Wstęp do zarządzania i marketingu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Teresa Grąziewicz - Jóźwik
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
czyli zostań kowalem swojego losu
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Zadanie publiczne pt. Przyszłość jest Kobietą, projekt realizowany w ramach Konkursu Dotacji – Fundusze strukturalne na poziomie NSS, edycja II, organizowanego.
Przywództwo – szkoły, atrybuty, umiejętności, techniki.
Społeczna funkcja zarządzania
Przedsiębiorca i przedsiębiorczość
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Definicja rachunkowości zarządczej
Kultura organizacyjna
Autor: Mateusz Witkoś Marzenia, wiedza, sukces. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
FUNKCJA PERSONALNA.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Rola koordynatora projektu
Psychologia w zarządzaniu
ZACHOWANIE ORGANIZACYJNE
Organizacja i zarządzanie firmą
Lider- Przywódca.
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
Wyzwania przedsiębiorczości
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie
Metodyki zarządzania projektami
Pozycja lidera – kierowanie
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Psychologia w zarządzaniu
Moja przedsiębiorczość
Szkoła Promująca Zdrowie
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Operacyjne sterowanie produkcją
Kultura organizacyjna MSP
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
Małgorzata Bogdanowicz
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
ROLA I ZNACZENIE KADRY KIEROWNICZEJ W ORGANIZACJI
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
Teoria organizacji Wykład 1.
“ Wymagania rynku pracy XXI wieku ” Wymogi naszego wieku, niezależne od zawodu jaki posiadamy !
Mgr Magdalena Kowalewska.  obecność  kolokwia  kolokwia poprawkowe  ocena końcowa  ZWOLNIENIE Z EGZAMINU  Materiały na ftp  kontakt:
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Teoria organizacji Wykład 1.
Prof. dr hab. Tadeusz Mendel
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
„Asnyk-Fashion” posiada 7 wspólników z klasy 2B Szymon JaroszMarcin StańczykBartek KopaczkaKatarzyna Żarczyńska Paweł PyśJan NowakowskiDominik Kosatka.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
PRZEDSIĘBIORSTWO Przedsiębiorstwo jest wyodrębnioną pod względem ekonomicznym jednostką prowadzącą działalność produkcyjną, handlową lub usługową. Do.
Psychologiczne Kompetencje Menedżera seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017.
Tożsamość nauk o zarządzaniu
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Menedżer i zarządzanie
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Funkcja planowania.
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Raport po ocenie 360° - fragment
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Wstęp do zarządzania i marketingu dr Beata Maślanka-Wieczorek l

Informacje obecność kolokwia kolokwia poprawkowe ocena końcowa ZWOLNIENIE Z EGZAMINU materiały: beata beata@pjwstk.edu.pl PJATK 2015/16

Literatura Podstawowa Kisielnicki, J., Zarządzanie. Jak zarządzać i być zarządzanym., PWE, Warszawa 2008 Uzupełniająca - Griffin, R., Podstawy zarządzania organizacjami., PWN, Warszawa 2004 - Koźmiński A., Piotrowski W. (red), Zarządzanie. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa 2007 - Stoner, J., Freeman, R.E., Gilbert, D., Kierowanie., PWE, Warszawa 2001 PJATK 2015/16

Zarządzanie PLANOWANIE ORGANIZOWANIE KONTROLOWANIE KIEROWANIE Osiągnięte cele - skutecznie - sprawnie Zasoby organizacji - społeczne, -finansowe, -rzeczowe, - informacyjne Zestaw działań (obejmujący planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, tj. kierowanie ludźmi, i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji (……) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny. zasoby: Społeczne- ludzie z ich kwalifikacjami, doświadczeniami, umiejętnościami Finansowe- kapitał, dochody, dotacje, wypłaty Rzeczowe-_budynki, sprzęt ,działki Informacyjne- wiedza o produktach, klientach, zasobach, przetwarzanie danych PLANOWANIE ustalanie celów i wybór najlepszego sposobu ich realizacji ORGANIZOWANIE przydział zadań, alokacja zasobów, delegowanie niezbędnych uprawnień decyzyjnych KIEROWANIE powodowanie wykonywania pracy przez koordynowanie działań , przywództwo, motywowanie KONTROLOWANIE sprawdzanie postępu prac, dokonywanie korekt KONTROLOWANIE KIEROWANIE PJATK 2015/16

ĆWICZENIE Miarami powodzenia w zarządzaniu jest sprawność i skuteczność. Od jakich czynników zależy sprawność i skuteczność w zarządzaniu? Wymień przykłady organizacji, które w twojej opinii są zarazem sprawne i skuteczne. Czy organizacje mogą być sprawne a zarazem nieskuteczne? PJATK 2015/16

Zarządzanie- sprawność i skuteczność ŚRODKI sprawność CELE skuteczność CELE Osiąganie CELÓW Wykorzystanie ZASOBÓW Małe straty Duże osiągnięcia PJATK 2015/16

Ćwiczenie Dzień dyrektora Kowalskiego PJATK 2015/16

Kompetencje współczesnego menedżera Cechy osobowości (predyspozycje) Umiejętności i postawy . PJATK 2015/16

Kompetencje współczesnego menedżera Cechy osobowości (predyspozycje) Umiejętności i postawy nastawienie na sukces, zdecydowanie w działaniu i pewność siebie, asertywność, intuicja i wyobraźnia, charyzma, empatia, odporność na stres, satysfakcja z kierowania oraz silna presja na osiąganie założonych celów, skłonność do ryzyka, czyli do podejmowania trudnych zadań o ograniczonych możliwościach przewidywania ich skutków, poczucie odpowiedzialności za własne działania oraz za działania podwładnych, zdolność do wyciągania konstruktywnych wniosków. inicjowanie zmian, umiejętności strategiczne i wizjonerskie, otwartość na nowe idee, myślenie holistyczne i wielotorowe, mobilizacja związana z dokonywaniem zdecydowanych rozstrzygnięć w trudnych sytuacjach, profesjonalizm w zarządzaniu. „PODSTAWY ZARZĄDZANIA” Agnieszka Zakrzewska-Bielawska Nieetyczny kierownik: Nieuczciwy Dyletant Manipulant Awanturnik Forsujący swoje zdanie Kłamca/krętacz Łapownik PJATK 2015/16

Kierownik Nieetyczny kierownik: Dla pracowników szczególnie ważne jest zachowanie ich przełożonego. 10 PJATK 2015/16 10

Kierownik Nieetyczny kierownik: Nieuczciwy Dyletant (niekompetentny) Manipulant Awanturnik Forsujący swoje zdanie Kłamca/krętacz Łapownik Dla pracowników szczególnie ważne jest zachowanie ich przełożonego. 11 PJATK 2015/16 11

Role kierownika wg Mintzberga Kategorie ról Role składowe Interpersonalna (chcieć) Reprezentant funkcje ceremonialne, tworzenie właściwego klimatu wewnątrz i na zewnątrz organizacji Przywódca wytyczenie celów, motywowanie pracowników, stworzenie zespołowi organizacyjnych i materialnych warunków działania Łącznik ułatwianie i organizowanie kontaktów ważnych dla prawidłowego funkcjonowania firmy Informacyjna (wiedzieć) Monitor/Radar/ Obserwator przeszukiwanie otoczenia i wnętrza organizacji w celu uzyskania ważnych informacji Propagator/ Rozdzielający („rozsiewający”) informacje przekazywanie podwładnym ważnych informacji Rzecznik zaspokajanie potrzeb informacyjnych przełożonych oraz komunikowanie się z otoczeniem Decyzyjna (móc) Przedsiębiorca wprowadzenie innowacji i podejmowanie skalkulowanego ryzyka Przeciwdziałający zakłóceniom reakcje na sytuacje które są poza kontrolą Dysponent zasobów decyzje ile, komu i jakie zasoby Negocjator prowadzenie rozmów i negocjowanie kontraktów PJATK 2015/16

Przykładowe działania Role kierownika Kategorie ról Role składowe Przykładowe działania Interpersonalna (chcieć) Reprezentant Udział w uroczystym otwarciu nowego zakładu Przywódca Zachęcanie pracowników do zwiększania wydajności Łącznik Koordynacja działań dwóch grup projektowych Informacyjna (wiedzieć) Monitor/Radar/ Obserwator Śledzenie sprawozdań branżowych w celu nadążania za rozwojem wydarzeń Propagator/ Rozdzielający („rozsiewający”) informacje Wysyłanie notatek prezentujących nowe inicjatywy organizacji Rzecznik Wygłaszanie przemówienia omawiającego plany wzrostu Decyzyjna (móc) Przedsiębiorca Opracowywanie nowych pomysłów innowacyjnych Przeciwdziałający zakłóceniom Rozwiązywanie konfliktu między podwładnymi Dysponent zasobów Dokonywanie przeglądów i rewizji wniosków budżetowych Negocjator Negocjowanie porozumienia z kluczowym dostawcą albo związkiem zawodowym PJATK 2015/16

ćwiczenie Role kierownicze Kwiatkowskiego PJATK 2015/16