TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prowadzą: Zuzanna Kołecka Karolina Wesołowska
Advertisements

Przykładowe Mnemotechniki – budowa i zasada tworzenia.
Mapy myśli – wykorzystanie na lekcjach języka angielskiego i polskiego. Prezentację wykonały: Anna Heś i Emilia Kuźniak źródło: Internet.
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Aby ortografia nie była trudna…
Dojrzałość szkolna dziecka
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
JAK SIĘ EFEKTYWNIE UCZYĆ I UTRWALAĆ TREŚCI SZKOLNE W DOMU
Jak się uczyć - zasady.
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
"Zapomnij o zapominaniu!"
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Zasady efektywnego uczenia się
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Aktywne przetwarzanie informacji
1. Mądrze motywuj Obowiązkiem dziecka jest odrabianie lekcji, a obowiązkiem rodzica – okazywanie szczerego zainteresowania jego problemami Zacząć należy.
ProjektSukces.pl przedstawia: Mapy Myśli
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Rodzaje uwagi Modele pamięci Zapominanie
Wyobraźnia Skojarzenia
Jak uczyć się skutecznie?
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Jak się uczyć?.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
INTELIGENCJE WIELORAKIE
NOTATKI CO I JAK ?.
Nowoczesne techniki uczenia się
KODEKS 2.0 SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 W INOWROCŁAWIU.
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
…rozwijając umiejętności, otwieramy możliwości …
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Źródło: Microsoft Clip Organizer Zacznijmy od samego początku… Do czego używamy komputera?
Techniki efektywnego uczenia się
Praktyczne wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich w przedszkolu i w szkole Toruń 2016 Magdalena Oleksy- Zborowska Toruń 2016.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
JAK ZACHĘCIĆ DZIECKO DO NAUKI
ROZPOZNAWANIE KŁAMSTWA
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
Jak się uczyć?.
WYBRANE TECHNIKI PAMIĘCIOWE
Trening pamięci.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Mnemotechniki.
Zapis prezentacji:

TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ

SZKOŁA Lubię w szkole……. Nie lubię w szkole…….

Nauka Pomaga mi w nauce……. Przeszkadza mi……..

Dzisiaj szkoła, a za 10 lat……. Jaki masz plan?

Jak funkcjonuje mózg?

Funkcje półkul mózgowych Półkula lewa Półkula prawa Logika Porządkowanie Cyfry Analiza Język Sekwencje Metody, reguły Wyobraźnia Emocje Skojarzenia Synteza Muzyka Rytm Barwa Przestrzeń Marzenia

8 walizek w umyśle 8 rodzajów inteligencji

KAŻDE DZIECKO JEST ZDOLNE

Co należy wiedzieć o uczeniu się? Czynniki wpływające na proces uczenia się

Im więcej zmysłów uczestniczy w nauce- lepszy efekt (mów, pisz, słuchaj, dotykaj, wąchaj...)

Zapamiętujemy 10 % tego, co czytamy

Zapamiętujemy 10 % tego, co słyszymy

Zapamiętujemy 30 % tego, co widzimy

Zapamiętujemy 50 % tego, co widzimy i słyszymy

Zapamiętujemy 70 % tego, co mówimy i piszemy

Zapamiętujemy 90 % tego, co mówimy podczas wykonywania

Preferencje sensoryczne Preferencje sensoryczne - indywidualna zdolność, skłonność do odbierania oraz przetwarzania bodźców określonego rodzaju. Wyróżniamy: •wzrokowców •słuchowców •kinestetyków

Nie wmawiaj sobie, że matematyka (lub Nie wmawiaj sobie, że matematyka (lub...?) jest nudna, drętwa, nieżyciowa i jałowa

Im mniej entuzjazmu- tym potrzebny większy wysiłek

Pamięć Rejestracja / kodowanie Przechowywanie / magazynowanie Odtwarzania / przypominania Pamiętanie jest o wiele lepsze, gdy rejestrowane informacje są w jakiś sposób podobne lub zbliżone do tych, które poznaliśmy wcześniej. Czy ktoś wie, jak wygląda prawdziwy ufoludek.

Magazyny pamięciowe Rejestr zmysłów Pamięć krótkotrwała Pamięć długotrwała

Reguły funkcjonowania pamięci Efekt pierwszeństwa Efekt świeżości Efekt powtórzeń Efekt odmienności Wpływ emocji Efekt podobieństwa

Techniki Tabliczka mnożenia Akronimy – NBP, PKO Twórcze zdania (Czemu Patrzysz Żabko Zielona Na Głupiego Faraona lub Lubię Ciekawe Działania Matematyczne Akrostychy ( Sam Teraz Rozluźniam Ekstremalne Spięcie) Tęcza

Język Polski: nauka przypadków Mama Dała Córce Bułkę Nasmarowaną Masłem Wiejskim Pisownia „rz” (po pierwszych literach piszemy „rz”): Prosiła Babka Tadka, Daj Kawałek Gnatka Wołała Jeszcze Chrzan Przyroda: Układ Słoneczny Moja Wiecznie Zapracowana Mama Jutro Sama Usmaży Naleśniki Symbole kierunków stron świata: Na Ekranie Siedzi Wrona (angielskie symbole, czytane zgodnie z ruchem wskazówek zegara)

Takie numeryczne „HAKI” można też budować biorąc pod uwagę kształt cyfr

Do zapamiętywanych numerów dobudowujemy historyjki... Mamy kupić 248 cm wykładziny? - Piękny biały łabędź pływał wokół kolorowej żaglówki. Wiała orzeźwiająca bryza. Brodaty sternik mierzył czas starą klepsydrą. Pod bosymi nogami w sterówce miał położoną miękką wykładzinę.

Lepiej się zapamiętuje! To co się rymuje – Lepiej się zapamiętuje!

Jak to ładnie, pięknie brzmi: Obwód koła „dwa er pi” Matematyka Jak to ładnie, pięknie brzmi: Obwód koła „dwa er pi” Pole zaś „er kwadrat pi”, Niech w pamięci zawsze tkwi .Chemia: Pamiętaj chemiku młody, wlewaj zawsze kwas do wody. Anatomia: Płynie łódka księżyc świeci, trójgraniasty groszek leci. Na trapezie, trapeziku, wisi główka na haczyku. Są w nim zakodowane kości nadgarstka: łódeczkowata, księżycowata, trójgraniasta, grochowata,czworoboczna większa, czworoboczna mniejsza, główkowata i haczykowata.

SŁOWA ZASTĘPCZE zapamiętanie nazwy 5 wielkich jezior USA: Górne, Michigan, Hugon, Ontario, Erie I sposób: Gdzieś Moja Hania Oczekuje Ewę II sposób: utworzenie np. abstrakcyjnego wyrazu np. HOGEM

Jest wiele sprawdzonych technik usprawniających zapamiętywanie Jest wiele sprawdzonych technik usprawniających zapamiętywanie. Jedną z nich jest metoda zwana „RZYMSKI POKÓJ”. Głównym jej celem jest doświadczenie przez ucznia wpływu siły skojarzeń na skuteczność zapamiętywania. Metoda ta polega na skojarzeniu wyrazu, który chcemy zapamiętać ze znanym „miejscem” (zakładką pamięciową). Czyli na przykład „ołówkiem” (wyraz do zapamiętania) trafiamy na parapet (zakładka pamięciowa) Itp..

1. ochrona wolności osobistej, 2. wolność słowa i druku, 3. wolność zgromadzeń, 4. wolność kształtowania swojej pozycji gospodarczej, 5. wolność sumienia i wyznania, 6. nietykalność i bezpieczeństwo osobiste, 7. nienaruszalność mieszkania i korespondencji, 8. prawo do obrony przed sądem.

1. Wyobrażamy sobie np., iż po zamknięciu drzwi, zrobionych ze stali uzyskujemy ochronę wolności osobistej. Drzwi zostały dostarczone przez państwo i są wykonane z najnowszej niezniszczalnej zimnej stali. 2. Otwieramy szafę, a w niej krasnoludki potajemnie drukują tajne gazety i ulotki. Wolność słowa jest zagrożona, a pomimo to drukowanie trwa. Lub też inaczej. Otwieramy szafę, a z jej wnętrza widać okno na drukarnię z biurka na piętrze. Drukuje się tam i głosi wolność słowa. 3. Przy stoliku zgromadziła się i krzyczy dziwne hasła charakterystyczna grupa osób (niech wzbudzą uśmiech). Niech będzie to zebranie ufologów i ich hasła, które przygotowują na najbliższe zgromadzenie. 4. ………

LISTA ZAKUPÓW 1. Uszach - pęczek rzodkiewek (jak kolczyk) 2. Czole - kostka masła 3. Oczach - śmietana 18% 4. Nosie - vegetta 5. Ustach - oliwa z oliwek 6. Szyi - 5 parówek 7. Ramionach - 10 plasterków szynki 8. Prawej ręce - 3 kg ziemniaków 9. Kolanach - 0,5 kg cebuli 10. Przy Lewej stopie - 2 kilogramy cukru

Jak zapamiętać okresy w dziejach Ziemi? Ciotka Tekla Kałużyńska Jest Trochę Podenerwowana Kiedy Dzieci Stoją Obok Konfitur Porzeczkowych Czwartorzęd Trzeciorzęd Kreda Jura Trias Parm Karbon Dewon Sylur Ordowik Kambr Prekambr

Najważniejsze są słowa- klucze

Używaj swoich własnych symboli; oznaczeń np. (propozycje) Odpisać  Narysować  Porównać  Policzyć  Literatura  Dobrze + Źle - Ważne ! Problem ? Główna treść G Związek Z Definicja D Przykład P Powtórzenie Pt Niejasność N

Proces myślenia i uczenie się odbywa się nie tylko w głowie. To ciało gra integralną rolę w całej naszej aktywności intelektualnej, a ruch inicjuje i wspiera procesy umysłowe.

- wiek w

-inteligencja

-wiedza

-zainteresowania

poziom aspiracji

koncentracja

posługiwanie się strategiami przyswajania informacji

-postawa i poglądy p

motywacja Motywacja poznawcza – zaspokajanie CIEKAWOŚCI; odpowiedź na pytanie: dlaczego? Motywacja lękowa – uczymy się by uzyskać nagrodę lub uniknąć kary... m

-nastawienie nasytawienie

dotlenienie organizmu

-nawodnienie

-aktywność fizyczna

Co to jest mapa myśli? •Mapy myśli to narzędzie zwiększające kreatywność i produktywność, które może podnieść również efektywność uczenia się. Mózg pracuje sposób integrujący i koncepcyjny, mapy myśli uwzględniają ten mechanizm dzięki czemu możemy bardzo skutecznie notować zgodnie z naturą mózgu.

Główne zasady tworzenia mapy myśli 1.Notuj na czystej kartce papieru, ułożonej poziomo, format (co najmniej A4) 2.Temat mapy w centrum kartki, oznacz symbolem 3.Od środka mapy prowadź linie jak gałęzie drzewa 4.Używaj słów-kluczy 5. Zostawiaj wolne linie 6. Stosuj własne oznaczenia i symbole

Przykładowa mapa myśli (źródło: www.edu.bialystok.pl):

Krótsze lecz częstsze posiedzenia nad książkami są skuteczniejsze; "niedzielny kierowca" nie ma wprawy

Lepiej się uczyć po lekcjach, nie przed- w czwartek po biologii, a  nie przed biologią we wtorek

KOLEJNOŚĆ * najpierw łatwe- rozgrzewka * naprzemiennie- płodozmian: ścisłe przeplecione humanistycznymi; pisemne przeplecione ustnymi (zmiana jest też odpoczynkiem) * drugi przedmiot, ten po rozgrzewce- trudniejszy- mózg jest jeszcze wypoczęty

Albert Einstein mawiał, że wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza Albert Einstein mawiał, że wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza. Nie wykorzystując wyobraźni w procesie zapamiętywania, nie wykorzystujemy pełnych możliwości umysłu.

Zasady prawopółkulowego zapamiętywania zz Zasady główne Zasady dodatkowe Wyraźne wyobrażenia Dynamika /akcja Niezwykłość skojarzeń Humor Mnogość elementów Powiększanie Pomniejszanie Emocje Ja- wyobrażenie własnej osoby

Najpierw zobacz zapamiętywany element w wyobraźni, z powiązaniem z miejscem na którym go zapamiętujesz.

Następnie powiększ go do ogromnych rozmiarów,

puść go w ruch, niech zaczyna się przemieszczać, tańczyć, kopać, jeździć...

Dodaj zmysłowe wyobrażenia

słuchowe. Usłysz w wyobraźni jak piszczy, trąbi, krzyczy wniebogłosy, syczy, miauczy, mlaszcze...

węchowe. Poczuj jak ładnie pachnie, przypomina różę, kwiaty, lub śmierdzi spalenizną,

Smakowe Spróbuj jak smakuje. Poczuj jaki jest słodki, słony, pieprzny, ostry...

Dotykowe. Złap go i powalcz z nim, skop go lub złap i zacznij dusić, albo głaskać.

I najlepiej niech ta praca odbywa się z pierwszym skojarzeniem, które przyszło ci do głowy. Ono jest najlepsze i najsilniejsze do zapamiętania.