ZABAWY RUCHOWE JAKO CZYNNIK STYMULUJACY ROZWÓJ DZIECKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

PROJEKT „ GRA W KLASY. NA TROPIE GIER DAWNYCH ”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Świetlica miejscem rozwoju ucznia.
KOORDYNACJA.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
GIMNASTYKA DOBRA NA WSZYSTKO.
Dojrzałość szkolna dziecka
TRZYMAJ FORME.
PUNKT PRZEDSZKOLNY DOLINA MUMINKÓW ZAPISY DZIECI OD 3-5 LAT CZESNE ZA MIESIĄC: 70 ZŁ.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej
* ZAUŁEK ŚWIETLICOWY * Harmonogram pracy świetlicy.
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA – ważny element zdrowia i rozwoju dziecka
Diagnoza sprawności fizycznej
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Gry strategiczne Plusy i minusy grania KAROLINA DUDA.
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
Dwa ognie Katarzyna Walczyk.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Przygotowały: Monika Meyer Agnieszka Stacherzak
Planowanie i dokumentowanie pracy świetlicy szkolnej
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
w Szkole Podstawowej im. Małego Powstańca Święcieńcu
Obszar nr 2. Wychowanie Fizyczne , alternatywne formy realizacji zajęć
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
START W SZKOŁĘ.
Podsumowanie realizacji Ogólnopolskiej Akcji Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu Szkoła Podstawowa.
CECHY MOTORYCZNE.
w praktyce pedagogicznej
Plac zabaw na medal Rejon 8 Projekt nr 35. Plac zabaw na medal W ramach naszego projektu chcemy stworzyć kolorowe, bezpieczne miejsce do zabawy dla naszych.
Szkoła Podstawowa w Wojaszówce
TRENING Z MISTRZAMI /ANANAS.TV
Szkoła Podstawowa w Wojaszówce
Regulamin Świetlicy Szkolnej
W zdrowym ciele zdrowy duch
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej „Ćwiczyć każdy może”
RUCH TO ZDROWIE.
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
ODPOCZYNEK CZYNNY I BIERNY
BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE
RAMOWY ROZKŁA D DNIA Ramowy rozkład dnia świetlicy szkolnej
Gdańsk rok. Temat lekcji: „Ćwiczenia i zabawy ruchowe z nietypowymi przyborami w klasie IB” zajęcia przygotowujące do zdobycia sprawności lekkoatlety.
Próba nr 1: Siła eksplozywna Badany staje w lekkim rozkroku ze stopami ustawionymi przed linią startową, ugina kolana przenosząc równocześnie ramiona dołem.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Rola komputera i telewizji w życiu naszych dzieci?
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA SZEŚCIOLATEK W SZKOLE.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Ruch to zdrowie.
Rola komputera w życiu naszych dzieci?
naszą sprawność fizyczną?
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Ćwiczenia na płaski brzuch
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Szkoła Podstawowa w Wojaszówce
ŚWIETLICA SZKOLNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 150
ZESPÓŁ ĆWICZĄCY: 20 zawodników + 2 bramkarzy PRZYBORY: 20 piłek, 2 drabinki do ćwiczeń koordynacyjnych, kamizelki (2 kolory), znaczniki,
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Zapis prezentacji:

ZABAWY RUCHOWE JAKO CZYNNIK STYMULUJACY ROZWÓJ DZIECKA OPRACAOWAŁA MGR EWA BASZAK

Antoni Kępiński, Rytm Życia „ZABAWA JEST NAJLEPSZĄ SZKOŁĄ ŻYCIA DLA DZIECKA” Antoni Kępiński, Rytm Życia

Rodzaje gier i zabaw: Manipulacyjne Naśladowcze Konstrukcyjne Gry dydaktyczne Gry i zabawy ruchowe

ZABAWY RUCHOWE WPŁYWAJĄ NA DZIECKO WIELOKIERUNKOWO, GDYŻ OPIERAJĄ SIĘ O RÓŻNE POSTACI RUCHU, ANGAŻUJĄC TYM SAMYM RÓŻNE PARTIE MIEŚNI, A TEŻ RÓŻNE ZMYSŁY I WYOSTRZAJĄC NIEKTÓRE Z CECH CHARAKTERU.

Zabawy ruchowe oddziałują na: fizyczną stronę osobowości człowieka, Psychiczną, Umysłową, Sprzyjają odprężeniu i czynnemu wypoczynkowi. Są swoistą nauką przez zabawę.

Dlatego tak ważne jest by wykorzystywać różne warianty zabaw ruchowych zarówno w szkole (podczas wychowania fizycznego, ale elementy zabaw wprowadzać też w czasie zajęć świetlicowych, a nawet lekcji wychowawczych), jak i w domu. Wychowawcy mogą podpowiedzieć rodzicom, aby wykorzystywali gry ruchowe w czasie rodzinnego wypoczynku, w przerwach w odrabianiu lekcji.

Zabawy ruchowe zwiększają wydolność wielu narządów i układów, Wpływają układ ruchowy, krążenia, oddychania, przemiany materii, Rozwijają cechy motoryki: - siłę, -szybkość, -zręczność, -wytrzymałość,

Rozwijają zdolnośc spostrzegania otaczających przedmiotów i zjawisk, Wyrabiają w umiejętności określania wagi i cech przedmiotów, określaniu odległości, Uczą pracy w grupie, tolerancji, Kształtują poczucie obowiązku,

Zabawy ruchowe wpływają na : -samodzielność, -pomysłowośc, -panowanie nas sobą i emocjami, - dokładność, -staranność, -zdyscyplinowanie -uczą uczciwości i kompromisu, a także umiejętności przegrywania

ZABAWY RUCHOWE WSZECHSTRONNIE WPŁYWAJĄ NA ROZWÓJ DZIECKA. ODZIAŁUJĄ BOWIEM NA ROZWÓJ FIZYCZNY DZIECKA, PSYCHICZNY, A TAKŻE SPOŁECZNY, GDYŻ KSZTAŁTUJA POCZUCIE SPRAWIEDLIWOŚCI I UCZA KOLEŻEŃSTWA. Kształtują

PRZYKŁADY ZABAW RUCHOWYCH: Wartownik Wyścig kretów Przeciąganie w parach Lawina

Opisy zabaw WARTOWNIK Dzieci, starają się podejść jak najbliżej do wartownika stojącego u wejścia do obozu. Wartownik ma oczy zasłonięte (rzecz dzieje się w nocy). Dzieci pragną dostać się do obozu od strony wejście, przed którym właśnie stoi wartownik wsłuchujący się pilnie czy nie usłyszy szmeru zdradzającego zbliżające się dzieci. Gdy go wyraźnie rozezna, wówczas woła „stój”, wskazując kierunek, z którego doszły go szmery. Podkradający zatrzymują się, a prowadzący rozstrzyga, czy rozeznanie jest słuszne. Jeśli tak, ruchem ręki wycofuje winnych do tyłu. Potem dzieci w dalszym ciągu skradają się, często na czworakach, a zawsze z niezwykłą ostrożnością i zwinnością. Gdy jakieś dziecko dostanie się do obozu, a więc gdy przekroczy zakreślony wewnętrzny prostokąt, zostaje wartownikiem, a wartownik przechodzi do grupy, która udaje się na pozycję wyjściową. Na sygnał zabawa rozpoczyna się ponownie.

WYŚCIG KRETÓW Gracze stojący na końcu rzędu prze chodzą na czworakach między nogami współćwiczących i ustawiają się w rozkroku na przedzie swych rzędów. Gdy tam już się znajdują, wówczas następny gracz przedostaje się na czoło swego rzędu. Gdy pierwszy powróci znowu na swoje miejsce (znajdzie się na czele swojego rzędu), woła „gotów”, podnosząc rękę do góry. Wygrywa rząd (zdobywa punkt), którego gracze najszybciej przedostaną się w ten sposób kolejno na czoło rzędu.

PRZECIAGANIE W PARACH Pary przeciągają się, przy czym dozwolone są różnego rodzaju zwody. Wygrywa rząd (dostaje punkt), któremu uda się przeciągnąć większą ilość uczestników na swoją stronę. Można przeciągać się prawą i lewą ręką.

LAWINA Dziecko oznaczone szarfą stara się schwycić inne uciekające w różnych kierunkach boiska. Dotknięte wkłada szarfę i pomaga chwytać pozostałe dzieci. Liczba chwytających zwiększa się jak „lawina”. Ucieczka staje się coraz trudniejsza. Przy powtórzeniu zabawy rozpoczyna ją ostatni schwytany.

BIBLIOGRAFIA Birkenbihl V.F., Gry i zabawy umysłowe, Katowice ,2006. Huber F., Neuschaffer C., Rodzice offline?, Warszawa, 2003. Silberg J., Gry i zabawy z maluchami, Poznań, 2000. Trześniowski R., Gry i zabawy ruchowe, Warszawa ,1989.