1. Rodzaje ć wicze ń ruchowych.  Ć wiczenia fizyczne; czynno ś ci ruchowe wielokrotnie powtarzane, w celu nabycia wprawy i uzyskania sprawno ś ci w funkcjonowaniu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wzmacniacz operacyjny
Advertisements

WADY POSTAWY najprostsze sposoby pomocy wskazówki dla rodziców
Krajobraz i jego elementy
Mateusz Siuda klasa IVa
Wykonała : Zuzanna Tomaszewska Aktywność fizyczna i jej wpływy na zdrowie.
-systemem od ż ywiania si ę polegaj ą cym na dostosowaniu ilo ś ci i rodzaju pokarmu do potrzeb organizmu (od ż ywianie si ę ) -sposobem od ż ywiania si.
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Zabawa  to wszelkie stany aktywno ś ci ludzi i zwierz ą t, w których nie potrafimy dopatrzy ć si ę motywu, jakim mo ż e by ć zaspokajanie ż yciowych potrzeb,
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
ABC ćwiczeń seniora Mgr Agnieszka Wnuk
WADY POSTAWY ORAZ ĆWICZENIA KRĘGOSŁUPA W RAMACH CODZIENNEJ GIMNASTYKI
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
„Pojęcie fitnessu oraz systematyzacja jego form”.
Gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń fizycznych, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Stosowane.
Gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń fizycznych, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Stosowane.
FORMY WYPOCZYNKU -BIERNY -CZYNNY. -BIERNY - OGLĄDANIE TELEWIZJI - GRANIE NA KOMPUTERZE - CZYTANIE KSIĄŻEK - MALOWANIE - GRANIE NA INSTRUMENTACH.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
„Zabawy i gry w procesie nauczania pływania” Opracował: Rafał Szatkowski.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Niepewności pomiarowe. Pomiary fizyczne. Pomiar fizyczny polega na porównywaniu wielkości mierzonej z przyjętym wzorcem, czyli jednostką. Rodzaje pomiarów.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy pod hasłem „Dźwigaj mniej” Październik 2007.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Podstawowe pojęcia termodynamiki chemicznej -Układ i otoczenie, składniki otoczenia -Podział układów, fazy układu, parametry stanu układu, funkcja stanu,
Nordic Walking Przygotowała: Małgorzata Kurek. Co to jest Nordic Walking? Nordic Walking jest ciekawą i przyjemną formą odpoczynku. Polega on na marszu.
Trening cardio Gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i pozbyć się cellulitu, warto zdecydować się na trening cardio, który nie tylko pomoże spalić tłuszcz,
Mgr Agnieszka Wnuk KRĘGOSŁUP Mgr Agnieszka Wnuk
CO WARTO ZROBIĆ DLA SWOJEGO CIAŁA czyli jak kształtować zdrowe nawyki ruchowe profilaktyka wad postawy COLLEGIUM MEDICUM Bydgoszcz Katedra i Zakład Podstaw.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
ZDROWY STYL ŻYCIA GIMNASTYKA PROZDROWOTNA. Gimnastyka prozdrowotna - czyli kompleksowy program aktywności ruchowej mający na celu skuteczną odbudowę kondycji.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Jak sobie z nim radzić ?.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Zjawisko fotoelektryczne zewnętrzne i wewnętrzne
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Pole magnetyczne Magnes trwały – ma dwa bieguny - biegun północny N i biegun południowy S.                                                                                                                                                                     
Pływanie osób niepełnosprawnych – rehabilitacja, sport i turystyka.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Własności elektryczne materii
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Wykonał: Mgr Inż. Krzysztof Harwacki. Value Mapping for Lean management Sytuacja stanowi mały, prosty przykład zastosowania mapowania strumienia wartości.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy Ćwiczenia dla osób narażonych na obciążenie statyczne mięśni – praca siedząca Październik 2007.
Aktywność fizyczna Dobre nawyki Siedzenie odpowiednie Stanowisko pracy Sport Twoja kondycja psychiczna Pozostając w ruchu organizm produkuje więcej.
SOCCER ITALIAN STYLE OBOZY SOCCER ITALIAN WE WŁOSZECH Florencja – rok 2014 S. BombardieriM. Mazzantini.
Podstawa programowa WF założenia
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Analiza obciążeń treningowych w okresie przygotowawczym i startowym
RUCH jest : potrzebą biologiczną zwierząt i ludzi,
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
INFORMACJE DLA RODZICÓW ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY
Podstawa programowa WF założenia
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
Zapis prezentacji:

1. Rodzaje ć wicze ń ruchowych.  Ć wiczenia fizyczne; czynno ś ci ruchowe wielokrotnie powtarzane, w celu nabycia wprawy i uzyskania sprawno ś ci w funkcjonowaniu organizmu. W wychowaniu fizycznym stosuje si ę ró ż ne rodzaje ć wicze ń, które mo ż na podzieli ć ze wzgl ę du na: struktur ę wykonywanych ruchów; - na cykliczne i acykliczne; struktur ę wykonywanych ruchów; - na cykliczne i acykliczne; charakter rozwijanych zdolno ś ci motorvcznvch: - na ć wiczenia szybko ś ci, si ł y, wytrzyma ł o ś ci, zwinno ś ci /koordynacji ruchowej/, mocy, gibko ś ci; charakter rozwijanych zdolno ś ci motorvcznvch: - na ć wiczenia szybko ś ci, si ł y, wytrzyma ł o ś ci, zwinno ś ci /koordynacji ruchowej/, mocy, gibko ś ci; charakter pracy mi ęś niowej; - na ć wiczenia statyczne i dynamiczne; charakter pracy mi ęś niowej; - na ć wiczenia statyczne i dynamiczne; intensywno ść wykonywanej pracy: - na ć wiczenia o umiarkowanej, du ż ej, submaksymalnej i maksymalnej intensywno ś ci; intensywno ść wykonywanej pracy: - na ć wiczenia o umiarkowanej, du ż ej, submaksymalnej i maksymalnej intensywno ś ci; w treningu sportowym: - na ć wiczenia ogólne, ukierunkowane i specjalne. w treningu sportowym: - na ć wiczenia ogólne, ukierunkowane i specjalne..

 Ć wiczenia kszta ł tuj ą ce To ć wiczenia, za pomoc ą, których mo ż na wp ł yn ąć na prawid ł owy rozwój, ca ł ego organizmu, a zw ł aszcza uk ł adu mi ęś niowego, kszta ł towanie prawid ł owej postawy cia ł a ucznia oraz na rozwój jego zdolno ś ci motorycznych. To ć wiczenia, za pomoc ą, których mo ż na wp ł yn ąć na prawid ł owy rozwój, ca ł ego organizmu, a zw ł aszcza uk ł adu mi ęś niowego, kszta ł towanie prawid ł owej postawy cia ł a ucznia oraz na rozwój jego zdolno ś ci motorycznych. Prowadzone s ą najcz ęś ciej w pocz ą tkowej cz ęś ci lekcji zgodnie z tokiem gimnastyki podstawowej. Dzielimy je schematycznie wed ł ug cz ęś ci cia ł a:/ ć wiczenia ramion, ć wiczenia szyi,- ć wiczenia nóg, ć wiczenia tu ł owia/. Prowadzone s ą najcz ęś ciej w pocz ą tkowej cz ęś ci lekcji zgodnie z tokiem gimnastyki podstawowej. Dzielimy je schematycznie wed ł ug cz ęś ci cia ł a:/ ć wiczenia ramion, ć wiczenia szyi,- ć wiczenia nóg, ć wiczenia tu ł owia/. Wszystkie ć wiczenia kszta ł tuj ą ce ucze ń wykona ć mo ż e w formie wolnej /przez siebie samego/, z przyborem lub na przyrz ą dach stanowi ą cych podstawowe wyposa ż enie sali gimnastycznej, z udzia ł em muzyki mechanicznej, instrumentami perkusyjnymi, z akompaniamentem itp...„ Wszystkie ć wiczenia kszta ł tuj ą ce ucze ń wykona ć mo ż e w formie wolnej /przez siebie samego/, z przyborem lub na przyrz ą dach stanowi ą cych podstawowe wyposa ż enie sali gimnastycznej, z udzia ł em muzyki mechanicznej, instrumentami perkusyjnymi, z akompaniamentem itp...„.

Ć wiczenia kszta ł tuj ą ce w lekcji wychowania fizycznego Zadania ć wicze ń kszta ł tuj ą cych. Ć wiczenia kszta ł tuj ą ce pe ł ni ą funkcj ę ć wicze ń ogólnorozwojowych. Do ich podstawo­wych zada ń mo ż na zaliczy ć :  wszechstronne rozwijanie mi ęś ni szkieletowych pod wzgl ę dem si ł y, d ł ugo ś ci i elastyczno ś ci,  wyrabianie obszerno ś ci ruchów poprzez zwi ę kszenie ruchomo ś ci w stawach,  zwi ę kszanie elastyczno ś ci wi ą zade ł, torebek stawowych i ś ci ę gien,  kszta ł towanie prawid ł owej postawy cia ł a,  przygotowanie organizmu do wysi ł ku czekaj ą cego go w g ł ównej cz ęś ci lekcji [Jezierski 1996].  ć wiczenia kszta ł tuj ą ce mog ą by ć tak ż e ź ród ł em wiadomo ś ci o wp ł ywie ruchu na organizm, poznawania poszczególnych partii mi ęś niowych - „uczenia si ę w ł asnego cia ł a". Samodzielne przygotowywanie ich przez uczniów stanowi doskona łą form ą wspó ł pracy nauczyciela z wychowankiem poprzez wdra ż anie go do wspó ł tworzenia lekcji.

 Ć wiczenia porz ą dkowe; Wchodz ą w sk ł ad ć wicze ń gimnastycznych, maj ą du ż e znaczenie wychowawcze oraz pomocnicze w prawid ł owej organizacji i przeprowadzeniu zaj ęć gimnastycznych. Do ć wicze ń porz ą dkowych zalicza si ę : ć wiczenia musztry -komendy, zbiórki, odliczania, zwroty w miejscu i w marszu, zmiany szyków, marsze, bieg, kolumny ć wiczebne w rz ę dzie, w szeregu, w dwurz ę dzie, w dwuszeregu itd..., ć wiczenia musztry -komendy, zbiórki, odliczania, zwroty w miejscu i w marszu, zmiany szyków, marsze, bieg, kolumny ć wiczebne w rz ę dzie, w szeregu, w dwurz ę dzie, w dwuszeregu itd..., zabawy i gry ruchowe, elementy ta ń ców, korowody, kroki taneczne itp., zabawy i gry ruchowe, elementy ta ń ców, korowody, kroki taneczne itp., ć wiczenia te przyczyniaj ą si ę do wyrabiania nawyku dobrej postawy, prawid ł owego chodu i biegu oraz dyscypliny ć wicz ą cych. ć wiczenia te przyczyniaj ą si ę do wyrabiania nawyku dobrej postawy, prawid ł owego chodu i biegu oraz dyscypliny ć wicz ą cych. wyst ę puj ą przewa ż nie w cz ęś ci wst ę pnej lekcji i podczas czynno ś ci organizatorskich przy tzw. „ rozgrzewce",, wyst ę puj ą przewa ż nie w cz ęś ci wst ę pnej lekcji i podczas czynno ś ci organizatorskich przy tzw. „ rozgrzewce",,.

 Ć wiczenia stosowane (u ż ytkowo-sportowe) S ą to naturalne ruchy i czynno ś ci wyst ę puj ą ce w ż yciu codziennym oraz ruchy celowo skonstruowane, wyrozumowane, stosowane tylko w gimnastyce / ć wiczenia zwinno ś ciowe, akrobatyczne/. S ą to naturalne ruchy i czynno ś ci wyst ę puj ą ce w ż yciu codziennym oraz ruchy celowo skonstruowane, wyrozumowane, stosowane tylko w gimnastyce / ć wiczenia zwinno ś ciowe, akrobatyczne/. Zadaniem ich jest ogólny rozwój organizmu ucznia oraz wyrobienie u ć wicz ą cych podstawowych zdolno ś ci motorycznych. Zadaniem ich jest ogólny rozwój organizmu ucznia oraz wyrobienie u ć wicz ą cych podstawowych zdolno ś ci motorycznych. Rodzaje ć wicze ń to.: - ć wiczenia równowa ż ne na przyrz ą dach, zwisy i podpory, ć wiczenia zwinno ś ciowo-akrobatyczne, skoki. Rodzaje ć wicze ń to.: - ć wiczenia równowa ż ne na przyrz ą dach, zwisy i podpory, ć wiczenia zwinno ś ciowo-akrobatyczne, skoki. W sk ł ad ć wicze ń stosowanych wchodz ą podstawowe funkcje u ż ytkowe jak: rzuty, chwyty, d ź wigania, ró ż ne odmiany biegu i chodu. W sk ł ad ć wicze ń stosowanych wchodz ą podstawowe funkcje u ż ytkowe jak: rzuty, chwyty, d ź wigania, ró ż ne odmiany biegu i chodu..

3. Struktura rozgrzewki:  podzia ł ć wicze ń kszta ł tuj ą cych, ze wzgl ę du na:  charakter pracy mi ęś niowej;  anatomicznej budowy cia ł a;  na rodzaj ć wicze ń kszta ł tuj ą cych;  kszta ł towanie sprawno ś ci motorycznej;  zasady prowadzenia ć wicze ń ruchowych /pozycje wyj ś ciowe, kierunki ruchu, p ł aszczyzny ruchu i osie ruchu/;  dobór i uszeregowanie ć wicze ń, ze wzgl ę du na:  warunki zewn ę trzne;  diagnozy indywidualnej i grupowej klasy;  wykorzystanie przyborów i przyrz ą dów;  kolejno ść ć wicze ń kszta ł tuj ą cych do rozgrzewki ogólnorozwojowej;  wg. Haliny M ł okosiewicz;  wg. Anny Ciechalewskiej i Ewy Kolarczyk;  wg. A. Kalinowskiego;  analiza zada ń dydaktycznych;  zewn ę trzna;  wewn ę trzna;  uk ł adanie ć wicze ń kszta ł tuj ą cych;

Podzia ł ć wicze ń kszta ł tuj ą cych, ze wzgl ę du na:  charakter pracy mi ęś niowej;  Ć wiczenia statyczne, charakteryzuj ą si ę utrzymaniem przyj ę tych pozycji lub po ł o ż e ń przy zachowaniu izometrycznego skurczu mi ęś ni,  Ć wiczenia dynamiczne, charakteryzuj ą si ę zmianami pozycji i po ł o ż e ń przy izotonicznym skurczu mi ęś ni  Ć wiczenia mieszane – łą cza prace dynamiczn ą i statyczn ą mi ęś ni  Z punktu widzenia anatomicznej budowy cia ł a mo ż na dokona ć podzia ł u:  Ć wiczenia ramion i obr ę czy barkowej – wznosy, opusty, przenosy, ugi ę cia, wyprosty, skurcze, wymachy, skr ę ty, kr ąż enia, odrzuty  Ć wiczenia tu ł owia i szyi – sk ł ony, opady, skr ę ty, skr ę tosk ł ony  Ć wiczenia nóg i obr ę czy biodrowej – wspi ę cia, obroty, przysiady, uniki, wypady, podskoki, przeskoki, skurcze, wymachy, odrzuty, wyprosty, wznosy, przenosy, kr ąż enia

 Pod wzgl ę dem rodzaju ć wiczenia kszta ł tuj ą ce dzielimy na:  Ć wiczenia wolne indywidualne,  Ć wiczenia ze wspó łć wicz ą cymi  Ć wiczenia z przyborem  Ć wiczenia na przyrz ą dach szwedzkich  Bior ą c pod uwag ę oddzia ł ywanie na organizm oraz kszta ł towanie sprawno ś ci motorycznej ć wiczenia kszta ł tuj ą ce dzielimy:  Si ł owe i skoczno ś ciowe  Zwinno ś ciowo-zr ę czno ś ciowe  Gibko ś ciowe  Wytrzyma ł o ś ciowe  Szybko ś ciowe

 Ze wzgl ę du na intensywno ść wykonywanej pracy dzielimy na:  Ć wiczenia o ma ł ej intensywno ś ci – t ę tno jest nieco wi ę ksze od warto ś ci spoczynkowej ( uderze ń na min). Spacery, zabawy  Ć wiczenia o umiarkowanej intensywno ś ci – t ę tno jest wy ż sze i wynosi uderze ń na min. Praca mo ż e trwa ć kilkadziesi ą t minut. Gry sportowe  Ć wiczenia o du ż ej intensywno ś ci – t ę tno uderze ń na min. Praca trwa od kilku do kilkunastu minut  Ć wiczenia o submaksymalnej intensywno ś ci – t ę tno uderze ń na min. S ą to obci ąż enia na poziomie wysokiego wytrenowania.  Ć wiczenia o maksymalnej intensywno ś ci – t ę tno ponad 180 uderze ń na min. Wykonywane s ą przez d ł u ż szy czas w treningu sportowym

 Z zastosowaniem muzyki dzielimy na:  Ć wiczenia rytmiczno taneczne – kojarzenie ruchu z muzyk ą, kszta ł c ą ś wiadomo ść muzyczn ą i poczucie estetyki ruchu  Ć wiczenia gimnastyczno – taneczne - (aerobic)  Ć wiczenia taneczne rytmiczno – muzyczne – (jazz - gimnastyka)  Ć wiczenia z przyborami – gimnastyka artystyczna

Zasady prowadzenia ć wicze ń ruchowych /pozycje wyj ś ciowe, kierunki ruchu, p ł aszczyzny ruchu i osie ruchu/ Pozycje wyj ś ciowe do ć wicze ń kszta ł tuj ą cych maj ą ogromne znaczenie w gimnas­tyce i nie tylko. Stwarzaj ą one lepsze warunku do wykonania danego ruchu lub ć wiczenia, a rodzaj przybranej pozycji wyj ś ciowej pozwala na kontrol ę ruchomo ś ci /koordynacji ruchu/ i wyrobienia mi ęś niowego. Pozycje wyj ś ciowe warunkuj ą wykonanie poprawnej formy ruchu, ko ń cowe za ś okre ś laj ą, czy ruch by ł wykonany poprawnie. Poprawno ść wykonania poszczególnych elementów ka ż dego ć wiczenia /pozycja wyj ś ciowa, ruch, pozycja ko ń cowa/ jest konsekwentn ą wspó ł zale ż no ś ci ą wszystkich postaw i ruchów.

Zasady prowadzenia ć wicze ń kszta ł tuj ą cych Du ż e znaczenie dla poprawnego przeprowadzenia ć wicze ń ma odpowiednio dobrana pozycja wyj ś ciowa.  G ł ówne pozycje wyj ś ciowe do ć wicze ń to:  pozycja wyj ś ciowa w staniu – postawa zasadnicza, swobodna, równowa ż na, w rozkroku, wykroku, zakroku  pozycja wyj ś ciowa w przysiadzie,  pozycja wyj ś ciowa w kl ę ku – kl ę k obunó ż, jednonó ż, jednonó ż w rozkroku, w wykroku, zakroku  pozycja wyj ś ciowa w siadzie – okroczny, skrzy ż ny, kl ę czny, prosty, prosty w rozkroku, rozkroczny, p ł otkarski  pozycja wyj ś ciowa w le ż eniu- ty ł em, przodem, bokiem, przerzutny,  pozycja wyj ś ciowa w podporze.  Z g ł ównych pozycji wyj ś ciowych wywodz ą si ę pozycje pochodne, tworzone na przyk ł ad przez zmian ą ustawienia nóg (w staniu w wykroku, w staniu w wypadzie itp.) lub ustawienia nóg i ramion (w przysiadzie podpartym, w siadzie skulonym, w le ż eniu przewrotnym itp.).  Ponadto mog ą by ć stosowane:  pozycje izolowane, w których okre ś lony uk ł ad cia ł a ć wicz ą cego zapewnia ustalenie pewnych odcinków cia ł a, wykluczaj ą cych zb ę dne ruchy utrudniaj ą ce jego wykonanie,  pozycje równowa ż ne (chwiejne) charakteryzuj ą ce si ę. zmniejszeniem p ł aszczyzny podparcia

Kolejno ść ć wicze ń kszta ł tuj ą cych Kolejno ść ć wicze ń kszta ł tuj ą cych do rozgrzewki ogólnorozwojowej przyj ę to z godnie z tokiem lekcji gimnastyki podstawowej: Wed ł ug Haliny M ł okosiewicz /1985/: 1. ć wiczenia ramion /RR/; 2. ć wiczenia nóg /NN/; 3. ć wiczenia tu ł owia /T/ w p ł aszczy ź nie czo ł owej; 4. ć wiczenia ramion i nóg łą cznie /RR i NN łą cznie/; 5. ć wiczenia tu ł owia /T/ w p ł aszczy ź nie strza ł kowej; 6. ć wiczenia nóg /NN/; 7. ć wiczenia tu ł owia /T/ w p ł aszczy ź nie poprzecznej; 8. ć wiczenia tu ł owia /T/ o wi ę kszym nat ęż eniu; 9. ć wiczenia ramion /RR/', 10. ć wiczenia tu ł owia /T/; 11. ć wiczenia równowa ż ne wolne; 12. ć wiczenia nóg /NN/ - podskoki.

Wed ł ug Anny Ciechalewskiej i Ewy Kolarczyk /1992/: 1. ć wiczenia o ż ywiaj ą ce; 2. ć wiczenia ramion /RR/; 3. ć wiczenia szyi; 2. ć wiczenia ramion /RR/; 3. ć wiczenia szyi; 4. ć wiczenia tu ł owia /T/ w p ł aszczy ź nie strza ł kowej w przód; 5. ć wiczenia nóg /NN/; 6. ć wiczenia tu ł owia /T/; 7. ć wiczenia równowa ż ne; 8. ć wiczenia tu ł owia /T/ w p ł aszczy ź nie strza ł kowej w ty ł ; 9. ć wiczenia mi ęś ni brzucha; 10. ć wiczenia tu ł owia /T/ w p ł aszczy ź nie poprzecznej; 11. ć wiczenia tu ł owia /T/ w p ł aszczy ź nie z ł o ż onej; 12. ć wiczenia w podporach; 13. ć wiczenia w podskokach; 14. ć wiczenia korektywne, uspakajaj ą ce i relaksacyjne.

Analiza zada ń dydaktycznych  Analiza zada ń dydaktycznych - g ł ównego i dodatkowego:  zewn ę trzna; - polega na rozk ł adaniu ć wiczenia b ę d ą cego aktualnym zadaniem lekcji na poszczególne elementy - fazy ruchu -/czyli dok ł adne zastanowienie si ę nad okre ś leniem ć wiczenia/  wewn ę trzna: - podczas, której rozpatrywane jest zaanga ż owanie aparatu ruchowego / mi ęś ni, wi ę zade ł i stawów bior ą cych udzia ł w wykonywaniu nauczanego ć wiczenia.  Uk ł adanie ć wicze ń kszta ł tuj ą cych: a/ kolejno ść ć wicze ń kszta ł tuj ą cych powinien by ć wed ł ug toku gimnastyki podstawowej z uwzgl ę dnieniem wyników analizy wewn ę trznej: b/ ć wiczenia kszta ł tuj ą ce powinny by ć tak dobrane, by przygotowywa­y do zada ń lekcji, uwzgl ę dnia ł y specyfik ę poszczególnych rodzajów lekcji, wszechstronnie „rozgrzewa ł y" organizm, zapewnia ł y utrzyma­nie prawid ł owej postawy.

4. Metodyka nauczania ć wicze ń kszta ł tuj ą cych – polega na opanowaniu poszczególnych ruchów pocz ą tkowo w pozycji izolowanych, w dalszym etapie w trudniejszych pozycjach wyj ś ciowych. -Utrudnieniem prostego ć wiczenia mo ż e by ć :  Zmiana pozycji wyj ś ciowych  Zró ż nicowanie rytmu, tempa  Zmienno ść pracy mi ęś niowej – napinanie, rozci ą ganie  Łą czenie ró ż nych ruchów, zastosowanie przyborów  Ć wiczenia z wspó łć wicz ą cym - Form ę urozmaicenia ć wicze ń kszta ł tuj ą cych mo ż e by ć wprowadzenie zmiany ustawie ń, po łą cze ń ruchu, wykorzystanie przyborów typowych (szarfa, woreczek) i nietypowych (gazeta, butelka plastikowa)

Dobór i uszeregowanie ć wicze ń O doborze ć wicze ń do danej jednostki metodycznej w znacznej mierze decyduj ą warunki zewn ę trzne, w wi ę c: klasa, klasa, p ł e ć ć wicz ą cych, p ł e ć ć wicz ą cych, poziom rozwoju fizycznego i sprawno ś ci fizycznej, poziom rozwoju fizycznego i sprawno ś ci fizycznej, miejsce ć wicze ń, miejsce ć wicze ń, warunki pogodowe, warunki pogodowe, przyrz ą dy i przybory, którymi dysponuje nauczyciel - nauczyciel powinien planowa ć zadania tak, aby wszystkie wprowadzone na lekcji przybory i przyrz ą dy znalaz ł y zastosowanie. Nale ż y przy tym pami ę ta ć, ż e zbyt cz ę sta zmiana przyborów mo ż e zaburzy ć sprawn ą organizacj ę lekcji. Stosuj ą c na lekcji przybory i przyrz ą dy trzeba pa­ mi ę ta ć, aby by ł y one maksymalnie wykorzystane. W miar ę mo ż liwo ś ci ka ż d ą zmian ę trzeba łą czy ć z wykonywaniem przez uczniów zada ń ruchowych. Sposób rozdawania i zbierania przyborów oraz rozstawiania i usuwania przyrz ą dów nale ż y precyzyjnie okre ś li ć, gdy ż w ł a ś nie wtedy najcz ęś ciej tworz ą si ę chaos i ba ł agan. Sprz ę t i przybory musz ą by ć przygotowane przez nauczyciela przed lekcj ą i powinny si ę znale źć w pobli ż u miejsca ich wykorzystania. przyrz ą dy i przybory, którymi dysponuje nauczyciel - nauczyciel powinien planowa ć zadania tak, aby wszystkie wprowadzone na lekcji przybory i przyrz ą dy znalaz ł y zastosowanie. Nale ż y przy tym pami ę ta ć, ż e zbyt cz ę sta zmiana przyborów mo ż e zaburzy ć sprawn ą organizacj ę lekcji. Stosuj ą c na lekcji przybory i przyrz ą dy trzeba pa­ mi ę ta ć, aby by ł y one maksymalnie wykorzystane. W miar ę mo ż liwo ś ci ka ż d ą zmian ę trzeba łą czy ć z wykonywaniem przez uczniów zada ń ruchowych. Sposób rozdawania i zbierania przyborów oraz rozstawiania i usuwania przyrz ą dów nale ż y precyzyjnie okre ś li ć, gdy ż w ł a ś nie wtedy najcz ęś ciej tworz ą si ę chaos i ba ł agan. Sprz ę t i przybory musz ą by ć przygotowane przez nauczyciela przed lekcj ą i powinny si ę znale źć w pobli ż u miejsca ich wykorzystania.

Uszeregowanie ć wicze ń jest wynikiem przemy ś lanej budowy lekcji. Aby by ł o ono prawid ł owe, nale ż y pami ę ta ć o zasadzie zmienno ś ci pracy, wszechstronno ś ci pracy i stopniowe­go nat ęż enia wysi ł ku