Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Hotel Courtyard – Warszawa
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
TECHNIKI, DOWODY, PRZEBIEG BADANIA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Inspekcja Ochrony Środowiska
Audity Opracował: Tomasz Greber
ZASADY AUDITOWANIA PLANOWANIE AUDITU
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z rozporządzenia REACH
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
GRC.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Zarządzanie jakością projektu
Systemy Zarządzania Środowiskowego dr hab. inż. Janusz Mikuła
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Niezbędne działania dostosowujące organizacje do planowanych zmian wynikających z nowej wersji normy ISO14001 Maciej Kostrzanowski - PFISO14000-INEM Polska.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
ZASTOSOWANIE KOMPUTEROWEGO WSPOMAGANIA W ZARZĄDZANIU JAKOŚCIĄ - METODY FMEA I QFD Politechnika Śląska, Wydział Organizacji i Zarządzania, Katedra Zarządzania.
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Kontrola i nadzór.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
PROCES PLANOWANIA KONTROLI W WIOŚ W WARSZAWIE NA POZIOMIE ROCZNYM I KWARTALNYM Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Przegląd.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Przegląd.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Przegląd.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” WIOŚ.
Dyrektywa IED – zmiany w zasadach kontroli instalacji IPPC Warszawa, 24 października 2013r.
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Praktyczne.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działanie.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Zestawienie.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
Sprawozdawczość roczna w jednostce budżetowej wybrane aspekty Katarzyna Michalak.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Metoda weryfikacji zakresu wdrożenia standardu ISO w przedsiębiorstwach Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja Termin i.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Zapis prezentacji:

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r.1 Przygotował: Adam Nadolski

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Główny Inspektor Ochrony Środowiska zalecił preferowanie zakładów, które posiadają wdrożone systemy zarządzania środowiskiem (są zarejestrowane w EMAS), m.in. poprzez ograniczenie czynności kontrolnych. Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 2

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Dla zakładów posiadających system zarządzania środowiskowego, w których podczas ostatniej kontroli planowej nie stwierdzono istotnych naruszeń wymagań ochrony środowiska zaleca się zmniejszenie częstotliwości kontroli w stosunku do częstotliwości wynikającej z zaszeregowania w kategorii. Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 3

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Częstotliwość kontroli zakładów z wdrożonymi SZŚ: 1.zakłady z I i II kategorii: raz na 3 lata (o ile inne przepisy nie stanowią inaczej), 2.zakłady z III kategorii: raz na 4 lata, 3.zakłady z IV kategorii: raz na 5 lat, 4.zakłady prowadzące odzysk i/lub unieszkodliwianie odpadów sprowadzanych z zagranicy, nie posiadających zezwolenia wstępnego: raz na 2 lata. Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 4

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Terminologia: organizacja: wg definicji zawartych w normach ISO i EMAS pod tym pojęciem mieszczą się przedsiębiorstwa, organy administracji publicznej i instytucje pożytku publicznego. Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 5

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Terminologia: aspekt środowiskowy: oznacza składnik działalności zakładu, produkty lub usługi, które mogą oddziaływać na środowisko. UWAGA: wśród aspektów środowiskowych wyróżnia się znaczące aspekty środowiskowe. Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 6

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Terminologia: program środowiskowy - oznacza harmonogram działań podjętych lub zaplanowanych, dla osiągnięcia celów ogólnych i szczegółowych w dziedzinie ochrony środowiska wraz z określeniem terminów ich osiągnięcia. UWAGA: programy tworzy się przede wszystkim dla aspektów znaczących. Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 7

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Terminologia: audyt środowiskowy - narzędzie zarządzania obejmujące systematyczną, udokumentowaną, okresową i obiektywną ocenę skutku działania zakładu, systemu zarządzania i procesów służących ochronie środowiska mogących wywierać wpływ na środowisko, oceny zgodności z polityką ochrony środowiska oraz celami zakładu z zakresu ochrony środowiska. Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 8

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Terminologia: przegląd środowiskowy (dot. EMAS) - to wstępna, kompleksowa analiza zagadnień związanych ze środowiskiem, jak i wpływów na środowisko oraz efektów działalności środowiskowej związanej z ogólną działalnością zakładu. Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 9

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Terminologia: oświadczenie środowiskowe (dot. EMAS) - sporządzona przez organizację informacja o środowisku w celu dostarczenia społeczeństwu i innym zainteresowanym stronom informacji dotyczącej wpływu na środowisko oraz działania i ciągłej poprawy działania zakładu w dziedzinie ochrony środowiska. Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 10

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Podobieństwa między normą ISO 14001, a EMAS: Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r.11 są dobrowolne, bazują na cyklu Deminga (planuj, wykonaj, sprawdź, działaj), ustalana jest polityka organizacji, identyfikowane są aspekty środowiskowe, formułuje się się programy środowiskowe, przeprowadza się audyty systemu, dokonuje się oceny skuteczności wdrożonych działań.

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Różnice między normą ISO 14001, a EMAS: Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 12 EMAS to przepis unijny, ISO jest normą komercyjną, w EMAS przestrzeganie prawa jest obligatoryjne, w ISO zalecane, nadzór nad systemem EMAS należy do organów państwowych, EMAS wymaga dodatkowych działań takich jak: oświadczenie o środowisku, deklarację środowiskową.

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Dokumentacja systemowa tworzona w organizacji może stanowić podstawę do lepszego przygotowania się inspektora do kontroli, a tym samym do skrócenia czasu trwania kontroli. Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 13

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Materiały wejściowe do przygotowania kontroli w przypadku zakładów zarejestrowanych w systemie EMAS: Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 14 przegląd środowiskowy, aspekty środowiskowe, protokoły audytów środowiskowych, deklaracja środowiskowa – publicznie dostępna, polityka środowiskowa – publicznie dostępna, wyniki badań samokontrolnych, przegląd kierownictwa/ sprawozdanie organizacji, historia zakładu, interwencje.

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wynik z analizy materiałów wejściowych: Program kontroli (cel, zakres, czas, zespół kontrolny, lista pytań kontrolnych, lista weryfikacyjna, szablon protokołu, inne szablony) – należy uwzględnić przegląd materiałów, które nie zostały udostępnione przed kontrolą. Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 15

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Materiały wejściowe do przygotowania kontroli w przypadku zakładów z wdrożonym systemem ISO 14001: Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 16 przegląd środowiskowy, aspekty środowiskowe, protokoły audytów środowiskowych, polityka środowiskowa, wyniki badań samokontrolnych, przegląd kierownictwa, historia zakładu, interwencje.

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wynik z analizy materiałów wejściowych: Program kontroli (cel, zakres, czas, zespół kontrolny, lista pytań kontrolnych, lista weryfikacyjna, szablon protokołu, inne szablony) – należy uwzględnić przegląd materiałów, które nie zostały udostępnione przed kontrolą. Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 17

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Przeprowadzenie kontroli: Sprawdzenie rzetelności, wiarygodności i prawidłowości danych i informacji zawartych w informacjach i dokumentach, które były przedmiotem analizy na etapie przygotowania do kontroli, w odniesieniu do zebranych podczas czynności kontrolnych materiałów dowodowych i faktograficznych. Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 18

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania pokontrolne: Analogiczne jak w przypadku standardowej kontroli zakładu bez wdrożonego systemu ISO lub zarejestrowanego w EMAS. Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 19

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania pokontrolne c.d.: Ocena zakładu pod względem stosowania przepisów ochrony środowiska. Ustalenie, czy stwierdzone podczas kontroli naruszenia lub inne uwagi dają podstawę do zwiększenia częstotliwości kontroli, pomimo posiadania systemu zarządzania środowiskiem. Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r. 20

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Spostrzeżenia: obecny SK nie zawiera wyraźnego elementu, który promowałby zakłady z wdrożonymi systemami zarządzania środowiskowego, ISWK nie jest wyposażone w skuteczne mechanizmy, które podczas ustalania planu kontroli uwzględniałyby fakt wdrożenia SZŚ w zakładach. Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r.21

Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew: 5-8 listopada 2013 r.22