Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Historia idei komunikacji
Wykład I Co to jest socjologia?.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
Teoria krytyczna.
Net art czyli sztuka sieci
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
WYCHOWANIE WSPÓLNĄ TROSKĄ RODZINY I SZKOŁY
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Samorząd terytorialny
Zarządzanie strategiczne
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
Świat – UE - Polska prospekt 2050
Materializm a idealizm
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Czym jest dla nas tolerancja?
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Harmonia i ład społeczny
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Wartości w życiu człowieka
Podział i funkcje mass mediów
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Niezależność i pluralizm mediów
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Kultura polityczna.
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Kultura współczesnego świata
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Rzeczywistość społeczna (IV) – kultura: wartości, normy, symbole (WDS 2015/2016 nr 5)

Wprowadzenie - tradycja i kultura - przykład: rekonstrukcje historyczne zjawisko „rekonstrukcji historycznych” („postrzeganie przeszłości”): dążenie do autentycznego przeżywania świata (bezpośrednie doświadczenie historyczne); „indywidualny” wgląd w przeszłość (różne perspektywy i role); podobieństwo „rekonstrukcji historycznych” do gier komputerowych; czy nowy typ doświadczania przeszłości? - „przeszłość wirtualna”. rola obrazu i potrzeba „autentyzmu” w społeczeństwie po-nowoczesnym (post-piśmiennym); występowanie dwóch orientacji wobec przeszłości: „historycystyczna” (przeszłość w wymiarze czasu linearnego jako poprzedniczka teraźniejszości); „eskapistyczna” (ucieczka do przeszłości jako „złotego wieku”).

Znaczenia pojęcia „kultury” teoretyczne i faktyczne (publiczne) znaczenie pojęcia „kultury”; kultura kształtuje życie społeczne i nadaje mu odpowiednią strukturę; pojęcie niezbędne dla socjologii, ale jednocześnie pojemne i „nieostre” (a może stąd wynika jego użyteczność?); pojęcie ”kultury” – nie ma jedynej, „poprawnej” i „ostatecznej” definicji kultury, można potraktować je jako „narzędzie”: pytamy wtedy, w jaki sposób i do jakich celów używamy pojęcia „kultury” i jej języka? główne kategorie współczesnych studiów kulturowych: kultura popularna, tekst, odbiór, odbiorcy; podmiotowość, tożsamość, artykulacja (bycie sobą, sposób opisu siebie wobec innych, wyrażanie siebie); praktyki znaczące, dyskurs publiczny, reprezentacje (rola języka w tworzeniu znaczeń społecznych); władza, ideologia, hegemonia.

Socjologiczne rozumienie pojęcia „kultury (1) odejście od estetycznej i elitarystycznej koncepcji „kultury” na rzecz ujmowania kultury jako „sposobu życia jednostek i grup społecznych”: kultura to całościowy sposób życia charakterystyczny dla danej zbiorowości, na który składa się wszystko to, co ludzie „robią, myślą i posiadają” jako członkowie danego społeczeństwa; kultura to społeczne „zwyczaje serca” (Robert Bierstedt). dziedziny kultury (badanie całości kultury, czy jej części?) kultura materialna (obiektywna) i nie materialna (duchowa, subiektywna); zróżnicowanie kultur – kryteria: narodowe i terytorialne (regionalne i środowiskowe), religijne, chronologiczne, typ gospodarki i zbiorowości (chłopska); wiek (młodzieżowa); subkultury (podkultury), kultura alternatywna (kontrkultura) i kultura dominująca.

studia nad kulturą jako badanie obowiązujących wartości: „wartości”: Socjologiczne rozumienie pojęcia „kultury (2): treść (elementy) kultury, czyli wiedza kulturowa badanie kultury jako społecznie akceptowanej „wiedzy” danej grupy: posiadać kulturę to posiadać „adres” w naszym świecie (kultura tożsamościowa). studia nad kulturą jako badanie obowiązujących wartości: „wartości”: idee określające, co uchodzi za ważne w danym społeczeństwie („wartości-ideały”) oraz wartości jako „przyczyny” („wartości - racje” podejmowanych przez ludzi działań); wartości - odczuwane (zinternalizowane), uznawane, realizowane, wartości a „sacrum”. „normy”: reguły zachowań zawierające wartości danej kultury („przepustka” do świata społecznych konwencji): zwyczajowe, moralne, prawne, sankcje (ich stosowanie jest związane z nagrodami i karami). właściwa danej kulturze konfiguracja wartości i norm to „ład aksjonormatywny”: tworzy z grupy społecznej „wspólnotę kulturową”; wzory kultury – sposoby myślenia, reagowania i odczuwania w danym społeczeństwie (wzory „idealne” i rzeczywiste/ jawne i ukryte).

Czynniki wpływające na wartości społeczeństwa polskiego wpływ tradycyjnej kultury polskiej: przywiązanie do wartości narodowych i religijnych, wspólnota „romantycznego patriotyzmu” . dziedzictwo „realnego socjalizmu”: postawa „wyuczonej bezradności”, egalitaryzm, słabe poszanowanie własności, tworzenie „drugiego społeczeństwa”. doświadczenia historii najnowszej: protesty polityczne po 1945 r., wizyty papieskie, Sierpień 1980, Solidarność, stan wojenny. współczesne uwarunkowania wartości (zmian): efekt zewnętrznej imitacji, wzrost znaczenia środków masowego przekazu (Internet) i konsumpcji; główne wyzwania: jednostka czy wspólnota (liberalizm a komunitaryzm); przejście od „społeczeństwa losu” do „społeczeństwa wyboru”; przejście od „wartości materialistycznych” („wartości niedostatku”) do „wartości postmaterialistycznych” („wartości uczestnictwa i samorealizacji”).

Wartości „materialistyczne” i „postmaterialistyczne” (1) Ronald F. Inglehart (ur. 1934) – profesor na Uniwersytecie Michigan (Ann Arbor), program World Values Survey; punkt wyjścia to teoria A. Maslowa o hierarchizacji potrzeb i ich zaspakajania: od potrzeb fizjologicznych (1), przez potrzeby bezpieczeństwa (2), przynależności i miłości (3), uznania / estetyczno-intelektualne (4), do potrzeb samorealizacji (5). tworzą hierarchię i kierunek rozwoju potrzeb jednostki od wartości pierwotnych do kulturowych. dwie podstawowe hipotezy: „hipoteza niedostatku” (scarcity hypothesis) – porządek wartości jednostki jest odbiciem jej środowiska społeczno-ekonomicznego (największą wartość mają te „rzeczy”/sytuacje, których podaż jest relatywnie najmniejsza); „hipoteza socjalizacji” (socialization hypothesis) – związek między środowiskiem życia jednostki a hierarchią potrzeb nie ma charakteru natychmiastowego dostosowania - istnieje zawsze opóźnienie czasowe, gdyż hierarchia potrzeb jest odbiciem warunków socjalizacji jednostki przed osiągnięciem przez nią dojrzałości (podejście pokoleniowe!).

Wartości „materialistyczne” i „postmaterialistyczne” (2) „materialistyczne” związane są z zapewnieniem bezpieczeństwa fizycznego i ekonomicznego (wartości to praca, pieniądze, rozwój gospodarczy, odpowiedzialność państwa za obywateli); „postmaterialistyczne” są ważne po osiągnięciu bezpieczeństwa ekonomicznego (wartości - zaufanie, wolność wyboru, tolerancja, satysfakcja z życia, samorealizacja, niezależność, ekologia, prawa kobiet, mniejszości seksualnych itp.). zmiana kulturowa społeczeństwa rozwiniętych polega na przechodzeniu od wartości „materialistycznych” do „postmaterialistycznych”: odrzucania wartości „materialistycznych” (rezygnacja z pogoni za pieniędzmi i dobrami materialnymi na rzecz lepszej jakości życia, ekologii itp.); wzrost znaczenia indywidualistycznej orientacji aksjologicznej w pracy, polityce i życiu codziennym itp.; sekularyzacja (zmniejszenie wpływu religii na główne wartości kulturowe społeczeństwa, religia staje się bardziej „indywidualna”). złożona sytuacja Polski (i innych krajów postkomunistycznych) pod tym względem.

Europejska specyfika wartości kulturowych rozbieżności zmian wartości w Europie ze względu na: religijne (katolicyzm, protestantyzm, islam), regionalne i narodowe, rozbieżności między Wschodem a Zachodem Europy; „specyfika” oraz zmiany wartości w krajach europejskich (ostatnie 2 dekady): słabnięcie wartości post-materialistycznych, ale nadal silna ich obecność; sekularyzacja (ale w postaci „indywidualizacja religijności”) oraz wzrost religijności (w tym także „synkretycznej”); zwiększenie znaczenia wartości rodziny; wzrost znaczenia państwa (jego instytucji i opieki społecznej). osobliwości „wartości europejskich” wobec: USA (przemoc, broń, kara śmierci, konsumpcja, ochrona środowiska, religia, wojna), ale wspólnota wartości demokratycznych i gospodarczych; krajów arabskich (rodzina, praca, wychowanie, tolerancja oraz wartości demokracji i społeczeństwa obywatelskiego).

kryteria tej kultury - ilość i standaryzacja treści; Kultura jako system komunikowania społecznego – kultura masowa to „kultura symboliczna społeczeństwa masowego” kryteria tej kultury - ilość i standaryzacja treści; skutek rewolucji przemysłowej i urbanizacji: kultura masowa zakłada istnienie „publiczności pośredniej” i jest narzędziem „nowej” integracji społecznej w ramach społeczeństwa masowego. istotę kultury masowej określa sposób jej przekazu: jej kształt (-ty) zależy z jednej strony od technicznych możliwości i ograniczeń stwarzanych przez dostępne środki przekazu, a z drugiej strony – od upodobań odbiorców (masowej publiczności); środki techniczne przekazu, ilość i standaryzacja. etapy „umasowienia” kultury masowej: 1) prasa i masowe czytelnictwo; 2) radio i telewizja; 3) komputery osobiste i sieć internetowa.

Kultura i środki masowego przekazu funkcje mediów w społeczeństwie: „informacyjno-wyjaśniająca” (interpretowanie znaczenia wydarzeń); „ugruntowująca” (ciągłość): wyrażanie dominującej kultury i nowych wydarzeń kulturalnych; wytwarzanie i utrzymywanie wspólnoty wartości („wspólnota wyobrażona”). rozrywkowa; mobilizacyjna (kampanie publiczne w sferze polityki, wojny, rozwoju i religii). skutki społeczne rozwoju środków masowego przekazu: „prywatyzacja” życia; wpływ na organizację codziennej „rutyny życia”; zwiększenie możliwości procesów indywidualizacji (w tym także rozwoju kultury młodzieżowej); poszerzenie dostępu do informacji politycznych i społecznych; umiędzynarodowienie.

Manuel Castells, Władza komunikacji (PWN, Warszawa 2013) „masowa komunikacja zindywidualizowana”: znaczenie rewolucji technologicznej: Internet, WWW, komunikacja bezprzewodowa; przykłady – serwisy społecznościowe, interaktywne gry komputerowe, społeczne przestrzenie wirtualne; nie „oglądamy” internetu tak jak oglądamy telewizję („publiczność”), ale w praktyce „żyjemy” z internetem; środki te zapewniają nam komunikację masową (potencjalnie globalną publiczność), ale to nie są media w sensie tradycyjnym, lecz środki komunikacji interaktywnej – dlaczego?: zindywidualizowane tworzenie treści; indywidualna adresowana emisja; zindywidualizowany wybór wielu odbiorców komunikujących się z wieloma nadawcami.

Kultura masowa a kultura popularna kultura popularna - odrzuca „negatywne” znaczenia kultury masowej: zastępuje ją, odrzuca podział na kulturę „niską” i „wysoką”; o treściach (formie) kultury popularnej decydują gusty odbiorców („oglądalność”); celem kultury popularnej jest dostarczanie widzom przyjemności – cechy: „utowarowienie kultury” (reklama i co jest trendy?); „różnorodność” kultury popularnej (obcość, okrucieństwo, ujawnianie „sekretów”, odtwarzania przeszłości itp.), nurty alternatywne („pop kultura” jako „wspólnota uczuciowa”); kultura dźwięku i obrazu, sztuki wizualne, wirtualna rzeczywistość; rola konsumpcji (centra handlowe) - kultura gadżetu, tożsamości konsumenckie, typy konsumpcji. kultura popularna a globalizacja (intensyfikacja kultury popularnej przez procesy globalizacji, „glokalizacja”, „nowa lokalność”).

„Raport o stanie i zróżnicowaniu kultury miejskiej w Polsce” (Warszawa, marzec 2009) zmiany gustów estetycznych („czy rewolucja kulturowa u bram?”: sprzeciw wobec podziału na kulturę „wyższą” i „niższą”; zmiana formy uczestnictwa w kulturze (wzrastająca aktywność twórców kultury oraz aktywny udział „biernych odbiorców” – imprezy masowe itp. - „plebeizacja” gustu?); przesuwanie akcentu z „kultury” na „rozrywkę” (ma to wpływ na zmianę preferencji estetycznych); aktywność „galeryjna” w centrach handlowych jako forma aktywności kulturalnej; znaczenie dochodów (ludzie uczestniczą w tym, na co ich stać) oraz zróżnicowanie regionalne (wschodnia i zachodnia ściana Polski).

Aktywność kulturalna (typy odbiorców kultury) typy ludzi aktywnych w kulturze: „parakulturalni” („partycypanci imprez oskaropodobnych” oraz „pseudokulturalni”); „przylepieni” („sfanatyzowane małolaty”); „poszukiwacze nowości „i „selekcjonerzy”; „dzieci z autobusu”; „mieszczanie z wyrzutami sumienia”: „emeryci na etacie”; „grona towarzyskie”; „zabłąkani”; lokalni odbiorcy akademiccy; „getto obeznanych”.

Czym jest Obserwatorium Żywej Kultury? Obserwatorium Żywej Kultury (OŻK) jest ogólnodostępnym systemem wiedzy o polskiej kulturze, budowanym z ogólnopolskich i regionalnych baz danych, istniejących bądź stworzonych na potrzeby systemu. OŻK prezentuje dane na platformie repozytorium danych społecznych Moja Polis, w postaci map, wykresów lub tabel oraz umożliwia porównywanie danych w przestrzeni (na poziomie gmin, powiatów lub województw) i w czasie (w latach).

Podsumowanie teoretyczne i faktyczne (publiczne) znaczenie pojęcia „kultury”; socjologiczne rozumienie pojęcia „kultury”: kultura jako sposób życia jednostek i grup społecznych; treść (elementy) kultury, czyli wiedza kulturowa; Ronald F. Inglehart - wartości materialistyczne i postmaterialistyczne; europejska specyfika wartości kulturowych. kultura jako system komunikowania społecznego: kultura masowa to „kultura symboliczna społeczeństwa masowego”; kultura i środki masowego przekazu; „masowa komunikacja zindywidualizowana”. kultura masowa a kultura popularna: intensyfikacja kultury popularnej przez procesy globalizacji, „glokalizacja” i „nowa lokalność”.

Literatura (zalecana, warta?) na temat „kultury” Barbara Szacka, Wprowadzenie do socjologii (roz. III. Kultura); Marek Ziółkowski, Zmiany systemu wartości, w: Jacek Wasilewski (red.), Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2006; Aleksandra Jasińska-Kania (red.), Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków jednoczącej się Europie, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2012.