Teoria organizacji Wykład 1
Zakres zagadnień Podstawowe pojęcia Ewolucja teorii organizacji, twórcy teorii organizacji Funkcje zarządzania i funkcje kierownicze, nadzór korporacyjny Planowanie Organizowanie Motywowanie Kontrolowanie Przywództwo Otoczenie organizacji Społeczna odpowiedzialność organizacji Kultura organizacji, organizacja oparta na wiedzy
Literatura J.W. Stoner „Zarządzanie” R.W. Griffin „Podstawy zarządzania organizacjami” A.K. Koźmiński „Zarządzanie teoria i praktyka”
Podstawowe pojęcia
Theoria (z łaciny) oglądanie, kontemplacja, rozważanie
Teoria założenie lub system idei wyjaśniających coś, oparty zwłaszcza na ogólnych zasadach niezależnych od poszczególnych rzeczy podlegających wyjaśnieniu składa się z zespołu pojęć i relacji, które wiążą je ze sobą, dając tym samym wyjaśnienie przedmiotu zainteresowania
Organizacja Grupa ludzi, którzy współpracują ze sobą w sposób uporządkowany i skoordynowany, aby osiągnąć pewien zestaw celów
Zarządzanie Powiązanie i koordynacja zasobów organizacji dla osiągnięcia jej celów w sposób sprawny i skuteczny
Rodzaje zasobów w organizacji Ludzkie Finansowe Fizyczne (rzeczowe) Informacyjne
CYKL ŻYCIA ORGANIZACJI
Model cyklu życia organizacji – L. Greiner Wzrost organizacji opisuje jako następstwo okresów ewolucyjnych przerywanych przez wydarzenia o charakterze rewolucyjnym. W każdym ze stadiów cyklu życia organizacji dominują odmienne punkty ciężkości a każda faza kończy się kryzysem zagrażającym przetrwaniu organizacji; Po udanym zażegnaniu kryzysu organizacja wchodzi w kolejne stadium rozwoju
1. Faza przedsiębiorczości organizacja zabiega o stworzenie i sprzedaż swojego produktu małe zespoły, każdy członek organizacji wie, co robią inni przedsiębiorca może z łatwością osobiście kontrolować większość czynności osobisty kontakt przedsiębiorcy z pracownikami – ułatwiony kontakt i motywowanie
Kryzys przywództwa organizacja staje się zbyt złożona, aby jedna osoba mogła śledzić wszystkie zachodzące w niej wydarzenia pojawia się problem z integracją zadań organizacji
2. Faza kolektywności ustanowienie w organizacji kierownictwa złożonego ze specjalistów, centralizacja podejmowania decyzji, koncentracja na celach w wyniku dyferencjacji rośnie złożoność organizacji
Kryzys autonomii podejmowanie decyzji staje się coraz bardziej niesprawne w wyniku nadmiernej centralizacji
3. Faza delegacji delegowanie uprawnień decyzyjnych na niższe szczeble kierownicze rośnie potrzeba integracji
Kryzys kontroli niewystarczająca koordynacja zróżnicowanych działań
4. Faza formalizacji tworzenie formalnych regulaminów i procedur mających gwarantować takie podejmowanie decyzji, jakie miałoby miejsce w przypadku pełnej centralizacji organizacja rośnie, wzbogacając się o coraz bardziej złożone mechanizmy kontroli, mające integrować coraz bardziej zróżnicowane działania organizacji za pośrednictwem systemów planowania, księgowości i informacji oraz formalnych procedur kontrolnych
Kryzys teczkowy polega na tym, że próby powszechnego i bezosobowego stosowania formalnych reguł i procedur prowadzą do powstania w organizacji klimatu, który staje się nie tylko nieefektywny, ale budzi coraz większą niechęć pracowników
5. Faza współpracy organizacja korzysta z pracy zespołowej jako środka służącego przywróceniu organizacji jej osobowego charakteru, przez pogrupowanie nadmiernie zróżnicowanych zadań w wyraźniejsze całości i przypisanie grupom osób wspólnej odpowiedzialności za te zadania w taki sposób, aby praca stała się znów zrozumiała (przezwyciężenie alienacji pracy) przywiązanie dużej wagi do zaufania i współpracy kierownictwo skupia się na ciągłym motywowaniu pracowników i dobrej organizacji pracy
Kryzys odnowy występujące u pracowników i kierowników poczucie wypalenia zawodowego, spowodowane napięciami związanymi z okresowością zadań, rozdwojeniem władzy i ciągłym eksperymentowaniem
Dziękuję za uwagę