Projekt nr PO KL 04.01.01-00-029/09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Outsourcing IT –– wybrane aspekty prawne
Advertisements

Transfer technologii poprzez wniesienie praw własności intelektualnej jako wkładu do spółek kapitałowych Roman Bieda oraz Marcin Barycki
po Prawie Autorskim i klauzuli "dozwolonego użytku"
Typy i formy wydawnicze w polskim prawie autorskim
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
TIK w szkole podstawowej PRAWO AUTORSKIE W SZKOLE
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
NARUSZENIE WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Ochrona Praw Autorskich
Krótki przewodnik dla nauczycieli
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Prawa autorskie autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe
Ochrona własności intelektualnej
TIK w szkole podstawowej
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2010.
Nie kradnij i nie daj się okraść w sieci
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
Prawo autorskie w szkole
Prawo Własności Intelektualnej
Typografia w nauczaniu zdalnym
Prawo autorskie dla nauczycieli.
PRAWO AUTORSKIE w polsce
TIK w szkole podstawowej
Legalne pobieranie plików z internetu
Plagiat w pracach dyplomowych
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
PRAWO AUTORSKIE PRAWO AUTORSKIE
Gdy uzyskamy zgodę autora lub gdy są objęte licencją GPL.
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ
USTAWA O PRAWIE AUTORSKIM
MODULE B Prawa autorskie New Media Production Project This project has been funded with support from the European Commission under the Lifelong Learning.
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
Ochrona danych osobowych i kwestie prawa autorskiego §
NARUSZENIE WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ. METODY NARUSZEŃ KWESTIE OGÓLNE KOPIOWANIE IMITOWANIE ODTWARZANIE NAŚLADOWANIE BEZPRAWNE USUWANIE, ZAKRYWANIE PODSZYWANIE.
O prawie autorskim i wykorzystaniu źródeł internetowych
6 Informatyka Zakres podstawowy PRAWO AUTORSKIE
Kawa na ławę o prawie autorskim
Prawa Autorskie w Internecie
Normy prawne dotyczące rozpowszechniania programów komputerowych oraz ochrony praw autorskich Łukasz Dróżdż.
Art Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie.
Grupa II KW OG IS OK Kwog is ok ;).  Autorskie prawa majątkowe jest to zespół uprawnień, jakie przysługują twórcy utworu, ze szczególnym uwzględnieniem.
Ochrona własności intelektualnej
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
czyli jak napisać bibliografię i przypisy
Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM w Poznaniu
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
Prawa autorskie a film w bibliotece. Kwestie praw autorskich, a pracy z filmem w szkole reguluje Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Przykłady nadużyć telekomunikacyjnych. Oszustwa i wyłudzenia. 1.Wyłudzanie kodów doładowania poprzez SMS. Nadużycie polega na próbie podszycia się pod.
Jak korzystać z cudzych utworów zgodnie z prawem?.
To co na papierze w twoim komputerze.  co to jest digitalizacja, czego dotyczy i do czego służy;  Czy mamy świadomość, że pamięć o wydarzeniach, ich.
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ. PRZEJAW DZIAŁALNOŚCI TWÓRCZEJ O INDYWIDUALNYM CHARAKTERZE, USTALONY W JAKIEJKOLWIEK POSTACI, NIEZALEŻNIE OD WARTOŚCI, PRZEZNACZENIA.
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ. METODY NARUSZEŃ KOPIOWANIE IMITOWANIE ODTWARZANIE NAŚLADOWANIE BEZPRAWNE USUWANIE, ZAKRYWANIE PODSZYWANIE SIĘ POD FIRMĘ.
Ustawa o Prawach Autorskich najważniejsze artykuły.
Prawo autorskie JOANNA LENART.
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona baz danych.
PRAWA POKREWNE.
Dozwolony użytek, Creative Commons
Ochrona własności intelektualnej
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Creative Commons, Plagiat
Zapis prezentacji:

Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kompetencji informatycznych oraz informacyjno medialnych)”. Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM w Poznaniu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Przekład a problem autorstwa Prezentacja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

PRAWO AUTORSKIE Art Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych Art Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego. 2. Rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy utworu pierwotnego (prawo zależne), chyba że autorskie prawa majątkowe do utworu pierwotnego wygasły. W przypadku baz danych spełniających cechy utworu zezwolenie twórcy jest konieczne także na sporządzenie opracowania. 3. Twórca utworu pierwotnego może cofnąć zezwolenie, jeżeli w ciągu pięciu lat od jego udzielenia opracowanie nie zostało rozpowszechnione. Wypłacone twórcy wynagrodzenie nie podlega zwrotowi. 4. Za opracowanie nie uważa się utworu, który powstał w wyniku inspiracji cudzym utworem. 5. Na egzemplarzach opracowania należy wymienić twórcę i tytuł utworu pierwotnego.

UTWÓR Utworem jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Utworem opublikowanym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został zwielokrotniony i którego egzemplarze zostały udostępnione publicznie. Utworem rozpowszechnionym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został w jakikolwiek sposób udostępniony publicznie.

Zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, utworem jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci (art. 1 ustawy). Co należy rozumieć pod pojęciem ustalenia? Otóż nic innego, jak wyrażenie – przeniesienie czegoś ze sfery myśli, pomysłu – mówiąc krótko – z głowy do świata realnego. Nie musi to być od razu wykonywanie i tworzenie czegoś w ostatecznej formie, ale wystarczy np. tylko opowiedzieć komuś o pomyśle, coś napisać, wygłosić, streścić, naszkicować, zarysować itp.

UTWÓR INSPIROWANY Nie jest opracowaniem cudzego utworu, jest samodzielnym utworem stworzonym w wyniku pobudki dostarczonej przez inny utwór. Niezależnie od tego, czy prawa do utworu inspirującego wygasły, autor utworu inspirowanego ma do niego pełnię praw i może z niego korzystać bez zgody twórcy utworu inspirującego. Przykładowy problem: -czy „swobodne tłumaczenie” wiersza-pierwowzoru jest opracowaniem czy samodzielnym utworem? Czy rozporządzanie takim tekstem wymaga zgody twórcy pierwowzoru? (np. „imitacje” Roberta Lowella)

PRAWA ZALEŻNE Zezwolenie twórcy utworu pierwotnego jest niezbędne do rozporządzania i korzystania z opracowania. Zgoda nie jest potrzeba w przypadku, gdy autorskie prawa majątkowe do utworu pierwotnego wygasły. Twórca utworu pierwotnego może cofnąć zezwolenie, jeżeli w ciągu pięciu lat od jego udzielenia opracowanie nie zostało rozpowszechnione. Za opracowanie nie uważa się utworu, który powstał w wyniku inspiracji cudzym utworem. Przykładowy problem: Czy Finneganów tren K. Bartnickiego to „opracowanie” (przekład) Finnegans Wake J. Joyce’a, czy utwór inspirowany tym dziełem?

Was he pitssched for an ensemple as certain have dognosed of him against our seawall by Rurie, Thoath and Cleaver, those three stout sweynhearts, Orion of the Orgiasts, Meereschal Mac- Muhun, the Ipse dadden, product of the extremes giving quotidients to our means, as might occur to anyone, your brutest layaman with the princest champion in our archdeaconry, or so yclept from Clio’s clippings, which the chroncher of chivalries is sulpicious save he scan, for ancients link with presents as the human chain extends, have done, do and will again as John, Polycarp and Irenews eye-to-eye ayewitnessed and to Paddy Palmer Czy wyszedł za przykład zgodnie z deognozą tych co psieczuli go spoza muru morza gdzie Rurie, Thoath i Cleaver, trójca silnych swenoharców Orion Orgiastów, Meereschal MacMuhun tenże, Ipse dadden, ile razy ile czynionych ekstremów na poczet naszego co średniego, co każdemu mogłoby się przydarzyć, najbrutniejszy wasz leoman i princenniejszy wojownik naszej archidiakonii, czy może sklepiony z krawków Klio, którym kronikarz kwietności rycerstwa nie się wierzy chybaby mógł sulpić już na nich samoócz, anteżytnych lep z przytomnością, hol człowieczej egzystencji, którzy łączyli się, łączą i odnowy złączą jako Jan, jako Polikarp, oko ja, oko-w-oto świadkowie jaoczni i Paddy Palmer

PRAWO CYTATU Stanowi ograniczenie wyłącznego prawa autorskiego. Cytować można fragmenty utworów bądź całe utworu, o ile są one drobnych rozmiarów. Cytaty wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość, czyli tylko wówczas, jeśli samemu tworzy się utwór wolno zacytować cudze dzieło lub jego fragment. Cytować wolno tylko w zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości – zatem cytujemy tylko dla zobrazowania własnego przekazu. Wielkość przytoczonego fragmentu cudzego utworu także musi być adekwatna do tego celu. Cytatów nie można modyfikować. Korzystając z cytatu należy zawsze podać autora i źródło, z którego on pochodzi. Niezachowanie któregokolwiek z warunków prawa cytatu prowadzi do naruszenia prawa autorskiego.

Jak w tekście własnym cytować fragmenty cudzych tekstów powstałych w innym języku? tylko w oryginale tylko w przekładzie w oryginale, z przekładem podanym w przypisie w przekładzie, z oryginałem podanym w przypisie w przekładzie własnym w cudzym przekładzie wcześniej opublikowanym Jak w tekście tłumaczonym podawać zawarte w nim fragmenty będące cytatami z tekstów powstałych w innych językach niż język oryginału? PROBLEMY ZWIĄZANE Z CYTOWANIEM

Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kompetencji informatycznych oraz informacyjno medialnych)”. Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM w Poznaniu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Przekład a problem autorstwa Prezentacja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego