NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ ZAKAŃCZANIE POŁĄCZEŃ KOMÓRKOWYCH W WIELKIEJ BRYTANII MARTA KUNKEL DOMINIKA PUZYNIAK MAJA SMOLAREK KRZYSZTOF ZAWISZA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marcin Otorowski Paulina Berdysz grupa 243
Advertisements

OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005.
Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Oligopol – konkurencja i współpraca
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Konkurencja doskonała i pełny monopol: skrajne przypadki struktury rynku Mikroekonomia Wykład 9.
Budżetowanie kapitałów
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Analiza potencjalnych skutków wdrożenia usługi WLR
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
O elastyczności popytu na usługi telekomunikacyjne
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – co to jest deregulacja? 19 marca 2006.
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Równowaga przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Nadwyżka konsumenta.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Ku nowej ekonomii politycznej
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Problem wyboru w ekonomii
RYNEK GAZU - W KIERUNKU LIBERALIZACJI Kongres Nowego Przemysłu Warszawa,
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Rynki konkurencji niedoskonałej
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Ekonomia Środowiska Environmental Economics
Konkurencja niedoskonała
POZYSKIWANIE KLIENTA.
Mikroekonomia A.14 Maciej Wilamowski.
RYNKI CZYNNIKÓW WYTWÓRCZYCH
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Formuły cenowe.
Strategia przedsiębiorstwa
Teoria kosztów.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Sławomir Sztaba Szkoła Główna Handlowa Kolegium Ekonomiczno-Społeczne
Teoria praw własności. Na podstawie: „Property Rigts and Economic Theory: A Survey of Recent Literature” (E.G.Furubotn), „Ownership and the Nature of the.
ZASADY USTALANIA CEN.
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
Stawki opłat za połączenia komórkowe w UK - Konkurencja wąskiego gardła Ekonomia niedoskonałej konkurencji  Bartłomiej Dziech  Krzysztof Kubica  Radosław.
KALKULACJA CEN W GASTRONOMII
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Monopol oferenta Założenia modelu:
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK.
STANOWISKO CP TELECOM (OPERATORA CARREFOUR MOVA) W DEBACIE UKE DOTYCZĄCEJ ASYMETRII MTR Warszawa 23 czerwca 2009.
Asymetria stawek MTR w rozliczeniach międzyoperatorskich Polkomtel S.A. Debata MTR Warszawa, 23 czerwca 2009 r.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Warszawa 27 Luty 2014 Analiza implementacyjna usługi VoIP dla zastosowań korporacyjnych Wykonał: Michał Boczek Promotor: dr inż. Dariusz Chaładyniak.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
ZAŁOŻENIA PORTALU. teleKROWA.pl to portal, którego celem jest ułatwienie konsumentom znalezienia optymalnej oferty związanej z:  telefonami komórkowymi,
Kowalski S.A. Oferta telekomunikacyjna. Wstęp Firma TELE jest firmą działającą na polskim rynku od 2013 roku Zajmujemy się usługami telekomunikacyjnymi.
Ekonomia menedżerska Wykład 5 Rynki czynników produkcji. Inwestycje
Model „pięciu sił” M.Portera
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Teoria kosztów.
Efekty zewnętrzne.
Mikroekonomia Wykład 3.
Zapis prezentacji:

NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ ZAKAŃCZANIE POŁĄCZEŃ KOMÓRKOWYCH W WIELKIEJ BRYTANII MARTA KUNKEL DOMINIKA PUZYNIAK MAJA SMOLAREK KRZYSZTOF ZAWISZA

AGENDA 1. WPROWADZENIE 2. MODEL STANDARDOWY 3. REGULACJE WYSOKOŚCI OPŁAT 4. NAJWAŻNIEJSZE WNIOSKI NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ

WPROWADZENIE

RODZAJE POŁĄCZEŃ NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ MTM (mobile-to-mobile) FTM (fixed-to-mobile) off-net (różne sieci) on-net (te same sieci)

USTALANIE CEN NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ ustawienie niskich cen, by osłabić konkurencję ustawienie wysokości opłat poniżej kosztów balans między opłatami za połączenia off- net i on-net warunki wynikające dla abonentów ustawienie wysokich cen za zakańczanie połączeń

Rynek telefonii komórkowej w Wielkiej Brytanii w 2002 roku NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ Rynek telefonii komórkowej w Wielkiej Brytanii wg operatorów (rok 2002)

Rynek telefonii komórkowej w Wielkiej Brytanii w 2002 roku NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ Średnia opłata za połączenie Udział w połączeniach wychodzących z telefonów komórkowych Opłaty za połączenie w zależności od pory dnia i tygodnia (£/min; dane na rok 2001)

MODEL STANDARDOWY

CELE NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ jakie siły wpływają na kształtowanie się cennika i dobrobytu nieregulowany wynik modelu vs. optymalnie regulowana opłata za zakończenie połączenia

ZAŁOŻENIA NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ różne usługi wzajemność warunków homogeniczność popytu różni właściciele MTF i FTF nie istotne cO – marginal cost of orginating a call cT – marginal cost of terminating a call f – fixed cost of serving each mobile subscriber r – fixed rental charge for subscribing

OPŁATA ZA ZAKOŃCZENIE POŁĄCZENIA FTM NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ opłata monopolistyczna (nieregulowane, dominująca strategia) skuteczny poziom (maksymalizowanie social welfare)

OPŁATA ZA ZAKOŃCZENIE POŁĄCZENIA MTM NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ bez regulacji - ustalany na drodze negocjacji i porozumienia pomiędzy firmami w równowadze – opłata za zakończenie połączenia = koszt = społecznie optymalna cena zysk z zakończania połączeń FTM nieistotny – firmy nie powinny mieć obiekcji do regulacji

REGULACJE WYSOKOŚCI OPŁAT

EFEKT ŁÓŻKA WODNEGO NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ REDUKCJA ŹRÓDŁA ZYSKU PER ABONENT (WYNIKAJĄCA Z REGULACJI) BĘDZIE MIAŁA WŁYW NA CAŁY RYNEK TELEFONII OSŁABIAJĄC WALKĘ KONKURENCYJNYCH SIECI O NOWYCH ABONENTÓW

PROBLEM I CENY RAMSEYA NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ PROBLEM RAMSAYA JEST TO REGUŁA USTALANIA CEN PRZEZ MONOPOLISTÓW MAJĄCA NA CELU MAKSYMALIZACJĘ DOBRA SPOŁECZNEGO CENY RAMSEYA TO CENY, KTÓRE MAKSYMALIZUJĄ NADWYŻKĘ KONSUMENTA Z ZASTRZEŻENIEM, ŻE PRZEDSIĘBIORSTWO OSIĄGNIĘ ODPOWIEDNI ZYSK

WPŁYW REGULACJI NA OPŁATY ZA ZAKOŃCZENIE POŁĄCZENIA NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ Opłaty za zakończenie połączenia w marcu 2006

OPŁATA ZA ZAKOŃCZENIE POŁĄCZENIA MTM NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ OPŁATA ZA ZAKOŃCZENIE POŁĄCZENIA PONIŻEJ KOSZTÓW OPŁATY ZA POŁĄCZENIE OFF-NET NIŻSZE NIŻ ON-NET -> ABONENCI PREFERUJĄ MNIEJSZE SIECI OPŁATA ZA ZAKOŃCZENIE POŁĄCZENIA POWYŻEJ KOSZTÓW OPŁATY ZA POŁĄCZENIE OFF-NET WYŻSZE NIŻ ON-NET -> ABONENCI PREFERUJĄ WIĘKSZE SIECI

NAJWAŻNIEJSZE WNIOSKI

EFEKTY ZEWNĘTRZNE SIECI NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ Zyski z odbierania i wykonywania połączeń Wartość bycia częścią sieci i możliwości kontaktu z jej członkami Źródło: Frontier Economics, Network externalities in telecommunications Wartość dołączenia do sieci

Wpływ efektów zewnętrznych na stawki FTM i MTM NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ Obniżenie stawek on-net MTM Abonenci wolą dzwonić do osób z własnej sieci Zwiększenie atrakcyjności sieci poprzez zwiększenie jej rozmiaru Obniżanie stawek FTM Zwiększenie ilości abonentów w sieci Większa atrakcyjność sieci Podwyższenie stawek off- net MTM Abonenci sieci konkurencyjnych rzadziej korzystają z połączeń Obniżenie atrakcyjności sieci konkurenta i osłabienie jego zdolności do konkurowania

Decyzja Komisji ds. Konkurencji NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ Dwie wartości ograniczające, osobne dla FTM i off-net MTM Unifikacja wartości stawek Ryzyko ustalenia bardzo niskich stawek poprzez zmowę nie doszło do skutku „ Osoba (nowy, potencjalny abonent) zastanawiająca się czy dołączyć do sieci będzie głównie brać pod uwagę korzyści, które dotyczą bezpośrednio jej samej. Nie weźmie pod uwagę korzyści, które dotyczą innych. Przy takiej sytuacji „zbyt mało” osób dołączy do sieci.” Raport Komisji ds. Konkurencji w Wielkiej Brytanii, 2003

PYTANIA

NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ 1.Efekty zewnętrzne to A) Koszt, który ponosi osoba trzecia wynikająca ze swojej decyzji B) Korzyść, którą ponosi osoba trzecia wynikająca z decyzji innego podmiotu C) Koszt lub korzyść, które ponosi osoba trzecia wynikająca z decyzji innego podmiotu D) Koszt lub korzyść, które ponosi osoba trzecia wynikająca ze swojej decyzji 2. Jakie typy połączeń ignorujemy w modelu standardowym: A) MTM B) FTM C) MTM i FTM D) MTF i FTF 3. Która z rozmów kosztowała abonenta w Wielkiej Brytanii w 2002 roku najwięcej? A) off-net (połączenie między różnymi sieciami) B) on-net (połączenie między tą samą siecią) C) FTM (z telefonu stacjonarnego na komórkowy) D) mobile-to-fixed (z telefonu komórkowego na stacjonarny)

NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ 4. Optymalna metoda regulowania stawek opłat za zakańczanie rozmowy zakłada wykorzystanie modelu: A) LRIC (long-run incremental costs) B) CPP (calling party pays) C) BAK (bill and keep) D) RPP (receiving party pays) 5. W przypadku gdy opłaty za połączenie off-net są wyższe niż on-net: A) konsumenci będą preferować mniejsze sieci B) konsumenci będą preferować większe sieci C) nie wpływa to na preferencje konsumenta D) opłaty za zakończenie połączenia MTM są niższe niż koszty

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ!