Wyniki branży leasingowej za I półrocze 2010 roku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związek Banków Polskich
Advertisements

Związek Przedsiębiorstw Leasingowych Warszawa, kwiecień 2004 rok Wyniki branży leasingowej za I kwartał 2004 roku.
1 Wyniki finansowe za I kw r. ULMA Construccion Polska S.A. Prezentacja dla inwestorów 21 maja 2012 r.
Wyniki branży leasingowej za 2012 rok
Bilansowe uwarunkowania rozwoju akcji kredytowej w Polsce
Warszawa, 09 października 2013 Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konfederacja Lewiatan CZY PRZEDSIĘBIORSTWA OBRONIŁY.
Wyniki branży leasingowej za 2011 rok
Walne Zgromadzenie Leaseurope
Sytuacja gospodarcza w Polsce i w regionie
Efekty udostępnienia FCL i analiza potrzeb jego odnowienia
Struktura zatrudnienia w przedsiębiorstwach
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
Sytuacja makroekonomiczna gospodarki polskiej Styczeń
Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa - jak widzą 2011 r. i czy będą zatrudniać, zwiększać wynagrodzenia i inwestować w 2012 r.? Badania Monitoring sektora.
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Sytuacja makroekonomiczna gospodarki polskiej IX 2011 Wrzesień
INDEKS BIZNESU PKPP Październik 03. INDEKS BIZNESU PKPP Wrzesień 03 - Październik 03.
INDEKS BIZNESU PKPP Sierpień INDEKS BIZNESU PKPP Sierpień 2009.
INDEKS BIZNESU PKPP LEWIATAN Sierpień INDEKS BIZNESU PKPP LEWIATAN Sierpień 2006.
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
ROLA MSP W POLSKIEJ GOSPODARCE
Koszt pieniądza dla samorządów dziś i jutro Bank Gospodarstwa Krajowego Warszawa, 6-7 października 2009.
Warszawa, 3 sierpnia 2007 r. Kolejny rekordowy kwartał, pełna gotowość do integracji GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po 2 kwartale 2007 r.
Związek Przedsiębiorstw Leasingowych Warszawa, styczeń 2004 rok Wyniki branży leasingowej za 2003 rok.
Wyniki branży leasingowej po I półroczu 2008 roku Źródło: ZPL Warszawa, lipiec 2008.
Związek Przedsiębiorstw Leasingowych Warszawa, październik 2005 Wyniki branży leasingowej za I-III kwartał 2005 r. oraz wyniki szacunkowe za 2005 r.
Wyniki branży leasingowej za I półrocze 2011 roku
1 Prezentacja dla inwestorów ULMA Construccion Polska S.A. 21 sierpnia 2012 r.
Wyniki branży leasingowej za trzy kwartały 2010 roku Forum Leasingu 26 październik 2010 Warszawa.
? krajobraz po czy przed burzą Rynek stali Andrzej Ciepiela
Rynek leasingu w Polsce
Leasing alternatywnym źródłem finansowania przedsiębiorstw.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Perspektywy stabilności systemu finansowego w Polsce
Raport o stanie polskiej gospodarki
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
Wyniki branży leasingowej po III kwartale 2008 roku Źródło: ZPL Warszawa, październik 2008.
Związek Przedsiębiorstw Leasingowych Warszawa, kwiecień 2005 Wyniki branży leasingowej za I kwartał 2005 r.
Wyniki branży leasingowej za I półrocze 2004 roku
Związek Przedsiębiorstw Leasingowych Warszawa, styczeń 2006 Wyniki branży leasingowej za 2005 rok.
Związek Przedsiębiorstw Leasingowych Warszawa, październik 2007 Wyniki branży leasingowej po III kwartale 2007 roku.
Związek Przedsiębiorstw Leasingowych Warszawa, lipiec 2005 Wyniki branży leasingowej za I półrocze 2005 roku.
Związek Przedsiębiorstw Leasingowych Warszawa, kwiecień 2006 r. Wyniki branży leasingowej za I kwartał 2006 r.
Polska branża faktoringowa na przełomie 2008 i 2009 r. Konferencja prasowa Polskiego Związku Faktorów
1 AKTUALNA SYTUACJA W BUDOWNICTWIE I półrocze 2013 w świetle danych statystycznych Małgorzata Kowalska Dyrektor Departamentu Produkcji Janusz Kobylarz.
Katarzyna Piętka-Kosińska CASE-Doradcy
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Opinie przedsiębiorców na temat wprowadzenia euro
Warszawa, 10 maja 2007 r. Trwały wzrost, postępy w procesie integracji GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po pierwszym kwartale 2007 r.
1 AKTUALNA SYTUACJA W BUDOWNICTWIE w okresie I-IX 2013 w świetle danych statystycznych Małgorzata Kowalska Dyrektor Departamentu Produkcji Janusz Kobylarz.
Wyniki finansowe Grupy AB – IV kwartał 2008 Dynamiczny rozwój mimo wymagającego otoczenia rynkowego.
Rynek otwartych funduszy emerytalnych Raport roczny,
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Związek Przedsiębiorstw Leasingowych Warszawa, kwiecień 2008 Wyniki branży leasingowej w I kwartale 2008 roku.
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów Podsumowanie wyników 2012.
Rynek otwartych funduszy emerytalnych Raport roczny, 2009.
Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym. Prognozy na 2011 r. Oferta deweloperów w największych miastach.
Konferencja Fundacji Wszechnicy Budowlanej Budownictwo indywidualne w maju 2011 r. Małgorzata Walczak Dyrektor Generalny, Członek Zarządu ASM – Centrum.
20 lat rynku inwestycji w Polsce Konferencja prasowa Związku Polskiego Leasingu i Konfederacji Lewiatan Warszawa.
Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. na podstawie danych Wojewódzkich Urzędów Statystycznych Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym. Prognozy.
Wyniki branży leasingowej za trzy kwartały 2010 roku Forum Leasingu 26 październik 2010 Warszawa.
Europejski Kongres Gospodarczy Katowice, 31 maja - 2 czerwca 2010 Gospodarka w czasie kryzysu - mechanizmy wspierania przedsiębiorców.
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. O PZWLP PZWLP powstał w 2005 roku Celem Związku jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i.
Warszawa, 21 lutego 2007 r. GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po czwartym kwartale 2006 r. Najlepszy kwartał, najlepszy rok, na drodze do integracji.
ŚWIAT I POLSKA PRZED NOWYMI WYZWANIAMI KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Koniunktura i handel światowy. Podstawowe tendencje Juliusz Kotyński.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
INWESTYCJE ZAGRANICZNE W POLSCE Warszawa, 7 lipca 2016 r.
Kancelaria Medius SA | Raport: Rynek wierzytelności w Polsce
Zapis prezentacji:

Wyniki branży leasingowej za I półrocze 2010 roku Konferencja prasowa Związku Polskiego Leasingu 29 lipca 2010 Hotel Intercontinental Warszawa

Lista członków Związku Polskiego Leasingu Bankowy Fundusz Leasingowy S.A. BAWAG LEASING & FLEET Sp. z o.o. BGŻ Leasing Sp. z o.o. BNP Paribas Lease Group Sp. z o.o. BRE Leasing Sp. z o.o. BZ WBK Finanse & Leasing S.A. Caterpillar Financial Services Poland Sp. z o.o. De Lage Landen Leasing Polska S.A. Deutsche Leasing Polska S.A. DnB Nord Leasing Sp. z o.o. Europejski Fundusz Leasingowy S.A. Fortis Lease Polska Sp. z o.o. Getin Leasing S.A. Handlowy-Leasing S.A. IKB Leasing Polska Sp. z o.o. Immoconsult Polska Sp. z o.o. Immorent Leasing Polska Sp. z o. o. ING Lease (Polska) Sp. z o.o. Kredyt Lease S.A. Masterlease Polska S.A. Mercedes-Benz Leasing Polska Sp. z o.o. Millennium Leasing Sp. z o.o. NOMA 2 Sp. z o.o. Nordea Finance Polska S.A. ORIX Polska S.A. PEKAO Leasing Sp. z o.o. Raiffeisen Leasing Polska S.A. Scania Finance Polska Sp. z o.o. SEB Leasing Polska Sp.z o.o. SG Equipment Leasing Polska Sp. z o.o. SGB-Trans-Leasing PTL Sp. z o.o. Siemens Finance Sp. z o.o. VB Leasing Polska Polska S.A. VFS Usługi Finansowe Polska Sp. z o.o. Volkswagen Leasing Polska Sp. z o.o. Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów

Otoczenie makroekonomiczne

Etapy kryzysu w gospodarce światowej i w Polsce Strefa euro Polska Kryzys finansowy (załamanie rynków finansowych i surowcowych) Kryzys na rynku bankowym Kryzys w sferze realnej (wymiana handlowa, produkcja, zamówienia, sprzedaż detaliczna) Kryzys na rynku pracy (wzrost bezrobocia, niski poziom konsumpcji, delewaryzajcja konsumentów) Kryzys fiskalny

Scenariusz dla strefy euro Strefa euro zakończyła etap kryzysu w sferze realnej, notując w ostatnich miesiącach wzrosty produkcji i eksportu. Motorem wzrostu gospodarczego w Europie jest obecnie eksport, głównie na rynki azjatyckie. Europa korzysta na słabym euro. Wydatki konsumentów dopiero zaczynają wspierać wzrost PKB. Bezrobocie jest nadal rekordowo wysokie i nie ma dobrych perspektyw dla jego szybkiego obniżenia. Uważamy, że nie będzie drugiego dna recesji. Po wygaśnięciu programów stymulacyjnych ożywienie będzie trwałe, ale bardzo umiarkowane. Zapowiedziane od 2011 roku programy oszczędnościowe oraz kłopoty krajów PIIGS nie powinny istotnie zakłócić ożywienia gospodarczego. Wzrost PKB: 1-1,2% w 2010 roku oraz 1,4% w 2011 r. Kryzys zredukował potencjalny wzrost gospodarczy. Kluczowa dla Polski gospodarka Niemiec będzie notowała szybszy wzrost niż cała strefa euro: 1,5-1,7% w 2010 roku oraz ok. 1,8% w 2011. To zasługa wzrostu produkcji i eksportu.

Produkcja przemysłowa Konsumpcja indywidualna Scenariusz dla Polski 2010 2011 2010 2011 Produkcja przemysłowa Sprzedaż detaliczna +10,0% +9,0% +4,5% +6,5% Eksport netto -1,0 pp -0,5 pp Bezrobocie +12,2% +11,5% Konsumpcja indywidualna +2,2% +3,1% PKB +3,1% +3,4% Silne wzrosty produkcji przemysłowej napędzane głównie eksportem do strefy euro, ale też odbudową zapasów w firmach. Średni wzrost produkcji w V i VI na poziomie +14% r/r (+10,6% r/r w I półroczu). Oczekujemy pozytywnego wpływu powodzi w II półroczu 2010 r. Mamy przed sobą dwa lata silnego wzrostu produkcji. Wskazują na to ciągły wzrost nowych zamówień (głównie eksportowych) oraz wysokie odczyty wskaźników koniunktury – tak w Polsce, jak i w strefie euro. Po załamaniu w I kwartale (wpływ ostrej zimy), od maja notujemy wzrosty produkcji budowlano-montażowej. W 2010 roku dynamicznie rośnie eksport i import w ujęciu rocznym (średnio po +21% za I-V 2010). Oczekujmy wyhamowania wzrostów eksportu w II półroczu, przy utrzymaniu podobnej dynamiki dla importu. Przełoży się to na wzrost deficytu handlowego i w ujemny sposób wpłynie na wzrost gospodarczy. To odwrotnie niż w 2009, kiedy to handel zagraniczny uratował wzrost gospodarczy. Wzrostowy trend w eksporcie zostanie utrzymany w 2011 roku, w dużej mierze z powodu jego kooperacyjnego charakteru. Uważamy, że eksport będzie odporny na programy oszczędnościowe w Europie oraz spodziewane umocnienie złotego. Zaczynamy etap poprawy na rynku pracy. Bezrobocie rejestrowane w czerwcu obniżyło się do 11,6% i jest relatywnie niskie w porównaniu do wzrostu bezrobocia po kryzysie 2001-2002 i obecnego w gospodarkach rozwiniętych. Kryzys na rynku pracy znacznie krótszy niż oczekiwano. Od maja obserwujemy wzrost zatrudnienia w przedsiębiorstwach w ujęciu rocznym, po 15. miesiącach spadków. Wzrost zatrudnienia w całym 2010 roku będzie ograniczony. Od czterech miesięcy mamy realny wzrost płac i funduszu płac. Stabilna, ale ograniczona konsumpcja prywatna w 2010 roku powoduje, że tegoroczny wzrost zależy od ożywienia w strefie euro. Decydująca dla wzrostu konsumpcji prywatnej w 2011 r. będzie dalsza poprawa na rynku pracy (spadek bezrobocia i wyraźniejszy wzrost płac). Poprawiają się nastroje konsumenckie. Narastający dług publiczny wymusi konsolidację finansów publicznych w 2011 r., co ograniczy wzrost gospodarczy w 2011 roku. Wzrostu PKB zbliżonego to jego potencjalnego tempa oczekujmy od 2012 r.

Inwestycje firm

Inwestycje firm – główne determinanty (1) Wskaźnik kontynuacji inwestycji oraz udział firm z rozpoczętymi inwestycjami Wskaźniki nowych inwestycji Inwestycje w gospodarce spadły w 2009 r. o -0,8%, a w I kwartale 2010 roku o -12,4%. Inwestycje firm w 2009 roku zmniejszyły się o -11,9% (ceny stałe), przy czym w sektorze publicznym wzrosły o +8,5%, a w sektorze prywatnym spadły o -17,2% (ceny bieżące). To publiczne inwestycje infrastrukturalne pozwoliły na utrzymanie poziomu nakładów porównywalnego z 2008 rokiem. W efekcie wskaźnik nowych inwestycji jest na poziomie recesji z lat 2001-2002. Udział przedsiębiorstw będących w trakcie realizacji inwestycji spadł w II kwartale br. do historycznie niskiego poziomu 61,6%. Z drugiej strony widzimy wyraźną poprawę nastrojów w firmach, zwiększenie bezpieczeństwa prowadzonej działalności oraz coraz lepsze wyniki finansowe generowane przez przedsiębiorstwa. dane NBP

Inwestycje firm – główne determinanty (2) Średni poziom wykorzystania mocy produkcyjnych Niskie wykorzystanie mocy produkcyjnych w gospodarce (77,4%). Dobry wynik produkcji przemysłowej w I kw. (+9,4% r/r) nie przełożył się na istotny wzrost wykorzystania mocy produkcyjnych (tylko 0,2 pp). Zaważyła ostra zima i 17% spadek produkcji budowlanej w tym okresie. W najbliższych latach inwestycje będą wspierać fundusze unijne: 10 mld zł w 2008 17 mld zł w 2009 27 mld zł w 2010 51 mld zł w 2011 Dobre wyniki w bezpośrednich inwestycjach zagranicznych za I-V 2010. Wyniki w przemyśle zwiększają wykorzystanie mocy produkcyjnych (+12% wzrost w II kw. 2010 r.) dane NBP Punkt przełomowy dla inwestycji firm to końcówka trzeciego kwartału 2010 roku. W pierwszej kolejności inwestycje będą zwiększać firmy duże oraz eksporterzy. Firmy te w największym stopniu korzystają na obecnym odrodzeniu w przemyśle oraz są w najlepszej kondycji finansowej. Oczekujemy, że firmy duże powoli zwiększają nakłady już od końca II kwartału br. Wskazuje na to rosnący strumień produkcji dóbr inwestycyjnych. Sektor MSP rozpocznie inwestycje w czwartym kwartale 2010 r., w odpowiedzi na rosnący popyt krajowy. Wzrost inwestycji w gospodarce w 2010 to +3%, a w 2011: +8%. Nakłady inwestycyjne nadal będą mocno wspierane projektami infrastrukturalnymi.

Rynek leasingu i wynajmu

Leasing i inwestycje w latach 2004-2010 W latach 2004-2007 średnioroczny wzrost rynku leasingu wyniósł 32%, wyprzedzając znacznie dynamikę inwestycji w gospodarce na poziomie 11%. Efektem był znaczny wzrost udziału leasingu w finansowaniu inwestycji. W 2008 roku rynek leasingu z wyprzedzeniem zareagował na nadchodzące spowolnienie gospodarcze, notując spadki obrotu już od maja 2008 roku. Do wyhamowania całego rynku najbardziej przyczynił się sektor pojazdów ciężarowych, osiągając już w II poł. tego roku spadki rzędu -40%. Branża transportowa jako pierwsza zareagowała na rozpoczętą już w II kw. 2008 r. recesję gospodarczą w strefie euro. Relatywnie niski spadek inwestycji w 2009 roku jest zasługą publicznych inwestycji infrastrukturalnych, w znacznym stopniu współfinansowanych przez fundusze unijne. Obecne wyniki branży leasingowej są zapowiedzią wzrostu inwestycji firm i odbicia w całej gospodarce. Wskaźnik penetracji leasingu w inwestycjach ogółem spadł w ubiegłym roku do poziomu 10,5%, poniżej średniej europejskiej (12,2% w 2009). Źródło: ZPL

Wyniki branży leasingowej za I półrocze 2010 (1) Aktywa sfinansowane leasingiem Aktywa sfinansowane pożyczką Źródło: ZPL

Wyniki branży leasingowej za I półrocze 2010 (2) Załamanie inwestycji wśród małych i średnich firm w 2009 roku przełożyło się na przeszło 29% spadek nowej produkcji leasingu ruchomości. Rok 2010 przyniósł ożywienie na rynku ruchomości. Po 22 spadkowych miesiącach, począwszy od marca, notujemy wzrosty wartości sfinansowanych aktywów w ujęciu rocznym. W I kw. bieżącego roku wyniosły one +5,0% r/r, a w II kw. już +19,1%. To już trwały trend. Za odbiciem stoi przede wszystkim segment pojazdów lekkich, napędzany przez sprzedaż pojazdów societe. Wzrost w tym segmencie wyniósł w I półroczu +137% r/r. To w dużej mierze reakcja na zapowiadane przez fiskusa zmiany w zakresie odliczania podatku VAT. Coraz lepsze rezultaty osiąga też segment pojazdów ciężarowych. W I kwartale br.. wzrost obrotów wyniósł +3,3% r/r, a w II kw. +22,1%. W znacznym stopniu wynika to z niskiej bazy. Segment ten najmocniej ucierpiał podczas kryzysu finansowego. W wyniku załamania przewozów międzynarodowych, firmy leasingowe notowały spadki obrotu w finansowaniu pojazdów ciężarowych począwszy od II kwartału 2008 r. Nadal na minusie jest sektor IT. Wartość sfinansowanych przez firmy leasingowe maszyn w 2010 roku jest w coraz większym stopniu wspierana przez pożyczkę. Przekłada się to na rosnący udział maszyn dla rolników oraz sprzętu medycznego w strukturze nowej produkcji. Wyraźny wzrost obrotu w sektorze „samoloty, statki, kolej” to głównie efekt współpracy z samorządami – pojedyncze transakcje na leasing taboru szynowego o dużej wartości jednostkowej. Łączne aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe Źródło: ZPL

Wyniki spółek za I półrocze 2010 roku 5% wzrost wartości aktywów sfinansowanych przez firmy leasingowe został osiągnięty dzięki bardzo dobrym wynikom notowanym przez wybrane firmy. Duże zróżnicowanie wyników. To w dużej mierze pokłosie niskiej bazy z początku 2009 roku, kiedy to część branży leasingowej mocno ograniczyła produkcję ze względu na problemy z płynnością i rosnące ryzyko. Spadki obrotu w bieżącym roku notują firmy w większym stopniu ukierunkowane na segment nieruchomości. Odwrotnie niż w 2009 roku szybsze tempo rozwoju notują większe firmy leasingowe. W I półroczu bieżącego roku sprzedaż leasingu ruchomości wzrosła u pięciu czołowych firm o +18,2% r/r, podczas gdy wzrost ten dla pozostałej części rynku wyniósł +8,4% r/r. Źródło: ZPL

Wyniki branży leasingowej za I półrocze 2010 – nieruchomości Wartość nieruchomości wyleasingowanych w I półroczu 2010 roku wyniosła 561 mln zł, co oznacza 54% spadek w porównaniu do I półrocza 2009 r. W obu kwartałach bieżącego roku wartość sfinansowanych aktywów nie przekroczyła 300 mln zł. Ujemna dynamika rynku wynika głównie z 57% spadku średniej wartości transakcji: z 9,9 mln zł w I półroczu 2009 do 4,3 mln zł w bieżącym roku. Liczba raportowanych umów utrzymała się na w miarę stabilnym poziomie: 104 w I półroczu 2009 i 113 w bieżącym roku. W porównaniu do 2009 roku rynek finansowania nieruchomości leasingiem jest znacznie bardziej rozdrobniony. W 2009 roku przeszło 2/3 transakcji (zarówno wartościowo jak i ilościowo) zostało zawarte przez trzy największe firmy leasingowe. W bieżącym roku wskaźnik ten dla wartości obrotu wyniósł 46%. Prezentowana na wykresach struktura podmiotowa i przedmiotowa rynku uwzględnia także aktywa w zarządzaniu bez finansowania. Źródło: ZPL

Struktura walutowa nowej produkcji na rynku leasingu W bieżącym roku, analogicznie jak w 2009, w strukturze nowej produkcji dla leasingu ruchomości dominuje leasing w PLN. Jego udział wzrósł z 81,5% w ubiegłym roku do 85,5% w 2010. W II kwartale bieżącego roku widzimy lekki wzrost zainteresowania przedsiębiorców leasingiem walutowym: 15,7% udział w finansowaniu ruchomości wobec 13,5% w I kwartale. Leasing nieruchomości historycznie w znacznie większej skali finansowany był w walucie obcej. Stopniowo wzrósł jednak udział krajowej waluty w finansowaniu nowej produkcji. W bieżącym roku było to już 54,8% wobec jeszcze 35,6% w 2009 roku i średnio 25% w latach 2007-2008. Źródło: ZPL

Finansowanie inwestycji – leasing vs kredyt inwestycyjny Łączna wartość należności leasingowych na koniec czerwca 2010 roku w kwocie 53,4 mld zł (45,4 mld zł dla ruchomości i 8,0 mld zł dla nieruchomości) jest porównywalna z wartością salda kredytów inwestycyjnych udzielonych firmom przez banki (60,9 mld zł). Leasing to główne, obok kredytu, źródło finansowania inwestycji pracujących w gospodarce. Powyższa wartość aktywnego portfela leasingu ruchomości uwzględnienia portfel należności leasingowych od firm flotowych z Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów w kwocie 2,2 mld zł (1,8 mld zł wg stanu na 31.12.2009). Wartość należności leasingowych dla ruchomości w ciągu ostatnich 12 miesięcy zmniejszyła się o -4,8%. Jest jednak o +3,4% wyższa niż 2 lata temu i o +20,2% w porównaniu do stanu na 31.12.2007. Dane NBP o podaży pieniądza (na 30.06.2010) wskazują na niewielkie ograniczenie akcji kredytowej banków w zakresie kredytów inwestycyjnych. W ciągu ostatnich 12 miesięcy saldo tych kredytów zmniejszyło się o -1,8%. Nadal jest ono o 19,0% wyższe niż 2 lata temu. Sytuacja ta wynika głównie z ograniczania inwestycji przez same przedsiębiorstwa. Natomiast banki do udzielania kredytów zniechęcał wzrost wartości złych długów korporacyjnych (26 mld zł na 28.02.2010, czyli 12% całego portfela). Informacje z banków wskazują już na normalizację sytuacji w tym obszarze. Poprawa kondycji banków i płynności na rynku międzybankowym nie ma jeszcze przełożenia na wzrost akcji kredytowej. Łączna wartość kredytów i pożyczek udzielonych firmom przez banki w kwocie 207 mld zł jest o 5% niższa niż 12 miesięcy temu. Wzrostu salda kredytów dla firm w ujęciu rocznym oczekujemy dopiero w 2011 roku. Źródło: ZPL, NBP

Prognoza wyników branży leasingowej (1) Aktywa sfinansowane leasingiem Rynek leasingu w 2010 r. z wyprzedzeniem reaguje na oczekiwane w II połowie roku odrodzenie inwestycji firm prywatnych. Oczekujemy, że w kolejnych kwartałach sytuacja w branży będzie się systematycznie poprawiała. Stosunkowo niskie wykorzystanie zdolności produkcyjnych wśród firm sugeruje, że inwestycje prywatne raczej przyspieszą istotnie dopiero w 2011 roku. Niniejsza prognoza oparta jest na tym założeniu i z tego powodu ma charakter zachowawczy. Ostatnie dane makroekonomiczne dają nadzieję, że cykl wychodzenia gospodarki z obecnego spowolnienia będzie istotnie krótszy niż podczas kryzysu z lat 2001-2002. Oczekiwany od przełomu III i IV kwartału tego roku wzrost inwestycji prywatnych w dużej mierze będzie sfinansowany pożyczkami. Sprzyjać temu będzie rosnąca absorpcja środków unijnych oraz coraz większe zainteresowanie firm leasingowych tym produktem. Aktywa sfinansowane pożyczką Źródło: ZPL

Prognoza wyników branży leasingowej (2) Łączne aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe Źródło: ZPL

Wyniki PZWLP po II kwartale 2010 PZWLP – 16 firm członkowskich nowa firma w Związku – VB Leasing – rozpocznie raportowanie wyników w 2011 r. PZWLP – łącznie po II kwartałach 2010 roku – 76.200* pojazdów, w tym: FSL 63.033 LS 4.049 FM 9.118 Wzrost ilości pojazdów o 7,72 % w stosunku do ubiegłego roku Najszybciej rozwija się FSL * W podsumowaniu, ze względu na brak aktualnych danych, uwzględniono dane dwóch firm członkowskich z III i IV kwartału 2009 Źródło: PZWLP 20

Liderzy branży flotowej (członkowie ZPL i PZWLP) Liderzy w trzech kategoriach łącznie – FSL, LS, FM 1. Masterlease Polska 19.740 2. LeasePlan Fleet Management 13.629 3. Arval Service Lease 11.211 4. ING Car Lease 8.671 5. Carefleet 6.102 Największa pojedyncza flota wśród badanych firm 1. Corpo Flota 1.309 2. Masterlease Polska 978 3. Bankowy Fundusz Leasingowy 922 4. BRE Leasing 852 5. ING Car Lease 755 Źródło: PZWLP 21

Liderzy branży flotowej (członkowie ZPL i PZWLP) Liderzy sektora FSL 1. LeasePlan Fleet Management 11.405 2. Masterlease Polska 11.158 3. Arval Service Lease 10.940 4. ING Car Lease 7.701 5. Carefleet 5.401 Liderzy sektora LS 1. Masterlease Polska 8.453 2. Bankowy Fundusz Leasingowy 2.107 3. Volkswagen Leasing 1.044 4. ING Car Lease 720 Liderzy sektora FM 1. Corpo Flota 2.223 2. LeasePlan Fleet Management 2.205 3. KBC Autolease 762 4. BRE Leasing 756 5. Carefleet 701 Źródło: PZWLP 22

Członkowie ZPL i PZWLP – liderzy rynku flotowego łączna struktura liczbowa według produktu Na podstawie wyników 16 firm ZPL i PZWLP – łącznie po II kwartałach 2010 roku: 95.940 pojazdów Wzrost o 6,19 % w stosunku do ubiegłego roku Najszybciej rozwija się FSL Źródło: PZWLP 23

ZPL domaga się zmian w prawie gospodarczym, Konferencja prasowa styczeń 2010 ZPL domaga się zmian w prawie gospodarczym, które dadzą w efekcie: ► Zwiększoną efektywność wykorzystania funduszy unijnych przez samorządy - poprzez refundację ceny zakupu przedmiotu leasingu - zwiększenie inwestycji nie obciążających wskaźników zadłużenia Stan aktualny: Możliwość refundacji ceny zakupu leasingu została uwzględniona we wszystkich największych programach krajowych oraz w 6 RPO. Pozostałe IZ deklarują rozważenie wprowadzenia takiej możliwości. ZPL rozpoczął dyskusję na temat alternatywnego wykorzystania leasingu przez JST, który poprzez ograniczenie wielkości zadłużenia JST, przy zachowaniu niezmienionego dostępu do dóbr inwestycyjnych. Źródło ZPL

► Zwiększenie bezpieczeństwa podatników: - kiedy organy skarbowe wydają sprzeczne ze sobą decyzje - przy przedterminowym rozwiązaniu umowy leasingu Stan aktualny: Wyrok NSA w sprawie refakturowania kosztów ubezpieczeń został odroczony do czasu wydania uchwały przez 7 sędziów NSA. Ministerstwo Finansów pozytywnie odniosło się do propozycji zmiany definicji wartości początkowej przedmiotu leasingu – umożliwienie ponownego leasingu przedmiotu pochodzącego z rozwiązanej przed terminem umowy. ► Dostęp do taniego finansowania dla przedsiębiorców i konsumentów Leasing konsumencki przeszedł pomyślnie przez konsultacje międzyresortowe ustawy deregulacyjnej. Ministerstwo Finansów, a także UOKiK pozytywnie odnoszą się do zaproponowanych rozwiązań. W debacie poświęconej m.in.. Leasingowi konsumenckiemu przedstawiciele wszystkich sił politycznych poparli zasadność dokonania zmian ustawodawczych w tym zakresie. Źródło ZPL

► Umożliwią odzyskanie środków zamrożonych w nieruchomościach, w tym w formule PPP Stan aktualny: Zespół Skarbników zrzeszonych w Unii Metropolii Polskich poparł starania ZPL o dokonanie zmian ustawodawczych umożliwiających wprowadzenie na rynek leasingu zwrotnego nieruchomości komunalnych. Urząd M. St. Warszawy przygotował projekt zmiany ustawy o gospodarce nieruchomościami komunalnymi i przekazał do opinii Ministra Infrastruktury. Centrum PPP, które ZPL jest jednym z Fundatorów zakończyło prace nad opracowaniem ścieżki dojścia podmiotu publicznego do pracowania projektu PPP, która stanowi podstawę prac poszczególnych zespołów tematycznych, dedykowanych konkretnym obszarom realizacji zadań publicznych. Źródło ZPL

► Pobudzą rynek leasingu nieruchomości: - poprzez skrócenie umowy leasingu nieruchomości do 5 lat - poprzez umożliwienie leasingu wieczystego użytkowania Stan aktualny: Ministerstwo Finansów pozytywnie odniosło się do zaproponowanych rozwiązań. ► Pobudzą przedsiębiorców do inwestowania poprzez zmniejszenie kosztów użytkowania samochodów firmowych ► Poprawią bezpieczeństwo na drogach, wzmocnią ochronę środowiska ZPL wspólnie z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego, Polską Izbą Motoryzacji oraz Związkiem Dealerów Samochodowych przygotował raport pt. „Branża motoryzacyjna w kryzysie. Propozycje rozwiązań”. Raport zawiera cztery ważne dla branży motoryzacyjnej postulaty: pełne odliczenie VAT od aut firmowych, wprowadzenie podatku ekologicznego, wprowadzenie na rynek leasingu konsumenckiego oraz uszczelnienie sytemu funkcjonowania stacji kontroli pojazdów. Źródło ZPL

Związek Polskiego Leasingu e-mail: zpl@leasing.org.pl ul. Rejtana 17, Warszawa tel.: (22) 542 41 36 fax: (22) 542 41 37 e-mail: zpl@leasing.org.pl www.leasing.org.pl