Współpraca partnerska na rzecz kształcenia zawodowego w nowej perspektywie finansowej 2014-2020 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Modernizacja kształcenia zawodowego
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Możliwości dofinansowania działań edukacyjnych w województwie.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Możliwości finansowania sektora edukacji ze środków PO Kapitał Ludzki w woj. lubelskim Konrad Konefał
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
+ Rok szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowej Wieluń, 28 października 2014 SEKRETARZ STANU W MEN – TADEUSZ SŁAWECKI.
Jaka jest struktura szkolnictwa zawodowego
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze
MOC W REGIONACH Nowa perspektywa finansowa w edukacji Suwałki, 9 maja 2014 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA EDUKACJI
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Źródła finansowania projektów podnoszących kompetencje cyfrowe PO WER
Działania z EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Szczecin, 16 grudnia 2015 r.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Cel oraz wskaźniki dla naboru wniosków o dofinansowanie w trybie konkursowym dla Osi Priorytetowej 10 Edukacja Działania 10.4 Dostosowanie systemów kształcenia.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Doświadczenia pierwszych naborów w ramach osi Kadry dla gospodarki oraz działania 10.6 Usługi rozwojowe dla MŚP Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
PRIORYTET IX PO KL ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Wdrażanie perspektywy finansowej
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Zapis prezentacji:

Współpraca partnerska na rzecz kształcenia zawodowego w nowej perspektywie finansowej DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO

Jaka jest struktura szkolnictwa zawodowego KSZTAŁCENIE ZAWODOWE PRIORYTETEM NOWEJ PERSPEKTYWY FINANSOWEJ I.Wyzwania w tym zakresie wynikające z członkostwa w UE (priorytety dla kształcenia i szkolenia zawodowego) II.Zaangażowanie partnerów społecznych w modernizację oferty i treści kształcenia zawodowego oraz działania na rzecz rozwoju współpracy szkół zawodowych ze szkołami wyższymi zaplanowane na poziomie krajowym III.Rozwój współpracy szkolnictwa zawodowego z jego otoczeniem społeczno- gospodarczym w projektach regionalnych na lata Współpraca partnerska na rzecz kształcenia zawodowego

Jaka jest struktura szkolnictwa zawodowego STRATEGICZNE CELE NA LATA Poprawa jakości i efektywności kształcenia i szkolenia zawodowego i podnoszenie jego atrakcyjności i adekwatności względem rynku pracy państwa uczestniczące powinny zachęcać do nawiązywania partnerstw między partnerami społecznymi, przedsiębiorstwami, organizatorami kształcenia i szkolenia, służbami zatrudnienia, organami publicznymi, organizacjami badawczymi oraz innymi właściwymi zainteresowanymi stronami, tak aby można było skuteczniej przekazywać informacje o potrzebach rynku pracy oraz lepiej dopasowywać rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji do tych potrzeb. Pracodawcy i partnerzy społeczni powinni starać się jasno określać, jakich kompetencji i kwalifikacji potrzebują w krótszej i dłuższej perspektywie czasu, zarówno w konkretnych sektorach, jak i przekrojowo. Należy kontynuować opracowywanie wspólnego języka, który ma na celu połączenie świata kształcenia i szkolenia ze światem pracy i który powinien być spójny z innymi instrumentami UE, na przykład z EQF (a co za tym idzie również z ECVET) 3 Komunikat z Brugii w sprawie ściślejszej europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego w latach

Jaka jest struktura szkolnictwa zawodowego STRATEGICZNE CELE NA LATA (cd) Zachęcanie do tworzenia partnerstw na rzecz kreatywności i innowacyjności Kreatywność i innowacyjność w kształceniu i szkoleniu zawodowym oraz korzystanie z nowatorskich metod nauki może zachęcić osoby uczące się do kontynuowania kształcenia i szkolenia do czasu nabycia kwalifikacji. Państwa uczestniczące powinny aktywnie zachęcać organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego do tworzenia „partnerstw wiedzy”, we współpracy z innowacyjnymi przedsiębiorstwami, ośrodkami projektowymi, sektorem kultury i instytucjami szkolnictwa wyższego. Powinno im to pomóc zyskać cenną wiedzę na temat nowych trendów i zapotrzebowania na kompetencje oraz osiągnąć doskonałość zawodową i rozwinąć innowacje. Takie partnerstwa mogą też pomóc we wprowadzaniu metod uczenia się opartych na doświadczeniu, w zachęcaniu do eksperymentowania i w modyfikowaniu programów nauczania. 4 Komunikat z Brugii w sprawie ściślejszej europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego w latach

Jaka jest struktura szkolnictwa zawodowego Programowanie perspektywy finansowej Umowa Partnerstwa (23 maja 2014 r.) Celem szczegółowym Umowy Partnerstwa są lepsze kompetencje kadr gospodarki. Interwencje służące osiągnięciu tego celu będą koncentrowały się m.in. na zwiększeniu powiązania systemu edukacji i umiejętności osób z potrzebami rynku pracy poprzez:  rozwój współpracy szkół, placówek oświatowych i szkół wyższych z ich otoczeniem, zwłaszcza z pracodawcami,  doskonalenie modelu kształcenia zawodowego oraz promocja kształcenia zawodowego,  wzrost liczby studentów w dziedzinach i obszarach istotnych dla gospodarki zdefiniowanych na podstawie analiz i ewaluacji,  wdrożenie Krajowego Systemu Kwalifikacji,  wzrost uczestnictwa osób dorosłych w kształceniu i szkoleniu oraz poprawa jakości kształcenia osób dorosłych. Priorytetowymi kierunkami wsparcia obszaru edukacji w okresie 2014 ‐ 2020 będzie wsparcie szkolnictwa wyższego i szkolnictwa zawodowego. 5 Umowa partnerstwa – wspólne cele dla kształcenia zawodowego i szkolnictwa wyższego

Jaka jest struktura szkolnictwa zawodowego Priorytet inwestycyjny 10iv : Lepsze dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia do Potrzeb rynku pracy, ułatwianie przechodzenia z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia oraz wzmacnianie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego i ich jakości, w tym poprzez mechanizmy prognozowania umiejętności, dostosowania programów nauczania oraz tworzenia i rozwoju systemów uczenia się poprzez praktyczną naukę zawodu realizowaną w ścisłej współpracy z pracodawcami Cele szczegółowe PI 10iv 1.Dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy poprzez zaangażowanie przedstawicieli pracodawców i pracowników na wszystkich etapach jego programowania. 2.Zwiększenie wykorzystania zmodernizowanych treści, narzędzi i zasobów wspierających proces kształcenia zawodowego 3.Wypracowanie modelu trwałej współpracy uczelni ze szkołami zawodowymi (technika, zasadnicze szkoły zawodowe). 4.Zapewnienie informacji zwrotnej dla systemu kształcenia zawodowego na temat losów absolwentów szkół zawodowych 6 Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój na lata

Jaka jest struktura szkolnictwa zawodowego 7 Priorytety na poziomie centralnym (PO WER) 1.Strategiczna współpraca z partnerami społecznymi 2.Zwiększenie oferty pozaszkolnych form kształcenia oraz multimediów 3.Rozwój doradztwa zawodowego dla dzieci, młodzieży i dorosłych

UDZIAŁ W MODERNIZACJI BAZY DYDAKTYCZNEJ  utworzenie 25 zespołów partnerów społecznych reprezentatywnych dla zawodów szkolnictwa zawodowego, w skład których wejdą przedstawiciele stowarzyszeń zawodowych, organizacji pracodawców oraz związków zawodowych,  ustalenie potrzeb rynku pracy w zakresie zawodów i kwalifikacji, w oparciu o które powinno być prowadzone kształcenie w szkołach zawodowych,  wypracowanie ścieżek rozwoju zawodowego w danej branży/zawodzie szkolnictwa zawodowego (określenie pożądanych typów szkół oraz oczekiwanego profilu ich absolwentów),  dokonanie przeglądu klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego pod kątem uwzględnienia oczekiwań partnerów społecznych właściwych dla zawodów szkolnictwa zawodowego,  przegląd i aktualizacja we współpracy z partnerami społecznymi podstaw programowych kształcenia w zawodach i innych treści kształcenia zawodowego,  doskonalenie systemu egzaminów zawodowych, w tym przygotowanie zestawów zadań egzaminacyjnych,  przygotowanie rozwiązań organizacyjno-prawnych w zakresie angażowania pracodawców w organizację praktycznej nauki zawodu. Strategiczna współpraca MEN z partnerami społecznymi

UDZIAŁ W MODERNIZACJI BAZY DYDAKTYCZNEJ Strategiczna współpraca MEN z partnerami społecznymi

Projekt konkursowy planowany do uruchomienia w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata zakłada wypracowanie i upowszechnienie przykładowych rozwiązań w zakresie współpracy szkół zawodowych z wyższymi, w tym:  przykładowego programu nauczania dla danego zawodu, uwzględniającego współpracę szkół zawodowych z wyższymi w jego realizacji  przykładowej organizacji zajęć dla uczniów przez wykładowców z wykorzystaniem bazy dydaktycznej szkoły zawodowej lub wyższej  propozycji działań mających na celu zapoznawanie uczniów i nauczycieli kształcenia zawodowego z nowymi technikami/ technologiami stosowanymi w danej branży/zawodzie  przykładowych form doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego. Model współpracy uczelni ze szkołami zawodowymi będzie następnie rozwijany w ramach projektów RPO zorientowanych na współpracę szkół z otoczeniem. Wypracowanie modelu współpracy uczelni ze szkołami zawodowymi – projekt konkursowy w ramach PO WER

UDZIAŁ W MODERNIZACJI BAZY DYDAKTYCZNEJ  opracowanie przykładowych programów nauczania kursów dla osób dorosłych, zgodnych z podstawą programową, w tym:  przykładowych programów kwalifikacyjnych kursów zawodowych (wraz ze wskazaniem rekomendowanej liczby godzin na poszczególne jednostki efektów kształcenia (części kwalifikacji),  przykładowych programów kursów umiejętności zawodowych,  przykładowych programów kursów kompetencji ogólnych;  opracowanie kursów multimedialnych umożliwiających prowadzenie części teoretycznej kursów dla osób dorosłych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;  tworzenie i upowszechnianie multimedialnych e-zasobów i e-podręczników do kształcenia zawodowego, w tym do języka obcego ukierunkowanego zawodowo; Zwiększenie oferty pozaszkolnych form kształcenia oraz multimediów

UDZIAŁ W MODERNIZACJI BAZY DYDAKTYCZNEJ  wypracowanie ramowych programów oraz rozwiązań organizacyjnych w zakresie realizacji doradztwa zawodowego w systemie oświaty, we współpracy z kluczowymi interesariuszami, tj. przedstawicielami szkół i placówek, organów prowadzących, pracodawców i związków zawodowych, środowiska akademickiego i instytucji rynku pracy (określenie rekomendowanej tematyki zajęć edukacyjnych, proponowanych narzędzi i metod pracy, oczekiwanych efektów usług doradczych);  przygotowanie wzorcowych rozwiązań organizacyjnych w zakresie funkcjonowania wewnątrzszkolnych systemów doradztwa, z uwzględnieniem współpracy wszystkich osób mających wpływ na efektywność doradztwa w szkole;  przygotowanie i udostępnienie w sieci zasobów wspierających proces doradztwa dla wszystkich grup wiekowych (przygotowanie multimedialnych zasobów dla doradztwa zawodowego);  monitorowanie losów absolwentów szkół zawodowych. Rozwój doradztwa zawodowego dla dzieci, młodzieży i dorosłych

Wytyczne Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata Rozdział 6 – Wsparcie udzielane w ramach Priorytetu Inwestycyjnego 10 (iv) Podrozdział 6.1 Podniesienie jakości kształcenia i szkolenia zawodowego, w tym rozwój współpracy szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym 13 Działania na poziomie regionalnym i lokalnym

UDZIAŁ W MODERNIZACJI BAZY DYDAKTYCZNEJ Rekomendowane priorytety na poziomie regionalnym (RPO) 1.Doposażenie szkół i placówek 2.Współpraca szkół zawodowych z ich otoczeniem (pracodawcy, instytucje rynku pracy, szkoły wyższe) 3.Rozwój doradztwa zawodowego

UDZIAŁ W MODERNIZACJI BAZY DYDAKTYCZNEJ Diagnoza stanu kształcenia zawodowego w regionie, w tym:  przegląd rezultatów projektów realizowanych w latach ,  analiza sieci szkół zawodowych i zawodów, w których prowadzone jest kształcenie w poszczególnych powiatach, np. z wykorzystaniem Mapy zawodów i szkół prowadzących kształcenie zawodowe,  diagnoza wyposażenia szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe,  diagnoza potrzeb w zakresie doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego,  analiza przyszłego zapotrzebowania na nauczycieli kształcenia zawodowego, z uwzględnieniem obecnej struktury zatrudnienia,  analiza dotychczasowej współpracy szkół zawodowych z przedsiębiorcami w ramach Działania 9.2 PO KL,  rozpoznanie możliwości rozwoju współpracy szkół zawodowych ze szkołami wyższymi oraz z instytucjami rynku pracy w regionie,  diagnoza stanu doradztwa zawodowego w regionie. Niezbędna diagnoza dokonań i potrzeb „na wyjściu” z i „na wejściu” w

Przez otoczenie społeczno-gospodarcze szkół należy rozumieć pracodawców, organizacje pracodawców, przedsiębiorców, organizacje przedsiębiorców, instytucje rynku pracy, szkoły wyższe, organizacje pozarządowe, partnerów społecznych oraz innych interesariuszy 16 Współpraca szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym

1.dostosowywanie oferty edukacyjnej w szkołach i w formach pozaszkolnych do potrzeb rynku pracy, w tym uruchamianie kształcenia w nowych zawodach / kwalifikacjach, w tym: a)analiza bieżącej sytuacji na regionalnym i lokalnym rynku pracy, b)prognoza zapotrzebowania na umiejętności i kwalifikacje zawodowe, c)przegląd oferty kształcenia w szkołach i w formach pozaszkolnych, 2.tworzenie klas patronackich w szkołach, 3.opracowywanie programów nauczania, 4.organizacja staży i praktyk dla uczniów szkół, 5.organizacja zajęć dodatkowych dla uczniów, 6.doskonalenie nauczycieli kształcenia zawodowego. 17 Udział pracodawców i uczelni w procesie kształcenia zawodowego

realizacja pozaszkolnych form kształcenia zawodowego – kwalifikacyjnych kursów zawodowych, kursów umiejętności zawodowych, organizacja kursów umiejętności zawodowych dla uczniów liceów ogólnokształcących, zwiększających ich szanse na przyszłe zatrudnienie, dodatkowe zajęcia specjalistyczne realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno-gospodarczego, umożliwiające uczniom uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy i umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych, wsparcie dla uczniów obejmujące zdobywanie dodatkowych uprawnień zwiększających ich szanse na rynku pracy. 18 Pozostałe formy współpracy z otoczeniem szkół skierowane do uczniów szkół ponadgimnazjalnych

 zapewnienie nauczycielom kształcenia zawodowego możliwości aktualizowania swojej wiedzy przez bezpośredni kontakt z rzeczywistym środowiskiem pracy – organizacja praktyk i staży w przedsiębiorstwach (trwających minimum 40 godzin),  doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu, związanych z nauczanym zawodem we współpracy z uczelniami (trwające minimum 40 godzin),  zwiększenie dostępu nauczycieli do nowoczesnych technik i technologii,  studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych, mające na celu przeciwdziałanie brakom kadrowym,  szkolenia kaskadowe dla nauczycieli organizowane i prowadzone przez kadrę ośrodków doskonalenia nauczycieli. 19 Doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego

Ustawowym zadaniem ckziu jest współpraca z pracodawcami, a ponadto prowadzenie kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej. Wybrane ckziu mogą specjalizować się w określonej branży. W tym zakresie centra te będą mogły podejmować następujące działania:  inicjowanie współpracy szkół z pracodawcami, w tym monitorowanie potrzeb szkół i pracodawców w zakresie współpracy, także w zakresie staży nauczycieli i praktycznej nauki zawodu uczniów, w tym, uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;  prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami i uczelniami oraz ośrodkami doskonalenia nauczycieli;  tworzenie sieci współpracy szkół kształcących w danej branży w celu wymiany dobrych praktyk;  wdrażanie i upowszechnianie nowych technologii; Tworzenie i rozwój centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego (ckziu)

 opracowywanie i upowszechnianie elastycznych form kształcenia zawodowego osób dorosłych;  tworzenie wyspecjalizowanych ośrodków egzaminacyjnych;  organizowanie praktyk pedagogicznych dla przyszłych nauczycieli kształcenia zawodowego oraz nauczycieli stażystów;  realizacja usług doradztwa zawodowego z wykorzystaniem narzędzi służących diagnozie kompetencji dorosłych, nabytych podczas edukacji formalnej i pozaformalnej oraz nieformalnego uczenia się;  gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej o możliwościach kształcenia, szkolenia i zatrudnienia, w tym również w wersji online, z uwzględnieniem aktualnej sytuacji na lokalnym/ regionalnym rynku pracy;  prowadzenie współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli w zakresie doskonalenia osób realizujących zadania z zakresu doradztwa zawodowego. Tworzenie i rozwój centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego (ckziu)

 konsultacja i ocena merytoryczna programów nauczania oraz innowacji pedagogicznych wdrażanych w szkołach zawodowych,  organizowanie kursów przygotowawczych na studia,  dodatkowe zajęcia specjalistyczne umożliwiające uczniom i słuchaczom uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy i umiejętności,  udział uczniów szkół zawodowych w zajęciach prowadzonych w szkole wyższej, w tym w zajęciach laboratoryjnych, kołach i obozach naukowych,  prowadzenie zajęć w szkołach przez pracowników naukowych oraz studentów,  obejmowanie patronatem wybranych klas w szkołach zawodowych,  kształcenie pedagogiczne i podnoszenie kwalifikacji pracodawców celem umożliwienia prowadzenia zajęć w szkołach zawodowych,  uruchamianie studiów podyplomowych przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych,  doskonalenie nauczycieli języka obcego zawodowego,  wspólne działania na rzecz rozwoju doradztwa edukacyjno-zawodowego. Możliwe obszary współpracy szkół zawodowych ze szkołami wyższymi

 tworzenie w gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, centrach kształcenia zawodowego i ustawicznego szkolnych punktów informacji i kariery (SPInKa), wyposażonych w odpowiedni sprzęt i materiały oraz umożliwiających realizację doradztwa dla uczniów, słuchaczy i innych osób dorosłych, w formie grupowej i indywidualnej,  organizacja studiów podyplomowych z zakresu doradztwa zawodowego dla osób nie posiadających kwalifikacji z tego zakresu,  wsparcie nauczycieli i specjalistów (wychowawców grup wychowawczych, nauczycieli, psychologów, pedagogów, doradców zawodowych) w realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego, w tym również w postaci materiałów i narzędzi wzbogacających warsztat ich pracy,  organizacja zewnętrznego wsparcia szkół i placówek w obszarze doradztwa zawodowego, w tym rozwój informacji edukacyjno-zawodowej Wsparcie doradztwa zawodowego w regionie

Dziękuję za uwagę