Przedszkole Publiczne Nr 5 w Łomży „Rozwijanie zdolności plastycznych dzieci 4, 5, 6- letnich poprzez udział w różnorodnych zajęciach i zabawach” Martyna Napiwodzka
Rodzaj innowacji pedagogicznej: - programowa, - metodyczna Okres wdrażania innowacji: 1.09.2012 r. do 31. 05. 2013 r Adresaci: 3 grupy przedszkolne 4, 5, 6 latki
Skąd wzięła się potrzeba innowacji? duża liczba dzieci utalentowanych plastycznie i przejawiających zainteresowanie działalnością plastyczną umożliwienie dziecku rozwijania jego zdolności plastycznych oraz poznawanie i wyrażanie siebie w formie ekspresji plastycznej
Od programu do innowacji W krainie plastyki Program dla dzieci wykazujących szczególne uzdolnienia plastyczne. Głównym celem tego programu jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka w zakresie: jego wrodzonych możliwości twórczych, poznawania i wyrażania siebie w formie ekspresji plastycznej, kształtowania twórczej postawy
Zgodność z podstawą programową Treści innowacji były zintegrowane z obszarami podstawy programowej wychowania przedszkolnego, a forma prowadzonych zajęć przyczyni się do realizacji treści wykraczających poza podstawę programową i realizowany w naszym przedszkolu program „Zanim zostanę pierwszakiem”.
Na zajęcia uczęszczały dzieci uzdolnione, miały także do nich dostęp dzieci wykazujące zainteresowania plastyczne z grup 4, 5 i 6 – latków. Zajęcia prowadzone były raz w tygodniu lub w każdej wolnej chwili dnia, np. w ranku lub popołudniu.
Oprócz technik często stosowanych w pracy z dziećmi stosowane były również techniki mniej popularne, takie jak malowanie węglem, gąbką, rysowanie świecą, origami, quilling, a nawet prace wykonywane techniką decoupaqu. Stosowanie różnorodnych technik motywuje dzieci do działania i twórczej ekspresji, jednocześnie uatrakcyjniając zajęcia i sprawiając bardziej interesującymi i ciekawymi dla dziecka.
Efekty innowacji Dzieci: · poznały różne techniki plastyczne · czerpały radość z procesu twórczego oraz poznawania i wyrażania siebie w formie ekspresji plastycznej. · rozwijały kreatywność dziecięcą. · doskonaliły motorykę małą i dużą, wyrabiając płynność i szybkość ruchów. · prezentowały swoje umiejętności plastyczne przed kolegami z przedszkola i rodziną
Działania zrealizowane z udziałem dzieci
Dzieci brały także udział w konkursach plastycznych, o charakterze miejscowym i ogólnopolskim, niejednokrotnie zdobywając miejsca na podium.
Szkoła moich marzeń
Malujemy wiersze Juliana Tuwima
Hanka Bielicka w oczach dziecka
Realizacja innowacji przyczyniła się do uzyskania przez nasze przedszkole tytułu „Szkoły odkrywców talentów.” Tytuł ten otrzymaliśmy z Ośrodka Rozwoju Edukacji prowadzonego przez Ministra Edukacji Narodowej za podejmowanie i realizację działań na rzecz podnoszenia jakości edukacji.
W związku z osiągnięciem tytułu, została zorganizowana wystawa prac dzieci pt.: „To co widzę, to co czuję wyobraźnią namaluję”. W jej ramach zostały zaprezentowane prace, które dzieci wykonywały przez cały rok trwania innowacji oraz prace specjalnie przygotowane na wystawę. Osiągnięcia dzieci oraz wytwory ich pracy mieli okazję oglądać rodzice oraz zaproszeni z tej okazji goście. Dzieci były bardzo dumne i zadowolone z efektów końcowych swojej pracy.
kontynuacja działań, ale już nie pod nazwą innowacji, Co dalej? kontynuacja działań, ale już nie pod nazwą innowacji, • wyasygnowanie środków z Urzędu Miasta na realizację działań poza podstawą programową
Refleksje nauczyciela nowe wyzwanie, będące jednocześnie nowym inspirującym doświadczeniem, samokształcenie, poznawanie nowych metod, technik plastycznych, spełnianie się w tym, w czym dobrze się czuje i co lubię...
Dziękuję za uwagę...