników! www.ecotourism.org www.untamedpath.com www.conserwation.org www.responsibletravel.org www.ecotourismnorway.org www.allforplanet.pl www.ecolabel-tourism.eu www.ine-isd.org.pl www.fpds.pl Podziękowania dla wszystkich uczestników! cezary.molski@o2.pl