ELŻBIETA CZARNY JERZY MENKES SPRZĘŻENIE ZWROTNE MIĘDZY TRANSATLANTYCKIM PARTNERSTWEM W DZIEDZINIE HANDLU I INWESTYCJI (TTIP) A SYSTEMEM BEZPIECZEŃSTWA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Integracja to proces tworzenia powiązań i współzależności politycznych i gospodarczych między krajami, poprzez zawarcie umów dotyczących swobody przepływu.
T: System obronności Rzeczypospolitej Polskiej.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
STUDIA WSCHODNIE.
Otoczenie polityki społecznej
POLSKA STRATEGIA BEZPIECZEŃSTWA A STRATEGIE NATO I UE
POLSKIE DYLEMATY STRATEGICZNE
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Polityka spójności UE po roku 2013 perspektywa regionalna Tomasz Parteka Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Spotkanie podsumowujące proces konsultacji.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
BADANIA TRANSGRANICZNE WYNIKI, PROBLEMY, WYZWANIA
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
E-dyplomacja jako element komunikacji strategicznej Justyna Arendarska Zakład Komunikowania Międzynarodowego.
Central Europe Research to Innovation Models Doświadczenia ze współpracy międzynarodowej w ramach programu Interreg IV Central Europe Opracował: Hubert.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Handel zagraniczny a wzrost gospodarczy
Temat: Międzynarodowa ekonomia polityczna.
bezpieczeństwo państwa
Internet 2006: rozwój e-commerce
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Samorząd terytorialny
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
Przygotował Andrzej Potucha
Warszawa, 11 luty 2013 PTE Julian Auleytner
Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP)
NATO „Nie wiem , jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej , ale czwarta będzie na maczugi „. Albert Einstein.
Instytut Europejski Stanowisko w sprawie polskiej prezydencji w Unii Europejskiej Warszawa,
GLOBALNA WIOSKA rybacka
DANE SZKOŁY Nazwa szkoły:
Krzysztof Gorlach Uniwersytet Jagielloński
Stany Zjednoczone w polityce zagranicznej Polski w latach
BEZPIECZEŃSTWO POLSKI w świetle rezultatów SPBN
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RP
ścisła współpraca, czy szeroka niezależność ?
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
,, Polityka nie jest sztuką tego co możliwe, lecz tego co niemożliwe” Vaclav Havel Młodzi dla Wolności Obserwatorium przemian Autor: Paulina Kurpiel.
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
WYZWANIA DLA BIZNESU. Przedsiębiorstwa w Europie Włączają się w proces globalizacji (integracja, konkurencyjność, regulacje wspólnotowe, polityka wobec.
Wpływ regulacji sektora bankowego na system finansowy. Katarzyna Bogusiewicz.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Listopad 1
UE i USA w gospodarce światowej*
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Globalizacja mierniki
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
WYKŁAD 8 Inne formy regionalizacji 1. Regionalizm morski Integrująca rola akwenów morskich 1. Fizyczno-geograficzne regiony morskie 2. Morskie regiony.
Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. ul. Malczewskiego Radom Biuro w Warszawie ul. Nowy Świat 4a Warszawa tel. (48)
Euro w Polsce: szansa, czy zagrożenie?. Szanse +
PRIORYTETY STRATEGICZNE POLSKIEGO BEZPIECZEŃSTWA
THE CONVERGENCE OF WAGES BETWEEN OLD AND NEW EU MEMBER STATES. MISSION AND OBJECTIVES OF TRADE UNIONS IN THIS PROCES. POLAND CASE ADAM GLIKSMAN NSZZ „SOLIDARNOŚĆ”
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
Ewolucja roli państwa w warunkach globalizacji 1.
Międzynarodowe Umowy Handlowe Krzysztof Trepczyński Warszawa, 10 Marca r.
ŚWIAT I POLSKA PRZED NOWYMI WYZWANIAMI KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Koniunktura i handel światowy. Podstawowe tendencje Juliusz Kotyński.
1 Polityka gospodarcza Wprowadzenie. 2 Literatura: Zajęcia 2 i 3: „Polityka gospodarcza”, red. B. Winiarski, rozdz.1.1, 1.2 i 1.4, rozdz. 2.1, 2.2, rozdz.
Juliusz Kotyński IBRKK Warszawa, 28 czerwca 2017 r.
Problemy współczesnej Europy
Międzynarodowe rynki nieruchomości
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Polityka bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej
Zapis prezentacji:

ELŻBIETA CZARNY JERZY MENKES SPRZĘŻENIE ZWROTNE MIĘDZY TRANSATLANTYCKIM PARTNERSTWEM W DZIEDZINIE HANDLU I INWESTYCJI (TTIP) A SYSTEMEM BEZPIECZEŃSTWA MIĘDZYNARODOWEGO TRANSATLANTIC TRADE AND INVESTMENT PARTNERSHIP (TTIP) AND INTERNATIONAL SECURITY SYSTEM ( Projekt został sfinansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji nr DEC- 2013/09/B/HS4/01488) Warszawa,

2 CEL: analiza potencjalnego znaczenia Transatlantyckiego Partnerstwa w Dziedzinie Handlu i Inwestycji (TTIP) z punktu widzenia systemu bezpieczeństwa międzynarodowego NARZĘDZIA: - analiza w ujęciu geopolitycznym relacji USA z UE, - porównanie relacji USA z UE z relacjami USA - państwa azjatyckie, - porównanie relacji USA - państwa azjatyckie z relacjami UE z tymi państwami.

3 Uzasadnienie globalnego znaczenia partnerstwa UE z USA rola i ranga USA – jedynego światowego hipermocarstwa, rola i ranga UE jako aktora na arenie międzynarodowej, strategia USA „zwrot ku Azji” (pivot to Asia) tworzenie przez UE przestrzeni gospodarczej i politycznej Atlantyk- Pacyfik, wieloraki wpływ TTIP na gospodarkę światową (w tym referacie pominięty)

4 Znaczenie TTIP dla Unii Europejskiej (wybrane aspekty) -utrata części znaczenia gospodarczego (spadki udziałów światowym PKB, handlu międzynarodowym, przepływach BIZ), - partnerstwo z USA jako sposób przezwyciężania wewnętrznych problemów UE i impuls rozwojowy, -TTIP jako sposób równoważenia potencjalnej reorientacji USA na Azję, -obecność luki bezpieczeństwa międzynarodowego ujawnionej przez m.in. ekspansjonistyczną politykę Rosji i kryzys migracyjny w Europie.

5 Znaczenie TTIP dla Stanów Zjednoczonych (wybrane aspekty) utrata części znaczenia gospodarczego (spadki udziałów światowym PKB, handlu międzynarodowym, przepływach BIZ), uzupełnienie aliansu polityczno- obronnego z UE zacieśnieniem współpracy gospodarczej, obecność luki bezpieczeństwa międzynarodowego ujawnionej przez różne formy niestabilności w świecie.

6 Główne przyczyny podjęcia negocjacji TTIP chęć utrzymania przez UE i USA dominującej pozycji w gospodarce światowej (wykorzystanie wagi ich potencjałów gospodarczych i udziałów w światowej współpracy gospodarczej do zwiększenia wpływu na globalny porządek ekonomiczny), udział UE i USA w porozumieniach o dyskryminacyjnej liberalizacji współpracy gospodarczej jako uzupełnienie i przeciwwaga liberalizacji niedyskryminacyjnej w ramach WTO, chęć przeciwdziałania stopniowej utracie pozycji w handlu światowym (zwłaszcza w wymianie produktów zaawansowanych technologicznie), chęć pogłębienia więzi gospodarczo- politycznych do poziomu więzi polityczno- obronnych.

USA jako hipermocarstwo Hipermocarstwo: „a country that is dominant or predominant in all categories … this domination of attitudes, concepts, language and modes of life” (definicja Ministra Spraw Zagranicznych Francji Huberta Vedrine z przemówienia przed Association France- Ameriques w lutym 1999 roku; “The New York Times”, ). Istotą statusu hipermocarstwa jest pełny zakres dominacji, co różni go od supermocarstwowości ZSRR i USA, którą w okresie zimnej wojny opisywał ich potencjał militarny. 7

Polityczne znaczenie Europy w świecie zmienne w czasie (H.Kissinger w reakcji na zarzut, że USA nie uzgadnia polityki globalnej z Europą: „”Who do I call if I want to call Europe?” i „’Europe?’ Give me a name and a phone number!”), wynikające z efektu synergii, pochodne działaniom w organizacjach międzynarodowych, aktywna postawa wobec zdarzeń o wpływie globalnym. 8

Międzynarodowe interesy USA (subiektywny wybór) po II wojnie światowej współpraca państw zachodniej Europy i instytucjonalizacja tej współpracy, złożony stosunek USA do państw i regionu Azji (do wybuchu w 1950 r. wojny koreańskiej brak strategii politycznej odnośnie do całej Azji – trudnej, bo heterogenicznej) różna polityka USA wobec Europy i Azji wobec odmienności społeczeństw europejskich oraz azjatyckich (decydującej o ich innym zaangażowaniu we współpracę międzynarodową). 9

Orientacja na Azję, czy na Europę – dylemat polityczny Stanów Zjednoczonych USA promują instytucjonalizację współpracy gospodarczej i politycznej w formule transpacyficznej (pivot to Asia); komponent gospodarczy: Traktat o Partnerstwie Transpacyficznym (TPP, Trans-Pacific Partnership), porozumienie o wolnym handlu państw NAFTA, Chile, Peru oraz Brunei, Japonii, Malezji, Wietnamu i Singapuru z Australią i Nową Zelandią, względne wzajemne oddalanie się zachodniej Europy i USA (różnice modeli społeczno- kulturowych; wiara Europy w zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa bez ponoszenia jego kosztów). 10

Europa a Stany Zjednoczone przed 1989 r. w Europie Zachodniej (szczególnie w Niemczech Zachodnich) strach przed siłą ZSRR mieszał się z wiarą w możliwą finlandyzację (idea: „better red than dead„), koniec "zimnej wojny" Europa Zachodnia potraktowała jako okazję do podzielenia dywidendy pokojowej, upadek ZSRR Europa potraktowała jako okazję do wyjścia spod amerykańskiej kurateli. 11

Europa a Stany Zjednoczone c.d. - Europie zabrakło adekwatnej do wyzwań wizji globalnej i regionalnej (europejskiej), - UE nie jest instytucją "wspólnej obrony„, zaś europejski filar NATO niedostatecznie wzmacnia konstrukcję mostu atlantyckiego, - po 1989 r. UE nie sprostała kolejnym wyzwaniom regionalnym prowadząc politykę reaktywną, groźba zwrotu USA ku Azji (zmiany relatywnej wagi Europy w polityce USA) w połączeniu z agresywną polityką Rosji przypomina UE o znaczeniu więzi z USA (znów aktualne staje się hasło "Keeping Russians out, the Americans in and the Germans down"). 12

ZAMIAST WNIOSKÓW: oczekiwania wobec TTIP korzyści ekonomiczne z porozumienia o dyskryminacyjnej liberalizacji współpracy gospodarczej, wzmocnienie słabnącej pozycji gospodarczej UE i USA, przeciwwaga wobec rosnącego znaczenia regionu Azja-Pacyfik, ożywienie negocjacji w ramach WTO, rozszerzenie zakresu negocjacji w ramach WTO, wzmocnienie „mostu atlantyckiego”, zmniejszenie „luki bezpieczeństwa” w Europie. 13