Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Warsztaty psychologiczne
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Mirosława Żurawska Centrum Doradztwa Zawodowego dla Sportowców
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Profilaktyka wobec osób starszych
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Napięcie emocjonalne i stres
Wypalenie zawodowe.
Okręgowy Inspektorat Pracy
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Głogowie
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA – ważny element zdrowia i rozwoju dziecka
Zaburzenia psychiczne
Wypalenie zawodowe. Profilaktyka i interwencja kryzysowa
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
Uzależnienie od internetu
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Wypalenie zawodowe jako problem społeczny
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Zaburzenia afektywne.
Zarządzanie Energią Życiową w Stresie
Depresja wieku młodzieńczego
w praktyce pedagogicznej
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Małe dziecko w systemie edukacji
INTEGRACJA = tworzenie więzi, łączenie w całość, proces KLASA DZIECKO.
Zaburzenia odżywiania
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
DYSFUNKCJE SEKSUALNE KOBIET I MĘŻCZYZN W ZZA
Zdrowie prezentacja.
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
Stres.
STRES W PRACY: PRZYCZYNY, KONSEKWENCJE I SPOSOBY RADZENIA SOBIE Z NIM. Katarzyna Orlak, Stowarzyszenie Zdrowa Praca Warszawa, 16 marca, 2015 r.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Dobrostan psychofizyczny pracowników sądów powszechnych A.D. 2015: Analiza ilościowo – jakościowa w perspektywie zadań wymiaru sprawiedliwości dr Katarzyna.
Wp ł yw higienicznego trybu ż ycia i aktywnego wypoczynku na dobre samopoczucie.
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
DEPRESJA.
Jak rozpoznać przemoc seksualną wobec dzieci?. Objawy somatyczne.
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
Stres w pracy nauczyciela
Depersonalizacja stosunków interpersonalnych jako realne zagrożenie bezpieczeństwa w szkole Barbara Basińska Nigdy nie ma czasu... Proszę Pani!
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Solidarni z chorującymi psychicznie
„Jak się z tym pogodzić? Drogi radzenia sobie z utratą.”
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem sobota 10
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem
Prezentacja dla pracowników medycznych
Patologie w kierowaniu
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ? Instytut Psychologii Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ? Od 1919 r. psychologia na UAM prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska Instytut Psychologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

TROCHĘ HISTORII… ZWZ syndrom złożony z objawów psychicznych i somatycznych, które są następstwem doświadczania przewlekłego stresu dotyczy zawodów czy zajęć, w których istnieje konieczność wchodzenia w bliskie kontakty z innymi, często wymagające udzielania pomocy może stanowić podłoże dla niektórych jednostek chorobowych (np. depresji czy uzależnień), ale samo w sobie nie jest chorobą czasem trudno je odróżnić od depresji czy przewlekłego zmęczenia Termin „zespół wypalenia” (ang. burnout syndrom) wprowadził w roku 1974 Herbert J. Freudenberger (1926-1999). Rozumiał go jako: spadek energii u pracownika, pojawiający się na skutek przytłoczenia problemami innych Freudenberger, H. J. (1974). Staff burnout. Journal of Social Issues, 30(1), 159-165.

SYMPTOMY WYPALENIA Stan soma-tyczny Emocje i przeko-nania Zacho- wanie bóle głowy, żołądka zaburzenia snu, łaknienia podwyższone ciśnienie poczucie osłabienia zmniejszenie się odporności organizmu Emocje i przeko-nania zmienność nastrojów ogólne przygnębienie obniżenie samooceny poczucie bezradności brak wiary w możliwość zmiany trudnej sytuacji Zacho- wanie absencja w pracy, unikanie obowiązków częste konflikty interpersonalne obojętność wobec klientów / podopiecznych zmniejszenie się wydajności pracy złe zarządzanie czasem wzrost liczby wypadków w pracy

Wyróżnia się trzy fazy: wyczerpania emocjonalnego depersonalizacji DYNAMIKA WYPALENIA Wyróżnia się trzy fazy: wyczerpania emocjonalnego depersonalizacji obniżonej oceny własnych możliwości Shaufeli, W. B., Leiter, M. P., Maslach, C. (2009). Burnout: Thirty-five years of research and practice. Career Development International, 14, 204–220.

Ścieżki do wypalenia zawodowego Nadmierne długotrwałe obciążenia Trudności z utrzymaniem homeostazy = z utrzymaniem optymalnego dla siebie stanu organizmu  w 3 obszarach: samopoczucia fizycznego stanu psychicznego stanu relacji społecznych Trudności z utrzymaniem homeorezy = z utrzymaniem optymalnej dla siebie ścieżki rozwojowej  ze względu na: cechy temperamentu indywidualne potrzeby plany życiowe

Geneza wypalenia: zaburzenie równowagi obciążenia   kompetencje   wsparcie POSTAWA wobec życia kompetencje poznawcze regulacja emocji kompetencje społeczne Wsparcie interpersonalne: rodzina, znajomi 6 WSPARCIE INSTYTUCJONALNE

Co chroni nas przed wypaleniem, zawodowym / życiowym ? AKTYWNOŚĆ rozwój zdrowie

Jaka aktywność służy zdrowiu i rozwojowi i chroni przed ZWZ? Integracja: jedno działanie spełnia wszystkie funkcje poczucie sensu zaangażowanie przyjemność

Bez poczucia przyjemności Ścieżka nr 1 do ZWZ AKTYWNOŚĆ Bez poczucia przyjemności Życie niepełne: dezintegracja Stagnacja w rozwoju Problemy ze zdrowiem Bez zaangażowania Bez poczucia sensu

Poczucie przyjemności Ścieżka nr 2 do ZWZ HEDONISTA AKTYWNOŚĆ Poczucie przyjemności Życie niepełne: nastawienie na teraźniejszość Stagnacja w rozwoju Problemy ze zdrowiem Bez zaangażowania Bez poczucia sensu

Bez poczucia przyjemności Ścieżka nr 3 do ZWZ Tytan pracy Matka-Polka AKTYWNOŚĆ Bez poczucia przyjemności Życie niepełne: nastawienie na zadanie / pracę Stagnacja w rozwoju Problemy ze zdrowiem Zaangażowanie Bez poczucia sensu

Bez poczucia przyjemności Ścieżka nr 4 do ZWZ Pustelnik, filozof, wódz AKTYWNOŚĆ Bez poczucia przyjemności Życie niepełne: nastawienie na realizację idei Stagnacja w rozwoju Problemy ze zdrowiem Bez zaangażowania Poczucie sensu / misji

Życie pełne: aktywne  ku zdrowiu i ku rozwojowi Z poczuciem sensu Z zaangażowaniem Z przyjemnością zdrowie AKTYWNOŚĆ rozwój

Dziękuję za uwagę !