AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

Cele szkolenia zapoznanie nauczycieli z rodzajami interwencji wobec sprawców aktów agresji i przemocy przedstawienie możliwości prawnych postępowania w.
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Hasło promujące życie bez agresji.
Drogi Rodzicu! Nie myśl, że Ciebie to nie dotyczy….
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA.
13. Kontrolowanie agresji
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
„Mam wybór - po której jestem stronie?”
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Uzależnienia a rozwój dziecka
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
MOBBING definicja zjawiska
Zachowania niepożądane
Sposoby radzenia sobie przez rodziców i nauczycieli
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
..
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Metoda kija czy marchewki?
Agresja i przemoc w szkole
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
STOP – przemocy i agresji
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Przemoc i agresja wśród dzieci
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
przypadku prześladowania
w praktyce pedagogicznej
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Agresja wśród dzieci prezentacja dla rodziców
POTRZEBY DZIECKA POWINNOŚCI RODZICA
 brak czasu dla dzieci  niewłaściwa komunikacja interpersonalna  brak umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu,  brak rozpoznawania i interpretowania.
Jak poprawić relacje międzyludzkie ?
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
PRZEMOC I AGRESJA.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Stop przemocy !. Definicja przemocy Przemoc to: każde zachowanie, które nas poniża, ogranicza naszą wolność, narusza nasze prawa i powoduje psychiczne.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
„Bezpieczny uczeń” cykl szkoleń zorganizowanych przez Policealną szkołę ochroniarzy i detektywów Ochicara oraz ROM-E Metis w Katowicach Magdalena Lipiak.
Zapis prezentacji:

AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY

Według Słownika Współczesnego Języka Polskiego AGRESJA, to „wroga, napastliwa postawa lub zachowanie się względem kogoś lub czegoś” .

TRZY GŁÓWNE TEORIE WYJAŚNIAJĄCE ŹRÓDŁO AGRESJI Teoria instynktów, która mówi, że agresja jest instynktem wrodzonym i że człowiek z natury zachowuje się agresywnie i stosuje przemoc. Teoria frustracji, według której przyczyną zachowań agresywnych jest przeżywana frustracja, będąca wynikiem zablokowania zaspokojenia potrzeb. Teoria społecznego uczenia się, która mówi, że ludzie uczą się zachowań agresywnych bądź przez własne, bezpośrednie doświadczenie, bądź przez naśladownictwo.

AGRESJA SŁOWNA: FORMY AGRESJI atak na charakter osoby, atak na kompetencje („Jak możesz być taki głupi?), atak na pochodzenie („Jesteś taką samą ofiarą życiową jak twój ojciec”), atak na wygląd fizyczny („Czy zawsze musisz wyglądać jak niechluj?”), oszczercze porównanie („Z ciebie nigdy nic nie będzie”), dokuczanie, ubliżanie i przeklinanie, wyśmiewanie i ośmieszanie, grożenie, obrzucanie wyzwiskami, niewerbalne symbole (robienie uwłaczających min), uszczypliwość lub kpiny.

Emocjonalna (gdy dziecko przeżywa lęk lub złość). FORMY AGRESJI AGRESJA FIZYCZNA: Instrumentalna (mamy do czynienia wtedy, gdy agresor chce zdobyć lub osiągnąć jakiś cel). Emocjonalna (gdy dziecko przeżywa lęk lub złość).

PRZYKŁADY AGRESJI FIZYCZNEJ bójki pomiędzy uczniami: uderzanie (pięścią), kopanie, potrząsanie, duszenie, przypalanie, strzelanie, pchnięcie nożem, itp. ostrymi przedmiotami, spoliczkowanie, dawanie klapsa, „pacnięcie” kogoś, ataki na nauczycieli, napastowanie seksualne.

PRZYCZYNY AGRESJI WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY Agresja i przemoc w rodzinie. W rodzinie panuje chaos, a role matki i ojca nie są w pełni realizowane: negatywny lub chłodny stosunek emocjonalny rodziców do dziecka, przede wszystkim w pierwszych latach jego życia, brak wyznaczonych granic, których dziecku nie wolno przekraczać w zachowaniu wobec rodziców, rodzeństwa innych dorosłych i rówieśników, brak relacji ze strony rodziców w rozpoznawaniu i akceptowaniu dziecięcych zachowań.

PRZYCZYNY AGRESJI WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY Mało rozwinięta samokontrola swoich emocji. Ustabilizowane wzory zachowań agresywnych i stosowania przemocy. Używanie alkoholu i narkotyków. Pokazywana w telewizji przemoc. Zbyt dużo uczniów w klasach. Zbyt dużo czasu spędzanego w sposób ukierunkowany. Za mało możliwości wycofania się z pracy grupowej oraz zbyt mało możliwości tworzenia. Ograniczona ruchliwość (za dużo siedzenia przy stołach, za mało przestrzeni i okazji do ruchu). Ogólny standard budynku i otoczenia, oświetlenie, poziom hałasu, temperatura i wystrój pomieszczeń (zbyt dużo lub mało bodźców sprzyja agresji).

PRZYCZYNY AGRESJI WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY Frustracja wynikająca z braku dobrego kontaktu z dorosłymi lub agresja z ich strony. Niskie poczucie własnej wartości, połączone z dużą ilością otrzymywanych przez nich negatywnych komunikatów od dorosłych. Modelowanie zachowań agresywnych w mediach, subkulturach, rodzinach. Brak jasnych i przestrzeganych reguł życia szkolnego. Mała umiejętność radzenia sobie z przeżywaniem silnych i negatywnych uczuć, a zwłaszcza złości. Brak umiejętności konstruktywnego rozwiązania sytuacji konfliktowych . Frustracja spowodowana brakiem perspektyw życiowych.

PRZYCZYNY AGRESJI WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY Zbyt rzadko wykorzystywane umiejętności konstruktywnego rozwiązywania sytuacji konfliktowych przez nauczycieli i rodziców. Niewłaściwe sposoby komunikowania się z uczniami, powodujące ich agresję (poniżanie, krytykowanie, wyśmiewanie lub niezauważanie osiągnięć). Nieumiejętność radzenia sobie z przeżywaniem silnych i trudnych uczuć. Nieskuteczne rozładowywanie napięć podczas lekcji (nastawienie na szybki skutek, bez uwzględnienia przyczyn i warunków).

RODZINA A ZACHOWANIA AGRESYWNE Dzieci, które czują się bezpieczne w swoich relacjach z rodzicami, są mniej agresywne i lepiej radzą sobie z emocjami. Gdy otacza się je miłością i zainteresowaniem, mają znacznie mniej powodów do agresji i wrogości. Uciekają się do niej wtedy, gdy się boją, gdy są osamotnione, pełne rozterek lub gdy mają silną potrzebę akceptacji bądź zwrócenia na siebie uwagi.

OZNAKI STOSOWANEJ PRZEMOCY zwiększone poczucie lęku (niepokoju) zwiększone poczucie strachu nastrój przygnębienia zmniejszona energia wzrost braku zaufania zakłócenia snu zakłócenia apetytu osłabienie poznawczego funkcjonowania wzmocnienie uczucia wrogości

CECHY POTENCJALNEJ OFIARY niska aktywność fizyczna wysoki poziom niepokoju niska samoocena wrażliwość ostrożność (postępowania) działania małe grono przyjaciół lub ich brak brak poczucia bezpieczeństwa

CECHY POTENCJALNEGO SPRAWCY, TYRANA ponadprzeciętna siła fizyczna porywczość, impulsywność wysoka samoocena niski poziom empatii silna potrzeba dominacji wysoka, pozytywna ocena agresji i przemocy

CO MAJĄ ZROBIĆ RODZICE ABY UNIKNĄĆ AGRESJI? Mądrze kochać swoje dzieci. Określić jasne i zrozumiałe relacje w domu. Określić granice dyscypliny. Być konsekwentnym w egzekwowaniu wspólnie ustalonych reguł postępowania. Stosować konsekwentną dyscyplinę.

Im więcej pomożemy dzieciom i młodzieży w zakresie zapobiegania i kontrolowania agresji, tym społeczeństwo nasze będzie zdrowsze psychicznie, wrażliwsze na potrzeby drugiego człowieka, będzie więcej uśmiechów na co dzień, a przez to znacznie łatwiej poradzimy sobie z problemami dnia codziennego.

DZIĘKUJEMY