Problem cyberprzemocy z perspektywy pedagogicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt „Edukacja informatyczna i ekologiczna – zrozumienie międzypokoleniowe” finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Advertisements

Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
BEZPIECZNA ELEKTRYCZNOŚĆ Kampania społeczna
7 punktów Kodeksu 2.0.
D EBATA SZKOLNA 2012/2013 KODEKS SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 ZSOS NR 17 Kielce.
Kodeks 2.0 Szkoła Podstawowa nr 3 im. M. Konopnickiej Krosno r. szk. 2012/2013.
JEM ZDROWO PROJEKT EDUKACYJNY W RAMACH PROGRAMU SZKOŁA Z KLASĄ 2.0
Profilaktyczny program w zakresie bezpieczeństwa w Internecie dla
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
Aktywna edukacja.
Co to jest TIK?.
opracowanie Rafał Pastwa Spis treściopis projektuprace uczniów Dzień Bezpiecznego Internetu 2012 Zakończ pokaz.
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU 2008 WIRTUALNY ŚWIAT TWORZYSZ TAKŻE TY
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU LUTY 2009
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA SZKOŁY
Udział szkoły w programie Szkoła z klasą 2.0, prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą pod honorowym patronatem Ministra Edukacji.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Debata szkolna
KODEKS 2.0 Szkoły Podstawowej w Licheniu Starym
TARGI
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
Opracowała Agnieszka Balcerak
w praktyce pedagogicznej
Szkolny Kodeks 2.0.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.  Krótkie wprowadzenie na temat tego, po co tu jesteśmy  Przypomnienie zeszłorocznego kodeksu  Dyskusja na temat zastosowania kodeksu.
Szkoła z klasą 2.0 Tworzenie kodeksu 2.0.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
KODEKS 2.0 OBOWIĄZUJĄCY W ZESPOLE SZKÓŁ IM. JANA PAWŁA II W JASIONCE.
Szkoła Promująca Zdrowie
Korzystając z materiałów kopiowanych z Internetu, zawsze podajemy ich źródło oraz autora.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
Autor: Szkoła z Klasą 2.0, domena publiczna CC0Szkoła z Klasą 2.0CC0.
 Dzień Dziecka – WYCIECZKA KLAS IV –VI DO OJCOWA.
 Uczniowie przygotowują materiały na wybrane lekcje wykorzystując różne programy komputerowe, np. Power Point, Paint, Microsoft Word, Microsoft Excel,
Kodeks szkolny 2.0 Szkoły Podstawowej im. majora Henryka Sucharskiego w Drawsku Pomorskim.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
Debata klasowa Klasa 4 KODEKS 2.0. Zestaw zasad wypracowanych przez ekspertów i rozwiniętych przez nauczycieli i uczniów. Główne punkty kodeksu: bezpieczeństwo.
Dlaczego mówi się o bezpieczeństwie w sieci ??? W naszej szkole każdy uczeń ma dostęp do komputera. Mimo to że komputer może być źródłem wielu pożytecznych.
U CZ I UCZ SIĘ Z TIK!!. 1. Z INFORMACJI KORZYSTAJ SAMODZIELNIE I KRYTYCZNIE. korzystamy z zasobów Internetu „z głową”: otwieramy tylko wiarygodne strony,
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Debata szkolna 6 grudnia 2012 r. 6 grudnia 2012 r.
Program Szkoła z klasą 2.0. W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła po raz drugi zgłosiła swój udział w programie Szkoła z klasą 2.0.
„Bądź bezpieczny w sieci’’ W dwugodzinnych zajęciach wzięli udział uczniowie klas III. Celem zajęć i działań było poznanie przez uczniów zasad bezpiecznego.
SZKOLNY KODEKS 2.0 GIMNAZJUM IM. KS. KAN. M. LIPSKIEGO 2013/2014.
Szkoła Podstawowa nr 146 im. Janusza Korczaka w Warszawie.
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
KODEKS 2.0 TECHNIKI INFORMACYJNO KOMUNIKACYJNE. KOMUNIKACJA Z RODZICAMI I UCZNIAMI ZA POMOCĄ TELEFONU KOMÓRKOWEGO I POCZTY ELEKTRONICZNEJ.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Rok szkolny 2015/ Razem raźniej! 2. Kradzież nie popłaca! 3. Stop plagiatom! 4. Dorośli z nami! 5. Korzystamy z TIK! 6. Uwaga – obcy w sieci!
Kodeks szkolny 2.0 Szkoły Podstawowej im. majora Henryka Sucharskiego w Drawsku Pomorskim Rok szkolny 2013/2014.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Analiza wyników ankiety „Internet wsparcie czy zagrożenie ” oprac. Beata Zdrojewska, Magdalena Mike-Roczek.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Bezpieczeństwo w sieci – wyniki badań
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA INTEGRACYJNEGO
Szkoła Promująca Zdrowie
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA INTEGRACYJNEGO
SP W WĘGIERSKIEJ GÓRCE.
Projekt „Bezpieczny przedszkolak”
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA INTEGRACYJNEGO
Szkoła Promująca Zdrowie
Zapis prezentacji:

Problem cyberprzemocy z perspektywy pedagogicznej Prof. US dr hab. Elżbieta Perzycka

CYBERPRZEMOC BEZPIECZEŃSTWO CYBERPRZESTRZEŃ PERSPEKTYWA

CYBERPRZESTRZŃ

Cyborgizacja Co wiemy o technologicznych protezach ? Czy to jest człowiek, któremu wszczepiono cyfrowe narzędzia. Jeżeli tak,to czy to jest jeszcze człowiek, czy to jest już maszyna – może cyborg. Zanim odpowiem na to pytanie. Chciałabym skupić się najpierw na tzw. technologicznych protezach. Co to takiego? Cyborgizacja Co wiemy o technologicznych protezach ?

NETYKIETA, CZYLI O KULTURZE W INTERNECIE

Uwarunkowania cyberprzemocy w środowisku cyberprzestrzeni Bezpieczeństwo z perspektywy relacji społecznych w cyberprzestrzeni (Braun J., Czas socjonautów, [w:] Nowe Media pod red. E. Mistewicza, 4/2/2013) Bezpieczeństwo z perspektywy cybertożsamości (Branicki W., Tożsamość a wirtualność, Nomos, Kraków 2009.) Bezpieczeństwo z perspektywy wiarygodności informacji i usług (Jemielniak D., Życie Wirtualnie dzikich. Netnografia Wikipedii największego projektu współtworzonego przez ludzi, Wydawnictwo poltext, Warszawa 2013; Goban-Klas T., Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego zycia informacji, Universitas, Kraków 2011). Bezpieczeństwo z perspektywy cyberzagrożeń (Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Wydawnictwo HELION, 2013.) Bezpieczeństwo z perspektywy edukacji do bezpiecznego korzystania z Internetu (Siemieniecki B., Rzeczywistość wirtualna a edukacja, [w:] Cyberprzestrzeń i edukacja pod red. T. Lewowicki, B. Siemieniecki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.)

Edukacja do bezpiecznego korzystania z Internetu Czy inaczej spojrzymy na Edukacja do bezpiecznego korzystania z Internetu

Bezpieczne korzystanie z Internetu

Zagrożenia w cyberprzestrzeni zagrożenia zdrowia psychicznego i fizycznego; moralne, społeczno-wychowawcze; infoholizm i zagrożenia gier komputerowych; poznawczo-intelektualne; (choroby) informacyjne; zagrożenia substancjami chemicznymi z inspiracji sieci: bigoreksja, narkotyki, napoje energetyzujące, dopalacze, suplementy diety, lekarstwa; zagrożenia sztucznej inteligencji i robotów humanoidalnych; zagrożenia społeczeństwa nadzorowanego czy kontrolowanego (Lizut J. (red.), Warszawa 2014).

TEORETYCZNE UWARUNKOWANIA BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU Filozofia (E. Fromm, Z. Bauman, W. Wołoszyn, T. Szkudlarek, Z. Melosik, K. Krzysztofek, J. Janowski, W. Chyła, V. Kopińska, R. Ingarden) Psychologia (P. Wallace, B. Szmigielska, D. Kubicka, M. Ledzińśka, E. Czerniawska, P. Levinson, J.A. Bargh, K.Y.A. McKenna, L. A. Pervin, O.P. John, A. Kołodziejczyk, T. Rowiński, A.Jaszczak, M. Golka C. Guerreschi, L. M. Paska, Z. Yan, R. A. Davis, M.D. Griffiths) Socjologia (M. McLuhan, A. Elliott, J. Baudrillard, A. Giddens, A. Toffler, M. Castells, T. Goban-Klas, D. Tapscott, K. Leśniak-Moczuk, K. Loska, D. Batorski) Zdrowie i ergonomia (S. Kozak, J.B. Karski, E. Tomaszewska, M. Kowalski) Ekonomia i Gospodarka (J. Golinowski, D. Górecka, A. Monarcha-Matlak, A. Łukaszczuk, W. Oleszak, J. Kowalski, R. Tadeusiewicz, T. Goban-Klas) Technika (D. Stachecki, K.D. Mitnick, W.L. Simon, K. Siwek-Gardziel) Prawo (J. Janowski, M. Szczepaniec, J. Podlewska, W. Sobierajska, P. Durbajło) Pedagogika (P. Freire, J. Delors, M. Czerepaniak-Walczak, A. M. de Tchorzewski, J. Barlińska, I. Pulak, W. Strykowski, A. Słysz, B. Arcimowicz)

Etapy Badań I etap – wywiady z pedagogami w szkole i analiza dokumentów II etap – obserwacja działań w ramach realizowanej edukacji do bezpiecznego korzystania z Internetu, wywiad z nauczycielami i opiekunem sal informatycznych, ankieta (uczniowie) III etap – analiza przedstawień wizualnych (analiza semantyczna opowiadania filmowego) J. Aumont, M. Marie

Organizacja i przebieg badań Szkoła Podstawowa im. majora H. Sucharskiego w Drawsku Pomorskim - certyfikat „Szkoły Bezpiecznego Internetu” Uczestnicy badania: pedagodzy, (3 os.) nauczyciele zajęć komputerowych, (2 os.) (opiekun sali informatycznej/komputerowej) (1 os), uczniowie klas IV-VI (114 os.), Analiza dokumentów szkoły i pomocy naukowych, filmów dotycząccych bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni oraz strony internetowej szkoły.

35 27 Liczba komputerów w szkole na, których filtrowane są treści. Źródło: Badania własne.

2 35 27 Liczba zabezpieczonych komputerów szkolnych. Źródło: Badania własne.

Tematyka realizowanych spotkań profilaktycznych dla rodziców Internet – środowisko młodego człowieka. Możliwości i zagrożenia w Internecie. Cyberprzemoc. Profilaktyka i zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.

Spotkania PROFILAKTYCZNE dla uczniów dotyczące bezpieczeństwa w Internecie szkolne - dla wszystkich uczniów w szkole (Aula, dwa razy w roku, specjaliści z zewnątrz: prezentacje, pokazy, przedstawienia wizualne, przedstawienia profilaktyczne, warsztaty, dyskusja panelowa) klasowe (kilka razy w roku: tworzenie klasowych kodeksów, projekcje i analiza filmów, tworzenie plakatów, pogadanki, gry dydaktyczne, warsztaty, dyskusja panelowa, rozwiązywanie problemów). organizacja i obchodzenie DBI (11.02.2014) oraz tygodnia bezpiecznego Internetu: „Razem tworzymy lepszy Internet” . szkolne - dla wszystkich uczniów w szkole (Aula, dwa razy w roku, specjaliści z zewnątrz: prezentacje, pokazy, przedstawienia wizualne, przedstawienia profilaktyczne, warsztaty, dyskusja panelowa) klasowe (kilka razy w roku: tworzenie klasowych kodeksów, projekcje i analiza filmów, tworzenie plakatów, pogadanki, gry dydaktyczne, warsztaty, dyskusja panelowa, rozwiązywanie problemów). organizacja i obchodzenie DBI (11.02.2014) oraz tygodnia bezpiecznego Internetu: „Razem tworzymy lepszy Internet” Dom Szkoła Klasa

Filmy Prezentowane podczas lekcji/ spotkań Profilaktycznych z zakresu bezpieczeństwa Internetowego dla uczniów Seria kreskówek Owce w Sieci: Bez kożuszka (publikacja nagich zdjęć i nagrań w Internecie) Nie tańcz z wilkami (wykorzystywanie fotografii i nagrań wideo w Internecie) Tajemniczy przyjaciel (grooming) Białe owce (dyskryminacja i rasizm w Internecie) Dziewięćdziesiąt dziewięć (łańcuszki szczęścia) Bekanie (Internet zawsze pamięta twoje błędy z przeszłości) Mała miss (anoreksja, internetowe przepisy na urodę) Zemsta (prześladowanie w Internecie - cyberstalking) Papla (wyłudzanie danych osobowych i informacji majątkowych - phishing) Karnawałowa maska (naśladowanie idoli w niebezpiecznych scenach) Tysiąc przyjaciół (wirtualne przyjaźnie).

Doświadczenie w bezpiecznym korzystaniu z Internetu w opinii uczniów Ocena wiedzy uczniów w bezpiecznym korzystaniu z Internetu Ocena umiejętności uczniów w bezpiecznym korzystaniu z Internetu Ocena wiedzy nt. bezpiecznego korzystania z Internetu Liczba uczniów % bardzo wysoko 38 36.53 wysoko 47 45.19 średnio 18 17.30 nisko bardzo nisko 1 0.96 Ocena umiejętności w bezpiecznym korzystaniu z Internetu Liczba uczniów % bardzo wysoko 36 34.61 wysoko 49 47.11 średnio 18 17.30 nisko bardzo nisko 1 0.96

Ocena Nawyków Uczniów w bezpiecznym korzystaniu z Internetu Ocena nawyków w bezpiecznym korzystaniu z Internetu Liczba uczniów % bardzo wysoko 34 32.69 wysoko 65 62.5 średnio 12 11.53 nisko bardzo nisko 1 0.96

Cel Edukacji do bezpiecznego Korzystania z Internetu przygotowanie dzieci i młodzieży do osiągania świadomości krytycznej w korzystaniu z Internetu, przekazywanie wiedzy i uświadamianie o potencjalne, zagrożeniach Internetu i możliwościach działania w sytuacjach trudnych, wskazanie wymagań zdrowotno – ergonomicznych, kształtowanie umiejętności medialnych, informacyjnych i technicznych, zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu (netykieta, uwarunkowania legislacyjne).

Model Edukacji Szkolnej do Bezpiecznego Korzystania z Internetu

Propozycje zmian Zwiększenie szkoleń e-learningowych. Korzystanie z materiałów wizualnych podczas spotkań z rodzicami (filmy, reportaże) Urozmaicenie przekazów informacji uczniom (nt. netykiety, uwarunkowania zdrowotno-ergonomiczne korzystania z komputera i Internetu). Zabezpieczanie całej infrastruktury informatycznej szkoły. Przygotowanie odrębnego dokumentu opisującego i instruującego nauczycieli jak postąpić w sytuacji pojawienia się cyberzagrożenia (np. szkolny system reagowania na cyberzagrożenia). Przygotowanie procedur udzielania wsparcia względem ofiar, sprawców, świadków. Ustalenie formę udokumentowania zdarzenia, zabezpieczenie dowodów cyberprzemocy. Opracowanie różnorodnych form zaangażowania rodziców, poradni, organów prawnych, policji

Dziękuję za uwagę