Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Warsztaty psychologiczne
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
Warsztat transgraniczny - wspólne projekty Konferencja 10 grudnia 2012.
Realizacja praktyk pedagogicznych. Zadanie obejmuje: 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych w przedszkolu i 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
PROJEKT EDUKACYJNY DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
TRÓJJĘZYCZNE PIĘCIOLATKI
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Duże dzieci – wielkie sprawy
Piła, 22 lutego 2010r. Przedszkola Publiczne w Pile 16 placówek 170 nauczycieli.
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
Optymistyczne Przedszkole
"Klucz do uczenia się" opracowała mgr Lidia Bączyk grudzień 2012
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Rozwój społeczny dziecka
SAMORZĄDOWE PRZEDSZKOLE W LINOWIE
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Strategie rozwiązywania konfliktów
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
 Innowacyjny, nowoczesny, unikalny w skali kraju kierunek studiów społecznych  Interdyscyplinarny charakter studiów pozwalający łączyć wiedzę socjologiczną.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Stowarzyszenie Doradców Europejskich RODZINA W RÓWNOWADZE - rozmawiajmy empatycznie!
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zajęcia edukacyjne w ramach EFS w Szkole Podstawowej nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Tarnowie.
Co to jest spacer edukacyjny?
Wychowywać to kochać i wymagać
Język Serca (Nonviolent Comunication) jako filozofia wspierania rozwoju ucznia oraz budowania współpracy w szkole Jerzy Rządzki.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
EWALUACJA AUTORSKI PLAN LEKCJI w ramach edukacyjnego projektu IDentyfEYE:
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Polskie doświadczenia w mediacjach rówieśniczych Agnieszka Rękas sędzia w stanie spoczynku Społeczny Doradca Rzecznika Praw Dziecka Poznań, 23 września.
Innowacja pedagogiczna MEDIACJE RÓWIEŚNICZE
Przedszkole Niepubliczne TEMPOO Koncepcja pracy. SPOŁECZEŃSTWO Pracujemy zespołowo, bo w grupie raźniej!
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 1 ul. Wrocławska Gostyń Opracowana przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców i zatwierdzona do realizacji.
DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE PROPONOWANE WYCHOWANKOM MOW w KAMIONKU WIELKIM
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Załącznik do protokółu Sesji nr XXII/12 Rady Gminy Unisław Funkcjonowanie punktu przedszkolnego „Radosne dzieciństwo przedszkolaka w Unisławiu” Rok szkolny.
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
Przedszkola Miejskiego nr 4
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Opresyjna i nieopresyjna
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
Zespół Stowarzyszenia NL
SIEĆ DYREKTORSKA maj-grudzień 2017 r.
KLASA Społeczno-prawna
Nasza Drużyna Prezentacja programu rozwijania umiejętności społecznych realizowanego w Przedszkolu Integracyjnym nr 45.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Szakal czy żyrafa, czyli kilka słów o porozumieniu bez przemocy
Zapis prezentacji:

Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu. Sen Żyrafy czyli Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu. Miłocin, 2015

Celem Porozumienia Bez Przemocy nie jest zmiana ludzi i ich zachowania tak, aby postawić na swoim, ale zbudowanie relacji opartych na szczerości i empatii, tak aby potrzeby wszystkich zostały zaspokojone" dr Marshall Rosenberg

Autor programu Sen Żyrafy Twórca koncepcji Porozumienie Bez Przemocy (PBP) dr Marshall Rosenberg – psycholog kliniczny; znany na całym świecie mediator; założyciel Center for Nonviolent Communication, międzynarodowej organizacji zajmującej się przywracaniem pokoju i mediacjami w oparciu o stworzoną metodę PBP. Autor programu Sen Żyrafy Tatiana Bergier - multiplikator programu Sen Żyrafy (z niem. Giraffentraum®), wprowadzającego metodę PBP do przedszkoli. Od 2010 r. prowadzi w Polsce treningi Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli i rodziców .

Sen Żyrafy - program autorski Porozumienie Bez Przemocy Żyrafa - symbol komunikacji empatycznej, Długa szyja - dystans i perspektywa wobec otaczającego świata, Żyrafi język - kontakt, bazujący na wzajemnym zrozumieniu, szczerości i szacunku wobec siebie i innych, czyli język Porozumienia bez Przemocy.

Cele programu (PBP), Sen Żyrafy wzmacnianie samoświadomości dzieci, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, potrzebnych szczególnie w sytuacjach stresowych lub konfliktowych, rozwijanie empatii, nabywanie kompetencji językowych.

Współdziałanie Przedszkola i Rodziców istotą programu Sen Żyrafy Dzieci Nauczyciele Rodzice.

Program Sen Żyrafy Dla dziecka Dla nauczyciela Zabawa jako doświadczanie podstawach metod PBP {obserwacja, uczucie, potrzeba, prośba};pogłębianie umiejętności nazywania uczuć i potrzeb; okazywania empatii oraz umiejętność rozwiązywania konfliktów. Dla nauczyciela Trening Porozumienia bez Przemocy; warsztatowe formy szkoleniowe{narzędzia, metodyka pracy}. Ewaluacja programu przy wsparciu trenera oraz wykorzystywanie w codzienności przedszkolnej indywidualnych scenariuszy nauczycieli – rekomendacje dla warsztatu pracy. Dla rodzica Spotkanie z rodzicami oraz według potrzeb regularne spotkania dla praktycznych form pracy w domu.

Cztery kroki języka dla Porozumienia bez Przemocy OBSERWACJA - bez oceniania: Co widzisz lub słyszysz? Mówię o tym, co spostrzegam, bez krytyki i osądu UCZUCIE - bez interpretowania : Jak się czujesz w związku z tym, co zaobserwowałeś? Mówię o konkretnych uczuciach, których doznaję pod wpływem obserwacji POTRZEBA – zamiast strategii : Czego potrzebujesz w tej sytuacji? Wyrażam swoją aktualną potrzebę PROŚBA – zamiast żądania: Czy chcę o coś poprosić? Wypowiadam prośbę o konkretne działanie, które mogłoby zaspokoić moją potrzebę.

Wspólne doświadczanie dziecko –dorosły Eksperymentowanie. Dorośli i dzieci uczą się ze sobą i od siebie. Komunikowanie się. Umiejętności wyrażania swoich uczuć, potrzeb i próśb bez krytykowania i oskarżania. Słuchanie i słyszenie bez uprzedzeń do tematyki o czym mówią inni. Mediacje. O konfliktach mówi się otwarcie, jasno i ze zrozumieniem, bez obrażania się, zawstydzania, oskarżania innych czy szukania winnego. Rozwiązuje się je w sposób „żyrafi”, czyli tak, aby potrzeby wszystkich zostały usłyszane i poszukuje się kompromisu. Empatia. Szczere zainteresowanie zrozumieniem drugiej osoby na poziomie uczuć i potrzeb – empatyczne słuchanie pozwala lepiej zrozumieć innych i budować z nimi głębszy kontakt .

pilotażowo realizowany Program (Porozumienie Bez Przemocy) Sen Żyrafy pilotażowo realizowany w w 10 – wrocławskich przedszkolach.

Nauczyciele –warsztaty w grupie max.16 osób Zakres tematyczny realizacji projektu Grupa docelowa Podstawowy trening Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli przedszkola, oraz wprowadzenie w projekt Sen Żyrafy, Nauczyciele –warsztaty w grupie max.16 osób Skrypt dla nauczycieli z treściami omawianymi podczas treningu PBP, zestaw scenariuszy zajęć, ćwiczeń pogłębiających dla dzieci oraz materiałów potrzebnych do realizacji projektu (wersja papierowa), Nauczyciele Tygodniowy projekt Sen Żyrafy dla przedszkolaków, prowadzony przez nauczycieli przedszkolnych, a następnie kontynuacja w formie ćwiczeń pogłębiających, Dzieci – ponad 60 propozycji różnych form aktywności dziecięcej Warsztaty z rodzicami wprowadzające w metodę Porozumienie bez Przemocy, Rodzice – spotkanie 1 godz. Warsztatowe spotkania trenera z nauczycielami w celu omówienia realizacji programu Sen Żyrafy oraz praktycznego Porozumienia bez Przemocy na przykładach z praktyki, Nauczyciele – 4,5 godz. Ewaluacja programu . Dzieci, Nauczyciele, Rodzice

Dziękuję za uwagę.