Radom, 02.12.2015r. Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 26-600 Radom tel. 48 360 00 05 www.rodon.radom.pl Milenia Jaśkiewicz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Aktualne działania MEN na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego 26 maja 2011r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM
Poradnictwo Zawodowe II
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Działania PPPP w Tarnowie
Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010
Świadome i właściwe przygotowanie uczących się do wyboru ścieżki zawodowej, rozwijanie postaw do kształcenia ustawicznego i permanentnego, kształtowanie.
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO GIMNAZJUM NR 6 IM
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Miejski Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych
Prezentacja Łódzkiego Modelu Doradztwa Zawodowego
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Opracował: mgr Przemysław Ronkiewicz – doradca zawodowy
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Doradztwo zawodowe w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
„Zasady współpracy w zakresie realizacji doradztwa zawodowego w mieście Białystok”
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie Filia w Ciechanowie
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
DORADZTWO ZAWODOWE W ZESPOLE SZKÓŁ W GĘBICACH PUBLICZNYM GIMNAZJUM IM. LEŚNIKÓW POLSKICH rok szkolny 2015/2016.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NR 3 W RADOMIU Rola doradztwa zawodowego w pracy Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej Nr 3 w Radomiu Opracowanie:
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Opracowała Izabela Suckiel W WCIES, marzec 2017
Doradztwo zawodowe w szkołach
Wewnątrzszkolny System doradztwa zawodowego
Doradzamy - wybieramy zawód
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Pomoc w dokonywaniu wyboru w zakresie edukacji,
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Radom, r. Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego Radom tel Milenia Jaśkiewicz – doradca metodyczny

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Karta Nauczyciela (art. 42 ust. 7 pkt 3) oraz Rozporządzenie MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach nałożyły na dyrektorów placówek edukacyjnych obowiązek organizacji doradztwa zawodowego.

W przypadku Publicznych Gimnazjów na terenie miasta Radomia rolę szkolnych koordynatorów doradztwa edukacyjno-zawodowego w 11-stu placówkach pełnią:  mgr Ewa Rutkowska – PG 10, PG 6, PG 5, PG 23  mgr Sylwia Wesołowska – PG 22, PG 8, PG 13  mgr Agata Towarek – PG 2, PG 3, PG 11, PG 14  W PG 12, ZSO 4, ZSO 7 – zadania z zakresu doradztwa zawodowego realizowane są w ramach uzupełnienia etatu w wymiarze 2 godzin tygodniowo.

Przykłady dobrych praktyk

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego- obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia.

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego DYREKTORZY SZKÓŁ Zespoły ds. realizacji WSDZ/ szkolny doradca zawodowy/ Rady Pedagogiczne Uczniowie/Rodzice

współpracę z nauczycielami (Radą Pedagogiczną) pracę z uczniami Współpracę z rodzicami

Utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zgodnie ze statutem szkół. Określenie priorytetów dotyczących orientacji i informacji zawodowej w ramach programu wychowawczego danej szkoły na każdy rok nauki. Określenie priorytetów dotyczących gromadzenia informacji i prowadzenia poradnictwa zawodowego w szkołach. Realizację działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej i roli pracownika.

Poznanie siebie, diagnoza preferencji i zainteresowań zawodowych. Kształtowanie umiejętności planowania dalszego rozwoju edukacyjno-zawodowego; kontynuowania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych. Podejmowanie decyzji zawodowych i edukacyjnych z uwzględnieniem swego stanu fizycznego i zdrowotnego. Kształtowanie odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy. Kształtowanie umiejętności określania swoich celów życiowych, sprawnego komunikowania, autoprezentacji, radzenia sobie ze stresem. Określenie swojego potencjału jako podstawy do kształtowania przyszłości. Uświadomienie uczniom konieczności konfrontowania wiedzy o zawodach z wiedzą o sobie i aktualnymi trendami na rynku pracy. Wyrobienie w uczniach pozytywnych postaw wobec pracy.

Prezentację założeń pracy informacyjno-doradczej szkoły na rzecz uczniów. Zajęcia służące wspomaganiu rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci. Przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa na różnych jego poziomach. Indywidualną pracę z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp. Gromadzenie, systematyczna aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjno - zawodowej. Przedstawienie możliwości zatrudnienia na lokalnym rynku pracy

Informacja edukacyjno – zawodowa (gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjno- zawodowej o zawodach, o rynku pracy, o możliwościach kształcenia i zatrudnienia, o planach rekrutacyjnych szkół ponadgimnazjalnych,… Krzewienie samodzielnego pozyskiwania informacji, organizowanie konkursów zawodoznawczych ( Konkurs „Innowacyjny Radomski Biznes

porady i informacje zawodowe, diagnoza zdolności i predyspozycji zawodowych.

- zespołowe, warsztatowe sesje doradcze (zajęcia warsztatowe służące wyposażeniu młodzieży w zasób wiedzy i umiejętności dotyczących np. poszukiwania pracy, samozatrudnienia, umiejętności interpersonalnych, planowania kariery zawodowej i innych).

PG 2 – 238 uczniówPG uczniówPG 5 – 175 uczniów PG uczniówPG 8 – 153 uczniówPG 10 – 285 uczniówPG 11 – 197 uczniów

PG 12 – 0 uczniówPG 13 – 175 uczniówPG 22 – 200 uczniówPG uczniówZSO 4 – 0 uczniówZSO 7 – 0 uczniów

1858 uczniów klas II

wycieczki zawodoznawcze, obserwacje (spotkania z absolwentami, którzy osiągnęli sukces zawodowy, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, spotkania z przedstawicielami lokalnych firm, pracodawców, oczekiwania pracodawców, lokalny rynek zatrudnienia, targi pracy, targi edukacyjne, instytucje rynku pracy, szkoły ponadgimnazjalne /”otwarte drzwi”/, biura doradztwa personalnego.

PMP LOGIS BARTECH Zakład fryzjerski

Zajęcia te dostarczyły wielu nowych informacji na temat kwalifikacji wymaganych w danym zawodzie i na określonym stanowisku pracy.

 Uczniowie klas trzecich na godzinach wychowawczych w ramach realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego prezentowali zawody, którymi są zainteresowali. Gimnazjaliści przedstawiali w formie prezentacji power point, informacji i plakatów predyspozycje, które są niezbędne do wykonywania danego zawodu. Te wrodzone skłonności często ściśle wiążą się z uzdolnieniami, talentami i pasjami posiadanymi przez daną osobę. Istotne jest, by wybrać taki zawód, którego wykonywanie będzie nie tylko obowiązkiem, ale i przyjemnością.

OGÓLNOPOLSKI TYDZIEŃ KARIERY

RODZINNE DRZEWA ZAWODOWE- zostały wykonane różnymi technikami. Uczniowie wykazali się dużą kreatywnością. Podjęte działania zachęcały przy okazji uczniów do refleksji nad zawodami w swojej rodzinie

pod hasłem: ”Zaplanuj swoją przyszłość świadomie. Nie pozwól aby przypadek, albo ktoś inny zaplanował ją za Ciebie!”

Wybrane działania zrealizowane w ramach TYGODNIA NA RZECZ KARIERY – Inauguracja Tygodnia na Rzecz Kariery – Muzeum Wsi Radomskiej (wykłady, prezentacje szkół zawodowych, spotkania z pracodawcami) 2.Warsztaty dla rodziców: Autoprezentacja, profesjonalne przygotowanie dokumentów aplikacyjnych 3.Obiad z zawodem – filmy o zawodach prezentowane na stołówkach i świetlicach szkolnych podczas przerw 4.Wycieczki do pracodawców 5.Happening na Żeromskiego (wspólne działanie z WUP) - porady dla mieszkańców Radomia związane z poszukiwaniem pracy.

Inauguracja Tygodnia Na Rzecz Kariery odbyła się 27 kwietnia w Muzeum Wsi Radomskiej. Celem tego wydarzenia było zaktywizowanie i nawiązanie dialogu pomiędzy pracodawcami a szkołami zawodowymi. Organizatorzy spotkania chcieli pokazać młodzieży stojącej przed trudnym wyborem drogi edukacyjno-zawodowej, który kierunek wybrać w odniesieniu do oczekiwań rynku pracy, czyli pracodawców.

Na spotkaniu z gimnazjalistami ciekawą tematykę zaprezentowali przedstawiciele instytucji: RODoN- prelekcja dotycząca „Istoty poradnictwa zawodowego oraz informacji o zawodach. Planowanie Kariery Zawodowej” WUP - prelekcja dotycząca „ Planowanie Kariery Zawodowej” PUP- „ Aktualny rynek pracy- zawody nadwyżkowe i zawody deficytowe w powiecie radomskim” Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży- „Możliwość pracy osób młodocianych oraz kształcenie zawodowe” Izba Przemysłowo-Handlowa Ziemi Radomskiej – „Bez pasji praca będzie dla Ciebie nudnym obowiązkiem”

W ramach Roku Szkoły Zawodowców młodzież klas trzecich gimnazjum podczas spotkania w Muzeum Wsi Radomskiej miała możliwość bliższego poznania rynku pracodawców oraz oferty szkół zawodowych na nowy rok szkolny 2015/2016.

Zawód fryzjerZawód mechanik

Spotkanie młodzieży gimnazjalnej z zaproszonymi pracodawcami. Przedstawienie oczekiwań pracodawców wobec kandydatów do pracy. Pokazanie gimnazjalistom DROGI DO KARIERY ZAWODOWEJ.

Otwarte konsultacje prowadzone przez koordynatorów doradztwa edukacyjno-zawodowego w punkcie konsultacyjnym pod Urzędem Miasta. Zakończenie działań w ramach Tygodnia na Rzecz Kariery

Doradcy zawodowi WUP i radomskich szkół gimnazjalnych

 szukali_wyksztalcenia_w_zawodowkach_co_wybierali.html szukali_wyksztalcenia_w_zawodowkach_co_wybierali.html  wlasciwa-decyzje/ wlasciwa-decyzje/  szukali-kariery-w-skansenie.html szukali-kariery-w-skansenie.html

 Strona główna - Polska Strona główna - Mazowieckie Gimnazjalisto, wybierz świadomie! Strona główna - PolskaStrona główna - Mazowieckie  Z myślą o takich wyborach Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z doradcami metodycznymi radomskich gimnazjów, szkół zawodowych, instytucjami rynku pracy i pracodawcami zorganizował w dniach kwietnia w Radomiu „Tydzień na rzecz kariery". – Naszym celem było przybliżenie gimnazjalistom świata zawodów – tłumaczyła Milenia Jaśkiewicz z RODoN-u, koordynatorka przedsięwzięcia. Impreza odbywała się pod hasłem „Zaplanuj swoją przyszłość świadomie, nie pozwól, aby przypadek lub ktoś inny zdecydował za ciebie".  wybierz-swiadomie wybierz-swiadomie

59źródło:

Doradztwo zawodowe i przedsiębiorczość "Szkoła zwodowa - mój wybór" konkurs dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych Sprawozdanie z OTK Do pobrania publikacje KOWEZiU, które zostały opracowane w 2013r. Przewodnik po szkolnictwie zawodowym Przewodnik po zawodach Prezentacja Prezentacja Współczesny rynek pracy - prezentacjaWspółczesny rynek pracy - prezentacja

Dziękuję za uwagę  Milenia Jaśkiewicz – doradca metodyczny RODoN