Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,,KWALIFIKACJE A KOMPETENCJE’’

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompetencje kluczowe jako cel edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym
Advertisements

Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Vademecum zawodu - „Nauczyciel”.
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Psychologia Zarządzania
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
2009 Maja DobrzyńskaWarszawa, 9 czerwca 2009 roku.
Poradnictwo Zawodowe II
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Budowanie elementów e-społeczeństwa z wykorzystaniem e-learning w organizowaniu Internetowej Giełdy Pracy dr inż. Zbigniew Lis dr.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
AKTYWNE POSZUKIWANIE PRACY
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
ZADANIA KOORDYNATORÓW
Charakterystyka zawodu
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Innowacja pedagogiczna
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
„Kompetencje zawodowe”
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności jest partnerem Fundacji Billa i Melindy Gates w przedsięwzięciu, które ma ułatwić polskim bibliotekom publicznym dostęp.
niewiele poniżej 40 % – wykształcenia średniego drugiego stopnia,
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Administracji i Prawa Kierownik Katedry: dr hab. Małgorzata Baron - Wiaterek.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
“ Wymagania rynku pracy XXI wieku ” Wymogi naszego wieku, niezależne od zawodu jaki posiadamy !
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
Z DORADZTWA ZAWODOWEGO
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
Paweł i Robert r. szk. 2012/2013. Czym zajmuje si ę Administrator Baz Danych? Zadania administratora polegają na zarządzaniu bazą danych, określaniu uprawnień.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Grafik komputerowy jest osobą zajmującą się tworzeniem reklam i różnego rodzaju publikacji przy użyciu komputera. Osoba pracująca na tym stanowisku.
Inżynier budowy systemów komputerowych nadzoruje, projektuje i konstruuje systemy oraz wdraża oprogramowanie systemowe w różnych dziedzinach gospodarki.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Projekty zrealizowane w ZS1
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
EUROPEJSKI CERTYFIKAT UMIEJĘTNOŚCI KOMPUTEROWYCH
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Staże europejskie drogą do sukcesu
Europejskie Kompetencje Kluczowe
Program wsparcia placówek oświatowych z województwa podkarpackiego
Zapis prezentacji:

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,,KWALIFIKACJE A KOMPETENCJE’’

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Na rynku pracy, jako nabywcy występują pracodawcy. Poszukują pracowników o ściśle określonych umiejętnościach. Umiejętności – sprawdzona możliwość wykonana przez pracownika czynności prowadzących do zaprojektowanego wyniku. Układy umiejętności, które pozwalają wykonywać zadania zawodowe na odpowiednim poziomie są to kwalifikacje zawodowe.,, Kwalifikacje a kompetencje ’’

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Kwalifikacje zawodowe uzyskuje się na drodze ukończenia różnego typu szkół i poziomu Potwierdzeniem poziomu posiadanych kwalifikacji są tytuły zawodowe zawarte w świadectwach i dyplomach:  robotnik wykwalifikowany(zasadnicza szkoła zawodowa lub kurs kwalifikacyjny)  technik (technikum, szkoła policealna, pełne kwalifikacje na podstawie zdanych egzaminów kursów kwalifikacyjnych)  studia wyższe (licencjat, inżynier, magister) Kwalifikacje zawodowe można też uzyskać w formach pozaszkolnych (np. czeladnik, mistrz),,Kwalifikacje a kompetencje’’

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Ostatnio wiele firm formułuje wymagania dla kandydatów na określone stanowisko pracy na bazie kompetencji. Firmy tworzą listy kompetencji z jasnymi i konkretnymi definicjami. Kompetencje – ogół wiedzy, doświadczenia, postaw a także gotowość pracownika do działania w danych warunkach. To również zdolność przystosowania się do zmieniających się warunków, zapewniają zdolność do skutecznego działania. zdolność wykonywania zadań w zawodzie dobrze lub skuteczniezgodnie z wymaganiami stanowiska pracy, wspierane umiejętnościami i wiedzą oraz cechami psychofizycznymi  dotyczą sfery pracy i są określane jako zdolność wykonywania zadań w zawodzie dobrze lub skutecznie, zgodnie z wymaganiami stanowiska pracy, wspierane umiejętnościami i wiedzą oraz cechami psychofizycznymi związek między naszymi indywidualnymi zdolnościami i cechami osobowości a cechami wymaganymi do sprawnego wykonywania zadań zawodowych  określają związek między naszymi indywidualnymi zdolnościami i cechami osobowości a cechami wymaganymi do sprawnego wykonywania zadań zawodowych (definicja Międzynarodowej Organizacji Pracy),,Kwalifikacje a kompetencje’’

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Przykładowa lista kompetencji pracodawców:  wiedza fachowa  samodzielność w podejmowaniu decyzji  chęć podnoszenia kwalifikacji  doświadczenie zawodowe  dyspozycyjność  umiejętność współpracy  lojalność wobec pracodawcy  umiejętność organizowania sobie czasu  umiejętność tworzenia dobrego obrazu firmy  umiejętność adaptacji  umiejętność kierowania ludźmi  komunikatywność,,Kwalifikacje a kompetencje’’

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku,, Kwalifikacje a kompetencje’’ Na kompetencje składają się:

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku wszystko to, co potrafimy, co nabywamy w ciągu naszego życia, nasze zdolności i talent.  Umiejętności (element miękki) – wszystko to, co potrafimy, co nabywamy w ciągu naszego życia, nasze zdolności i talent. ogół wiarygodnych informacji o rzeczywistości wraz z umiejętnością ich wykorzystywania  Wiedza (element twardy) - ogół wiarygodnych informacji o rzeczywistości wraz z umiejętnością ich wykorzystywania. – formalne potwierdzenie nabytych umiejętności i wiedzy (dyplomy, certyfikaty, uprawnienia). Dotyczą sfery edukacji i oznaczają wyuczone lub nabyte w drodze doświadczenia sprawności.  Kwalifikacje (element twardy) – formalne potwierdzenie nabytych umiejętności i wiedzy (dyplomy, certyfikaty, uprawnienia). Dotyczą sfery edukacji i oznaczają wyuczone lub nabyte w drodze doświadczenia sprawności. mogą być wrodzone lub nabyte; to cechy takie jak: osobowość, inteligencja, odporność na stres, reakcje i zachowania w określonych sytuacjach czy kultura osobista.  Cechy psychofizyczne (element miękki) - mogą być wrodzone lub nabyte; to cechy takie jak: osobowość, inteligencja, odporność na stres, reakcje i zachowania w określonych sytuacjach czy kultura osobista.,, Kwalifikacje a kompetencje’’

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Kompetencje nie są stałe, dane raz na zawsze, przeciwnie – są dynamiczne i stale aktualizowane. Poniżej Kluczowe Kompetencje w ich oryginalnym nazewnictwie: 1. Zdolność uczenia się. Kompetencja ta zawiera wiedzę dotyczącą potrzeb w zakresie uczenia się, preferowanego sposobu nabywania wiedzy, analizę słabych i mocnych stron oraz zdolność identyfikowania dostępnych szans rozwoju. 2. Kompetencje interpersonalne, międzykulturowe i społeczne, czyli te aspekty zachowania jednostki, które pozwalają na jej aktywne uczestnictwo w życiu społecznym i zawodowym. Ważne będzie tu więc rozumienie zasad postępowania i reguł zachowania w różnych społeczeństwach oraz środowiskach. Dużą rolę odgrywa tu empatyczna postawa. Ten zbiór kompetencji pozwala pracownikowi łatwo zaaklimatyzować się w nowym otoczeniu.,, Kwalifikacje a kompetencje’’

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku 3. Kompetencje obywatelskie opierają się na znajomości pojęć i struktur w życiu społecznym i politycznym, zaangażowaniu w życie publiczne, aktywnym uczestnictwie w działaniach społeczności lokalnych. Jest to kompetencja szczególnie u pracowników sektora administracji publicznej. 4. Przedsiębiorczość, czyli zamiana pomysłów w działanie. Jest to bardzo szeroki obszar obejmujący m.in. kreatywność, innowacyjność, umiejętność podejmowania skalkulowanego ryzyka, wyznaczanie celów, planowanie i realizacja swoich planów, zarządzanie projektami. Stanowi ona niezbędną bazę do nabywania kompetencji związanych już z konkretnymi przedsięwzięciami.,, Kwalifikacje a kompetencje’’

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku 5. Ekspresja kulturalna, czyli twórcze wyrażanie swoich opinii, idei, doświadczeń i uczuć. Obejmuje ona znajomość zagadnień i umiejętność korzystania z różnych środków wyrazu, np. muzyka, sztuka teatralna, literatura, sztuki wizualne, media, jak również zdolność odniesienia własnych punktów widzenia w zakresie twórczości i ekspresji do opinii innych oraz zainteresowanie życiem kulturalnym. 6. Porozumiewanie się w języku ojczystym i w językach obcych. Dominującymi językami są język angielski, niemiecki i francuski, rosyjski. 7. Kompetencje matematyczne. Dużą rolę przywiązuje się tutaj do logicznego i przestrzennego myślenia oraz wyrażania swoich idei z zastosowaniem wzorów, modeli, tabel czy wykresów. Kompetencja charakterystyczna i dominująca wśród środowisk biznesowych.,, Kwalifikacje a kompetencje’’

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku 8. Podstawowe kompetencje naukowo-techniczne pozwalają na wykorzystanie istniejącej już wiedzy i metodologii podczas wykonywania zadań zawodowych. 9. Kompetencje informatyczne to skuteczne posługiwanie się technologiami społeczeństwa informacyjnego w różnych aspektach (praca, rozrywka, komunikacja). Korzystanie z komputera i Internetu podczas zbierania, analizowania, edytowania, prezentowania oraz wymiany informacji. Porozumiewanie się za pośrednictwem Internetu, nawiązywanie kontaktów, budowanie swojej sieci kontaktów, współpraca w sieci. Praca w każdej firmie nierozłącznie wiąże się już z wykorzystaniem komputera i Internetu.,, Kwalifikacje a kompetencje’’

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku 8. Podstawowe kompetencje naukowo-techniczne pozwalają na wykorzystanie istniejącej już wiedzy i metodologii podczas wykonywania zadań zawodowych. 9. Kompetencje informatyczne to skuteczne posługiwanie się technologiami społeczeństwa informacyjnego w różnych aspektach (praca, rozrywka, komunikacja). Korzystanie z komputera i Internetu podczas zbierania, analizowania, edytowania, prezentowania oraz wymiany informacji. Porozumiewanie się za pośrednictwem Internetu, nawiązywanie kontaktów, budowanie swojej sieci kontaktów, współpraca w sieci. Praca w każdej firmie nierozłącznie wiąże się już z wykorzystaniem komputera i Internetu.,, Kwalifikacje a kompetencje’’

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Pracodawcy przygotowując opis stanowisk pracy najczęściej skupiają się na kompetencjach twardych:  posiadanie wiedzy z konkretnych tematów,  znajomość programu komputerowego,  posiadanie prawa jazdy jest to łatwe do sprawdzenia i zweryfikowania (świadectwa, dyplomy, certyfikaty, testy.. itp.) Dużo łatwiej uzupełnić braki posiadane przez kandydata w powyższym zakresie poprzez szkolenia, kursy, studia podyplomowe Moda na zdobywanie zawodowych certyfikatów nie skończyła się. Wręcz przeciwnie - umiejętność pozyskiwania ich jest ważna i doceniana przez pracodawców. Wszystkie dodatkowe kwalifikacje działają na korzyść osób szukających zatrudnienia.,, Kwalifikacje a kompetencje’’

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Jeżeli chodzi o określanie potrzebnych na danym stanowisku kompetencji miękkich, sprawa jest dużo trudniejsza. Oczywiście najlepiej postawić bardzo wysokie wymagania, skupić w jednym człowieku wszystkie dziewięć Kompetencji Kluczowych i szukać:  wśród osób łatwo nawiązujących kontakty, komunikatywnych,  odpornych na stres,  dokładnych, cierpliwych,  szybko uczących się,  spostrzegawczych,  łatwo dostosowujących się do nowego środowiska pracy,  przestrzegających istniejących standardów i procedur, a przy tym kreatywnych i samodzielnych z umiejętnością pracy w grupie,, Kwalifikacje a kompetencje’’

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Poczucie bycia kompetentnym w danej dziedzinie wzbudza w nas poczucie własnej wartości, większej otwartości i tym samym łatwości w nawiązywaniu dobrych relacji zawodowych ZACZNIJ JUŻ TERAZ ROZWIJAĆ SWOJE KWALIFIKACJE I KOMPETENCJE Opracowała: Barbara Taraszkiewicz – doradca zawodowy,,Kwalifikacje a kompetencje’’