Plan adaptacji do zmian klimatu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Polityka spójności na lata
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Mała retencja w lasach.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
I Kongres Nauk Rolniczych ”Nauka –Praktyce” Puławy,
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
PROJEKTY NA RZECZ RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ ZE ŚRODKÓW PO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO października 2015 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Wzór dla planistów przestrzennych (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Szkolna Stacja Meteorologiczna. Główne zagadnienia projektu: - poszerzenie wiedzy nt działalności IMiGW, - anomalia klimatyczne Polski, - rekordy klimatyczne.
Wzmacnianie odporności Warszawy na zmiany klimatu Leszek Drogosz, Dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu Miasta st. Warszawy.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Abonament korzyści dla miast i gmin
Kto przyczynia się do efektu cieplarnianego?
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Warunki wstępne (ex ante) stan
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Green Key MIASTO I Gmina GOŁAŃCZ Program ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Gołańcz na lata z perspektywą do roku 2025 Gołańcz, grudzień.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
Wiceprezes Zarządu NFOŚiGW
NA TERENIE GMIN POWIATU DZIERŻONIOWSKIEGO – ETAP II
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Plan adaptacji do zmian klimatu W wyniku zmian klimatycznych w Polsce w najbliższych dziesięcioleciach możemy spodziewać się następujących zjawisk: mniejszej liczby dni w roku z ujemną temperaturą powietrza, a co za tym idzie dłuższe okresy wegetacji roślin; większej liczby dni w roku z temperaturą maksymalną wyższą od 25oC, czyli silniejszych tzw. fal upałów; większego chwilowego natężenia opadów, tj. wielkości opadów w ciągu jednej doby, a co za tym idzie częstszych podtopień lokalnych; większej prędkości wiatrów i częstszego występowania tornad (trąb powietrznych) czy huraganów; dłuższych i silniejszych susz; dalszego podnoszenia się poziomu Morza Bałtyckiego, a tym samym m.in. szybszej erozji brzegów morskich.

Konieczne jest zatem podjęcie działań dostosowawczych, które powinny być realizowane jednocześnie z działaniami ograniczającymi emisję gazów cieplarnianych (m.in. opracowanie i realizacja planów gospodarki niskoemisyjnej). Adaptacja do nowych szybko zmieniających się warunków klimatycznych będzie powodowała zmiany w wielu obszarach. Dzisiejsze normy budowlane będą musiały zostać rozszerzone o normy zabezpieczające obiekty (kominy, wieże, mosty) w sytuacjach rosnącej siły huraganów. Ze względu na wzrost intensywności i częstotliwości opadów, przepustowość istniejących systemów kanalizacyjnych w miastach odprowadzających wody deszczowe może okazać się niewystarczająca i będą one wymagać przebudowania. Z uwagi na silniejsze i częstsze powodzie (zwłaszcza w okresie zimowym i wiosennym) wzrośnie również rola zabezpieczeń przeciwpowodziowych. Upalne lata mogą spowodować poważne trudności w zaopatrzeniu miast w wodę, a dodatkowo wzrastać będzie zagrożenie pożarowe. Fale ciepła oraz pojawianie się nowych chorób spowoduje konieczność przygotowania służby zdrowia w taki sposób aby mogła sprostać tym zagrożeniom Zasadniczych zmian, szkoleń, wzmocnienia kadrowego i sprzętowego wymagać będą wszelkie służby ratownicze.

W odpowiedzi na potrzebę podjęcie działań dostosowawczych Ministerstwo Środowiska opracowało projekt Strategicznego planu adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do 2020 r. z perspektywą do roku 2030 (SPA2020). Dokument wskazuje cele i kierunki działań adaptacyjnych, które należy podjąć w najbardziej wrażliwych sektorach i obszarach. Celem nadrzędnym dokumentu jest zapewnienie zrównoważonego rozwoju i efektywnego funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa w obliczu ryzyk, jakie niosą ze sobą zmiany klimatu. Strategiczny plan adaptacji ma istotne znaczenie w procesie ustanawiania ram dla działań, które mogą być finansowane w ramach celu tematycznego nr 5 nowej perspektywy finansowej Promowanie dostosowania do zmian klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem. Plan będzie również punktem wyjścia do programowania szczegółowych działań w poszczególnych sektorach na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym.

W związku z tym Miasto nie poniesie żadnych kosztów opracowania MPA. Nasze Miasto zgłosiło swój udział w realizowanym przez Ministerstwo Środowiska projekcie Plany adaptacji do zmian klimatu w miastach, którego głównym celem jest określenie podatności największych miast polskich na zmiany klimatu, zaplanowanie działań adaptacyjnych na poziomie lokalnym oraz podniesienie świadomości mieszkańców w tym zakresie. Efektami projektu będą Miejskie Palny Adaptacji (MPA) przygotowane indywidualnie dla każdego miasta oraz we współpracy z urzędami tych miast, które zadeklarowały swój udział w projekcie. MPA będą opracowywane z uwzględnieniem specyficznych lokalnych uwarunkowań geograficznych, społecznych i gospodarczych. Niezwykle istotnym założeniem projektu jest fakt, iż Ministerstwo Środowiska będzie koordynować to przedsięwzięcie, biorąc na siebie ciężar finansowy i główne zadania organizacyjne. Oznacza to, że MŚ będzie występowało jako beneficjent do POIiŚ oraz wyłoni w postępowaniu przetargowym wykonawcę, który we współpracy z miastami będzie odpowiedzialny za opracowanie MPA. W związku z tym Miasto nie poniesie żadnych kosztów opracowania MPA.

Dodatkowo korzyścią wynikającą z przystąpienia do projektu będzie możliwość uzyskania dofinansowania do realizacji zadań inwestycyjnych zagospodarowania wód opadowych, których wsparcie zostało przewidziane w POIiŚ 2014-2020 w ramach działania 2.1 – Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska (85%). W ramach działania 2.3 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach również przewiduje się możliwość dofinansowania projektów związanych z zarządzaniem wodami opadowymi w zakresie budowy kanalizacji deszczowej, jednak w ograniczonym zakresie (25%). 24 kwietnia 2015 r. zostały przesłane do Ministerstwa Środowiska fiszki projektowe zadań inwestycyjnych dotyczących zagospodarowania wód opadowych, które pozwolą Ministerstwu na oszacowanie potrzeb inwestycyjnych w tym obszarze. W ramach projektowanego działania 2.1 w zakresie zagospodarowania wód opadowych, w tym odprowadzania wód, zatrzymania/retencji oraz wykorzystania wód opadowych Miasto zgłosiło 27 zadań inwestycyjnych o całkowitej wartości 199 336 238 zł (w tym 85% dofinansowania POIiŚ i 15% wkład własny). W ramach projektowanego działania 2.3 w zakresie infrastruktury wodno-ściekowej, w tym inteligentnych systemów zarządzania siecią wodno-kanalizacyjną Miasto zgłosiło 18 zadań o całkowitej wartości 82 632 500 zł (w tym 25% dofinansowania POIiŚ).