„Pomóż Kubie zostać przedsiębiorcą” II DZIELNICOWY KONKURS DORADZTWA ZAWODOWEGO „Pomóż Kubie zostać przedsiębiorcą” Warszawa - Wola.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

„ZDOLNY UCZEŃ I JEGO SOJUSZNICY”
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
Wykonał : Jakub Świątkowski
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
1.
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
Warszawski system doradztwa zawodowego
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
JANUSZ KORCZAK ,,Dziecko chce być dobre
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Wywiad Pytały: Katarzyna Załupska, Julia Kowalska i Weronika Błażejewska. Wywiadu udzieliła: Mirosława Salamon.
Adrianna Romaniec prezentacja końcowa Grupa 1015
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
JEST TYLE MOŻLIWOŚCI TA PREZENTACJA POMOŻE CI WYBRAĆ NAJLEPSZĄ
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Co dalej Gimnazjalisto ?
Jak wybrać zawód?.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
To coś dla mnie! WOLONTARIAT przyłącz się!. CZYM JEST WOLONTARIAT? Wolontariat to:  świetna przygoda  nowe doświadczenia i znajomości  możliwość sprawdzenia.
Projekt „MOJA SZKOŁA MOJĄ SZANSĄ” Gimnazjum im. C. Miłosza w Mierzęcicach Projekt „MOJA SZKOŁA MOJĄ SZANSĄ” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Planowanie własnej przyszłości
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Prezentacja Andżelika Bajan KrDzTo1011. Plan prezentacji Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 2 Ćwiczenie 2 Ćwiczenie 2 Ćwiczenie.
ANKIETA SZKOLNA Ankieta dotyczy codziennego życia uczniów naszej szkoły, a także ich zainteresowań.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
XVI Liceum Profilowane CXIII Liceum Ogólnokształcące Technikum nr 11
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Doradztwo zawodowe dla młodzieży – aktywność zawodowa niepełnospraw nych SOSW dla Niesłyszących im. Janusz Korczaka w Krakowie.
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2015 r. „Poznaję siebie – poznaję zawody”- prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych z uczniami klas drugich gimnazjum „Oferta.
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
PRAWA dziecka.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
,, PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ A OCZEKIWANIA RYNKU PRACY’’
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna to miejsca i czas, kiedy uczniowie:  zdobywają.
JAK ROZWIJAĆ ZAINTERESOWANIA I PASJE DZIECI Nie rodzimy się ze zdolnościami. Nie ma genów odpowiedzialnych za talent lub jakieś umiejętności. Nabywamy.
Grupa IX na tropie zawodowych możliwości Grupa IX na tropie zawodowych możliwości.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
EWALUACJA DOTYCZĄCA BADANIA LOSÓW ABSOLWENTÓW (rocznik ) w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie.
Opracowała Izabela Suckiel W WCIES, marzec 2017
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE WYBIERAM, WIĘC MYŚLĘ…
Zawody w moim najbliższym otoczeniu
Zapis prezentacji:

„Pomóż Kubie zostać przedsiębiorcą” II DZIELNICOWY KONKURS DORADZTWA ZAWODOWEGO „Pomóż Kubie zostać przedsiębiorcą” Warszawa - Wola

Wprowadzenie – kto jest kim w mojej prezentacji  Kim jest Kuba? Kuba to każdy z nas, moi koledzy i koleżanki, ja – każde dziecko, które marzy o tym co będzie robiło gdy dorośnie, każdy uczeń, który zaczyna zastanawiać się nad swoją przyszłością – wyborem kolejnej szkoły, klubu sportowego, zajęć dodatkowych – bo te wszystkie marzenia, decyzje i pragnienia pomogą nam kiedyś wybrać zawód. Ważne jest, żebyśmy wybrali taki zawód, który będzie dawał nam satysfakcję – który będzie zgodny z naszymi zainteresowaniami i predyspozycjami, czyli tym co umiemy najlepiej i do czego mamy tak zwane wrodzone zdolności.

Wprowadzenie – kto jest kim w mojej prezentacji KKto to jest przedsiębiorca i czym się zajmuje? Przedsiębiorcą * jest właściciel przedsiębiorstwa [ synonimy tego słowa to człowiek interesu, biznesmen]; przedsiębiorstwo z kolei to samodzielna jednostka gospodarcza obejmująca jeden zakład produkcyjny lub większą ich liczbę. *

PPrzedsiębiorca więc daje sam sobie pracę, ale też może zatrudniać innych ludzi. Może być firmą jednoosobową lub zakładem wieloosobowym. Myślę, że ważne jest to, że przedsiębiorca sam decyduje o tym co i jak, z kim i gdzie będzie robił. Sam decyduje o wszystkim, ale też przede wszystkim jest sam za wszystko odpowiedzialny.

Aby Kuba mógł zostać przedsiębiorcą powinien… skończyć szkołę podstawową; ukończyć gimnazjum; Zdecydować co wybrać: liceum, a może technikum lub szkołę zawodową ; Ukończyć studia, które będą związane z tym, czym chce się zajmować lub podjąć pracę w wyuczonym zawodzie i… zostać przedsiębiorcą!

SZKOŁA PODSTAWOWA: KUBA potrafi nazwać i rozpoznać swoje zainteresowania. KUBA zna zawody wykonywane w najbliższym otoczeniu. GIMNAZJUM KUBA potrafi określić swoje preferencje zawodowe, zna mocne i słabe strony. SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA KUBA dokonuje wyboru zawodu związanego z obszarem zainteresowań. KUBA jako ABSOLWENT SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ: Zdaje maturę z wybranych rozszerzeń, podejmuje studia zgodnie z wybranymi przedmiotami rozszerzonymi, podejmuje pracę zgodną ze swoimi zainteresowaniami.

Aby Kuba mógł zostać przedsiębiorcą potrzebuje od najmłodszych lat… wsparcia:  rodziców  rodziny  szkoły: nauczycieli i pedagogów  kolegów i koleżanek

Orientacja zawodowa Kuby w szkole podstawowej polega na poznaniu samego siebie, swoich mocnych i słabych stron, wdrożeniu do samokształcenia, porównaniu siebie z innymi, odgrywaniu ról w grupie. To w szkole, zwłaszcza podstawowej, nauczyciele pomogą Kubie poznać jego uzdolnienia i mocne strony, podpowiedzą mu na jakie zajęcia dodatkowe powinien uczęszczać aby mógł się jak najpełniej rozwijać, a w przypadku, gdy ma jakieś problemy - nad czym musi jeszcze pracować …

Kuba w szkole podstawowej po raz pierwszy uświadamia sobie zależność pomiędzy satysfakcją jaką daje mu bycie dobrym lub najlepszym w czymś co robi, a tym z jakim zapałem do tego podchodzi. Szkoła jest też miejscem, w którym zauważa, że najlepiej sprawdza się w tym co lubi robić: sport, matematyka, pisanie opowiadań albo informatyka. Szkoła w porozumieniu z rodzicami kieruje więc Kubę na zajęcia, na których może pogłębiać i rozwijać swoją wiedzę i umiejętności.

„ Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał” a tak naprawdę, to czego Kuba nie nauczy się w szkole, nie przećwiczy będąc dzieckiem, tego Jakub nie opanuje i nie zastosuje w dorosłym życiu. Na przykład: Jeżeli Kuba nie nauczy się pracy w grupie, podziału zadań i odpowiedzialności za ich wykonywanie, to jako dorosły przedsiębiorca może próbować wszystko robić sam za swoich pracowników lub zrzucać na innych swoje obowiązki. W pierwszym i drugim przypadku będzie tak funkcjonował do pewnego czasu, jednak nie uda się to długo. Zmęczenie i frustracja spowodują, że Jakub straci zaufanie swoich współpracowników bądź sam najzwyczajniej w świecie … fizycznie „wysiądzie” i przypłaci ten brak umiejętności, i wiedzy zdrowiem.

Pomoc rodziców i nauczycieli ma olbrzymie znaczenie w wyborze Kuby. Jeżeli Kuba ma zdolności manualne, ale nie lubi grać na pianinie, to nie warto zmuszać go wyboru szkoły muzycznej i takiej, w której nie ma zajęć technicznych. Kuba będzie miał poważny problem w sytuacji, gdy rodzice zdecydują za niego, nie biorąc pod uwagę jego predyspozycji i zainteresowań.

Oczywiście można i należy Kubie pomóc, zasugerować, pokazać, wytłumaczyć na czym polega dana praca, jakie przynosi efekty i korzyści, ale … wybór musi być wyborem Kuby, który dokonuje go świadomie wykorzystując wiedzę zdobywaną w szkole realizującej program doradztwa zawodowego.

Ktoś kto nie lubi ludzi nie będzie dobrym lekarzem, fryzjerem, nauczycielem, ktoś, kto nie umie pokonać swojej nieśmiałości nie będzie dobrym sprzedawcą, a osoba mdlejąca na widok krwi nie sprawdzi się jako ratownik medyczny lub pielęgniarka…

Wniosek nr 1: Aby Kuba mógł zostać przedsiębiorcą od początku swojej edukacji musi poznawać swoje mocne i słabe strony, predyspozycje.Musi znać spektrum zawodów, w których można wykorzystać jego zainteresowania – połączyć to co lubi z tym, co przyniesie mu realne korzyści.

Wniosek nr 2 : Aby Kuba mógł zostać przedsiębiorcą musi być objęty programem doradztwa zawodowego. Rodzice Kuby także muszą skorzystać z pomocy szkoły, aby pomóc swojemu dziecku w świadomym wyborze zawodu. Szkoły, do których uczęszcza lub będzie uczęszczał Kuba, muszą rzetelnie realizować program doradztwa zawodowego.

Dziękuję za uwagę i zapoznanie się z moimi przemyśleniami. Rafał Domański klasa VI a Szkoła Podstawowa nr 166 im. Żwirki i Wigury w Warszawie