NIE WYWAŻAJMY OTWARTYCH DRZWI, CZYLI JAK TO ROBIĄ INNI EUROPEJSKIE STUDIUM PRZYPADKU IRLANDIA WARSZAWA_09_12_2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
INSTYTUT EKONOMICZNY PAŃSTWOWEJ WYŻSZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ W NOWYM SĄCZU PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA W NOWYM SĄCZU Instytut Ekonomiczny PWSZ w Nowym.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Dyrektor Departamentu Turystyki
Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Centrum Inwestora i Eksportera
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
CTO – Karaibska organizacja turystyczna.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
PRAKTYKI ZAWODOWE: ZASADY DOBRYCH PRAKTYK SIMON JAMES I TIM FOX.
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Konferencja Gdańsk - PODR
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 5 października 2015.
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Ekonomia społeczna – istota problemu
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Dualne kształcenie zawodowe
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Zapis prezentacji:

NIE WYWAŻAJMY OTWARTYCH DRZWI, CZYLI JAK TO ROBIĄ INNI EUROPEJSKIE STUDIUM PRZYPADKU IRLANDIA WARSZAWA_09_12_2015

IRLANDZKI PUNKT WYJŚCIA Turystyka jest jednym z najważniejszych sektorów w gospodarce Irlandii i odgrywa znaczącą rolę w gospodarczym odrodzeniu kraju. W 2014 r. dochody z turystyki zagranicznej wyniosły 3.55 miliarda EURO (z wyjątkiem wpływów z przelotów oraz transportu morskiego). Dodając te dane do turystyki krajowej i międzynarodowej łączne przychody z turystyki dla gospodarki wyniosły w 2014 r miliarda EURO W sektorze turystycznym pracę znalazło 137 tys. osób w noclegach i gastronomii, a w całkowite zatrudnienie w turystyce wyniosło 205 tys. osób. Turystyka buduje wizerunek Irlandii i jej atrakcyjność jako miejsca do życia, pracy oraz inwestowania. Dane pokazują, że w 2014 podróże turystyczne do Irlandii wzrosły o 8,9% (7.604 milionów podróży) Wydatki turystów w 2014 r. wzrosły o 10.4% osiągając kwotę 4.68 miliarda EURO

STRUKTURA ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ W IRLANDII Departament Transportu, Turystyki i Sportu – Minister Transportu, Turystyki i Sportu Misja: zapewnienie sektorom transportu, turystyki i sportu największego wkładu we wzrost gospodarczy, konsolidację podatkową, rozwój rynku pracy (tworzenie miejsc pracy) oraz rozwój społeczny Obszary działalności: sekcja Turystyki w Departamencie określa narodową politykę turystyczną, wyznacza strategiczne kierunki niezbędne do wsparcia rozwoju konkurencyjnej i zrównoważonego przemysłu turystycznego poprzez rozwój oraz wdrażaniem przedsięwzięć i programów samego Departamentu, jego Agencji oraz innych rządowych Departamentów w konsultacji z partnerami branżowymi. Agencje turystyczne funkcjonujące pod egidą Departamentu zostały utworzone w celu administrowania i wdrażania tej polityki.

STRUKTURA ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ W IRLANDII Fáilte Ireland powstała na mocy Ustawy z 2003 z połączenia Bord Fáilte Éireann i CERT- u (powstałego w 1963 r. jako Rady Edukacji, Rekrutacji i Szkoleń) Jest Narodową Organizacją Turystyczną Misja: promocja i wspieranie gospodarki turystycznej jako wiodącej gałęzi gospodarki kraju oraz uczynienia z Irlandii konkurencyjnej destynacji turystycznej o wysokiej jakości Obszary działalności: rozwój wysokiej jakości produktu turystycznego, marketing w zakresie turystyki krajowej, standaryzacja w turystyce, wsparcie przedsiębiorców, rozwój zasobów ludzkich w turystyce. Formy działalności m.in. : Wsparcie biznesu – badania marketingowe i konsumenckie, doradztwo dot. rozpoczęcia i prowadzenia działalności, programy jakościowe, systemy zarządzania, dostęp do funduszy, szkolenia, dobre praktyki Marketing wewnętrzny – kampanie, workshopy i study toury dla branży i mediów, ściąganie zagranicznych eventów do Irlandii, informacja turystyczna, promocja inwestycji w turystyce, współpraca ze szkołami zawodowymi oraz wyższymi uczelniami w zakresie odpowiedniego procesu kształcenia dostosowanego do branży Marketing destynacji – badania, benchmarking, analizowanie trendów, współpraca z partnerami w zakresie powstawania nowych atrakcji, tworzenie manuali i podręczników dobrych praktyk, wdrażanie nowych inicjatyw atrakcyjnych dla turystów, wsparcie wysokiej jakości zwłaszcza w usługach noclegowych i gastronomicznych, współpraca ze szkołami w zakresie rozwoju edukacji na rzecz turystyki, Rozwój sektora – współpraca z różnymi instytucjami i podmiotami w zakresie prezentacji dokumentów planistycznych i strategicznych, programów szkoleniowych etc. Wspiera również programy typu „ucz się i zarabiaj:

STRUKTURA ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ W IRLANDII Tourism Ireland Powstała w 2000 r. w wyniku uznania turystyki jako obszaru współpracy w efekcie Porozumienia Wielkopiątkowego (1998) pomiędzy Irlandią a W. Brytanią kontrasygnowanego przez główne partie polityczne Irlandii Północnej Tourism Ireland jest odpowiedzialne przez North South Ministerial Council (międzynarodowa międzyrządowa organizacja - IGO powstała w wyniku Porozumienie Wielkopiątkowego) Finansowanie pochodzi z Departamentu Transportu, Turystyki i Sportu Irlandii oraz Departamentu Przedsiębiorczości, Handlu i Inwestycji Irlandii Północnej. Misja: promocja całej wyspy jako atrakcyjnej destynacji turystycznej na rynkach zagranicznych zarówno w zakresie turystyki leisure, jak i biznesowej. Działalność: marketing na wybranych rynkach docelowych (m.in. outdoor, prasa, radio, telewizja, e-marketing, wspólne akcje marketingowe z innymi partnerami np. linie lotnicze, promocja skierowana do biur podróży i konsumentów), dystrybucja badań i raportów w zakresie trendów rynkowych.

STRUKTURA ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ W IRLANDII SOLAS – Instytucja ds. Edukacji i Szkoleń Odpowiedzialna za finansowanie, planowanie i koordynowanie programów szkoleniowych oraz edukacyjnych; Zadanie: wyposażenie uczestników szkoleń w najwyższe standardy XXI w., wyważenie zadań związanych z bezpośrednim wsparciem biznesu, szkoleń dla wchodzących do turystyki, szkoleń zaawansowanych; Posiada sieci powiązań, badania i centra szkoleniowe poprzez istniejące regionalne Instytucje szkoleniowo-edukacyjne; Programy szkoleniowe na szczeblu lokalnym zarządzane przez regionalne Instytucje szkoleniowo-edukacyjne we współpracy z lokalnymi pracodawcami turystycznymi oraz SOLAS z certyfikacją (National Framework for Qualifications (NFQ). Lokalne zaangażowanie zagwarantuje, że programy szkoleniowe będą odpowiadały potrzebom branży turystycznej w regionie.

STRUKTURA ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ W IRLANDII Istnieją jeszcze inne organizacje, które mają określone funkcje związane z rozwojem turystyki oraz te, które nie są ukierunkowane bezpośrednio na turystykę, ale ich działalność jest ważna dla jakości oferty turystycznej Irlandii: Narodowa i lokalne organizacje działające w obszarze planowania i zarządzania infrastrukturą środowiskową i transportową; Regionalne Organizacje Turystyczne; Lokalne instytucje kultury odpowiedzialne za główne atrakcje; Lokalne Grupy Działania oraz inni partnerzy odpowiedzialne za wspieranie rozwoju lokalnego; Biuro oraz służby imigracyjne; Publiczny i prywatny transport – od linii lotniczych aż po operatorów lokalnych (np. transport autobusowy)

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROCESU KSZTAŁCENIA KADR Turystyka opiera się na stałym kontakcie człowieka z człowiekiem – turysta (gość) – obsługujący (gospodarz) Kluczowym czynnikiem sukcesu jest najwyższa jakość świadczonych usług Turystyka wymaga profesjonalizmu i standardów Turystyka wymaga szkoleń oraz zintegrowanego, strategicznego podejścia

LUDZIE DLA TURYSTYKI - IRLANDZKI PUNKT WYJŚCIA Turystyka uznana z jeden z głównych sposobów walki z bezrobociem; Ludzie i miejsca byli i są głównymi czynnikami wyboru konsumentów – turystów, były to również główne motywy zadowolenia z pobytu w Irlandii; W perspektywie do 2025 r. – turystyka w Irlandii opierać się będzie na 3-ech filarach: ludziach, miejscach oraz zdefiniowanej polityce rozwoju; Postawiono nie tylko na kadry w hotelarstwie i gastronomii, ale również na wszystkie kadry mające kontakt z turystą: przewoźnicy (lotniczy, morscy), biura podróży i tour operatorzy, atrakcje turystyczne, przewodnicy oraz cały sektor usług okołoturystycznych: transport publiczny i prywatny, służby graniczne etc.; Kluczowy czynnik sukcesu – najwyższa możliwa jakość świadczonych usług oraz interakcja z klientem (ogromny nacisk położony na serdeczność, życzliwość, uprzejmość, w szczególności zrozumienie potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych).

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROCESU KSZTAŁCENIA KADR Koncentracja na szkoleniach zawodowych zarówno dla branży turystycznej, jak i okoloturystycznej Sprawdzona, efektywna metodologia Cała społeczność pracuje na wizerunek regionu, miejsca i na rzecz lokalnej turystyki Najwyższa jakość Teoria i praktyka (szkolenia w miejscu podobnym do miejsca pracy) – przede wszystkim nauka umiejętności – standaryzacja usług Certyfikacja Ewaluacja i badania Ścieżka kariery

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROCESU KSZTAŁCENIA KADR Nowi pracownicy: podstawowe szkolenia umiejętności, programy powrotu do pracy, rozpocznij swój biznes, szkolenia zaawansowane, szkolenia wstępne Menedżerowie: pełne programy menedżerskie (marketing, finanse, zarządzanie zasobami ludzkimi, jakość etc.) Pracownicy operacyjni: szkolenia podnoszące umiejętności – osiągnięcie najwyższych standardów w obsłudze gości program „train the trainers”

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROCESU KSZTAŁCENIA KADR Podział na grupy ze względu na doświadczenie oraz spełniane funkcje: Szkolenia dla nowych pracowników branży (absolwenci, bezrobotni) Szkolenia dla szczebla menedżerskiego Szkolenia dla pracowników operacyjnych Szkolenia dla poszczególnych sekcji sektora turystycznego Szkolenia dla sektora okołoturystycznego Szkolenia dla organizacji pozarządowych Szkolenia dla samorządów lokalnych

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROCESU KSZTAŁCENIA KADR Turystyka branżą pierwszego wyboru Paszport umiejętności „skill passport” Certyfikacja – program „Fáilte Ireland Quality Assurance” kierowany do wszystkich tradycyjnych obiektów zakwaterowania, program „Welcome Standard” wprowadzony dla nowych, innowacyjnych obiektów zakwaterowania nie mieszczących się w tradycyjnych ramach Badania i informacja Badania rynku pracy - dotyczące ilości wolnych miejsc pracy w branży, stanowisk pracy, oczekiwanych przez pracodawców kwalifikacji, potrzeb szkoleniowych, potencjalnych zasobów siły roboczej Analizy systemu edukacji dla turystyki. Stałe badania poszczególnych grup beneficjentów programów: Stałe monitorowanie na poziomie regionalnym bezrobotnych i zagrożonych bezrobociem. Oprócz obserwowania tendencji w zakresie ich liczby, równie istotna jest analiza ich kwalifikacji, profilu osobowości oraz wykonywanych zawodów. Monitorowanie absolwentów szkół turystycznych, badanie ich losów oraz przyczyn nie podjęcia pracy w przemyśle turystycznym. Monitorowanie potrzeb szkoleniowych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz zbieranie informacji o osobach zainteresowanych podjęciem działalności.

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROCESU KSZTAŁCENIA KADR Centra szkoleniowe Centra stałe znajdują się we kilku regionach Irlandii Centra czasowe są organizowane w wynajmowanych na czas szkolenia obiektach, które poza sezonem są wyłączane z działalności komercyjnej i przekształcają się w centra szkoleniowe Kryteria wyboru centrum szkoleniowego: hotel 2 lub 3-gwiazdkowy, o 40 pokojach dwuosobowych z łazienkami, w tym 10 pokoi do wykorzystania dla zatrudnionej irlandzko-polskiej kadry; 5 sal konferencyjnych dla 16 osób: do wykorzystania na zajęcia teoretyczne w poszczególnych zawodach: kucharz, kelner, barman, pracownik służby piętrowej oraz dodatkowo do lekcji języka angielskiego, nauki o kulturze, historii i dziedzictwie Irlandii, przepisach prawnych etc. kuchnia z pełnym wyposażeniem do nauczania zawodu-kucharz, a także serwowania posiłków dla 70 osób; bar – jako miejsce pracy i zajęć szkoleniowych dla grupy barmanów; restauracja na ok.70 miejsc – nauka zawodu oraz serwowanie posiłków dla uczestników szkolenia; pralnia hotelowa - grupa służby pięter wykonywać będzie częściowo zadania w pralni. W przypadku jej braku konieczne jest korzystanie z pralni miejskiej. Odtwarzają naturalne środowisko pracy Pozwalają na kształcenie poszczególnych grup beneficjentów

STRUKTURA PROGRAMÓW SZKOLENIOWYCH Struktura programów przeznaczonych dla pracowników sekcji hotele i restauracje opiera się na kilku podstawowych i powszechnie uznanych zasadach szkolenia opartego na kompetencjach: powiązania z krajowymi standardami zatrudnienia w branży hotelarskiej i gastronomicznej bazowania na rolach odgrywanych w pracy, a nie na zawężonych opisach stanowisk ocenie standardów wykonywania pracy w oparciu o osiągane wyniki braku barier w dostępie/postępie i umożliwianie uczestnikom zdobywania umiejętności we własnym rytmie zapewnianiu jakości w sensie ważności i wiarygodności oceny zgodnej ze standardami krajowymi.

STRUKTURA PROGRAMÓW SZKOLENIOWYCH – CASE STUDY Program przewiduje szkolenia w grupach umiejętności: obsługa kuchni, obsługa baru, obsługa restauracji, służba pięter. W każdej z nich programy są podzielone na moduły kompetencji odpowiadające aktualnym funkcjom i zakresom obowiązków pracowników w branży hotelarskiej i gastronomicznej. Każdy moduł składa się z szeregu jednostek. Jednostki wspólnie tworzą pełen program szkoleniowy. Dla każdej z jednostek stworzono kryteria wykonywania pracy, które uczestnik musi spełnić, aby uzyskać jednostkę kompetencji. Aby uzyskać jednostkę należy osiągnąć i utrzymać poziom „stałej kompetencji”. Moduł można uzyskać jedynie po zdobyciu wszystkich związanych z nim jednostek. Poza bardzo praktycznym modułowym wkładem w postaci umiejętności technicznych, każda jednostka nauczania wspomagana jest wkładem teoretycznym w postaci podstawowej wiedzy na dany temat.

PODSUMOWANIE Kilka „za” wdrożeniem zintegrowanego systemu szkoleniowego dla turystyki, ponieważ: Turystyka jest interdyscyplinarną i międzysektorową gałęzią gospodarki obejmującą wiele różnych grup interesariuszy; Turystyka potrzebuje koordynacji, aby uniknąć zagrożeń wynikających z wdrożenia różnych modeli szkoleniowych; Turystyka potrzebuje wypracowania i wdrożenia standardów oraz wysokiej jakości; Turystyka potrzebuje efektywności i skuteczności ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ I RENTOWNOŚĆ

Iwona MAZOWIECKA REGIONALNA ORGANIZACJA TURYSTYCZNA ul. Nowy Świat 27/ Warszawa tel. 22/ DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ