Zespół – podstawowe pojęcia i zagadnienia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Praca w zespole Tomasz Filipionek.
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Psychologia Zarządzania
Role w zespole projektowym
Jak wdrożyć kompetencje i zachowania kluczowe dla realizacji celów biznesowych? Kompleksowy proces rozwojowy 4 Results dla kierowników liniowych Gilette.
TEMPERAMENT.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Kierowanie twórczością w organizacji
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Anna Paszkowska-Rogacz
GRUPOWE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Zarządzanie projektami
Team building - kreatywne zarządzanie grupą
Kryteria grupowania stanowisk pracy
Zadanie współfinansowane jest ze środków otrzymanych od Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Organizacja i zarządzanie firmą
Zasady pracy w zespole 
Lider- Przywódca.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
RODZAJE KLIENTÓW.
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Kryzys pod kontrolą? Ryzyko jako stały element zarządzania firmą II Kongres Dyrektorów Finansowych Sheraton Warsaw Hotel, 28 kwietnia r.
Pozycja lidera – kierowanie
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Psychologia w zarządzaniu
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Efektywna praca zespołu zadaniowego
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Moduł 2 Rozwijanie umiejętności pracy w grupie i komunikacji.
Samorządy Szkolne Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów?
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Reguły zarządzania zespołem. Zespoły projektowe bardzo często zawodzą jeśli chodzi o ustalenie wspólnej stratrgii zarządzania grupą, która to definiuje.
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
Wizja STARLIFE Uświadomić ludziom profilaktykę zdrowia w oparciu o skarby ziemi Pobudzać innych do niezależnej przedsiębiorczości Wypracować niezależność.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
PROCESY GRUPOWE Formowanie się grupy.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
8 zasad postępowania lidera
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Praca w zespole.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Teoria organizacji Wykład 1.
1 Organizacja działalności Partnerstw na rzecz Rozwoju w praktyce programu Equal szkolenie Equal Jachranka, stycznia 2005 r. © Bartosz Grucza.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
GRUPY LOKALNE CECHY EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW. 2 1– WYRAŹNY PORYWAJĄCY CEL (tracą poczucie czasu, częsta komunikacja między członkami, postęp, wywołuje dużo.
MODUŁ 1 TEMAT 2 POZIOM 2 Współpraca z różnymi osobowościa mi.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
KSZTAŁTOWANIE ZESPOŁU PROJEKTOWEGO Karolina Muszyńska Opracowanie własne na podstawie: Wachowiak P., Gregorczyk S., Grucza B., Ogonek K. „Kierowanie zespołem.
APIUS FORUM 2017.
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Zapis prezentacji:

Zespół – podstawowe pojęcia i zagadnienia Małgorzata Rzeźnik-Knotek, 2013

Agenda Zespół a grupa Cykl życia zespołu Role w zespole Małgorzata Rzeźnik-Knotek, 2013

Zespół vs Grupa Czasami pojęcia używane są zamiennie. Grupa – zbiór ludzi, którzy wchodzą ze sobą w interakcje przez jakiś czas. Zespół – grupa, która ma cel ! Małgorzata Rzeźnik-Knotek, 2013

Cechy zespołów Duża zależność członków między sobą 2. Współudział w podejmowaniu decyzji i kierowaniu, 3. Współodpowiedzialność za wyniki pracy 4. Wspólny cel, współudział w nagrodach (za: www.businessdictionary.com ) Małgorzata Rzeźnik-Knotek, 2013

Grupa czy zespół? Małgorzata Rzeźnik-Knotek, 2013

Cykl życia zespołu- Tuckman 1. formowanie (forming) 2. okres burzy i naporu (storming) 3. normowanie (norming) 4. działanie (performing) 5. pożegnanie (adjourning) 6. przekształcenie (transforming) http://en.wikipedia.org/wiki/Tuckman's_stages_of_group_development Małgorzata Rzeźnik-Knotek, 2013

Cykl życia zespołu http://aacecasablanca. wordpress Małgorzata Rzeźnik-Knotek, 2013

Cykl życia zespołów, zwłaszcza projektowych Dlaczego tak ważny jest ostatni etap? Zakończenie projektu/zadania/działania (adjourning) Małgorzata Rzeźnik-Knotek, 2013

Cykl życia 2 - Szczepanik Budowa i integracja – dobór osób, zapoznanie z celami (współtworzenie celów i zasad działania) Docieranie się – nie/spodziewane konflikty Tworzenie synergii – realizacja celów, delegowanie Kryzys wieku średniego – trzymanie się stołków, wypalenie Odnowa i reintegracja lub równia pochyła (reakcja na 4) zmiana zakresu obowiązków nowe zadania wprowadzenie nowych osób awanse dalsze delegowanie, zwłaszcza decyzyjności wyjazdy szkoleniowe, integracyjne, motywacyjne http://pl.wikipedia.org/wiki/Zesp%C3%B3%C5%82_(zarz%C4%85dzanie) Małgorzata Rzeźnik-Knotek, 2013

Role członków zespołu - Belbin Rola Opis Myśliciel (Plant) Twórczy, z wyobraźnią, postępowy. Rozwiązuje trudne problemy. Poszukiwacz źródeł (Resource Investigator) Ekstrawertyczny, entuzjastyczny, komunikatywny. Bada możliwości. Nawiązuje kontakty. Koordynator (Co-ordinator) Dojrzały, pewny siebie, dobry przewodniczący. Określa cele, zachęca do podejmowania decyzji, trafnie przydziela zadania. Lokomotywa (Shaper) Stawia przed zespołem zadania, dynamiczny, potrzebuje presji. Odważny i zdeterminowany w pokonywaniu przeszkód. Krytyk wartościujący (Monitor Evaluator) Rzeczowy, wnikliwy, ma talent strategiczny. Dostrzega różnorodne opcje. Zdolny do obiektywnej oceny. Dusza Zespołu (Teamworker) Współpracujący, łagodny, uważny i dyplomatyczny. Słucha, buduje, zapobiega tarciom, wprowadza spokój. Realizator (Implementer) Zdyscyplinowany, godny zaufania, konserwatywny i wydajny. Przekształca pomysły w działania. Skrupulatny wykonawca (Completer Finisher) Pracowity, sumienny, niespokojny. Szuka błędów i zaniedbań. Punktualny. Specjalista (Specialist) Samodzielny z inicjatywą. Potrafi wyznaczyć sobie jeden nadrzędny cel, skłonny do poświęceń. Posiada rzadko spotykaną wiedzę i umiejętności. Małgorzata Rzeźnik-Knotek, 2013

Role – warto pamiętać Najważniejsza jest różnorodność, nie tylko kompetencji, ale też temperamentów. Podobieństwa się przyciągają, ale też mogą być pozorne, lub prowadzić do powstania syndromu grupowego myślenia. Większość ludzi wykazuje sporą elastyczność i może pełnić kilka ról, w zależności od okoliczności. Posiadanie w zespole „naturalnych” liderów i kontrolerów jest ważne zwłaszcza w zespołach bez mianowanych kierowników. Małgorzata Rzeźnik-Knotek, 2013

Role – wady i zalety Małgorzata Rzeźnik-Knotek, 2013 Rola Dopuszczalne słabości Niedopuszczalne słabości Myśliciel (Plant) Pomija szczegóły. Zbyt zajęty, żeby się efektywnie porozumiewać. Obstaje przy swoich indywidualnych pomysłach, podczas gdy współpraca z innymi mogłaby doprowadzić do lepszych rezultatów. Poszukiwacz źródeł (Resource Investigator) Zbyt optymistyczny. Traci zainteresowanie z chwilą, gdy mija pierwszy entuzjazm. Zawodzi klientów, zapominając o dotrzymywaniu umów.   Koordynator (Co-ordinator) Może być postrzegany jako manipulator. W swojej pracy wyręcza się innymi. Uważa, że jemu należą się pochwały za wysiłek całego zespołu. Lokomotywa (Shaper) Może prowokować innych i ranić ich uczucia. Nie umie ratować sytuacji dobrym humorem, ani przeprosinami. Krytyk wartościujący (Monitor Evaluator) Mało energiczny, nie umie inspirować innych. Nadmiernie krytyczny. Popada w cynizm bez logicznego uzasadnienia. Dusza Zespołu (Teamworker) Niezdecydowany w trudnych sytuacjach. Ulegający wpływom. Unika sytuacji, które mogłyby wiązać się z wywieraniem presji. Realizator (Implementer) Mało elastyczny. W nowych sytuacjach reaguje z opóźnieniem. Utrudnia zmiany. Skrupulatny wykonawca (Completer Finisher) Ma skłonność do zbytniego zamartwiania się. Niechętnie przydziela zadania innym. Bywa drobiazgowy. Objawia skłonność do obsesyjnych zachowań. Specjalista (Specialist) Działa w wąskim zakresie. Koncentruje się na szczegółach, nie dostrzega całościowego obrazu. Ignoruje czynniki spoza własnego obszaru specjalizacji. Małgorzata Rzeźnik-Knotek, 2013