Jak motywować uczniów do czytania?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Kształtowanie motywacji pracowników
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
ROK SZKOLNY 2013/2014. Nr for my FormaOsoba prowadzącaLiczba godzin Cena 232Jak pracować w klasie IV na lekcjach języka polskiego? Refleksje nauczyciela.
Jak motywować dziecko do nauki?
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Jak pomagać dziecku w nauce?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
ROK SZKOLNY 2014/2015. Nr for my FormaOsoba prowadzącaLiczba godzin Cena 250Matura Analiza i interpretacja tekstów kultury I. Rostankowska1080 zł.
OPRACOWANIE WYNIKÓW ANKIET NAUCZYCIELI.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Oferta edukacyjna dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie SP i G na rok szkolny /201 5.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
EWALUACJA AUTORSKI PLAN LEKCJI w ramach edukacyjnego projektu IDentyfEYE:
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Jak motywować uczniów do czytania?
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Co wpływa na uczenie się uczniów?
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Projekt polsko - słowacki NR SK01-KA _2 "Podróże z liczbami" w ramach programu Erasmus+ edukacja szkolna - partnerstwo strategiczne szkół.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Lider Projektu: 2 Partner projektu: Projekt „SZKOŁA SUKCESU” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Beneficjent:
Ewaluacja w pracy nauczyciela
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Motywowanie ucznia do aktywnego uczestniczenia w procesie dydaktycznym 1. Dlaczego należy podjąć trud szukania nowych sposobów na aktywizowanie uczniów?
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
„Między tablicą a smartphone”-
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Jak motywować uczniów do czytania? SPOTKANIE SIECI HUMANISTÓW Agnieszka Piskorek nauczyciel dyplomowany, trener

Dlaczego lubię / nie lubię czytać lektur szkolnych? Zdaniem młodzieży: Czytanie rozwija osobowość, uczy świata i człowieka, wzbogaca słownictwo może być ucieczką, pomaga zrozumieć historię. ALE … Lektury są nudne, Jest ich zbyt dużo i są za grube, muszą być czytane na czas, nie ma czasu na czytanie, napisane są zbyt trudnym językiem, są z góry narzucane.

ROLA NAUCZYCIELA W KONSTRUKTYWISTYCZNYM MODELU SZKOŁY Partnerstwo w edukacji Współcześnie odchodzi się od hierarchizacji w procesie edukacji na rzecz partnerstwa i wzajemnego szacunku, psychologia wychowania lansuje tzw. demokratyczny styl wychowania, który polega na wspólnym planowaniu i dyskutowaniu reguł współżycia w środowisku szkolnym. W tym modelu podkreśla się indywidualność i niepowtarzalność każdej jednostki, dbając w tym samym stopniu o relacje międzyludzkie jak i efekty współpracy.

ROLA NAUCZYCIELA W KONSTRUKTYWISTYCZNYM MODELU SZKOŁY II. Nauczyciel – kierownik czy lider? Kierownik posiada autorytet formalny. Lider legitymizuje się autorytetem nieformalnym. Nauczyciel, który zdobędzie wśród uczniów autorytet nieformalny będzie potrafił odpowiednio zarządzać potencjałem swoich uczniów. Jednym z najważniejszych czynników, prowadzących do sukcesu jest umiejętność prowadzenia efektywnych zajęć. Można zatem powiedzieć, że prowadzenie efektywnych zajęć dydaktycznych jest sztuką! (Oleszkowicz i in., 2010)

SKUTECZNIE?

RODZAJE MOTYWACJI Motywowanie to marzenia, życzenia, potrzeby, które pobudzają i mobilizują daną osobę do podjęcia działania w celu ich osiągnięcia. Motywacja „do” to podążanie za sukcesem Motywacja „od” to strach przed porażką Motywacja wewnętrzna – to motywacja ukierunkowana na pasje i zainteresowania. Motywacja zewnętrzna – to raczej doraźne rozwiązania, środek do celu

CZYTAJMY

Nauczanie jako proces kształtowania postaw W wielkim skrócie można powiedzieć, że zadaniem jakie stawia się nauczycielom jest zwykle rozwój kompetencji uczniów. Zatem podstawową rolą nauczyciela jest wpływanie na innych. Przez wpływ społeczny rozumie się procesy, dzięki którym ludzkie przekonania, opinie, postawy, wartości i zachowania ulegają zmianie pod wpływem komunikacji i interakcji społecznych (Turner, 2001, s.706). Zgodnie z teorią planowanego zachowania POSTAWA ucznia wpływa na jego ZACHOWANIE poprzez kształtowanie intencji tego zachowania, czyli zbudzenie motywacji wewnętrznej. Oznacza to, że jeśli zachowanie człowieka poprzedzone jest intencją, to wyraża on gotowość do działania, chęć i zamiar jego podjęcia w celu osiągnięcia pożądanego efektu (Fortuna, 2009).

Wzbudzanie motywacji u uczniów to podstawa skutecznego i trwałego kształtowania postaw Fundamentem umiejętnego motywowania innych ludzi jest umiejętne motywowanie samego siebie. Nie istnieje jeden uniwersalny system motywacyjny idealny dla wszystkich ludzi i sytuacji. W związku z tym musimy dokładnie przeanalizować potrzeby i oczekiwania naszych uczniów, znajdujących się w określonej sytuacji szkolnej i życiowej. Szukamy więc pewnych ogólnych motywatorów, charakterystycznych dla danej grupy uczniów. Style motywowania - zadaniowa - nagroda za realizację celu, - osiągnięć - dążenie do doskonałości.

CO WPŁYWA NA MOTYWACJĘ ? Pierwsze prawo Yerkesa-Dodsona mówi, że w miarę wzrostu natężenia motywacji, sprawność działania wzrasta, ale jedynie do pewnego momentu. Drugie prawo Yerkesa-Dodsona mówi o zależności pomiędzy stopniem trudności zadania a poziomem motywacji. Rola efektu Pigmaliona. Zaangażowanie ucznia w proces edukacji. Motywacja jest wyuczalna, podlega wychowaniu. Często określana jest jako ambicja.

CO OBNIŻA POZIOM MOTYWACJI DO CZYTANIA?

CO OBNIŻA POZIOM MOTYWACJI DO CZYTANIA LEKTUR W SZKOLE ? Wyniki ankiety „Motywacja do nauki” (rok szkolny 2004 / 2005) opracowane przez mgr Mariolę Trzcińską wykazują, że poziom motywacji do nauki najbardziej obniżają nudne lekcje, trudność materiału oraz niesprawiedliwe ocenianie. brak pomocy ze strony nauczyciela – 10% mało wymagający nauczyciel – 5% brak zainteresowania rodziców – 10% niesprawiedliwe ocenianie – 50% lek przed ocenianiem – 20% nudne lekcje – 55% zbyt wymagający nauczyciel – 25% trudny materiał – 50% słaba ocena – 35% inna przyczyna (jaka?) - za dużo nauki w domu – 10% lenistwo – 5%

Propozycje dydaktyczne – kultowe zakładki do książek

Propozycje dydaktyczne – sesja zdjęciowa z bohaterem literackim lub książką

Propozycje dydaktyczne – mariaż słowa i obrazu

Propozycje dydaktyczne - eksponat lektury w obrazach, tzw. książka

Propozycje dydaktyczne – profil bohatera na facebooku lub innym medium społecznościowym

Propozycje dydaktyczne – film jako narzędzie skutecznego nauczania

GDZIE SZUKAĆ INSPIRACJI? Bąbel P., Wiśniak M., Jak uczyć, żeby nauczyć, WSiP: Warszawa 2008 Kostera M., Rosiak A., Zajęcia dydaktyczne, GWP: Gdańsk 2005 Buehl, Strategie aktywnego nauczania czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Wydawnictwo Edukacyjne: Kraków 2004 Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie : przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2003 Fortuna P., Studium przypadku w praktyce szkoleniowej, czyli jak uczyć się na doświadczeniach innych, GWP: Gdańsk, 2010 Kosyra-Cieślak T., Praca z uczniem zdolnym na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych, ORE: Warszawa 2013 Scenariusze zajęć i materiały pomocnicze dla nauczycieli : filmoteka szkolna : materiały pomocnicze. [2] pod red. Anny Mirskiej-Czerwińskiej, Centrum Edukacji Obywatelskiej : Polski Instytut Sztuki Filmowej, Warszawa 2012

Dziękuję Państwu i życzę rozwijania skrzydeł