BOBOMIGI: OD TEORII DO PRAKTYKI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

„Program rozwoju osobowości, kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu w wieku od 2 do 5 roku życia.” Miejsce realizacji: Przedszkole Samorządowe nr.
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Mandale.
Język migowy Jego rola w komunikacji osób niesłyszących
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Zaburzenia wymowy.
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
TRÓJJĘZYCZNE PIĘCIOLATKI
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
„ Klucz do uczenia się” Prezentacja praktycznego wdrażania
GARŚĆ INFORMACJI O PJM I LINGWISTYCE MIGOWEJ. Beata Gorczyńska/Katarzyna Marczak.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Beata Pachoł Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Dzieciństwo jest snem rozumu
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
PJM w urzędach, czyli co tłumacz wiedzieć powinien.
Prezentacja multimedialna
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
SIGN2BABY BOBOMIGI.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Opracowały: Anna Bogucka Magdalena Kozak Magdalena Markiewicz
Alicja Babula Maria Kmiecik Agnieszka Kosiba
Wczesne wspomaganie rozwoju mowy
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Głusi w pracy Głuchy dobrym pracownikiem – ale gdzie
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
„Migające przedszkolaki”
BOBOMIGI Danuta Mikulska.
Komunikacja.
Metody Komunikacji.
Metody komunikacji.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Metody Komunikacji.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 4 (dla Dzieci Niesłyszących) Łódź ul. Krzywickiego 20
Metoda Dyna-Lingua M.S. Materiały wykorzystane w prezentacji pochodzą z książki: Metoda terapeutyczna Dyna-Lingua, MS. w leczeniu autyzmu, Red. Młynarksa.
Historie samorzecznictwa w życiu osób z niepełnosprawnościami.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
Nasza Drużyna Prezentacja programu rozwijania umiejętności społecznych realizowanego w Przedszkolu Integracyjnym nr 45.
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Zapis prezentacji:

BOBOMIGI: OD TEORII DO PRAKTYKI Danuta Mikulska. ZJK UW

PLAN (1) I. TEORIA (podstawy, badania, wnioski) 1. Garcia 2. Acredolo&Goodwy 3. Mikulska

PLAN (2) II. PRAKTYKA 1. Wyniki badań 3. Zastosowania 4. Efekt uboczny - edukacja społeczna

TEORIA

PODSTAWY 1. GARCIA: PERSPEKTYWA TŁUMACZA 2. ACREDOLO&GOODWYN: PERSPEKTYWA PSYCHOLOGA 3. MIKULSKA: PERSPEKTYWA JĘZYKOZNAWCY

GARCIA Joseph Garcia: ojciec metody, tłumacz ASL, przyjaciel Głuchych, psycholog. 1987, Alaska Pacific University: rozpoczęcie badań nad wykorzystaniem języka migowego w komunikacji z dziećmi słyszącymi. 1999: powstaje program edukacyjny dla rodzin słyszących o nazwie SIGN with your BABY® Complete Learning Kit.

ACREDOLO&GOODWYN 1982: dr Linda Acredolo oraz dr Susan Goodwyn rozpoczynają badania naukowe dotyczące rozwoju mowy dzieci stosujących gesty we wczesnej komunikacji. Badania ufundował National Institute of Health. 1996: Linda i Susan opublikowały swoją pierwszą książkę "Baby Signs: How To Talk with Your Baby Before Your Baby Can Talk."

MIKULSKA 2005: GRUPA PILOTAŻOWA (Lena i Mateusz) 2006-2008, Uniwersytet Warszawski: PROJEKT BADAWCZY 2007: opracowanie programu Bobomigi dla słyszących dzieci polskojęzycznych, otwarcie KOKO

WNIOSKI Milowe kroki Schemat postępów Lista korzyści

MILOWE KROKI OBSERWACJA ROZUMIENIE POWTÓRZENIE PRODUKCJA WYSYP ZNAKÓW ZDANIA ODDZIELENIE

SCHEMAT POSTĘPÓW 4-9 mc: wprowadzenie pierwszych znaków. 6-9 mc: rozpoznanie, zrozumienie, zabawa znakami. 4-15 mc: produkcja pierwszych znaków w celach komunikacyjnych. 10-18 mc: wysyp znaków, pierwsze zdania migowe. 9-13 mc: pierwsze wypowiadane słowa. 12-24 mc: współistnienie migania z mową. 18-28 mc: zanik znaków na rzecz mowy.

LISTA KORZYŚCI (1) Komunikacja prelingwalna. Bobomigi jako trening werbalny. Miganie usprawnia rączki – doskonałe ćwiczenie małej motoryki. Miganie ułatwia wyrażanie emocji i w późniejszym etapie wypowiadanie się. Dzieci wykazujące zdolności migowe są wyjątkowo empatyczne

LISTA KORZYŚCI (2) Ćwiczenia mimiczne i pantomimiczne – trening mowy ciała. Ćwiczenie pamięci. Rozwijanie zdolności obserwatorskich. Nauka znaków pozwala na wcześniejsze poznanie własnego ciała. Migające dzieci wykazują dużą niezależność i pewność siebie. Migające dzieci w naturalny sposób są otwarte na taki rodzaj komunikacji – szansa na przełamanie bariery ze Światem Ciszy.

PRAKTYKA

WYNIKI BADAŃ STUDIUM PRZYPADKU DROGA OD MIGANIA DO MOWY WIELOPOZIOMOWE KOMUNIKATY: WSPÓŁISTNIENIE JĘZYKA FONICZNEGO I MIGOWEGO ROZWÓJ JĘZKOWY A PSYCHORUCHOWY

ZASTOSOWANIA (1) Miganie w rodzinach wielojęzycznych. Miganie w żłobkach i przedszkolach. Miganie w szpitalach dziecięcych. Miganie jako element warsztatów terapeutycznych i samorozwojowych.

ZASTOSOWANIA (2) Miganie do dzieci z syndromem Downa, autyzmem, porażeniem mózgowym, apraksją mowy, afazją, upośledzeniem zdolności uczenia się czy dziedziczonym syndromem alkoholowym. Miganie jako środek komunikacji dla dzieci przechodzących różne formy leczenia i znajdujących się w różnych sytuacjach zdrowotnych, np.: niemowlęta i dzieci po tracheotomii, stany pooperacyjne hamujące mowę, skutki uboczne chemioterapii powodujące niemożność mówienia.

EDUKACJA SPOŁECZNA Wpływ migania na rozwój mowy Stosunek do języka migowego Edukacja językowo-kulturowa

PRZYKŁADY http://www.youtube.com/watch?v=yV8t1hFtghQ http://www.youtube.com/watch?v=JEQsVZIN3CI&feature=related