Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015
PROJEKT 2015 Nazwa: „LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Dofinansowanie: środki Ministerstwa Sportu i Turystyki Czas realizacji: Cel główny: Celem głównym realizacji zadania jest wzmocnienie i poprawa jakości funkcjonowania kadr działających na rzecz rozwoju turystyki poprzez organizację spotkań szkoleniowo-warsztatowych. Działanie jest ukierunkowane na wspieranie rozwoju kwalifikacji oraz podniesienie kompetencji zasobów ludzkich.
Tworzenie produktu turystycznego …to w zasadzie tworzenie funkcji turystycznej regionu Funkcja turystyczna jest pochodną: – atrakcyjności (walorów naturalnych i antropogenicznych) – dostępności – wartości (relacja jakość/cena)
Dlaczego „produkt lokalny”? Turystyka nigdy nie ogranicza się do jednego usługodawcy, jednego obiektu, jednej atrakcji – jeśli nie ma charakteru sieciowego, to nie będzie mogła się rozwijać… Konkurencja na współczesnym rynku jest tak dużą, że pojedynczy człowiek – choćby najbardziej kreatywny – nie zdoła jej sprostać
Sieciowy produkt turystyczny gotowa do sprzedaży, spakietowana oferta opierająca się o rozproszoną strukturę podmiotów, atrakcji, miejsc, punktów obsługi i obiektów, funkcjonująca jako jedna spójna koncepcja, posiadającą wspólny, wiodący silny wyróżnik (markę)
Model biznesowy Długookresowa metoda na powiększenie i wykorzystanie zasobów mająca na celu przedstawienia klientom oferty przewyższającej ofertę konkurencji, przy jednoczesnym zapewnieniu dochodowości. Dobry model biznesowy ma na celu uzyskanie, a w późniejszym etapie utrzymanie, przewagi konkurencyjnej
Wartość Dla klienta (turysty) – źródło przeżyć, doświadczeń, emocji Dla przedsiębiorców - źródło zysków i długookresowej rentowności Dla regionu – zrównoważony rozwój w ujęciu społecznym, ekonomicznym i ekologicznym
Wartość dla klienta
Kompleksowość oferty - problemy usługodawcy i producenci nie zawsze utożsamiają się z branżą turystyczną istnieją inne podmioty zaangażowane w tworzenie lub promocję oferty turystycznej miejsca/regionu turystycznego (władze lokalne, organizacje turystyczne, instytucje otoczenia biznesu, szkoły wyższe i jednostki badawcze itd.) nie każda zbiorowość tworzy efekt synergii
Pytania o potencjalnych partnerów: Jakie podmioty w naszym otoczeniu świadczą jakiekolwiek usługi dla turystów, nawet jeśli nie należą do sieci? Jakich usług potrzebują przedsiębiorcy w sieci – choć nie potrzebują ich turyści? Jakie usługi można by było oferować turystom, gdyby poszerzyć krąg usługodawców?
Wartość dodana Czym jest? Kto ją dodaje? W czym się wyraża?
Wyróżnij się - albo zgiń… Kanały dystrybucji a konkurencyjność produktu Czym się różni Egipt od Tunezji? Czym jest wartość dodana? Jak rozumieć turystykę doświadczeń?
Pytania o zasoby materialne – naturalne – antropologiczne – Infrastruktura techniczna i społeczna – finansowe i kapitałowe niematerialne – wiedza i kompetencje – niematerialne dziedzictwo kulturowe – relacje i systemy funkcjonalne – postawy społeczne i kapitał społeczny
Kiedy „doświadczamy” regionu? ?
Kiedy doświadczamy „lokalności”? ?
Zanim zaczniemy sprzedawać: do jakiej grupy docelowej kierowany jest produkt lokalny? jakie wartości (korzyści) ma oferować? w jaki sposób wartość ma być wytworzona (przy użyciu jakich zasobów)? jak będziemy promować ofertę? jak kształtujemy cenę produktu? jakimi kanałami docieramy do turystów?
Gdzie się dzieje sprzedaż? formy i miejsca promocji. sieć dystrybucji – kto ma ją stworzyć? „jazda na gapę”, czyli rzecz o poczuciu krzywdy...
Warunki niezbywalne sprzedaży produktów lokalnych partnerstwo poszukiwanie korzyści dla klienta ograniczenie strat/niedogodności dla lokalnych mieszkańców kompleksowość oferty i informacji
Magdalena Kachniewska_ MAZOWIECKA REGIONALNA ORGANIZACJA TURYSTYCZNA ul. Nowy Świat 27/ Warszawa tel. 22/ DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ