„Pomóż Kubie zostać przedsiębiorcą” II DZIELNICOWY KONKURS DORADZTWA ZAWODOWEGO „Pomóż Kubie zostać przedsiębiorcą” Warszawa - Wola
Wprowadzenie – kto jest kim w mojej prezentacji Kim jest Kuba? Kuba to każdy z nas, moi koledzy i koleżanki, ja – każde dziecko, które marzy o tym co będzie robiło gdy dorośnie, każdy uczeń, który zaczyna zastanawiać się nad swoją przyszłością – wyborem kolejnej szkoły, klubu sportowego, zajęć dodatkowych – bo te wszystkie marzenia, decyzje i pragnienia pomogą nam kiedyś wybrać zawód. Ważne jest, żebyśmy wybrali taki zawód, który będzie dawał nam satysfakcję – który będzie zgodny z naszymi zainteresowaniami i predyspozycjami, czyli tym co umiemy najlepiej i do czego mamy tak zwane wrodzone zdolności.
Wprowadzenie – kto jest kim w mojej prezentacji KKto to jest przedsiębiorca i czym się zajmuje? Przedsiębiorcą * jest właściciel przedsiębiorstwa [ synonimy tego słowa to człowiek interesu, biznesmen]; przedsiębiorstwo z kolei to samodzielna jednostka gospodarcza obejmująca jeden zakład produkcyjny lub większą ich liczbę. *
PPrzedsiębiorca więc daje sam sobie pracę, ale też może zatrudniać innych ludzi. Może być firmą jednoosobową lub zakładem wieloosobowym. Myślę, że ważne jest to, że przedsiębiorca sam decyduje o tym co i jak, z kim i gdzie będzie robił. Sam decyduje o wszystkim, ale też przede wszystkim jest sam za wszystko odpowiedzialny.
Aby Kuba mógł zostać przedsiębiorcą powinien… skończyć szkołę podstawową; ukończyć gimnazjum; Zdecydować co wybrać: liceum, a może technikum lub szkołę zawodową ; Ukończyć studia, które będą związane z tym, czym chce się zajmować lub podjąć pracę w wyuczonym zawodzie i… zostać przedsiębiorcą!
SZKOŁA PODSTAWOWA: KUBA potrafi nazwać i rozpoznać swoje zainteresowania. KUBA zna zawody wykonywane w najbliższym otoczeniu. GIMNAZJUM KUBA potrafi określić swoje preferencje zawodowe, zna mocne i słabe strony. SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA KUBA dokonuje wyboru zawodu związanego z obszarem zainteresowań. KUBA jako ABSOLWENT SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ: Zdaje maturę z wybranych rozszerzeń, podejmuje studia zgodnie z wybranymi przedmiotami rozszerzonymi, podejmuje pracę zgodną ze swoimi zainteresowaniami.
Aby Kuba mógł zostać przedsiębiorcą potrzebuje od najmłodszych lat… wsparcia: rodziców rodziny szkoły: nauczycieli i pedagogów kolegów i koleżanek
Orientacja zawodowa Kuby w szkole podstawowej polega na poznaniu samego siebie, swoich mocnych i słabych stron, wdrożeniu do samokształcenia, porównaniu siebie z innymi, odgrywaniu ról w grupie. To w szkole, zwłaszcza podstawowej, nauczyciele pomogą Kubie poznać jego uzdolnienia i mocne strony, podpowiedzą mu na jakie zajęcia dodatkowe powinien uczęszczać aby mógł się jak najpełniej rozwijać, a w przypadku, gdy ma jakieś problemy - nad czym musi jeszcze pracować …
Kuba w szkole podstawowej po raz pierwszy uświadamia sobie zależność pomiędzy satysfakcją jaką daje mu bycie dobrym lub najlepszym w czymś co robi, a tym z jakim zapałem do tego podchodzi. Szkoła jest też miejscem, w którym zauważa, że najlepiej sprawdza się w tym co lubi robić: sport, matematyka, pisanie opowiadań albo informatyka. Szkoła w porozumieniu z rodzicami kieruje więc Kubę na zajęcia, na których może pogłębiać i rozwijać swoją wiedzę i umiejętności.
„ Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał” a tak naprawdę, to czego Kuba nie nauczy się w szkole, nie przećwiczy będąc dzieckiem, tego Jakub nie opanuje i nie zastosuje w dorosłym życiu. Na przykład: Jeżeli Kuba nie nauczy się pracy w grupie, podziału zadań i odpowiedzialności za ich wykonywanie, to jako dorosły przedsiębiorca może próbować wszystko robić sam za swoich pracowników lub zrzucać na innych swoje obowiązki. W pierwszym i drugim przypadku będzie tak funkcjonował do pewnego czasu, jednak nie uda się to długo. Zmęczenie i frustracja spowodują, że Jakub straci zaufanie swoich współpracowników bądź sam najzwyczajniej w świecie … fizycznie „wysiądzie” i przypłaci ten brak umiejętności, i wiedzy zdrowiem.
Pomoc rodziców i nauczycieli ma olbrzymie znaczenie w wyborze Kuby. Jeżeli Kuba ma zdolności manualne, ale nie lubi grać na pianinie, to nie warto zmuszać go wyboru szkoły muzycznej i takiej, w której nie ma zajęć technicznych. Kuba będzie miał poważny problem w sytuacji, gdy rodzice zdecydują za niego, nie biorąc pod uwagę jego predyspozycji i zainteresowań.
Oczywiście można i należy Kubie pomóc, zasugerować, pokazać, wytłumaczyć na czym polega dana praca, jakie przynosi efekty i korzyści, ale … wybór musi być wyborem Kuby, który dokonuje go świadomie wykorzystując wiedzę zdobywaną w szkole realizującej program doradztwa zawodowego.
Ktoś kto nie lubi ludzi nie będzie dobrym lekarzem, fryzjerem, nauczycielem, ktoś, kto nie umie pokonać swojej nieśmiałości nie będzie dobrym sprzedawcą, a osoba mdlejąca na widok krwi nie sprawdzi się jako ratownik medyczny lub pielęgniarka…
Wniosek nr 1: Aby Kuba mógł zostać przedsiębiorcą od początku swojej edukacji musi poznawać swoje mocne i słabe strony, predyspozycje.Musi znać spektrum zawodów, w których można wykorzystać jego zainteresowania – połączyć to co lubi z tym, co przyniesie mu realne korzyści.
Wniosek nr 2 : Aby Kuba mógł zostać przedsiębiorcą musi być objęty programem doradztwa zawodowego. Rodzice Kuby także muszą skorzystać z pomocy szkoły, aby pomóc swojemu dziecku w świadomym wyborze zawodu. Szkoły, do których uczęszcza lub będzie uczęszczał Kuba, muszą rzetelnie realizować program doradztwa zawodowego.
Dziękuję za uwagę i zapoznanie się z moimi przemyśleniami. Rafał Domański klasa VI a Szkoła Podstawowa nr 166 im. Żwirki i Wigury w Warszawie