Metody radzenia sobie ze stresem przedegzaminacyjnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Advertisements

ANALIZA BADAŃ WSTĘPNYCH NA TEMAT STRESU przeprowadzonych na spotkaniu w dniu r. Badania dotyczyły: OBJAWÓW STRESU I ODPORNOŚCI ORGANIZMU.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
„SPONSOROWANIE TO PODSTAWA, BY ODNIEŚĆ SUKCES W MARKETINGU SIECIOWYM”
Pokonać stres przedegzaminacyjny
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Sprawdzian także dla rodziców
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Przypadek Phineasa Gage
Napięcie emocjonalne i stres
Osiągaj Swoje Cele z Lekkością!
Spotkanie z rodzicami klas maturalnych
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Jak radzić sobie ze stresem?
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
4 pytania dotyczące kwadratów
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Porady dla Twojego życia:
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Zachowania niepożądane
Jak sobie z nią radzić, by nie krzywdzić siebie i innych.
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Niniejsza TANTRA pochodzi z Indii.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Vademecum szóstoklasisty i gimnazjalisty
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
ABY NAUKA BYŁA SKUTECZNA
Jakub Szota Częstochowa 2012
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
przypadku prześladowania
Ocenianie Kształtujące
Zwycięstwo prywatne 3 zasady
Jak uczyć się skutecznie?
Stres przed sprawdzianem
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Ćwiczenie 1 Roman Pomianowski
Wykonał: Jakub Pasieczny ZS nr.6 w Zamościu Pod kierunkiem nauczyciela: mgr Wiesławy Klimczuk.
STRES POD KONTROLĄ ?!.
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Ankieta została przeprowadzona w klasach licealnych. Klasom 1 i 2 zostało zadane 5 pytań, natomiast klasie 3 9 pytań. Łącznie było 182 ankiet. Oto wyniki.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Rozmowa kwalifikacyjna bez tajemnic w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia” Izabela Zagrobelna-
STRES jak sobie z nim radzic.
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
Stres choroba „stulecia”
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM? Stres to reakcja na bodziec pochodzący ze świata zewnętrznego, który wymaga z naszej strony podjęcia jakichś działań (reakcji).
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
Towaroznawstwo Grupa 1011 Nr albumu
Ocenianie Kształtujące
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Wolontariusz roku.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Zapis prezentacji:

Metody radzenia sobie ze stresem przedegzaminacyjnym

Stres Naturalna reakcja organizmu na zagrożenie. Odrobina stresu może pobudzać do bardziej efektywnego działania, jednak jeśli jest on zbyt intensywny i długotrwały, może się negatywnie odbić na zdrowiu. Wyróżniamy fizyczne oraz psychiczne symptomy stresu.

Pięć rzeczy zwiększających stres przedegzaminacyjny: 1. Nadmierna nauka. 2. Oczekiwania i wymagania innych osób. 3. Rozpoczęcie nauki tuż przed egzaminem. 4. Zbytnie zamartwianie się. 5. Brak snu.

Fizyczne symptomy stresu to: zawroty głowy; rozszerzone źrenice; napięty kark i ramiona; szybkie i płytkie oddychanie; skurcze żołądka, mdłości; pocenie się; suchość w gardle; zaciśnięte gardło; wilgotne, zimne dłonie; uginające się kolana;

Psychiczne symptomy stresu: apatia; tłumienie uczuć; zamykanie się w sobie; zapominanie; lęk; napięcie emocjonalne; koszmary senne; piskliwy, nerwowy śmiech; poczucie niezadowolenia; drażliwość; słaba koncentracja; nadmierna skłonność do płaczu; tendencja do łatwego ulegania przerażeniu;

Pięć rzeczy zmniejszających stres przedegzaminacyjny: 1. Rozmowa o swoich lękach z rodzicami, nauczycielami i przyjaciółmi. 2. Wykonywanie ćwiczeń fizycznych. 3. Przeznaczenie czasu wolnego na wypoczynek. 4. Bycie świadomym tego, że zdane egzaminy nie są świadectwem tego, jakim jesteś człowiekiem. 5. Unikanie martwienia się na zapas.

Jak szybko się uspokoić tuż przed egzaminem? Pomyśl, że jutro o tej samej porze będziesz już po egzaminie, Wizualizuj sobie Twoje ulubione, najbardziej relaksujące miejsce, Przypomnij sobie o swoim ostatnim osiągnięciu, z którego jesteś dumny, Zjedz pierniczka (imbir w nim zawarty pomaga się uspokoić), Dodaj sobie pozytywnej energii, robiąc przez godzinę coś, co sprawia Ci przyjemność.

Jak zapanować nad stresem? po pierwsze staraj się nie myśleć o dobrym wyniku (np. dostaniu piątki) tylko o tym, jak ten dobry wynik osiągnąć; dobrze zaplanuj wszelkie ostatnie powtórki – możesz to zrobić nawet na kartce papieru, zapisz kiedy (np. w poniedziałek), gdzie (np. w bibliotece), o jakiej porze (np. po południu) powtarzasz geometrie; nie słuchaj innych maturzystów – oni mogą mówić, że są świetnie przygotowani i się nie boją – nawet jeśli faktycznie są przygotowani, to raczej boją się tak jak Ty; powtarzając materiał staraj się korzystać z tak zwanych mnemotechnik, czyli sztuczek zapamiętywania, dla przykładu ucząc się budowy serca wyobraź sobie jak po nim podróżujesz, widzisz komory i przedsionki, aortę i tak dalej; ucząc się dat ważnych wydarzeń wyobraź sobie okoliczności zdarzenia, czy to była zima (pewnie padał śnieg), co poprzedziło dane zdarzenie i co było po nim;

znajdź czas na relaks – pójdź na spacer, albo do kina unikaj imprez – jeszcze zdążysz się pobawić – jeśli dobrze pójdzie Ci egzamin będziesz miał co świętować; musisz wiedzieć, że niektórzy stosują tak zwane strategie samoutrudniania – idą na imprezę dzień przed egzaminem, jeśli im nie pójdzie wówczas mają gotowe uzasadnienie porażki nie uderzające w poczucie własnej wartości („nie byłem w formie"), jeśli mimo wszystko dobrze im pójdzie wówczas wpadają w samozachwyt („jestem genialny") – pamiętaj jednak że drugi scenariusz jest dużo mniej prawdopodobny niż pierwszy! zadbaj o sen – gdy śpisz, to czego nauczyłeś się w ciągu dnia utrwala się a nowa wiedza tworzy sieć połączeń z już istniejącą pamiętaj – nikt nie jest Omnibusem – każdemu może przydarzyć się wpadka czy gorszy dzień (inteligencja jest dość stabilną cechą ale intelekt bywa zmienny!) i na koniec – stres może pomóc w działaniu ale tylko wtedy, gdy jesteś dobrze przygotowany (znasz materiał), a poziom stresu nie jest ekstremalnie duży (patrz powyższe punkty)

Porady dotyczące powtórek: Sporządź harmonogram powtórek, wypisz przedmioty, z którym musisz się przygotować, a następnie każdy dzień nauki podziel na osobne sesje. Przeznacz więcej czasu na naukę przedmiotów, które uważasz za trudne, planuj ich opracowywanie w czasie, w którym jesteś najbardziej wypoczęty, Pod koniec każdego dnia zorganizuj sobie godzinę, na powtórzenie tego co do tej pory udało Ci się przerobić, Pamiętaj, aby w rozkład Twojego zwykłego dnia nauki wpisane były też przerwy, pomogą Ci one płynnie przejść od powtórki materiału z jednego przedmiotu do powtórki kolejnego. Aby dobrze przyswoić materiał czytaj swoje notatki, zakreślaj najważniejsze fakty, które musisz znać, swoimi słowami przedstawiaj na głos wcześniej wyuczony materiał, przeczytaj ponownie przerobiony rozdział, w celu upewnienia się, że zawarte w nim informacje zostały przez Ciebie dobrze zapamiętane.

Jak zapanować nas stresem w trakcie matury? nie myśl o ocenach, skup się nad zadaniem – zastanów się, jak możesz je najlepiej wykonać czy rozwiązać nawet jeśli dostałeś pytania, na które nie do końca wiesz jak odpowiedzieć – nie panikuj, pomyśl o tym, że jesteś uczniem nie od wczoraj, ale od wielu lat, masz dużą wiedzę – postaraj się przeszukać pamięć – jest duża szansa, że znasz odpowiedź, tylko chwilowo straciłeś do niej dostęp najpierw zrób zadania, których rozwiązania jesteś pewien, a te bardziej złożone lub te, wobec których masz wątpliwości zostaw na koniec pamiętaj o oddychaniu! Brzmi banalnie, ale niektórzy z nas w sytuacji stresowej praktycznie przestają oddychać i nie wiedzą o tym, że w ten sposób ograniczają swoje zasoby tlenowe, a co za tym idzie intelektualne przed wyjściem z domu zjedz coś, ale nie przejadaj się – zarówno zbyt pusty, jak i zbyt pełny żołądek będzie tego dnia Twoim nieprzyjacielem na koniec wiedz, że matura to nie koniec świata a w zasadzie jego początek – prawdziwe życiowe egzaminy jeszcze przed Tobą!