Teoria organizacji Wykład 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
ORGANIZACJA JAKO OBIEKT BADAŃ
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Psychologia Zarządzania
Informacja w procesie podejmowania decyzji..
Zarządzanie projektami partnerskimi
Zatrudnienie Fair Play Promocja kultury przedsiębiorczości i etyki rynku pracy.
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ORT
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
Zestaw narzędzi do budowania relacji partnerskich w organizacji Urząd Miasta w Dzierżoniowie   Warszawa,
Czym jest zarządzanie operacyjne
Praca wzbogacona Model JDC Karaska
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
METODYKA PROJEKTOWANIA I DOSKONALENIA STRUKTUR
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Zarządzanie projektami
Organizacja i zarządzanie firmą
Lider- Przywódca.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
GRC.
Metodyki zarządzania projektami
Pozycja lidera – kierowanie
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Organizacja – misja, budowa, struktura organizacyjna.
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Wprowadzenie teoretyczne
ARCHITEKTURA SYSTEMU ZARZĄDZANIA ORGANIZACJĄ
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
Teoria organizacji Wykład 1.
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Zintegrowane systemy informatyczne
Prof. dr hab. Tadeusz Mendel
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
1 Organizacja działalności Partnerstw na rzecz Rozwoju w praktyce programu Equal szkolenie Equal Jachranka, stycznia 2005 r. © Bartosz Grucza.
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czynniki strukturotwórcze
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji
Tożsamość nauk o zarządzaniu
Menedżer i zarządzanie
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Proces przewodzenia i kontrolowania
Elementy organizowania
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Podstawy Zarządzania mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
Podstawy Zarządzania Mgr Marcin Darecki
Podstawy Zarządzania Mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Teoria organizacji Wykład 1

Zakres zagadnień Podstawowe pojęcia Ewolucja teorii organizacji, twórcy teorii organizacji Funkcje zarządzania i funkcje kierownicze, nadzór korporacyjny Planowanie Organizowanie Motywowanie Kontrolowanie Przywództwo Otoczenie organizacji Społeczna odpowiedzialność organizacji Kultura organizacji, organizacja oparta na wiedzy

Literatura J.W. Stoner „Zarządzanie” R.W. Griffin „Podstawy zarządzania organizacjami” A.K. Koźmiński „Zarządzanie teoria i praktyka”

Podstawowe pojęcia

Theoria (z łaciny) oglądanie, kontemplacja, rozważanie

Teoria założenie lub system idei wyjaśniających coś, oparty zwłaszcza na ogólnych zasadach niezależnych od poszczególnych rzeczy podlegających wyjaśnieniu składa się z zespołu pojęć i relacji, które wiążą je ze sobą, dając tym samym wyjaśnienie przedmiotu zainteresowania

Organizacja Grupa ludzi, którzy współpracują ze sobą w sposób uporządkowany i skoordynowany, aby osiągnąć pewien zestaw celów

Zarządzanie Powiązanie i koordynacja zasobów organizacji dla osiągnięcia jej celów w sposób sprawny i skuteczny

Rodzaje zasobów w organizacji Ludzkie Finansowe Fizyczne (rzeczowe) Informacyjne

CYKL ŻYCIA ORGANIZACJI

Model cyklu życia organizacji – L. Greiner Wzrost organizacji opisuje jako następstwo okresów ewolucyjnych przerywanych przez wydarzenia o charakterze rewolucyjnym. W każdym ze stadiów cyklu życia organizacji dominują odmienne punkty ciężkości a każda faza kończy się kryzysem zagrażającym przetrwaniu organizacji; Po udanym zażegnaniu kryzysu organizacja wchodzi w kolejne stadium rozwoju

1. Faza przedsiębiorczości organizacja zabiega o stworzenie i sprzedaż swojego produktu małe zespoły, każdy członek organizacji wie, co robią inni przedsiębiorca może z łatwością osobiście kontrolować większość czynności osobisty kontakt przedsiębiorcy z pracownikami – ułatwiony kontakt i motywowanie

Kryzys przywództwa organizacja staje się zbyt złożona, aby jedna osoba mogła śledzić wszystkie zachodzące w niej wydarzenia pojawia się problem z integracją zadań organizacji

2. Faza kolektywności ustanowienie w organizacji kierownictwa złożonego ze specjalistów, centralizacja podejmowania decyzji, koncentracja na celach w wyniku dyferencjacji rośnie złożoność organizacji

Kryzys autonomii podejmowanie decyzji staje się coraz bardziej niesprawne w wyniku nadmiernej centralizacji

3. Faza delegacji delegowanie uprawnień decyzyjnych na niższe szczeble kierownicze rośnie potrzeba integracji

Kryzys kontroli niewystarczająca koordynacja zróżnicowanych działań

4. Faza formalizacji tworzenie formalnych regulaminów i procedur mających gwarantować takie podejmowanie decyzji, jakie miałoby miejsce w przypadku pełnej centralizacji organizacja rośnie, wzbogacając się o coraz bardziej złożone mechanizmy kontroli, mające integrować coraz bardziej zróżnicowane działania organizacji za pośrednictwem systemów planowania, księgowości i informacji oraz formalnych procedur kontrolnych

Kryzys teczkowy polega na tym, że próby powszechnego i bezosobowego stosowania formalnych reguł i procedur prowadzą do powstania w organizacji klimatu, który staje się nie tylko nieefektywny, ale budzi coraz większą niechęć pracowników

5. Faza współpracy organizacja korzysta z pracy zespołowej jako środka służącego przywróceniu organizacji jej osobowego charakteru, przez pogrupowanie nadmiernie zróżnicowanych zadań w wyraźniejsze całości i przypisanie grupom osób wspólnej odpowiedzialności za te zadania w taki sposób, aby praca stała się znów zrozumiała (przezwyciężenie alienacji pracy) przywiązanie dużej wagi do zaufania i współpracy kierownictwo skupia się na ciągłym motywowaniu pracowników i dobrej organizacji pracy

Kryzys odnowy występujące u pracowników i kierowników poczucie wypalenia zawodowego, spowodowane napięciami związanymi z okresowością zadań, rozdwojeniem władzy i ciągłym eksperymentowaniem

Dziękuję za uwagę