Aspekty prawne niepełnosprawności Lila Anna Micun Wydział Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Starostwo Powiatowe w Sokółce.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
-Pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania, Warszawa, luty
Pełnosprawny Student VI
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Samorząd a Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych ONZ
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Likwidacja barier funkcjonalnych jako alternatywa wobec umieszczania osób niepełnosprawnych w Domach Pomocy Społecznej.
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Równość a zarobki Kontekst polski i europejski Dr Maria Pawłowska Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 3, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Program pilotażowy Aktywny samorząd. OBSZARY WSPARCIA A oprzyrządowanie samochodu B1 specjalistyczny sprzęt komputerowy B2 urządzenie lektorskie B3 urządzenie.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
DYSKRYMINACJA – FORMA ANTYDEMOKRATYCZNYCH ZACHOWAŃ
Działanie PFRON’u Oddział Świętokrzyski PFRON w Kielcach.
Wsparcie osób nieposiadających orzeczenia Kontekst prawny Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student VIII Kraków,
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Osoba niepełnosprawna
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Konwencja Praw Dziecka
Łukasz Tur Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich we Wrocławiu Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój dla organizacji pozarządowych.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami. Postulaty ze Społecznego Raportu Alternatywnego z realizacji w Polsce Konwencji Kraków, 3 czerwca 2016.
„Srebrna gospodarka” oraz Wielkopolski Program na Rzecz Osób Starszych do 2020 roku Poznań, r.
Medycznie czy społecznie? Małgorzata Perdeus-Białek Moffin.
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
Warmińsko-Mazurska Akademia Antydyskryminacyjna
Europejski Fundusz Społeczny -
Deklaracja I Kongresu Zdrowia Psychicznego Warszawa, 8 maja 2017
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Prawa dziecka.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
„ZACZNIJ BYĆ AKTYWNY JUŻ DZIŚ”
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Zapis prezentacji:

Aspekty prawne niepełnosprawności Lila Anna Micun Wydział Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Starostwo Powiatowe w Sokółce

,,Osoby niepełnosprawne to osoby o naruszonej sprawności psychofizycznej, powodującej ograniczenia funkcjonalne sprawności lub aktywności życiowej w stopniu utrudniającym pełnienie właściwych dla nich ról społecznych” Według Światowej Organizacji Zdrowia

Osoba niepełnosprawna Definicja z ustawy z dnia 27 sierpni a 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;,,Niepełnosprawnymi są osoby, których stan fizyczny, psychiczny lub umysłowy trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza bądź uniemożliwia wypełnienie ról społecznych a w szczególności ogranicza zdolności do wykonywania pracy zawodowej”.

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych Konwencja jest pierwszym międzynarodowym aktem prawnym całościowo ujmującym prawa osób niepełnosprawnych. Została przyjęta w grudniu 2006 r. na sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ i weszła w życie 3 maja 2008 r. Do połowy marca 2012 r. podpisały ją 153 państwa, a jej stronami jest 112 krajów. Polska podpisała dokument w marcu 2007 r. Konwencja jest pierwszym międzynarodowym aktem prawnym całościowo ujmującym prawa osób niepełnosprawnych. Została przyjęta w grudniu 2006 r. na sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ i weszła w życie 3 maja 2008 r. Do połowy marca 2012 r. podpisały ją 153 państwa, a jej stronami jest 112 krajów. Polska podpisała dokument w marcu 2007 r. Konwencja zawiera przepisy zakazujące dyskryminowania niepełnosprawnych, a także nakazujące: tworzenie warunków do korzystania przez nich z praw na równi z innymi osobami oraz wprowadzenie rozwiązań specjalnie do nich adresowanych. Dokument podkreśla znaczenie, jakie mają dla niepełnosprawnych samodzielność i niezależność. Zwraca uwagę na potrzebę ich udziału w procesach decyzyjnych, a także znaczenie dostępności np. do opieki zdrowotnej, edukacji, informacji i komunikacji. Konwencja zawiera przepisy zakazujące dyskryminowania niepełnosprawnych, a także nakazujące: tworzenie warunków do korzystania przez nich z praw na równi z innymi osobami oraz wprowadzenie rozwiązań specjalnie do nich adresowanych. Dokument podkreśla znaczenie, jakie mają dla niepełnosprawnych samodzielność i niezależność. Zwraca uwagę na potrzebę ich udziału w procesach decyzyjnych, a także znaczenie dostępności np. do opieki zdrowotnej, edukacji, informacji i komunikacji. Źródło; konwencja.org

Cel konwencji Celem niniejszej konwencji jest popieranie, ochrona i zapewnienie pełnego i równego korzystania ze wszystkich praw człowieka i podstawowych wolności przez wszystkie osoby niepełnosprawne oraz popieranie poszanowania ich przyrodzonej godności. Do osób niepełnosprawnych zalicza się te osoby, które mają długotrwale naruszoną sprawność fizyczną, umysłową, intelektualną lub w zakresie zmysłów co może, w oddziaływaniu z różnymi barierami, utrudniać im pełny i skuteczny udział w życiu społecznym, na zasadzie równości z innymi osobami. Źródło; konwencja.org

Zasady ogólne konwencji Niniejsza konwencja opiera się na następujących zasadach: Niniejsza konwencja opiera się na następujących zasadach: (a) poszanowanie przyrodzonej godności, autonomii osoby, w tym swobody dokonywania wyborów, a także poszanowanie niezależności osoby, (b) niedyskryminacja, (c) pełny i skuteczny udział i włączenie w społeczeństwo, (d) poszanowanie odmienności i akceptacja osób niepełnosprawnych, będących częścią ludzkiej różnorodności i całej ludzkości, (e) równość szans, (f) dostępność, (g) równość mężczyzn i kobiet, (h) poszanowanie rozwijających się zdolności niepełnosprawnych dzieci oraz poszanowanie prawa dzieci niepełnosprawnych do zachowania tożsamości. Źródło; konwencja.org

Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności Strategia opiera się na efektywnym zastosowaniu konwencji ONZ dotyczącej praw osób niepełnosprawnych. Wpisuje się w ramy strategii Europa 2020, a także opiera się na postanowieniach Karty praw podstawowych UE oraz traktatu lizbońskiego.konwencji ONZstrategii Europa 2020Karty praw podstawowych UE Źródło; europa.eu

Cele działania Ogólnym celem strategii jest zwiększenie możliwości osób niepełnosprawnych, tak aby mogły one w pełni korzystać ze swoich praw i uczestniczyć w życiu społecznym oraz w europejskiej gospodarce, zwłaszcza dzięki jednolitemu rynkowi. Osiągnięcie tych celów i skuteczne wprowadzenie w życie Konwencji ONZ w całej UE wymaga spójnych działań. Niniejsza strategia określa działania, które na poziomie UE mają uzupełniać działania krajowe. Źródło; europa.eu

Eliminowanie barier znajduje się w centrum strategii. Komisja określiła osiem podstawowych obszarów działania: Dostępność, Uczestnictwo, Równość, Zatrudnienie, Kształcenie i szkolenie, Ochrona socjalna, Zdrowie i Działania zewnętrzne. Źródło; europa.eu

Dostępność Zapewnienie dostępności towarów, usług, także publicznych, oraz urządzeń wspomagających dla osób niepełnosprawnych. Źródło; europa.eu

Uczestnictwo Osiągnięcie pełnego udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym poprzez: - umożliwienie im korzystania ze wszystkich korzyści płynących z obywatelstwa UE; - usunięcie barier administracyjnych i wynikających z postaw społecznych w celu osiągnięcia pełnego udziału w życiu społecznym na równych prawach; - zapewnienie usług środowiskowych wysokiej jakości. Źródło; europa.eu

Równość Wyeliminowanie w UE dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność. Umożliwienie znacznie większej liczbie osób niepełnosprawnych zarabiania na życie na wolnym rynku pracy. Źródło; europa.eu Zatrudnienie

Kształcenie i szkolenie Upowszechnienie otwartego dla wszystkich kształcenia i uczenia się przez całe życie dla niepełnosprawnych uczniów i studentów. Działanie na rzecz godnych warunków życia osób niepełnosprawnych Źródło; europa.eu Ochrona socjalna

Zdrowie Zwiększenie równego dostępu osób niepełnosprawnych do świadczeń zdrowotnych i powiązanych usług. Źródło; europa.eu

Działania zewnętrzne Promowanie praw osób niepełnosprawnych w ramach działań zewnętrznych UE. Optymalizowanie wykorzystania instrumentów finansowania UE na rzecz dostępności i niedyskryminacji oraz zwiększenie widoczności możliwości finansowania związanych z niepełnosprawnością w programach po 2013 r. Źródło; europa.eu

Konstytucja R P z dnia 2 kwietnia 1997r. Art. 32. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny. Źródło; konstytucja.pl

Karta Praw Osób Niepełnosprawnych Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uznaje, że osoby niepełnosprawne, czyli osoby, których sprawność fizyczna, psychiczna lub umysłowa trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub uniemożliwia życie codzienne, naukę, pracę oraz pełnienie ról społecznych, zgodnie z normami prawnymi i zwyczajowymi, mają prawo do niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia oraz nie mogą podlegać dyskryminacji. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uznaje, że osoby niepełnosprawne, czyli osoby, których sprawność fizyczna, psychiczna lub umysłowa trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub uniemożliwia życie codzienne, naukę, pracę oraz pełnienie ról społecznych, zgodnie z normami prawnymi i zwyczajowymi, mają prawo do niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia oraz nie mogą podlegać dyskryminacji. Uchwała Sejmu RP z dnia 1 sierpnia 1997r. Źródło;

Osoby niepełnosprawne mają w szczególności prawo do; 1. dostępu do dóbr i usług umożliwiających pełne uczestnictwo w życiu społecznym, 2. dostępu do leczenia i opieki medycznej, wczesnej diagnostyki, rehabilitacji i edukacji leczniczej, a także do świadczeń zdrowotnych uwzględniających rodzaj i stopień niepełnosprawności, w tym do zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze, sprzęt rehabilitacyjny, 3. dostępu do wszechstronnej rehabilitacji mającej na celu adaptację społeczną, Źródło;

4. nauki w szkołach wspólnie ze swymi pełnosprawnymi rówieśnikami, jak również do korzystania ze szkolnictwa specjalnego lub edukacji indywidualnej, 5. pomocy psychologicznej, pedagogicznej i innej pomocy specjalistycznej umożliwiającej rozwój, zdobycie lub podniesienie kwalifikacji ogólnych i zawodowych, 6. pracy na otwartym rynku pracy zgodnie z kwalifikacjami, wykształceniem i możliwościami oraz korzystania z doradztwa zawodowego i pośrednictwa, a gdy niepełnosprawność i stan zdrowia tego wymaga - prawo do pracy w warunkach dostosowanych do potrzeb niepełnosprawnych, Źródło;

7. zabezpieczenia społecznego uwzględniającego konieczność ponoszenia zwiększonych kosztów wynikających z niepełnosprawności, jak również uwzględnienia tych kosztów w systemie podatkowym, 8. życia w środowisku wolnym od barier funkcjonalnych, w tym: dostępu do urzędów, punktów wyborczych i obiektów użyteczności publicznej, swobodnego przemieszczania się i powszechnego korzystania ze środków transportu, dostępu do informacji, możliwości komunikacji międzyludzkiej, 9. posiadania samorządnej reprezentacji swego środowiska oraz do konsultowania z nim wszelkich projektów aktów prawnych dotyczących osób niepełnosprawnych, 10. pełnego uczestnictwa w życiu publicznym, społecznym, kulturalnym, artystycznym oraz rekreacji i turystyce, odpowiednio do swych zainteresowań i potrzeb. Źródło;

Podział wg. Józefa Sowy, 1997 r. 1.Osoby z niepełnosprawnością sensoryczną; 1.Osoby z niepełnosprawnością sensoryczną; - osoby niewidome i słabo widzące, - osoby niewidome i słabo widzące, - osoby niesłyszące i słabosłyszące; - osoby niesłyszące i słabosłyszące; 2. Osoby z niepełnosprawnością fizyczną; 2. Osoby z niepełnosprawnością fizyczną; - osoby z uszkodzonym narządem ruchu, - osoby z uszkodzonym narządem ruchu, - osoby z przewlekłymi schorzeniami narządów wewnętrznych; - osoby z przewlekłymi schorzeniami narządów wewnętrznych; Źródło; Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych, Warszawa 2000 Rodzaje niepełnosprawności (1)

3.Osoby z niepełnosprawnością psychiczną; - osoby umysłowo upośledzone z niesprawnością intelektualną, - osoby umysłowo upośledzone z niesprawnością intelektualną, - osoby psychicznie chore z zaburzeniami osobowości i zachowania, - osoby psychicznie chore z zaburzeniami osobowości i zachowania, 4.Osoby z niepełnosprawnością złożoną, dotknięte więcej niż jedną niepełnosprawnością. Źródło; Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych, Warszawa 2000 Rodzaje niepełnosprawności (2)

Rodzaje niepełnosprawności (3) Osoby niepełnosprawne prawnie Osoby niepełnosprawne prawnie - z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności - z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności Osoby niepełnosprawne biologicznie Osoby niepełnosprawne biologicznie - bez orzeczenia o stopniu niepełnosprawności ale odczuwające ograniczenie sprawności. - bez orzeczenia o stopniu niepełnosprawności ale odczuwające ograniczenie sprawności. Źródło; Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych, Warszawa 2000

Dane demograficzne (1) wg. Narodowego Spisu Powszechnego w 2002 roku liczba osób niepełnosprawnych; -w Polsce wynosiła 5,5 mln osób -13,8% wg. Narodowego Spisu Powszechnego w 2002 roku liczba osób niepełnosprawnych; -w Polsce wynosiła 5,5 mln osób -13,8% -w woj. Podlaskim 156 tys. osób -12,9% -w woj. Podlaskim 156 tys. osób -12,9% - w pow. Sokólskim ok osób - w pow. Sokólskim ok osób wg. badań GUS w 2004r. Liczba osób niepełnosprawnych wzrosła; wg. badań GUS w 2004r. Liczba osób niepełnosprawnych wzrosła; -w Polsce wynosiła 6 mln osób -16%, -w Polsce wynosiła 6 mln osób -16%, -z orzeczoną niepełnosprawnością -13,4% -z orzeczoną niepełnosprawnością -13,4% Źródło; GUS

Dane demograficzne (2) Struktura wiekowa grupy osób niepełnosprawnych w woj. Podlaskim w 2002r.; Struktura wiekowa grupy osób niepełnosprawnych w woj. Podlaskim w 2002r.; 0-14 lat - 3% lat - 2% 0-14 lat - 3% lat - 2% lat - 4% lat – 5% lat - 4% lat – 5% lat - 12% lat – 30% lat - 12% lat – 30% 60+ lat - 44% 60+ lat - 44% Źródło; Urzad Statystyczny w Białymstoku, 2003

Dane demograficzne (3) Powiat Sokólski 2014 Powiat Sokólski na podstawie wskaźnika częstości niepełnosprawności orzeczonej wśród dzieci 0-14 lat w Polsce wg GUS (2,23%) osób, - na podstawie wskaźnika częstości niepełnosprawności orzeczonej wśród dzieci 0-14 lat w Polsce wg GUS (2,23%) osób, - na podstawie wskaźnika częstości niepełnosprawności w powiecie orzeczonej wśród osób w wieku powyżej 15 lat wg GUS ( 6,14%) ,78 osób - na podstawie wskaźnika częstości niepełnosprawności w powiecie orzeczonej wśród osób w wieku powyżej 15 lat wg GUS ( 6,14%) ,78 osób Źródło; załącznik do pisma prezesa Zarządu PFRON z dnia 13 lutego 2015r. Znak WF/116/2015/w

Nowoczesne podejście do niepełnosprawności ; Nowoczesne podejście do niepełnosprawności ; Osobie z niepełnosprawnością przysługują dokładnie te same prawa i wolności co każdej jednostce ludzkiej, a dyskryminacja jakiejkolwiek osoby ze względu na jej niepełnosprawność jest wykroczeniem przeciwko godności i wartości człowieka. Osobie z niepełnosprawnością przysługują dokładnie te same prawa i wolności co każdej jednostce ludzkiej, a dyskryminacja jakiejkolwiek osoby ze względu na jej niepełnosprawność jest wykroczeniem przeciwko godności i wartości człowieka.